Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Har febrilt letat efter den där "visa din elcykelkränkning"-tråden men det verkar vara borta. Lite så var min pendling idag, dock fint väder :)

Idag hade det varit bra att ha visir på hjälmen som det skrevs om i en annan tråd.. glasögon är ingen hit i detta väder.. i övrigt ganska skön pendling, få medtrafikanter vid 6-rycket..

Fin medvind med snöblandat regn i ryggen. Den kompakta centimetern snö som låg på cykelbanan gjorde allt knäpptyst och mjukt. Det kändes lite som att flyta fram på ett moln hela vägen till jobbet. Ungefär alltså ;)

Medvind, tyst, få mottrafikanter. Fördelarna trumfade helt klart nackdelarna med nederbörden.

evo sa:
Keps? Vad syftar ni på? Vad det än är hade jag nog behövt det idag.
...och du ska inte ha cykelvarianten eftersom en helt vanlig keps, (som kan kosta 19:90 på xxl när de har sina signalfärgade jaktkepsar inne), har lagom lång skärm för snöyra. Bästa cykeltillbehöret, förstår inte folk som plågar sig utan :)

Lite lagom "vårmysigt" i Sthlm.... (och kepsen kom till användning, även om man fick torka glasögonen ändå...)

Senast ändrad:
Idag var andra dagen denna höst/vinter det hade varit trevligt med skärmar. Men det är ju bara att cykla lite lugnare. Så precis som med dubbdäck (ingen dag ännu denna höst/vinter) så överväger fördelarna med att inte ha det stort över nackdelarna med att ha det...

emmer sa:
Idag var andra dagen denna höst/vinter det hade varit trevligt med skärmar. Men det är ju bara att cykla lite lugnare. Så precis som med dubbdäck (ingen dag ännu denna höst/vinter) så överväger fördelarna med att inte ha det stort över nackdelarna med att ha det...
Undrar lite vilka nackdelarna är med skärmar? Jag gillar verkligen skärmar :)

Senast ändrad:
Misärindex var högt idag. Småspik, motvind och tungrullat. Blöt efter 50 meter trots bra klädval. Keps är det bästa sen skivat bröd.

johan44 sa:
evo sa:
...och du ska inte ha cykelvarianten eftersom en helt vanlig keps, (som kan kosta 19:90 på xxl när de har sina signalfärgade jaktkepsar inne), har lagom lång skärm för snöyra. Bästa cykeltillbehöret, förstår inte folk som plågar sig utan :)

Ah, tackar för tipset, var inne ett tag på att det var cykelspråk för skärmen på mtb-hjälmar. Cykelkeps vet jag vad det är, äger 2 st. men kom aldrig på tanken att använde dem annat än i solsken.

johan44 sa:
emmer sa:
Undrar lite vilka nackdelarna är med skärmar? Jag gillar verkligen skärmar :)

De skramlar, väger och är fula. Men jag gillar också skärmar :-)

Utan keps så glasögonen blev fulla med glidande vattendroppar som sedan med övrigt vatten som samlats upp lite varstans på kropp och cykel ramlade ner på golvet i källaringången till headquarters. I övrigt bra och slapp fotdusch från djupa vattenpölar. Får se hur det blir på hemvägen.

Då var man hemma igen för att avsluta dagen med VAB. Hemvägen med motvind och flera cm slask var karaktärsdanande. Gränsen mot total misär är hårfin...

evo sa:
johan44 sa:
evo sa:

Ah, tackar för tipset, var inne ett tag på att det var cykelspråk för skärmen på mtb-hjälmar. Cykelkeps vet jag vad det är, äger 2 st. men kom aldrig på tanken att använde dem annat än i solsken.

Annars kan du få en av mig jag har ca 14 stycken. Använder dom dock aldrig vintertid då dom är jäkligt dåliga på att täcka öronen, men kanske dags att tänka om? Mössa plus keps? Kanske goggles också när man ändå håller på?
;)

staine sa:
evo sa:
johan44 sa:
evo sa:

Annars kan du få en av mig jag har ca 14 stycken. Använder dom dock aldrig vintertid då dom är jäkligt dåliga på att täcka öronen, men kanske dags att tänka om? Mössa plus keps? Kanske goggles också när man ändå håller på?
;)

Eller nåt i stil med denna. Täcker öronen bra och skärm.
https://shop.mavic.com/en-int/roadie-h2o-cap-d5866.html

377349.jpg

Nä, för kort skärm. Mössa ska vara modul tycker jag. Tunn beanie, tjockare beanie, yllemössa med windstopper och keps, kombinera efter väder! :)

Cykelkeps säger jag. Helt suveränt då man kan köra utan brillor (som jag alltid annars har för att skydda ögonen. Ser man ens nåt med en vanlig keps och hur får man in den under hjälmen?

Varmare idag men så kom regnet i precis fel tid. Framväxeln strular på lilla så jag fick köra resten på stora klingan. Som en säger i hemtrakten, det är synd att inte klaga.

Tog bilen idag, men såg saltsoparen på Gröndalsbron från Essingeleden, kanske blir bra nästa vinter....
(även om 07:45-tiden kanske är i senaste laget)

Trötta ben efter gårdagens misärpendling. Idag cross med friktionsdäck, mkt trevligare än hybrid med dubb.

nikasp sa:
Cykelkeps säger jag. Helt suveränt då man kan köra utan brillor (som jag alltid annars har för att skydda ögonen. Ser man ens nåt med en vanlig keps och hur får man in den under hjälmen?
Sant, jag cyklar numera upprätt. Om man sitter på en cross eller liknande så kanske cykelkeps är bra, tänkte inte på det...

Något är fel, tyckte att jag tryckte rätt så hårt på pedalerna men det blev ändå ingen fart att tala om. Antingen ligger en broms på eller så har jag bara blivit svagare, HTFU hur som helst!

Ont om medcyklister när man cyklar in vid 09.30-snåret. Fast det kanske är sedan gammalt. Det kändes fort men var nog bara för att det inte var motvind för en gångs skull.

Lugnt, skönt och händelselöst. Vinden måste varit lite med mej i alla fall... och inget regn till jobbet, men lär väl få igen det på hemvägen

Dags att fundera på att ta bort vinterdäcken nu kanske?

Lugn hemfärd. Träffade på cyklist med punks bak, jag stannade och erbjöd min slang. Höll på att bli en fin story...

...men i hetsen och längtan hem klämde vi slangen när vi krängde på däcket igen. Sån jävla fail. Får bakläxa på slangbyte!

Inte idag, men några dagar sedan. Dubbdäcket bak gav upp till slut så jag drog på ett continental CX-däck som köpts för sommarens cykling. Gick över förväntan att cykla runt på. Lite sämre grepp i uppförsbackar och vid sidohalka men helt klart funktionsdugligt, iaf för min sorts åkning. Tänker att det bara är några veckor kvar på den hala årstiden så det får duga så länge.

Radiac sa:
Lugnt, skönt och händelselöst. Vinden måste varit lite med mej i alla fall... och inget regn till jobbet, men lär väl få igen det på hemvägen

Dags att fundera på att ta bort vinterdäcken nu kanske?

Funderar också på att byta från dubb till sommar cx däck. Har 2 ställen på min vända från bromma till Järva krog som är lite isiga fortfarande. Hade dock töar bort rätt mycket under dagen.

Nån som redan kör dubbelt i sthlm?

Jag har kört dubbfritt sen två veckor i Stockholm... Jobbat hemifrån två dagar, vältajmat med senaste riktiga snöfallet. Men känns som om det kan räcka med dubb nu!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp