Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Fick mig ett par premiumharar idag, en i Älta som jag fick släppa vid ett rödljus i Sickla eftersom jag inte gärna cyklar mot rött. En dam på CX som höll fint tempo men jag kom ikapp och om till slut.

Trevlig helg!

Långtur idag, benen höll och hoppas på detsamma på hemvägen. Sol och lite motvind. Eftersom ingen jobbar fredagar i Uppsala så blev jag inte kränkt av några mottrafikanter.

Det är äntligen fredag o cykel till jobbet. Någon ny pollen som dödar en väldigt bra. Nu är det massa barn o föräldrar som cyklar i Sollentuna. Så blir det när finns cykelvägar.

Schön morgonpendling som gick förhållandevis snabbt, la in en liten spurt och tog PR i en liten kort backe så alltid ngt att fira en fredag som denna :)

Blev förbiåkt av en kille på singelspeed (icke-fixie) längs Munkbrosidan av Gamla Stan när jag precis höll på att avsluta omkörningen av en betydligt långsammare cyklist. Var inte mkt marginal i sidled. Personen satsade sen rätt hårt genom högerkurvan efter Riddarhuset, tog en omkörning trots möte på cykelbanan över Vasabron och korsade sen snett över bron för att komma över på högra sidan. Kändes som onödigt aggressiv körstil.

GoranS sa:
Blev förbiåkt av en kille på singelspeed (icke-fixie) längs Munkbrosidan av Gamla Stan när jag precis höll på att avsluta omkörningen av en betydligt långsammare cyklist. Var inte mkt marginal i sidled. Personen satsade sen rätt hårt genom högerkurvan efter Riddarhuset, tog en omkörning trots möte på cykelbanan över Vasabron och korsade sen snett över bron för att komma över på högra sidan. Kändes som onödigt aggressiv körstil.
Säkert Stravas fel...

Det var en riktigt skön och för att vara i GBG en vindstilla morgon.

Nu dags att ta sig hemåt.
Kan man hoppas på en repris?

Det börjar bli säsong, pendlartråden på sid 5 efter en korthelg.

Tog en halvtimme att trampa bort helgens 3 h stigpass. Ungefär då insåg jag att jag dessutom hade motvind. Måndag...

Spratt inte direkt i benen efter helgens touring. Motvinden hjälpte inte och jag saknade mina handskar.
Mycket folk.

Mötte en dam på i övrigt tom cb.
Hon klamrade sig krampaktigt fast i planket hon hade på sin vänstra sida.
Herregud, om vi inte ens kan nå konsensus om cyklar har höger- eller vänstertrafik är jag rädd att cykeltrenden riskerar att dö ut.

staine sa:
Mötte en dam på i övrigt tom cb.
Hon klamrade sig krampaktigt fast i planket hon hade på sin vänstra sida.
Herregud, om vi inte ens kan nå konsensus om cyklar har höger- eller vänstertrafik är jag rädd att cykeltrenden riskerar att dö ut.
Positivt att hon höll sig distinkt på en sida iaf ;) Vet inte hur många kluton jag kommer ifatt per dag som antingen cyklar i mitten så det finns varken plats till vänster eller höger, eller cyklar sick sack som ett rattfyllo ;)

Ganska bra o väderguden har bestämt att det blir en bra cykelvecka...men...en annan "dam" väjer plötsligt för ett brunnslock ! ut till vänster...och skriker nåt efter undertecknad som missar damen i fråga med en hårsmån....// "ove"

Tåg av cyklister utan någon större omkörningsmån från stadsgården till slussen, folk som kör om helt utan ens försöka kolla om det kommer något möte. Härligt härligt.

Att vakna undra var cykelkläder etc är. Sen komma på att det inte går att cykla t jobbet pga saker efter jobbet. Tack Cykelguden att Brompton finns.

Idag tror jag vi passerade någon sorts gräns till vad cykelinfran genom Stockholm kan hantera kapacitetsmässigt.
Polisen stod placerad med MC respektive Segway på var sin sida Slussen, de såg fullständigt bortkomna ut. Förståeligt.

emilh sa:
Idag tror jag vi passerade någon sorts gräns till vad cykelinfran genom Stockholm kan hantera kapacitetsmässigt.
Polisen stod placerad med MC respektive Segway på var sin sida Slussen, de såg fullständigt bortkomna ut. Förståeligt.

+1! Sjukt kaoz!

salle sa:
emilh sa:

+1! Sjukt kaoz!

Jag var så nära, *måttar med tummen och pekfingret*, att ta samma fil som motortrafiken på Götgatan i morse. Men beslöt att inte hetsa. Tramsigt mkt folk.

Jag har inte haft så mycket fågelkvitter på mornarna men de som ligger bakom med 36-poe nav har kompenserat en del.

Lugnt tempo idag. Ensam in mot de centrala delarna av Uppsala men sedan blev jag kränkt av och fick väja för "mittfils"-cyklister och studenter på cykel som tycker det är bra ide att försöka kolla [insert valfri social medie här] på väg runt i rondellen. Blev också nästan nermejad av yngling på mtb som gjorde en plötslig och brutal vänstersväng rakt ut i vägen. Ingen skada skedd och det var fint väder men lite kallt.

Under omständigheterna bra. Ett ömmande revben och en fot jag var lite orolig för i morse efter att ha blivit tacklad av en motcyklist igår. Han fick tydligen för sig att han skulle till vänster när jag var på väg förbi. På nåt sätt blev han hängande över mitt bakhjul med långsam vurpa som följd.

Kände ingenting direkt efter och var mest sur över en liten lackskada i överöret som jag missade på plats. Först när jag klickade ur vänsterfoten hemma kände jag att det inte var helt bra. Senare på kvällen gjorde det riktigt ont.
I morse kändes det dock bättre och cyklingen var inga problem.

Tadetlugnt cykling med vovven i kärran. Ut från Malmö istället för in, runt 08.15.
GOPR0780_Moment.jpg

zodah sa:
salle sa:
emilh sa:

+1! Sjukt kaoz!

Jag var så nära, *måttar med tummen och pekfingret*, att ta samma fil som motortrafiken på Götgatan i morse. Men beslöt att inte hetsa. Tramsigt mkt folk.
Varför inte? Tillåtet + att det kanske är dags för critical mass varje dag!

johan44 sa:
zodah sa:
salle sa:
emilh sa:

+1! Sjukt kaoz!

Det brukar inte löna sig, oftast stopp även i körbanan.

emilh sa:
johan44 sa:
zodah sa:
salle sa:
emilh sa:

+1! Sjukt kaoz!

Det brukar inte löna sig, oftast stopp även i körbanan.

Ja, men det är ju för bilarna. Man kan glida förbi både till höger och till vänster. Men men, jag lunkade på i vänsterdelen av cykelbanan. "Snabbgruppen" hahaha :- )

Funderade lite på om den gröna vågen bara är för cykelbanan, är det ngn som vet?

Lite för fort in idag så jag behövde ta en snabbdusch vid ankomst. Cyklade om samma e-cyklist 3ggr. Få medtrafikanter och allmänt lugnt.
Sol, motvind(svag) och bra temp.

Bra dag att ta en planerad vilodag, totalstopp för bussen på infartsvägarna efter elavbrott i södra länken. Det är ju såna här dagar man skrattar på cykeln...

Strömavbrott hemma och därför inget morgonkaffe. Kom iväg 20 minuter tidigare än vanligt och det var märkbart mindre trängsel.

Nu börjar sl personalen fatta var en Brompton är. Sen finns det som buss 4062 lära sig vad en cykelbox är. Men man kan inte få allt samma dag.

Höll på att gå åt h-vete totalt.

En bilist som glömde titta vänster svänger ut framför mig! Lyckligtvis skulle denne åt höger så hon girade precis vid mig! Jag fick kasta mig ut i vänster körbana. Lyckligtvis kom det ingen bil där. Men det var grymt nära. Bilen var bara 5 cm ifrån mig!

Sedan skulle hon vidare på en ny högersväng in på första firma där. Det är inte första gången jag ser de som jobbar där lägga ratten åt höger och sedan två svängar på rad med bredställ nästan så är man inne på firman. Helt sjukt.

Cyklade ifatt och öppnade dörren och undrade vad f-n hon håller på. Hon sade "Jag såg dig inte". Nähe!? No shit. Men det kanske är lättare att se medtrafikanter om man saktar in och kollar (vänster) innan man svänger. Idioter!!

2019_05_16_07_01_55_43330_Partille_karta_hitta.se_Brave.png

Fint väder! Körde kortärmat och shorts från Sollentuna. Litet kyligt i motvinden. Blev omkörd av ett par snabbingar. Hängde på i en knapp kilometer i bra fart tills jag kom ihåg att jag får ansträngningsastma såhär års (pga allergi) om jag ligger för högt i puls. Kunde sedan ändå inte låta bli att trycka på litet resten av vägen, och sitter nu och väser på kontoret. Värt det!

Stumpy sa:
Sambal Oelek sa:
Öh! Är det lämna företräde eller stopplikt från hennes håll? Annars är det ju högerregeln och du som skulle lämnat företräde.
Men om det nu skulle vara den här dumma högerregeln, betyder det att man aldrig behöver titta vänster om man inte vet att man svänger ut på huvudled?

Som alltid när man tar Jern Hesten, fett najs, kan aldrig bli fel, regn rusk, snö, tornado inget stoppar mig och min Jern Hest

Sambal Oelek sa:
Stumpy sa:
Sambal Oelek sa:
Öh! Är det lämna företräde eller stopplikt från hennes håll? Annars är det ju högerregeln och du som skulle lämnat företräde.
Men om det nu skulle vara den här dumma högerregeln, betyder det att man aldrig behöver titta vänster om man inte vet att man svänger ut på huvudled?
Nej, alla skall göra vad de kan för att undvika olyckor, men du gjorde helt klart det största felet.
Om jag förstod det rätt, så valde du vägen istället för cykelbanan och lämnade inte företräde i denna korsningen.

Bilagor

• mellbyvagen.png
    mellbyvagen.png
    188.6 KB · Besök: 96
Högerregeln gäller även i T-korsningar, även om många inte tror det... och att en väg är rak och lite bredare än anslutande vägar gör den inte till huvudled.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp