Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Brompton idag

Bilagor

• IMG_20191104_081939.jpg
    IMG_20191104_081939.jpg
    311.3 KB · Besök: 131
Riktigt fin morgon. Torrt och lagom svalt. Salt låg utspritt på flera ställen och knastrade fint under däcken.

Ser ut att bli dubbdäckskompatibelt på onsdag.

Medborgarplatsen (i huvudstaden) idag. Ligger bakom snubbe på röd standardcykel och han är i huvudsak pendlarkittad. Tjej går på cykelbanan i samma riktning som vi och snubben plingar utan att tjejen reagerar. Musik på hög volym i lurarna får man anta. Så killen ger tjejen en snyting i ryggen bakifrån när han kör förbi så hon är nära att fara i gatan. Här är jag inte helt säker på om hon klarade att hålla balansen eftersom jag låg ganska nära bakom miffot som slog och hon kan har dråsat ihop efter jag passerade

Alltså, om någon undrar varför cyklister är så avskydda där ute. Numera möjligen tvåa efter elskotrar.

Om någon undrar så var inte killen något vidare intresserad av att stanna och förklara sig eller ta reda på hur det gick för tjejen han misshandlade. Han tyckte jag var en tönt som ifrågasatte hans hårdhänta tillrättavisning. Enligt min helt subjektiva uppfattning så är jag gärna en en töntig lycragubbe än en feg, ynklig skithög som ger en försvarslös tjej en snyting bakifrån. Det, om något, är töntigt.

Du hade kunnat förbättra cyklisters rykte genom att helt naturligt medmänskligt stanna och fråga tjejen hur det gick.

.A. sa:
Du hade kunnat förbättra cyklisters rykte genom att helt naturligt medmänskligt stanna och fråga tjejen hur det gick.

Tror du missar poängen lite här. Oaktat detta så var det mycket folk i rörelse vi platsen vid lunchtid och hon fick säkerligen den hjälp hon eventuellt behövde utan mig. Sådär i efterhand kan jag konstatera att jag skulle helt enkelt prejat honom in i de båda vakterna som stod utanför Björns trädgård för att få stopp på honom innan han anade att jag var efter honom istället för att hojta. Det gjorde jag alltså inte och när jag såg honom sista gången så var vi uppe på götgatskrönet och jag insåg att han var så pass desperat att komma undan ett eventuellt misshandelsåtal att jag skulle ha fått värre snytingar än tjejen om jag försökte stoppa honom. Och för att inte tala om hur det skulle gå för den töntiga kolfiberramen i närkontakt med hans minst 15 kg tyngre stålhingst.

staine sa:
Men en kolfiberram är väl inte töntig?

Tycker inte jag heller, men i en kvinnomisshandlares ögon kanske töntig lycragubbe på kolfibergrushoj är jättetöntigt. Lite svårt att sätta sig in i hur ett dylikt miffo tänker, men antagligen inte som vi andra.

Bytte till dubb fram, det var ett bra val idag. Annars så var det bra medvind misstänker att vinden inte kommer vända när jag ska hem.

Vilket grisigt beteende. En snortömning och putta omkull puckot vid nästa rödljus kanske hade varit på sin plats? Fast å andra sidan så löser man inte våld med våld, eller?

fyrbåk sa:
Medborgarplatsen (i huvudstaden) idag. Ligger bakom snubbe på röd standardcykel och han är i huvudsak pendlarkittad. Tjej går på cykelbanan i samma riktning som vi och snubben plingar utan att tjejen reagerar. Musik på hög volym i lurarna får man anta. Så killen ger tjejen en snyting i ryggen bakifrån när han kör förbi så hon är nära att fara i gatan. Här är jag inte helt säker på om hon klarade att hålla balansen eftersom jag låg ganska nära bakom miffot som slog och hon kan har dråsat ihop efter jag passerade

Alltså, om någon undrar varför cyklister är så avskydda där ute. Numera möjligen tvåa efter elskotrar.

Om någon undrar så var inte killen något vidare intresserad av att stanna och förklara sig eller ta reda på hur det gick för tjejen han misshandlade. Han tyckte jag var en tönt som ifrågasatte hans hårdhänta tillrättavisning. Enligt min helt subjektiva uppfattning så är jag gärna en en töntig lycragubbe än en feg, ynklig skithög som ger en försvarslös tjej en snyting bakifrån. Det, om något, är töntigt.

Du frågade tjejen hur det gick?

Huvva, vilka ärkepuckon det finns. Som tur är så har jag inte sett nåt sånt idag.
Flera bilister på jobbet pratade om halt och cyklister som vurpat. Jag tyckte att det var rätt torrt och fint. Men motblåsigt.

Sista dagen med dubbfritt. Skiftar däck ikväll.
Idag var det iofs rätt torrt men lite väta i denna temperatur och det blir blixthalka.
>Trodde först att det var frost på vägarna men det var ett tunt saltlager. Ältavägens cb var vit och fin - av salt.
Vissa vägar var också vita av frost. Tog det väldigt försiktigt.

Såg inte heller några puckon som knuffar fotgängare. Det var väldigt glest med cyklister tills jag kom till sjöstan.

Provade behålla dubbfritt i morse trots halkvarning. Blir sista gången. Tre ställen jag nästan vurpade på, trots stor försiktighet.

Dubbdäckspremiär. Belönades med stadig motvind.

Tror inte dubbdäcken hade varit nödvändiga, men det såg riktigt halt ut på ett par bitar på Östermalm så det var kanske ändå klokt att byta...

Lite lätt slir på bakhjulet uppför Danvikstullsbron, dags för dubbdäcksdöden snart. Låg bakom världens mest nervösa pendelcyklist på orange fs-mtb med evoc-rygga delar av vägen, som att han aldrig hade cyklat förr.

Åkte omkull i en blankpolerad rondell i Stureby, gled lite men inga skador, hann få ut ena foten från spd-pedalen men försent.
Resten av pendlingen var bättre, bara lite gångtrafikanter i cykelbanan och mycket elcyklar, men ingen blev slagen vad jag såg

Idag hade varit en bra dag att A) sopsalta och B) cykla med dubbdäck. Eftersom varken A eller B hände drog jag mig i på isen. Långsam lowsider så bara lite skrapat och ömt tack och lov.

Nå, det var faktiskt sopsaltat i gamla stan och längs kungsholms strand, men längs södermalm, i nacka och solna var det jungfrulig mark. Dubb imorgon...

Frostigt. Såg en cyklist gå omkull vid McDonaldsutfarten mot Solnavägen. Han var så sjukt snabb upp på cykeln igen att han knappt kan ha hunnit känna efter om allt var helt i kroppen...

Dubbdäck idag 10min längre tid på 35km och 10 fler slag i snittpuls.

Mötte en fotgångarkvinna på landsvägen. Eftersom hon gick på fel sida försökte jag se butter ut det gick sådär. Hon log och vinkade åt mig. Bra start på dagen

Torrt, soluppgång och några frysta vattenpölar här och där. Mötte en cyklist med dubbdäck - fasen vad det smattrade. Snart är jag själv där, vinterdäcken kommer om ett par dagar från bikeshop...

Jo, jag fuskar ju lite, jag är ju helt frälst i min gamla stålhybrid som jag elkonverterat. Varit krasslig det senaste och då är det toppen med elcykel, normalt kör jag såpass hårt att jag är rejält svett när jag kommer till jobbet men nu, när jag varit hängig och förkyld, kan jag fortfarande cykla men med lite större batteriförbrukning bara!

konstruktören sa:
Dubbdäck idag 10min längre tid på 35km och 10 fler slag i snittpuls.

Mötte en fotgångarkvinna på landsvägen. Eftersom hon gick på fel sida försökte jag se butter ut det gick sådär. Hon log och vinkade åt mig. Bra start på dagen

Vilken sida gick hon på?

Planerad vila idag på grund av anledning. Så nu fick jag inte veta hur halt det var imorse. Låter som att det var lite halt i Sthlm.

Funderar på om jag ska orka byta till dubbdäcken nu. Vad säger ni som cyklade i de södra förorterna imorse? Ser ju ut att bli på minussidan i natt, men vägarna såg torra och fina ut...

Schwalbe Big Apple fungerade utmärkt inne i city idag. Fast snart är det nog läge att byta till vinterdäck.
bearthefear sa:
Planerad vila idag på grund av anledning. Så nu fick jag inte veta hur halt det var imorse. Låter som att det var lite halt i Sthlm...

Mikva sa:
Schwalbe Big Apple fungerade utmärkt inne i city idag. Fast snart är det nog läge att byta till vinterdäck.
bearthefear sa:
Planerad vila idag på grund av anledning. Så nu fick jag inte veta hur halt det var imorse. Låter som att det var lite halt i Sthlm...

Jag fegade och bytte. Får se imorgon om jag svär :)

Var "litet" kallt i motvinden hem utan mössa (bara buff). Inte lika halt som tur var, men har nu bytt till vinterhjulen.

Imorgon, dubbdäck alltså. Rys.

Trodde först att det var motvinden (och dubbdäcken) som gjorde det men när jag nästa var hemma fick jag stanna vid ett rödljus. Då kände jag att frambromsen hade legat på. Bra träning.

Är vinterdäck för er = dubbdäck?

Nytt ”hem” innebar den tristaste pendlingen nånsin. Så grymt tråkig cykling mellan Järva krog och Råcksta.

nHz sa:
Är vinterdäck för er = dubbdäck?
För min del innebär det mönster på däcken. Å andra sidan bor jag i Skåne, så dagarna med halka brukar vara så lätt räknade att det är billigare att ta kommunala färdmedel de dagar det påkallar dubbat. Halkan i denna landsändan består mest av lera från jordbruksmaskiner och blöta löv, därav mönster.

Tillbaka
Topp