Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Kändes som att jag hade klarat mig utan dubben. Men skönt att slippa hålla igen allt för mycket i alla fall. Tiden ungefär den samma som när jag förra veckan tog det försiktigt utan dubb.

Men det är ju ett effektivt sätt att ta bort lekfullhet från en cykel. Känslan tycker jag ändå är hyfsat bra, rullet är okej, men lekfullheten som bortblåst. Men det kanske är en mental inställning...

Krasch på Götgatan (cykelbanan, inte på vägen) med cyklist liggandes på cykelbanan. Såg inte själva händelsen, men såg ut att vara flera cyklar inblandade. Hoppas det gick bra för alla!

Köpenhamn i förra veckan. Blir alltid lite vemodig efter en res dit, känns som att de är bättre på allt. Snyggare och smartare, allra helst vad gäller cykling förstås.

Tänker mycket på Nederländerna senaste dagarna, var det finns jättemånga cyklister, men allt är ordnat och lugnt och folk provar inte att står i första filen vid rödljuset. Det börjar blir lite mer ordning i Stockholm. Men imorgon passerade en fru på högersidan av cyklistfilen just innan ljuset blev grönt. Ingen säger något, men jag som Nederländare tycker att man måste korrigera folk som profiterar och orsaker kaos. Hon sade att hon inte vill stanna och orsaker ingen problem. Det är väl största problemet, att folk verkligt tycker att dom har rätt att åka framför alla andra och orsaker ingen problem när dom klart gör det.

Dubbdäckspremiär. Inte sååå fasligt mkt tyngre än med mina Marathon Supreme i 32 och 37 mm. Men rullet...RULLET! Helt onödigt i morse såklart. Torrt och inte ens antydan till frost eller halka. : -)

Men nu är de på och får så vara till slutet av februari. Minst.

Berk sa:
Tänker mycket på Nederländerna senaste dagarna, var det finns jättemånga cyklister, men allt är ordnat och lugnt och folk provar inte att står i första filen vid rödljuset. Det börjar blir lite mer ordning i Stockholm. Men imorgon passerade en fru på högersidan av cyklistfilen just innan ljuset blev grönt. Ingen säger något, men jag som Nederländare tycker att man måste korrigera folk som profiterar och orsaker kaos. Hon sade att hon inte vill stanna och orsaker ingen problem. Det är väl största problemet, att folk verkligt tycker att dom har rätt att åka framför alla andra och orsaker ingen problem när dom klart gör det.
Cyklingen är en mogen, etablerad företeelse där, vi är nyvakna efter att inte haft masscykling sen 50-talet (alla borde läsa den här https://www.adlibris.com/se/bok/tra...ltrafiken-i-stockholm-1930-1980-9789170312410) Och Köpenhamn/Amsterdam har fungerande, sammanhängde cykelinfra. Huvudstråken i Cph har cykelbanor som är lika breda som en normal vägbana. Najs!

Oj, oj,oj vilken skillnad det blev när jag tog den andra cykeln som hade smalare, hårdare och större däck, inga dubb och där bromsarna inte låg på hela vägen. Jissus vad det rullade bra.

johan44 sa:
Berk sa:
Cyklingen är en mogen, etablerad företeelse där, vi är nyvakna efter att inte haft masscykling sen 50-talet (alla borde läsa den här https://www.adlibris.com/se/bok/tra...ltrafiken-i-stockholm-1930-1980-9789170312410) Och Köpenhamn/Amsterdam har fungerande, sammanhängde cykelinfra. Huvudstråken i Cph har cykelbanor som är lika breda som en normal vägbana. Najs!

Klart att cykelinfra är dåligt i Stockholm, men det är ingen ursäkt för att tränga sig fram och hindra andra trafikanter. Mycket värre är att många cyklister gör ett slalom mellan barn på övergångsställen inför skolan. Imorgon hade vi tur att jag korsade gatan med min son i ett rödljusperiod vid cykelkorsningar lite längre bort, så behövde inte titta höger och vänster samtidigt för att undvika påkörning av cyklister.

Dubbdäckspremiär här också. Förvånande nog gick det nästan lättare med dem än med grusdäcken jag körde med innan.

När jag glider förbi en stillastående bilkö med kanske 40 bilar i hör jag plötsligt en en pipig röst ropa något. Jag hinner komma ett tiotal meter förbi innan jag inser att det är en lastbilschaffis som vevat ner rutan och ropat "Använd cykelbanan". På något sätt måste han ha gjort kopplingen att det var cyklisternas fel att han fick köa. Och att det inte alls hade med alla motorfordsonförare som tar den här smitvägen istället för E4, i kombination med övergångsstället längre fram där många fotgängare ska över från pendeltåget till kontoren på andra sidan gatan.

Det var bra för mitt humör och blodtryck att jag inte stannade och språkade med honom :-D.

Vågade mig ut utan dubb idag också. Kan nu pendlingsstråket så jag vet var de frusna vattenpölarna håller hus. Men framöver blir det väl byte, åtminstone på framhjulet..

Torrt och fint. Ordentligt saltat i Stockholm men inte i Sumpan och Solna. Första stänken från ovan träffade mig precis när jag svängde in i garaget.
Kan bli halt för det var kyliga vägbanor.

Några minus, frost utan halka, castelli perfetto. Man kan ta i mer utan att svettas med detta väder.

Bländad av jon med originalmonterade framlampor vid skärmen som pekar typ rakt upp.

johan44 sa:
Peth sa:
Tog en liten omväg, såg en grundstött färja. Tog slut på energi.
Bilder!

D315910E-9DCA-4B8E-B44A-C99EAC5CCD46.jpeg

Bilder på den grundstötta färjan finns på valfri kvällstidnings internetsida.

Edit: 2001 – ett rymdäventyr.

Senast ändrad:
Riktigt skön morgonpendling. Första biten av Torsgatan mellan S:t Erik och Norra Ban hade fått ny asfalt. Som ett nypistat blått salsgolv istället för svart puckel. Hoppas de hinner ta resten de närmsta dagarna.

Tog på mig min nya fina Vinterjacka (från PEARL IZUMI) som hade ett mycket bättre vindskydd än den andra fleece-jackan (blåste rakt igenom) jag hade tidigare. Framtill är den tät och vindtålig men baktill så släpper den ut. En mycket bra jacka.
Jag hade endast en piké under och frös inte alls. Kanske ingen nyhet för er här men kan vara ett hett tips för de som blir kalla när de cyklar.

Passar bra in här…
- ”Det finns bara dåliga kläder”

nHz sa:
Tog på mig min nya fina Vinterjacka (från PEARL IZUMI) som hade ett mycket bättre vindskydd än den andra fleece-jackan (blåste rakt igenom) jag hade tidigare. Framtill är den tät och vindtålig men baktill så släpper den ut. En mycket bra jacka.
Jag hade endast en piké under och frös inte alls. Kanske ingen nyhet för er här men kan vara ett hett tips för de som blir kalla när de cyklar.

Passar bra in här…

Core väl rimligt om du berättar vilken modell du har köpt.

NickPick sa:
nHz sa:

Passar bra in här…

Ber om ursäkt.

Egentligen spelar det mindre roll vilken modeller är. Jag ville bara berätta att det finns bra kläder för oss som cyklar även när det är svalare ute, även om man inte tror det gör skillnad. Tidigare hade jag en "bygg"-fleece jacka med bra (4st) reflexer på ärmarna men det blåste rakt igenom. Dessutom var den stor och fångade mycket vind.

Jag är osäker på exakt vilken modell men det ser ut att vara den här, nedan. Min heter Select iaf. så det borde vara samma (finns ingen annan på hemsidan). Den är lite fodrad men framförallt vindtät å hela framsidan, går upp i halsen (buff är överflödig) och andas på ryggen. Jag har en rygga med dator i men jackan ventilerar bra iaf.

Finns många olika märken och varianter av denna.
https://shop.pearlizumi-eu.com/en-s...xb-jacket-yellow-11131518429m#q=Select&pnr=73

Jovars, iaf medvind.
Bottennappet var när jag längs Götgatan skulle köra om en kille på elspark som kryssade lite lojt fram. Plingade när jag kom upp bakom, det hörde han såklart inte pga hörlurar och precis när jag sen cyklade upp jämsides så spottade han på mig.
Tanken hade visst inte slagit honom att någon faktiskt kunde komma upp jämsides.

Han bad iaf om ursäkt.

Upp 05:15, i med ett glas juice, på med kläderna och iväg. Pissigt duggregn, dubbdäck och en svag motvind. Nu på jobbet några timmar för att hinna med dagens leveranser innan lunch då jag måste hem och ta hand om magsjuka barn. Living the dream!!

nHz sa:
NickPick sa:
nHz sa:

Passar bra in här…

Ber om ursäkt.

Egentligen spelar det mindre roll vilken modeller är. Jag ville bara berätta att det finns bra kläder för oss som cyklar även när det är svalare ute, även om man inte tror det gör skillnad. Tidigare hade jag en "bygg"-fleece jacka med bra (4st) reflexer på ärmarna men det blåste rakt igenom. Dessutom var den stor och fångade mycket vind.

Jag är osäker på exakt vilken modell men det ser ut att vara den här, nedan. Min heter Select iaf. så det borde vara samma (finns ingen annan på hemsidan). Den är lite fodrad men framförallt vindtät å hela framsidan, går upp i halsen (buff är överflödig) och andas på ryggen. Jag har en rygga med dator i men jackan ventilerar bra iaf.

https://shop.pearlizumi-eu.com/en-s...xb-jacket-yellow-11131518429m#q=Select&pnr=73

Ja de flesta här på happy antog jag hade mer eller mindre specifika kläder (ofta är dom ju bra för just cykling...). Misstänkte att du hade fått tag på någon superjacka. Är referensen byggfleece så vettefan ??.
Select, elite, pro. Så går pearl izumis rangordning. Har någon jacka från Elite men den passformen är för någon med lite högre bmi.

Fortsätter att pendla dubbfritt, frågan är hur länge till......? Ser ut att blir kallt och ev snö på söndag-måndag men tisdag framåt ser det ut att blir plusgrader....

NickPick sa:
nHz sa:
NickPick sa:
nHz sa:

Passar bra in här…

Ber om ursäkt.

Ja de flesta här på happy antog jag hade mer eller mindre specifika kläder (ofta är dom ju bra för just cykling...). Misstänkte att du hade fått tag på någon superjacka. Är referensen byggfleece så vettefan ??.
Select, elite, pro. Så går pearl izumis rangordning. Har någon jacka från Elite men den passformen är för någon med lite högre bmi.

Jag är ganska ny på cykel och jag vill bara dela med mig av mina nybörjarerfarenheter (och aha-upplevelser). För andra är det kanske gammal skåpmat… Jag kände att det var ett jättelyft med en annan typ av jacka.
Tack för Pearl izumis modell rangordning. Nu vet jag på vilken nivå min klädsel är rankad.

Som så många andra här så ser jag också många som cyklar till och från jobbet med både det ena och andra på sig. Hälften har inget lyse och några helt utan reflexer. Förvånansvärt många som cyklar utan hjälm. Om vi tittar på hur andra klär sig så tror jag en tunn ”bygg-flece” med reflexer är ett ganska ”sportigt cykelplagg” i sammanhanget. Kanske att någon av de läser här och får upp ögonen. För mig som inte använder glasögon till vardags är cykel-glasögon också väldigt fördelaktigt och bekvämt. Först så tyckte jag det var/såg fjantigt ut men efter att jag använt dem ett tag så kan jag nu inte cykla utan dem.

Om vi (på något sätt) delar med oss av våra positiva erfarenheter så tror jag världen blir bättre. Jag hoppas på att fler människor cyklar till och från jobbet under en längre tid på året tack vare att de har en utrustning som är anpassat för omständigheterna. På så sätt kan allas hälsa och välmående bli bättre.

Senast ändrad:
Fiskar upp från sidan tre...

Bra tack. Lite kylig med torra eller saltade gator söder om och i Stockholm. Mötte en sopsaltare i Sumpan, som inte sopsaltade fast där hade det behövts. Blev träffad av några snöflingor norr om stan.
Såg väl maximalt 10 cyklister på morgonens pendling.

Fick lite ”betalt” för att jag kämpat med dubbdäck i en vecka.
På ett par ställen tystnade dubben när jag cyklade över isbelagda gator. Mysigt.

Den där fort på vattnet. Har möt den i mörker med kajak.
Jo brommie happy kitad för vintern. Det behövdes ute hos oss o i stan. Saltsopat i Sollentuna. Jo det innebär att folk cyklar där. Tänk på vad som händer när känns säkert att cykla.
federico sa:

I morse var det en olycka (cyklist och bil) i en av korsningarna jag passerar varje dag.
Jag såg inte när det hände men det är bara en tidsfråga när nästa olycka sker på samma plats... Verkade allvarligt eftersom min fru ringde och kollade läget med mig och om jag hade kommit fram till målet...

Jag har sedan förra veckan valt en annan väg till jobbet. Detta för att inte behöva passera tre (farliga) korsningar i samband med rondeller. Det blir lite längre och lite mer uppför men det är det nog värt. Hellre framme lite varmare än inte alls.

Palma.jpg

Det rullade på fint Hägersten-Täby. Andra dagen med dubb både fram och bak. Fast kollar man in prognosen för veckan så lär man sula om när man kommer hem. Palma för en vecka sedan var behagligare.

Tillbaka
Topp