Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Morgonens cykelpendling när bilen skulle återföras från verkstad (jaja, kanske inte pendling, men jobbet började när jag kom tillbaka) var fantastisk helt enkelt. Rätt mycket vind från rätt riktning, ingen trafik att tala om och sol. Rester av gårdagens snöfall på bergen.
388FEC3F-32AC-4828-8209-8EA39E6933AF.jpeg

Fin och härlig morgon, helt perfekt bortsett från cyklisten som jagade ett KOM nedför på väg till jobbet. Enligt Strava var han tydligen också arg när han utan förvarning körde om mig, som redan var uppe i 38 knyck. Hade jag vetat att det var en spurt det var frågan om, hade jag följt UCI:s regler och inte avvikt från min valda linje. Ber om ursäkt för missförståndet om du läser detta här.

Fin och härlig morgon, helt perfekt bortsett från cyklisten som jagade ett KOM nedför på väg till jobbet. Enligt Strava var han tydligen också arg när han utan förvarning körde om mig som redan var uppe i 38 knyck. Hade jag vetat att det var en spurt det var frågan om hade jag följt UCI:s regler och inte avvikt från min valda linje. Ber om ursäkt för missförståndet om du läser detta här.

"Intressant", lämpligheten i att jaga tider nerför i pendeltrafiken går verkligen att diskutera. Som jag skrivit här någon gång tidigare så tycker jag nästan de snabbaste cyklisterna är de farligaste, problemet är att de ibland verkar ta för givet att de cyklar i ensam majestät när de trycker på och då brister de ofta i uppmärksamhet bakåt eller annars bjuder de kanske på en härlig blowout snytning. Man har dock självklart ett ansvar själv också om man cyklar ikapp en annan snabb cyklist, gäller att vara medveten om att personen framför kanske inte hunnit märka att man ligger nära och inte bara blåsa förbi hur som helst, i synnerhet om korsningar närmar sig.

Senast ändrad:
"Intressant", lämpligheten i att jaga tider nerför i pendeltrafiken går verkligen att diskutera. Som jag skrivit här någon gång tidigare så tycker jag nästan de snabbaste cyklisterna är de farligaste, problemet är att de ibland verkar ta för givet att de cyklar i ensam majestät när de trycker på och då brister de ofta i uppmärksamhet bakåt eller annars bjuder de kanske på en härlig blowout snytning. Man har dock självklart ett ansvar själv också om man cyklar ikapp en annan snabb cyklist, gäller att vara medveten om att personen framför kanske inte hunnit märka att man ligger nära och inte bara blåsa förbi hur som helst, i synnerhet om korsningar närmar sig.
Ja, det stämmer som du skriver. Så klart var jag också lite medskyldig som säkert vinglade till lite i min yrvakenhet.

Ja, det stämmer som du skriver. Så klart var jag också lite medskyldig som säkert vinglade till lite i min yrvakenhet.

Jag har själv gjort bort mig, att jag varit helt säker på att jag varit i ensam majestät men då kom det en annan snabb(are) rackare precis när jag skulle svänga, allt gick bra dock men en mycket nyttig läxa vilket jag tjänat en del på inför framtiden (något smartare i min stadscykling).

Jag har själv gjort bort mig, att jag varit helt säker på att jag varit i ensam majestät men då kom det en annan snabb(are) rackare precis när jag skulle svänga, allt gick bra dock men en mycket nyttig läxa vilket jag tjänat en del på inför framtiden (något smartare i min stadscykling).
Lära sig kan man alltid och det gäller att vara ödmjuk inför sina egna och andras tillkortakommanden i trafiken. Brukar själv antingen ringa med klockan eller försöka räkna med att framförvarande kan vingla till lite när jag kör förbi.

I slutändan spelar det ju absolut ingen roll vem som har rätt eller fel. Det enda som spelar roll är att alla kommer hem helskinnade, och därmed gäller det att se varje sådan händelse som en möjlighet till att bli något smartare i stadscyklingen.

Motvind å kallt hade jag , så motsatsen alltså ?
Imorgon kan det bli bingo , motvind både till och från jobbet enligt SMHI tjohoo extra träning, tror jag ska släppa ut lite luft ur däcken oxå......
Kämpakrya gubbs
Fuckcancer
Mange
På torsdag blir det busväder ?

04:40 och termometern stod på -4 utanför köksfönstret...sjönk till -6 halvvägs. Men väldigt fin soluppgång och helt vindstilla.
Skönt med ljust både strax innan fem på väg till jobbet och 19:30 när man ska hem igen ?
Och jag tyckte jag jobbar långa dagar ?
Har cyklat hemifrån 04:45 vid ett tillfälle och jag håller med, det är magiskt.

Här var det ingen frost på gräset men en tunn hinna is på fågelbaden. Sol och en svag motvind. Gick av någon anledning tyngre än igår...

Motvind( som väntat) men jag fick en bra rulle bakom en elhoj, hela vägen från skeppsbron till gullmars hen stannade vid rött (?) vilket gjorde det görbart att hänga på. men det bästa som hände var två budkillar på singlespeed som plöjde på duktigt bra uppför götgatsbacken , sjukt bra fart önskar jag hade hälften av deras tryck i benen ?.
Kryakämpa gubbs
Fuckcancer
Mange

Det har bara gått trögare och trögare att pendla till jobbet den här veckan. Idag var det nästan någon form av bottenrekord. Kändes som det var typ stormbyar i motvinden (var egentligen inte så mycket värre än vanligt, kanske uppåt 10 sekundmeter) och knappt att jag kom över 30 ens där det normalt går runt 40.
Även hem är har det varit segt som attans den här veckan.
Måste nog lägga lite krut på att justera in pendlar hojen så att den kommer i närheten av hur bra finracern passar mig nu efter riktig bikefit mm.

Ett par grader varmt och svag medvind från Lund ut till jobbet i Örtofta. Nästan lite gött med småregnstänk också.
Klar positiv skillnad mot förra veckans rätt så hårda motvind.
Känner dock mer och mer att jag måste justera in pendlarhojen bättre, år för jävla tråkig att cykla på nuförtiden när finhojen bara blivit bättre å bättre.

Vädret var mycket bättre än utlovat lite motvindigt hemåt bara , men flera bil och bussburna motrafikanter gjorde sig till känna imorse , först en sopbil som inte hade tid att stanna för rött Götgatan/ folkungagatan , som tur var hade jag själv stått stilla för rött så jag hade låg fart å kunde sakta ner , självklart så kom han inte längre än till björns trädgård där han blev stående bakom en annan bil, 300m längre fram korsningen Götgatan/ Hornsgatan så hinner jag bli lite glad att det faktiskt är grönt men då dyker en SL-buss upp framför snoken på en , å inte nog med han körde mot rött så genade han igenom cykelfältet oxå . Knackade på dörren men han ”såg” mig inte då heller!?
fuckcancer
Kämpakrya gubbs
Mange

Tillbaka
Topp