Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Som igår ungefär. Lagom lite folk ute strax efter 07:15 genom Stockholms innerstad.
Måste erkänna att jag blir lite besviken då jag får ungefär samma pendlingstid med CX.en som med min äldre pendlings MTB med 26"-hjul.
Ska experimentera med lite mer luft i däcken på CX:en och se om jag får lite mer fart. Men det verkar svårt att få till någon högre snitthastighet genom city om man ska hålla sig till trafikregler och visa hänsyn mot andra trafikanter.

Första tågpendlingen på länge. Dvs tåget till Malmö C och cykeln därifrån. Går inte att misslyckas ;)
Ikväll blir det hem på cykel, 35 km, för första gången på nästan ett år.

1655796748646.png

Tog en premiärtur på nya gruscykeln med en liten extrasväng till jobbet. Kändes fint. Underbart väder. Förutom sega post-Vätternrundanben och krångel med bakväxeln.
Apropå säker cykelförvaring. Har jag det rätt bra på mitt jobb. I garage. Bakom extra inre port, i ett låst förråd med bra dörr (det används bara av elcyklar men står inget specifikt om att bara för dem så jag brukar ställa min där)

Bilagor

• 3D85DB97-3A53-4CD5-B989-B92C90B26024.jpeg
    3D85DB97-3A53-4CD5-B989-B92C90B26024.jpeg
    1.5 MB · Besök: 109
  • 7E3EDAA7-0DC8-41D6-8AB7-CD525FFFD0D3.jpeg
    7E3EDAA7-0DC8-41D6-8AB7-CD525FFFD0D3.jpeg
    1.2 MB · Besök: 131
  • 8B7198B5-4A6D-4AE9-A119-CC34278C27D7.jpeg
    8B7198B5-4A6D-4AE9-A119-CC34278C27D7.jpeg
    647.6 KB · Besök: 123
Senast ändrad:
Kanonfint väder och bra fart trots att känner mig ur form (ur form i år är för övrigt typ vad jag ansåg vara som i bra form för ett år sen :D )

Pendlar på Gravelking Slick 35mm och gillar vägegenskaperna men helvete vad värdelöst punkaskydd.

Pendlade till lunch i stan. Hetsig Radrunner cyklist som hade någon form av tuta blev straffad av pendlingsgudarna genom att tappa sin mchandske (en sån där med förstärkta knogar...) på Liljeholmsbron. Jag drabbades av akut godhet och försökte cykla ikapp, men han hade redan försvunnit i vägbanan på Hornsgatan mot Slussen.

Såg en fin Serotta i svart och neon fadez och blev gladare. Vädret fantastiskt

Riktigt hett i solen idag på gammel MTB från 2006, var ingen idé att pressa i sådan värme så det blev cruising.
Blev en tur på 50km varav 15 grusväg och hela färden kändes skön, hade gott om vatten och gott att tugga på.
Hade inte bråttom alls, kröp fram på några ställen och blickade in i mystiska mörka skogar.

Kommer tillbaka till stan och det är bilkö bakom ett rödljus, jag glider fram som värsta coola gubben och ställer mig först i kön och blickar bakåt på de stackarna, klipper ur skon och har full kontroll?
NejnejnejNEEEJ jag får lite för mycket vikt åt fel håll och den sidan trilskas!
Det var bara att lägga sig ner framför allihopa och titta på när det blev grönt och de får åka före mig.

Riktigt hett i solen idag på gammel MTB från 2006, var ingen idé att pressa i sådan värme så det blev cruising.
Blev en tur på 50km varav 15 grusväg och hela färden kändes skön, hade gott om vatten och gott att tugga på.
Hade inte bråttom alls, kröp fram på några ställen och blickade in i mystiska mörka skogar.

Kommer tillbaka till stan och det är bilkö bakom ett rödljus, jag glider fram som värsta coola gubben och ställer mig först i kön och blickar bakåt på de stackarna, klipper ur skon och har full kontroll?
NejnejnejNEEEJ jag får lite för mycket vikt åt fel håll och den sidan trilskas!
Det var bara att lägga sig ner framför allihopa och titta på när det blev grönt och de får åka före mig.
Joe Biden är det du?

Skulle börjat sent och tagit bussen till jobbet idag men kl 0450 blev jag väckt och inringd för att täcka upp en kollegas arbetspass så blev en riktig stresspendling i regnet istället.
1h8min från sovande i sängen till innanför dörren på jobbet, med 25km enkel väg ?

Skulle börjat sent och tagit bussen till jobbet idag men kl 0450 blev jag väckt och inringd för att täcka upp en kollegas arbetspass så blev en riktig stresspendling i regnet istället.
1h8min från sovande i sängen till innanför dörren på jobbet, med 25km enkel väg ?
25 km imorse här med. Dryga 3 timmar från sovande till innanför dörr på jobbet. Upplevde det ändå som en smula stressigt.

Efter att jag kvaddade pendlaren förra veckan och eftersom jag bara har ett hjulpar till den (wtf?!) har jag pendlat på tjejens xxl-hybrid i två dagar. Förvånande hur lite jag tappar på hybrid-sittställning, svampiga tunga hjul, något för låg sadel och alldeles för kort till styret. Uppskattningsvis nån stans mellan 4-5%.

Ny fälg ligger på en lastbil från Tyskland, så efter midsommar ska jag vara back on track!

Trivsam och knakfri. Nyservat vevlager och ny kedja. Smolket i bägaren var möjligen en bilist som missade att kolla över axeln när han skulle korsa cykelbanan, men det är så vanligt att man knappt reflekterar längre. Tur ändå att bromsarna är nyfixade och nyper bra (trots att de är mekaniska!). Provade att ge onda ögat, men det funkar dåligt om mottagaren vägrar att titta på en.

Tog hojen (moppe alltså, stor moppe iofs) idag för jag behöver frakta hem mat och dryck till midsommar. Jösses det tar ju längre tid att åka hoj än att cykla till jobbet (14.Xkm cykelvägen). Framförallt om man räknar in klä-på-sig-och-släpa-ut-hojen-ur-garaget-tiden, inte ens med dusch efter cykeln så tar den längre tid (och herrejävlar jag behövde duscha efter att ha åkte hem idag i typ skidkläder och ingen fartvind).

Det är kul att köra motorcykel men det här räknas fan inte som att köra.

Fortsätter med min zen-pendling. Blev även zen-löpning igår kväll och det känns konstigt att tvinga sig att idrotta långsamt men det är najs när man känner hur kroppen slappnar av. Ska bli intressant att se om det påverkar resultatet när man sen kör ett pass där man trycker på. Sol, 15 grader och lätt medvind. ?

Ingen zen-pendling tyvärr, utan lätt motvid och regndroppar på slutet av resan.
Gissar att det var varmfronten som skapade vind och regn när den tryckte undan vädret som varit senaste dagarna.
Idag blir jag upphämtad på jobbet med bil, så tyvärr har jag nu dagens cykeltur avklarad.
(Men på bilens dragkrok hänger andra cyklar ? som ska med på helgens äventyr)

Trevlig midsommarhelg !

Senast ändrad:
Det mest spännande med eftermiddagens hempendling, var att GC-banan var blockerad av tre polisbilar och 6-7 konstaplar vid Sveaplan. Jag trodde jag skulle bli stoppad pga nån pågående insats, men alla poliserna var fullt fokuserade på att studera skadorna på den av polisbilarna som kört in i en stolpe i början av GC-banan. Jag rullade långsamt runt dem istället.

För ovanlighetens skull motvind (och en icke obetydlig sådan), sol och 20-något grader. Härligt ? Väntas åskskurar i kväll. Nästan så man ser fram emot dem (fast som vanligt lär de försvinna så fort de ser den skånska kusten). Några dagar till och sen semester ?
Samma här snart en efterlängtad semester ☀️

Precis, i vintras pep man för att det var kallt ?
Aldrig pipit för att det är för kallt. ? Men jag tog en omväg hem idag (lunchtid) och hämtade bilen som varit på service. Det var alldeles för varmt för mig. Kanske måste acklimatisera mig lite mer.

Appropå kallt. I vintras körde jag med skidglasögon när vädret var lite, eh, påfrestande. Magiskt skönt! Men man ser ju inte riktigt klok ut. Det blir nog goggles i vinter med trots allt. Ser fram emot det redan nu. :)

Urk, en elmoppe smög upp bakom mig på krönet av största uppförsbacken.

Game on!

Jag lyckades hålla undan utförs och när det var platt men efter ca15min kom en lång seg uppförsbacke. Motvind och fåfängt att tro något annat.
Dessutom dammade han upp ett moln när han körde om.
Total kränkning!

Men han vet att jag vet...?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp