Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Nån plusgrad, blöt snö, mest sidvind (men lite mot). Nederbörden ska snart komma igång. På hemvägen kan det bli potentiellt slirigt. Men, jag har ingen tid att passa och lyset är fulladdat. Håller vinden i sig har jag mer medvind än motvind, och det värmer ju hjärtat. Återkommer med del 2.

Hemvägen var hemsk. Inte mycket nederbörd när jag cyklade, men snö hade det kommit. I olika och otrevliga former. Framhjulet sladdade mer än det rullade, det gick trögt (oplogat, spårigt och snö/slask under skärmarna). I vissa (bil)hjulspår var det bara blött och där gick det att cykla. På cykelbanorna var det en kamp för att ta sig fram och att inte ramla. En mycket dåligt idé att cykla. Men, nu kan det inte bli så mycket värre cykling på ett par år, misstänker jag.

Ja, bussfilen är ett alternativ, men då skriver någon snart en krönika i Mest Motor och förbarmar sig över de ”jävla cyklisterna” ”medelåldersmännen” ” de tror att det är tour de france” , så som det var förra året.

Asch, varför klickade jag på länken? Ett betalt troll som sprider cyklisthat bland en redan spetsad grupp. Risken för farligt beteende gentemot cyklister ökar. Tråkigt.
Varför måste man hata cyklister bara för att man tycker om bilar och att köra bil? Kan man inte uppskatta båda transportsätten?

Asch, varför klickade jag på länken? Ett betalt troll som sprider cyklisthat bland en redan spetsad grupp. Risken för farligt beteende gentemot cyklister ökar. Tråkigt.
Varför måste man hata cyklister bara för att man tycker om bilar och att köra bil? Kan man inte uppskatta båda transportsätten?
Håller helt med dig!
Alla trafikslag har ju i grunden samma rätt- och skyldigheter i trafiken, så varför är cyklister en sådan hatad trafikantgrupp?
Killgissar att det är alla ostrukturerade velpellar (genderneutralt uttryckt) som förstör för oss som försöker sköta oss i trafiken och ger en kollektiv grupp ett dåligt rykte.
Ta det lugnt därute å "krama varandra i trafiken".

Blev sjukt kränkt idag på pendlingen. Mest av mig själv, eftersom kroppen vägrade svara och eftersom jag klätt mig för varmt. Fick inleda med motvind på Hammarby Allé.
Folkvandring på Götgatan, så misstänker tjall på tricken. Då blev jag mindre kränkt.
På Torsgatan blev jag omcyklad av en glad gamäng som hälsade att jag hade en snygg väska. Kul att se någon annan som kör med Carradiceväska.

Häromveckan trodde jag att jag löst knakandet från bakdelen av cykeln bara genom att spänna snabbkopplingen på bakhjulet hårdare, men det kom snart tillbaka. Igår tog jag loss hjulet och drog åt kassetten. Första halvan av pendlignen var det knakfritt, men sen ökade det på igen. Får titta vidare på det ikväll.

Ingen mot och 4 grader. Det får duga och skönt att komma fram till jobbet med mindre ansträngning och några minuter tidigare. Nu kan det bara bli bättre. Jag såg en video om varför man är långsammare på vintern. Om man bortser från det öppenbara som snö är det pga högre luftdensitet, blåsigare, kanske har man bredare däck alternativt dubb. I mitt fall även lägre träningsdos, trytande vilja. Det handlar om 4-5 km långsammare i snitt. Kolla videon på GCN's Youtube kanal. Kan tillägga att en massa kläder också känns som en nackdel.

Senast ändrad:
Ingen mot och 4 grader. Det får duga och skönt att komma fram till jobbet med mindre ansträngning och några minuter tidigare. Nu kan det bara bli bättre. Jag såg en video om varför man är långsammare på vintern. Om man bortser från det öppenbara som snö är det pga högre luftdensitet, blåsigare, kanske har man bredare däck alternativt dubb. I mitt fall även lägre träningsdos, trytande vilja. Det handlar om 4-5 km långsammare i snitt. Kolla videon på GNC's Youtube kanal. Kan tillägga att en massa kläder också känns som en nackdel.
Jag har försökt lyfta frågan om klädmotståndet här förut:

Vet ej om vissa fortfarande är på Mallis och gosar. Men kul för dem iaf. Passa på att njuta!
Tack! Kom hem i förrgår. Pendlade igår. Höll på att sätta mig på vinterpendlaren med 42'or dubb fram och bak. Hua. Skönt att man kunde hoppa upp på singularen med 32'or gatorskins istället. Lite för tunna kläder men tusan vad härligt att man får rulla dubbfritt nu. Lite kallt, lite regn....man vänjer sig ?

Jag har försökt lyfta frågan om klädmotståndet här förut:

Ja det borde göra skillnad. Vinterbyxor stramar en hel del. Ökad livskvalitet/lust när det går mot sommar gör nog 0.5-1 km i snitt ?

Cyklade bara direkt till jobbet idag. Blivit riktigt lite cykling denna vecka. Vädret har påverkat lederna, vilket påverkat mitt mående, vilket i sin tur har påverkat lederna mer. Idag måste jag samla endorfiner så ska försöka komma iväg tidigare från jobbet och köra 5 mil eller så. Peppa mig!

Kommer jag väl iväg så blir det bättre antar jag.

Cyklade bara direkt till jobbet idag. Blivit riktigt lite cykling denna vecka. Vädret har påverkat lederna, vilket påverkat mitt mående, vilket i sin tur har påverkat lederna mer. Idag måste jag samla endorfiner så ska försöka komma iväg tidigare från jobbet och köra 5 mil eller så. Peppa mig!

Kommer jag väl iväg så blir det bättre antar jag.
Det är klart att du ska köra fem mil efter jobbet! Jag vågar mig på att utlova en like-storm på inlägget där du berättar att rundan är genomförd ?

Screenshot_20230426_185526_Strava.jpg

Det gick! Trögt i benen men till slut så. Den konstiga färdvägen är givetvis pga turf

7m/s på 10 meters höjd (där vindhastigheten mäts) är inte samma som 7m/s 150cm över marken (där den uppfattas som motvind), tyvärr. Vinden bromsas betänkligt av friktionen.

Det behövs inga exakta data, det var 15 i byarna. Jag har tryckt runt 200 watt och det gick 20. Jag kan bara återge värden jag vet, det kan ha varit 5 m/s. Det var tungt iaf. Det behövs inget önsketänkande. De flesta vet sin FTP.

Senast ändrad:
Grusfria, tysta, tomma, vägar. Kylig men inte kall kvällsluft. Rosa moln... En perfekt pendling till nattpass... Lite ironiskt att jag just idag sagt upp mig och tackat ja till en tjänst med 5 gånger så lång pendlingsväg, vilket kommer försvåra daglig året-runt pendling på cykel mycket... jaja, det blir höstens problem. Nu nalkas en sommar med härlig cykelpendling ?!
20230426_202253.jpg

Flunsa en dryg vecka. Frisk några dagar. Sedan Mallis en knapp vecka (43:02 uppför Sa Calobra. Vad hände? Jag skulle ju under 40 min). Ovan vid mycket cyklister i Sthlm efter att man vinterpendlad hela den här pissvintern. Får nita när jag ska över Valhallavägen (helt mitt fel). Men här brukar det ju inte komma cyklister farandes i 40 knyck. Får programmera om hjärnan lite......inte längre bara vinterelitarna som är ute nu.

Tagit mig in utanför rusningstrafik tidigare i veckan (10:30 och 06:30), och idag var första gången jag tog mig in vid 8-rycket. Hyfsad försmak till hur det kommer bli när värmen kommer på riktigt. Vilken blandning! Vi har de som cyklar så sakta att man måste bromsa i uppförsbacke till och med (och då har jag mtb med 3.0 fram och 2.6, så torde ha högre friktion). Vi har elcyklarna som velar sig fram, sakta, sedan snabbt. De som har alldeles för stora elcyklar som forsar fram som pansarkryssare med hörlurar som täcker hela öronen och en omvärldsblick av förvånande begränsat slag. Det var bara och lägga sig i zenmode och ta pendlingen som den kom.

Frost på gräsmattan, men termometern visade 4 grader. Lyckades klä mig perfekt iallafall. Får se hur det går på hemvägen med det.
Ganska lite folk och enda incidenten var en lastbil som gjorde högersväng utan att blinka över cykelbanan mittemot SCS. Hoppades att ingen låg strax bakom mig, för den hade fått svårt att hinna över innan lastbilen. Hörde inget bakom mig, så det gick nog bra.

Morgonrundan gick ok, fick undvika centrum eftersom kaffeflicksmannen var på besök, men trampade in 3 mil. Hann med 15km på lunchen också. Lite blåsigt och svalt i morse och på lunchen gick jag igenom hela väderleken. Regn, hagel, snö och strålande solsken följt av en fågel som försökte pricka mig men som bara träffade cykeln och cykelväskan.

Resan gick bra i 500 meter, sen kom en grön plastpåse tumlande från sidan. Väjde lite halvhjärtat och utan riktig övertygelse, körde över den, fastnar i hjul/växel, tvärstopp bakhjul, totalhaveri drivlina. Fick leda hem hojen på framhjulet, slänga den i ett hörn, och ta nästa snäppet bättre hoj. Den hade jag lite större framgång med.

Bilagor

• IMG_20230427_163733804.jpg
    IMG_20230427_163733804.jpg
    594.4 KB · Besök: 111
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp