Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

"Någon" har grävt av cykelbanan längs Enköpingsvägen i Jakobsberg, strax innan Shurgard om man kommer från Kallhällshållet. Hålet går tvärs över hela cykelbanan och är 2-3 meter långt och sandfyllt. Helt omöjligt att se, särskilt om det är mörkt. Idag fick jag nog och felanmälde.
"Det är en akut vattenläcka som skedde idag, dom har inte hunnit sätta upp skyltar..."
Jorå, säkert! Det var avgrävt redan i måndags. För övrigt ingen ursäkt att det saknas skyltar.
I övrigt en skön pendling.

Dubbfritt idag igen. Formen är så dålig efter alla förkylningar så tar lika länga in på dubbfritt som innan jul på vinterskrället. Älskar sportlovsveckan. Tomt i stan, tomt på kontoret, alla höga bossar är och pushar upp inflationen i fjällen så man hinner få undanstökat en massa småsk*t som legat på to-do listan i månader.
Stockholm hade varit en väldigt fin och trevlig stad om det alltid varit såhär lite folk & trafik.
mvh,
uppväxt på landet

Är det faktiskt total antal som passerar eller bara de som passerar söderut?

På hemvägen stod det ca 30600 för i år vilket ger ca 710 per vardag (om man antar 0 på helgdagar), eller ca 1/4 tunnelbanetåg..

Inte direkt imponerande siffror… tyvärr
Ökningspotentialen är med andra ord enorm. Det gäller bara att få Percy Nilegårdarna i Täby att fatta att det är cykel som är coolt o tezzla som är meh.

Fascinerande att så otroligt många av inläggen i pendlingstråden handlar om däckval på vintern. Idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb, idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb. Idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb, idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb.Idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb, idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb.Idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb, idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb.Idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb, idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb.

Den nästan traumatiska skräcken för dubbdäck verkar oerhört djup. 🙂 Jag ser inte riktigt problemet om man inte konstant satsar stenhårt på topp 5 på dagens strava segment (då kan man möjligen behöva jobba hårdare med dubb åtminstone).

Personligen tycker jag ett par 32 mm sparsamt dubbade däck en bra kompromiss.

Visst, ett alternativ är att man alltid har två st cyklar stridsklara, jag förstår att många gör så, en med dubb, en utan dubb, klart man kan göra så. (y)

Jag lämnar en dyster pendlingsvecka bakom mig. Kom bara upp på cykeln i måndags, sedan var det artos från helvetet i vänsterknät. Försökte i onsdags men knät var så stelt att det inte gick att veva runt vevpartiet så fick vända och åka kommunistsnöret istället.. Nya tag nästa vecka kamrater
Vet hur det känns, har två rätt sunkiga knän men än så länge håller de ihop tillräckligt för att jag ska orka men mer kondisen som bråkar nu. Vila och hoppas att det känns bättre nästa vecka.

Fascinerande att så otroligt många av inläggen i pendlingstråden handlar om däckval på vintern. Idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb, idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb. Idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb, idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb.Idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb, idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb.Idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb, idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb.Idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb, idag tog jag dubb, idag tog jag inte dubb.

Den nästan traumatiska skräcken för dubbdäck verkar oerhört djup. 🙂 Jag ser inte riktigt problemet om man inte konstant satsar stenhårt på topp 5 på dagens strava segment (då kan man möjligen behöva jobba hårdare med dubb åtminstone).

Personligen tycker jag ett par 32 mm sparsamt dubbade däck en bra kompromiss.

Visst, ett alternativ är att man alltid har två st cyklar stridsklara, jag förstår att många gör så, en med dubb, en utan dubb, klart man kan göra så. (y)

Det finns väl bara ett svar på när dubbdäck ska på och när de ska av. Bäst att följa rattmuffen.

Ändå rätt händelserik pendling.

Först en som både blåste näsan och spottade framför mig. Var redan irriterad efter en icke optimal arbetsdag så jag cyklade om honom och spottade själv så mycket jag orkade rakt åt sidan (omoget av mig, vet ej om det var någon cyklist jag kände ens... LoL).

Sedan otroligt nära att köra över en stackars förvirrad räv några km senare i drygt 30 pinn, fick låsa båda hjulen.

Jag undslapp mig ett mindre vackert ord när en äldre herre i firmabil blåste över en cykelbana framför mig så jag tvingades stanna. Nästa vecka ska jag arbeta ännu hårdare på att vara en gentleman i trafiken.

Vet hur det känns, har två rätt sunkiga knän men än så länge håller de ihop tillräckligt för att jag ska orka men mer kondisen som bråkar nu. Vila och hoppas att det känns bättre nästa vecka.
Riktigt segt, så illa som det varit denna vecka har det nog aldrig varit... Hoppas på att det var något annat som spökade samtidigt, börjar ordna upp sig nu åtminstone. Kämpa på!

Underbar. Premiär med cykeln jag köpte i juni för 11.900 ord. 16.900. Fick en likadan stulen i maj 2023 trots den var fastlåst. Förmodligen lättare att såga av staketet än låset.
premiär.webp

Senast ändrad:
Vårkänsla och många cyklister! Fick draghjälp av en ”stark” elcyklist, men när vi närmade oss 40 km/h klarade jag inte av att hänga på längre…
Ordningen återställd, blev kränkt av en otrimmad elcykel i motvinden på hemvägen.

Nu är dubbdäcksnojandet över för den här säsongen. Just bytt till odubbat både fram och bak. Rekordtidigt för mig. Ni vet vem ni kan näthata när vintern gör retur 😎

Alla vårcyklister verkar ha tittat ut. Med sedvanligt usla omkörningar och skärande av vänsterkurvor. En trimmad RAW-bike fräste om i ca 50km/h.
Dubbdäcken gör mig väldigt långsam trots att jag idag körde tröskelintervaller hem. Dags för däckskifte.

Tillbaka
Topp