Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
14 grader när jag rullade till jobbet 05:30 i morse och sommarvarmt nu, äntligen slipper man väskan full med kläder när man cyklar hem på eftermiddagen :-) T

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hittar oftast, men igår fick för mig att
> hitta en ännu roligare ny, men lite genare, väg.
> Höll på att svälta ihjäl i Rissne. Eller Duvbo
> eller vad det var.

Du skulle ha ringt, kunde ha fått lotsning eller mat eller både och... Mina hoods ju.

Sitter på Uppsalapendeln och eftersvettas floder efter att ha krãnkt en moppe (långsam men ändå). Pinsamt när det bara rinner :(
Varför har de inte dusch på tåget för kombopendlare
/johan

Vilodag idag och tänkte ta det lugnt på hemvägen, hamnade självfallet bakom en kille på racercykel som var på väg ut på träningspass och kunde inte låta mig kränkas... Fick vänta till efter Danviksbron innan jag kunde passa på att dra på ordentligt och sen kokade man när jag klev av cykeln hemma 5 minuter senare. Sommar nu liksom :-) T

Inser att man hinner en del kul samt bli lite trött på en halvtimma. Hade bråttom hem efter jobbet och körd därför naturliga intervaller. Härliga stigar blev det i hög fart!

Dagens pendlarsamtal, som sker efter att jag cyklar ikapp en herre för fjärde gången, eftersom han envisas med att köra mot rött.

Jag: "Är det inte bättre att trampa snabbare istället för att köra mot rött hela tiden?"
Han: "Är du polis eller, din jävel? Ska du ha en smäll? Jag ska fan ....pust... frust...!"

Rullade på bra men lite tråkigt. Känns som som jag får fixa till landsvägshojen och börja med lite omvägar nu när det tar 18 minuter mellan Bromma och Kista ;).

Fortfarande glad över att bakhjulet inte ramlade ur igår morse - hela vägen körde jag med snabbkopplingen i öppet läge. Tyckte något kändes lite svajigt men trodde det berodde på mitt enorma tryck i benen ;)

tillmann skrev:
> Jag: "Är det inte bättre att trampa snabbare
> istället för att köra mot rött hela tiden?"
> Han: "Är du polis eller, din jävel? Ska du ha en
> smäll? Jag ska fan ....pust... frust...!"

haha.. du skulle svarat: värre, jag är JURIST! :)

min pendling idag var så nära döden jag kan komma, helt slut i kroppen och noll tryck i benen.. en plåga genom ursvik idag. nedtränad? nej, sömnbrist.. suck.

Hade ingen täckning på luren där på vishan.

Igår när jag pendlade hem den softa vägen, bl.a längs Götgatan söderut så var det myyycket cyklar ute. Nästan Critical Mass vid Medis. Jag fick panik, längtade efter januari 2001 och spurtade hem. Idag var jag lite seg i benen.

Pesch skrev

> Du skulle ha ringt, kunde ha fått lotsning eller
> mat eller både och... Mina hoods ju.

35km lvg. Medvind första 30min så då gick det undan. Sen kom verkligen ikapp.

Pollen o fuktig luft. Det en lugnare tur till jobbet än vanligt. Hoppas på lite regn så pollen försvinner. Håller med SuperApe att det är mycket cyklar på götgatan. Och ett allmänt kaos.

Man är ju minst sagt tacksam för att slippa cykla genom staden. Förra veckan körde jag till Söder (från Kista) och det är ju rena anarkin vad gäller hur folk cyklar. Kanske har med åldern att göra - för snart tjugo år sedan passerade jag centrum två gånger om dagen under ett par år och man sparkade på bildörrar och vek in backspeglar om vartannat när man blev prejad eller nästan överkörd - men numera tar jag min plats i filen och respekterar rött ljus. Ytterst sällan det är några problem med bilar - största problemet är alla cyklister som cyklar på trottoarer, cykelbana och vägbana om vartannat och dessutom kör mot rött ljus.

Som cyklist får man den respekt man förtjänar - om man ena sekunden kör mot rött har man ingen rätt att gnälla över att bilar inte lämnar företräde.

Åkte förbi en cykelolycka idag, såg inte så bra ut. Det var folk på plats och dom hade ringt ambulans, så jag kunde inte tillföra nåt och susade vidare. Någon som vet hur det gick för killen?
Cykelvägen som går brevid/nedanför nybodakopplet/påfarten var olycksplatsen.

Första pendling sedan 5:e november förra året, medvind hela vägen =)

Någon som har tips på smidig väg in till gallerian (Stockholm) när man kommer från Solna-hållet? 7 minuter stopptid vid rödljus längs sveavägen känns inte helt optimalt.

PerryE skrev:
> Man är ju minst sagt tacksam för att slippa
> cykla genom staden. Förra veckan körde jag till
> Söder (från Kista) och det är ju rena anarkin
> vad gäller hur folk cyklar. Kanske har med
> åldern att göra - för snart tjugo år sedan
> passerade jag centrum två gånger om dagen under
> ett par år och man sparkade på bildörrar och
> vek in backspeglar om vartannat när man blev
> prejad eller nästan överkörd - men numera tar
> jag min plats i filen och respekterar rött ljus.
> Ytterst sällan det är några problem med bilar -
> största problemet är alla cyklister som cyklar
> på trottoarer, cykelbana och vägbana om
> vartannat och dessutom kör mot rött ljus.
>
> Som cyklist får man den respekt man förtjänar -
> om man ena sekunden kör mot rött har man ingen
> rätt att gnälla över att bilar inte lämnar
> företräde.

Jag trodde man var skyldig att cykla mot rött för att man har ju koll som cyklist och då är rödlysen mer att betrakta som en rekomendation :)

Trötta ben idag efter intervaller igår men totaltiden blev marginellt sämre ändå, skumt. Jag kände mig lite som MC SpandX vid rödljuset från stadsgården mot skeppsbron idag när jag iförd svettolycra på en räser stod och tittade på en snubbe på fixi som gjorde trackstand :) var såååå nära att säga "performance"

Vilat 1,5 vecka nu pga. knäont. Har känts symtomfritt ett par dagar, så idag tog jag räsern och trampade på lätta växlar. Ont igen efter 25 min. Saktade ner till cykelkorgsfart med hög kadens och det kändes lite bättre igen. Ska nog ta det ännu lugnare :-(

Cyklade parallellt med en par Spårvägen-lycra på MTB längs Ågestavägen annars intet att rapportera.

Thomas

osterman skrev:
> Första pendling sedan 5:e november förra året,
> medvind hela vägen =)
>
> Någon som har tips på smidig väg in till
> gallerian (Stockholm) när man kommer från
> Solna-hållet? 7 minuter stopptid vid rödljus
> längs sveavägen känns inte helt optimalt.

solnabron, torsgatan, vasagatan och sedan vänster efter centralen på vägen som korsar drottningatan. Det brukar finnas cykelparkeringsplatser vid södra eller västra ingången till gallerian.

RN skrev:

> Jag kände mig lite som MC SpandX vid rödljuset
> från stadsgården mot skeppsbron idag när jag
> iförd svettolycra på en räser stod och tittade
> på en snubbe på fixi som gjorde trackstand :)
> var såååå nära att säga "performance"

Eller då mumlar du bara;
"An anodized chain, cards in your spokes...how can you ride, your pants are a joke!"

tillmann skrev:
> Dagens pendlarsamtal, som sker efter att jag
> cyklar ikapp en herre för fjärde gången,
> eftersom han envisas med att köra mot rött.
>
> Jag: "Är det inte bättre att trampa snabbare
> istället för att köra mot rött hela tiden?"
> Han: "Är du polis eller, din jävel? Ska du ha en
> smäll? Jag ska fan ....pust... frust...!"

Hehe, är det ok att jag stjäl den kommentaren att använda på min sträcka? Jag kan säga att det var din idé om killen undrar om jag är polis:)

Bra pendling idag, första på nån vecka eller så. Gjorde rena amatörmisstag i morse, tex höll jag på att glömma att packa ner min jordnötssmör- och syltmacka på nybakt surdegsbröd, kunde blivit katastrof när jag väl kommit till jobbet. Annars gick det fort, bra och varmt.

P

rikard skrev:
>
> solnabron, torsgatan, vasagatan och sedan vänster
> efter centralen på vägen som korsar
> drottningatan. Det brukar finnas
> cykelparkeringsplatser vid södra eller västra
> ingången till gallerian.

Tackar! Testar det i morgon.

Poopzilla skrev:
> Vilat 1,5 vecka nu pga. knäont. Har känts
> symtomfritt ett par dagar, så idag tog jag
> räsern och trampade på lätta växlar. Ont igen
> efter 25 min. Saktade ner till cykelkorgsfart med
> hög kadens och det kändes lite bättre igen. Ska
> nog ta det ännu lugnare :-(
>
> Cyklade parallellt med en par Spårvägen-lycra
> på MTB längs Ågestavägen annars intet att
> rapportera.
>
> Thomas

Synd med knät Thomas, du skulle vara ett fint tillskott på Tisdagspassen. Men det är nog bättre att vårda knät så du inte missar Torö-turerna längre fram.

Körde lite senare än vanligt då jag var tvungen att bevittna äldsta sonens skolshow imorse. Det verkar som om dom verkliga "djupingarna" befolkar cykelbanorna så här dags... Fick använda ringklockan i princip non-stop för att komma förbi horderna av cyklister. Dom flesta reagerar faktiskt rätt och håller till höger när man plingar och vill om. En snubbe som låg först i en TdF stor klunga cyklar i backen ner mot Universitetet vägrade dock envist att hålla höger utan låg kvar och slickade kantstenen på vänster sida. När jag legat bakom honom och plingat oavbrutet i 10 sekunder eller så så pekar han åt höger och vänder sig om och vrålar "kör om då för helvete!". SEN går han till höger! Så här efteråt undrar jag om hans tecken betydde att han ville att jag skulle åka om till höger om honom eller om han blev arg för att jag plingade och gav upp och signalerade att han tänkte flytta sig? Det är nästan så man längtar till vintern igen som någon skrev här tidigare...

Trodde jag hamnat i bakvända världen i morse:
- Snudd på alla jag mötte cyklade på vänster sida
- Bilarna släppte mig vid cykelöverfarterna (trots att jag bromsade in i god tid)
- Killen som jag tagit rygg på hängde på när jag körde om och tog sedan över när jag började vekna.

Sedan kom jag till Alvik och allt var som beskrivits här tidigare. Folk körde mot rött och trängde sig fram i korsningen för att strax därefter bli passerade av de som snällt stått och väntat).

evo skrev:
> Synd med knät Thomas, du skulle vara ett fint
> tillskott på Tisdagspassen. Men det är nog
> bättre att vårda knät så du inte missar
> Torö-turerna längre fram.

Det har ryckt en hel del i benen när jag läst om era pass. Jag hade ju tänkt bli lite snabbare med en ny cykel, men den har Bring/DHL lyckats supa bort, den kommer väl lagom till trainersäsongen med mitt flyt.

Thomas

tillmann skrev:
> Dagens pendlarsamtal, som sker efter att jag
> cyklar ikapp en herre för fjärde gången,
> eftersom han envisas med att köra mot rött.

Hur var det, täcker kränkarreglerna även omkörning tack vare trafikanarkistiskt/självsvådligt beteende? Kanske behöver kompletteras med nåt om trafikkränkning, trängselkränkning eller liknande.

Klart man inte kan kränka genom att köra mot rött. Det är fusk.

Vilken cirkus jag utsatte mig för idag. Liljeholmen-Kungshlomen-hämta nytt pass-sen hem till Årsta. Västerbron norrut gick rätt bra, bara en lax. Men cykelbanan vid gamla stan var verkligen cirkus med cykelkorgstanter och reflexvästaggrogubbar om varannat. Men jag var tvungen att kränka dem grundligt i uppförsbacken vid Slussen, med singlespeed har man inte så mycket val.

Omvägen över Katarinavägen - Renstiernas gata är en pärla i sammanhanget. Knappt en cykel så långt ögat ser, de trängs på Götgatspuckeln och Golgatans smala cykelbanor. Det är lite så man börjar tvivla på Safety in numbers-mantrat. Jag inser att min normala väg längs Årstaviken är ren lyx, jag glömt hur hemskt det är innanför tullarna. Jag har fel attityd också, det är bara dumt att släppa fram folk vid övergångsställen, det kommer ju ändå en massa cyklister och kör förbi.

RN skrev:
>

> Trötta ben idag efter intervaller igår men
> totaltiden blev marginellt sämre ändå, skumt.
> Jag kände mig lite som MC SpandX vid rödljuset
> från stadsgården mot skeppsbron idag när jag
> iförd svettolycra på en räser stod och tittade
> på en snubbe på fixi som gjorde trackstand :)
> var såååå nära att säga "performance"

Var det jag? Grönvitröd bianchi med stor svart väska på ryggen?
Det är ju faktiskt väldigt skönt att trackstanda för att snabbt komma iväg från ljuset och slippa bli stående bakom "pöbeln", och inte bara "performance" ;)

Första jobbpendlingen med nya skivbromscrossen.
Bagis - Södertälje ToR, sammanlagt 9,6 mil. Rullade hemifrån vid 06. Lite mulet, men 14 grader och vindstilla (nästan) gjorde resan angenäm. Cykelvägen under mälarbron vid Slagsta var osopad, likaså cykelvägarna i Veda i Södertälje. :-(
Tung väska med ombyte, Abus Granitlås och duschgrejor gjorde att det kändes lite i korsryggen. Fick stanna och justera ett par ggr. Det blir en bagaboo snart...

Hemvägen var riktig julivarm. Mötte PJ (eller var det AJ?) i början på "riksettan". Hade bra tryck i benen hela vägen hem. Backarna runt Bodensee förra veckan gjorde susen.

/K

SuperApe skrev:
> Igår när jag pendlade hem den softa vägen, bl.a
> längs Götgatan söderut så var det myyycket
> cyklar ute. Nästan Critical Mass vid Medis. Jag
> fick panik, längtade efter januari 2001 och
> spurtade hem. Idag var jag lite seg i benen.

Jo tack jag märkte det. Låg bakom dig och skulle cykla ifatt och säga hej. Du hängde av mig trots att jag trampade ur 48-16 uppför Skanstullsbron.

Korrelationen mellan gnäll-på-sommarpendlare och antal poster i denna tråden vår/sommar vs vinter är underbar :)

gandhi skrev:
> Första jobbpendlingen med nya skivbromscrossen.
> Bagis - Södertälje ToR, sammanlagt 9,6 mil.
>
> Hade bra
> tryck i benen hela vägen hem. Backarna runt
> Bodensee förra veckan gjorde susen.
>
> /K

Angående deadmeats fråga ovan om km-gräns för pendling så är det tveksamt om dina 9,6 mil kvalar in. Jag landade på 10,3 mil idag, och tycker följaktligen att gränsen bör ligga på tio mil blankt! Gullmars-Sumpan i morse och Sumpan-Uppsala (med fyra vilseåkningar) efter jobbet. Vacker solnedgång över väg 55! Imorgon fegar jag och tar tåget.

Men +1 på att Bodensjöcyklingen gav lite resultat trots att det inte blev några alper!

En perfekt morgon, det geografiska läget och stundens ingivelse fick mig att drista mig iväg till den redan så sägenomsusade Ullerudsbacken, i folkmun även kallad Ullaredsbacken.
Men det var inget billigt över den, likt en jungfru låg den där i morgondiset, behagligt utsträckt, väntande på att bli angripen. Och som man fick spetta trots den flacka lutningen.
Men den hade en perfekt längd och jämn lutning så det gick seeegt upp till busshållplatsen, sen ner och sen upp en gång till.
Jag var tacksam att jag inte hann mer och att ingen riktig cyklist var i närheten, bara ett par gäspande damcyklister nere på Ågestavägen. Sen gick det desto snabbare in till stan.

Härligt väder! Det lockar fram allt som går cykla på. Jag undrar lite visa damcyklister tänker med. Köra mot rött! Aj fel av mig. De såg inte röd ljusen pga att körde emot enkelriktat över sockenvägen när det var grönt för oss ifrån Enskededalen.
Hann undvika köra in en mtb som gjorde en grusvurpa. Som tur var gick det bra för honom. Bjöd lite drag hjälp uppför västerbron för honom som tröst ;) Men liten sopbil till årstaberg tack...
Sitter funderar på hur jag ska kunna smita ifrån jobbet vid 3 för köra 6 mil runda med cx´n på grus, snabb stig o väg.

Puh, nu föll polentan ner! Det var nåt bekant med killen på ss:n vid Pizza Hut, men fick inte ihop det. Skulle tänkt på feta däck, mtb och lera istället för att bläddra i alla lvg-turernas arkiv.

Aron skrev:
> Jo tack jag märkte det. Låg bakom dig och skulle
> cykla ifatt och säga hej. Du hängde av mig trots
> att jag trampade ur 48-16 uppför Skanstullsbron.

Idag var det en fantastisk sommarmorgon som avslutades med 9 minuters cirkelträning på gymmet. 3 x chins, armhävning och sånt därnt maghjul. Kändes bra att gymma i tajts och fort gick det, jag kanske ska fortsätta med det.

Första dagen på länge jag körde pendlar-hybriden istället för landsvägscykeln. Det var tråkigt. Usch ser inte fram emot hemfärden.

Stort, grön har jag för mig att den var iaf :) Stod snett bakom på en svart Giant med hovetkläder på mig :)

/R

Deus skrev:
> RN skrev:
> >
>
> > Trötta ben idag efter intervaller igår men
> > totaltiden blev marginellt sämre ändå,
> skumt.
> > Jag kände mig lite som MC SpandX vid
> rödljuset
> > från stadsgården mot skeppsbron idag när jag
> > iförd svettolycra på en räser stod och
> tittade
> > på en snubbe på fixi som gjorde trackstand :)
> > var såååå nära att säga "performance"
>
> Var det jag? Grönvitröd bianchi med stor svart
> väska på ryggen?
> Det är ju faktiskt väldigt skönt att
> trackstanda för att snabbt komma iväg från
> ljuset och slippa bli stående bakom "pöbeln",
> och inte bara "performance" ;)

Black planet skrev:

> Sitter funderar på hur jag ska kunna smita ifrån
> jobbet vid 3 för köra 6 mil runda med cx´n på
> grus, snabb stig o väg.

Vad går den rundan? Lät som en trevlig tur för mig som nyss införskaffat cross.

Vänsterknäet försökte lägga in sitt veto redan då jag rullade iväg från cykelstället, det var alldeles kraftlöst och var obekvämt att räta ut. Brukar låsa upp om jag trycker knäskålen i läge med handen, men inte idag.
Gick OK att cykla sittande, men varje gång jag ställde mig upp föll jag bara igenom på vänsterbenet.
Hittade så småningom en vinkel som funkade, gällde att inte sträcka för mycket på benet.
Så ifall ni såg nån som drog iväg ur korsningar med en kroppshållning som antagligen bäst kan beskrivas som "skitnödig" så var det antagligen jag...

salle skrev:
> Black planet skrev:
> --------------------------------------------------

>
> Vad går den rundan? Lät som en trevlig tur för
> mig som nyss införskaffat cross.

Först till della sport för doping intag. Sticker ifrån k-holmen sen via hbb-hellas-skjutbanan-erstaviken alt åt saltis-erstaviken-älta-motionspåren i skarnäckskogen runt älta sjön-runt flaten. Sen blir det förlänga med köra till Sköndal. Sen måste jag hitta en mil till. Men det blir nog mest asfalt. Så hem till Enskede. Allt i hellas är grus. Skarpnäck o flaten är snabba stig/motionspår. Flaten väldigt trevligt att köra runt. Till Sköndal går det köra på stig/sköndal. Sen brukar jag köra lite vilse med. Det är bara följa med. Idag funkar bara PM.
Försöker köra 2 liknande rundor i veckan efter jobbet nu. Måste köra bort 5-6 kilo till ;) nämligen.

Jo tack, helt undebar. Tog den långa vägen hem från city till Nacka, dvs över Vaxholm, Rindö och Värmdö. Från stålande sol till skymning, varmt och vår vackert.

Rulltid 2 tim 45 min, snittfart 28 km/h.

Kränkningar utdelade: 1 (Körde ikapp och ifrån en moped)
Kränkningar mottagna: ½ (Körde ifatt en spd-pendlare som jag efter ett tag såg hade lagt sig på hjul)

DSC00129.JPG ht=544

DSC00135.JPG ht=544

Första pendlingen i shorts idag. Stilpolisen hade garanterat tagit mig, men det var 23 grader när jag cyklade hemifrån så jag brydde mig inte så mycket om det. Götaälvbron är det kaos på nu för tiden. Folk kör om när dom får möte av gående och cyklister samtidigt. Och inte gör dom det snabbt heller, det ska segas ordentligt. I övrigt lugnt och fint. :)

Igår blev det lite bonuspendling ut till Lidingö under lunchen, det gick inte så bra. Jag saktade in inför en busshållplats där en skolklass just hade klivit av. Några tiotal meter innan jag var framme kunde jag konstatera att de hade formerat sig i ett snyggt led och börjat gå därifrån, så jag rullade förbi dem. Cykelbanan gick precis bakom busskuren, och när jag nästan rullat förbi kuren sprang en eftersläntrare fram rakt framför mig - pang! Killen, jag och cykeln fick några skrubbsår, men värre än så blev det inte. Det känns åtminstone bra att jag inte trampade på i mer normal takt just då.

Underbar!
Kortbyxor, sol och lagom svalt.
Körde lugnt för en gångs skull. Skönt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp