Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Stannade för en 13 x 60/120 (60 sek intervall / 120sek vila) i Ullerudsbacken i Farsta på väg till jobbet. Därefter lugn cykling in till stan.

På väg hem igår fick jag vid ett övergångsställe på Götgatsbacken stanna för en dalmatin. Ägarinnan gick två meter bakom.

Jag: Men hallå!
Tjej: Men hallå, det är ett övergånsställe.
Jag: Men du kan ju inte låta en okopplad hund gå över själv!
Tjej: Han har väl också rätt att gå här!

Du kan ju upplysa henne om att det råder koppeltvång och att ägaren är ansvarig för hundens agerande...

Man kan ju bara sakta in lite och låta hundar och mattar gå över övergångsstället (väldresserad hund som vet att man skall gå på övergångsstället!). Det går nog snabbare än att stanna och käfta. Trevligare för alla parter också.

Problemet är att det myllrar av folk på Götgatsbacken och jag såg först inte hunden som kom trippande så jag fick tvärnita. Men det blev aldrig otrevligt, vi höll en rätt munter ton i våra komkmentarer.

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Men det blev
> aldrig otrevligt, vi höll en rätt munter ton i
> våra komkmentarer.

App app app! En munter ton hör inte hemma i trafikmiljön!

Lugn och fin tilljobbetcykling idag. Såg en lycralös man på dyrare Wilier än min vid Skanstull, så jag var lite deppig resten av turen. Utmanade en hipsterhoj med tri-spoke på Kungsholmen men den skulle uppenbarligen åt ett annat håll då swischljuden bakom mig plötsligt försvann i en korsning. Hemfärden går via Ekerö - ser jag några hofvare i bredd ska jag skrika "tut tut".

Dagens surgubbeavdelning: Hur tänkte hatkommunen Solna när de lade in "vallgraven" i botten av Huvudsta allé? Vad jag förstår är det ett hastighetshinder, men det känns oklart varför det måste vara så effektivt kamouflerat att hindret mer fungerar som ekeravbrytare.

Götgatsbacken är fan livsfalig om man inte ligger i sniglefart med stödhjul. Klippte nästan en tysk turist som gick ut bakom en lastbil och då körde jag ändå ganska sakta. Dom borde dra linjerna för cykelbanan upp över kullen så att man i alla fall kan plinga lite utan att folk lackar ur. Nu har jag iofs slutat att cykla denna väg efter att ha hittat bron som går bredvid pendeltåget mellan södersjukhuset och årsta. Mycket mer nice och man kan ligga på tills byxorna brinner.

Appråpå brinna, någon som har tips på underkläder som inte kostar en förmögenhet som inte bränner bort all hud på benen med alla sömmar?

Grymt, förutom att jag alltid har haft svårt att få upp spännet på ryggen. Men det är alltid bra att trycka in och upp sina manboobs.

Globalistic skrev:
> (utförlig beskrivning av pendelfakta)
>>
> Dagens svetto går till: Snubben som cyklade på
> Nynäsvägen (73:an) iförd neonfärgad väst och
> nyinköpt Nishiki hybrid.

Ah Ha ha!! Bruse 2?

Full fart från Sundbyberg in mot centrum i rafflande duell med pendlarkittad Schwinn-MTB.
Det började med att jag trampade om en sleeperhoj på Hamngatan i Sundbyberg utan att tänka så mycket på det.
Men jag borde noterat cykelbyxorna och SPD-skorna. En kilometer senare, i första branta uppförsbacken, kommer Schwinnen och blåser brallorna av mig. Han ångar förbi sittande på storkakan när jag står och bryter för glatta livet med vekliga 42/16. Generalkränkt!

Jag behåller dock kontakt och när det planar ut igen efter backarna börjar jag veva in honom. Framme vid Huvudsta gård är jag ikapp men orkar inte gå om utan bestämmer mig för att vila lite bakom plus att det blir lite trafik. Innan Pampas Marina tänkte jag försöka öka lite men Schwinnen hade visst samma plan så jag kommer inte förbi utan har fullt sjå att hänga med med. Han ligger på högsta växeln och ser stark ut.

Så fortsätter det runt marinan och under Essingeleden mot Karlberg. Schwinnen drar och jag pinnar på bakom och hoppas att vi snart ska åt olika håll. Det ska vi inte. Schwinnen tänker, liksom jag, svänga över på Kungsholmen via lilla Ekelundsbron.

Då händer det. Där på bron tappar Scwinnen kedjan när han ska ner från trottoaren. Det sista jag ser när jag rullar förbi på min drftsäkra skruttpendlare är att kedjan hoppat utåt och hänger på veven.

Tråkigt för honom som var starkare. Men den som gräver en storkakegrop för andra faller ofta själv däri :)

Roligt men så rasande fort gick det ju inte:
schwinn.jpg ht=364

/Johan

mattel skrev:
<->
> definera bästa? :) kortaste? skog? asfalt?

Perfekt asfalt, lite eller ingen trafik, andra cykelpendlare etc, inga rödljus:-)

<->
> via bromma flyg-rissne-rinkebys baksida-över
> fältet-kista

Provade den här för ett tag sedan. Fast det kändes som att en cyklocross hade varit bättre på den korta stigsnutten över fältet till Kista.

Sedan var det en j-a massa trafikljus oxå förbi Brommafpl:-/

<->

> enklast är nog via
> prippsbron-solnahallen-frösunda-ulriksdal-helenelund-kista. typ. :)

Känns som en omväg om jag kommer från Brommaplan men det är väl den vägen som verkar bäst:-)

28715_437856078528_672748528_5661479_3964897_n.jpg

Stannade efter min lugnaste hempendling nånsin och tog en bild över vatten & stillastående essingeled från topen av Matrosbacken (eller vad den heter)

Campa skrev:
> >
> Dagens surgubbeavdelning: Hur tänkte hatkommunen
> Solna när de lade in "vallgraven" i botten av
> Huvudsta allé? Vad jag förstår är det ett
> hastighetshinder, men det känns oklart varför
> det måste vara så effektivt kamouflerat att
> hindret mer fungerar som ekeravbrytare.

Var en glad gubbe istället och träna bunnyhopp, då har du anledning att köra ännu fortare... Har du tur så går det några hästtjejer där som du kan impa på :)

Lugnt och fint genom stan. Cyklar man om en bromskloss står en tusen åter. Ingen ide att stressa.

Sedan sålde jag min SLR Team till en trevlig prick. En bra dag.

garpa skrev:
> Jag tog en liten omväg hem och kan konstatera att
> skogscykling och stadscykling passar mig bättre
> än att bara ligga nöta, men det gick fint det
> också.
> http://www.endomondo.com/workouts?w=hPRHTDccFB0

Den rundan har jag cyklat jätte, jätte, jättemånga gånger när jag bodde i Vasastan. Funkar om man måste ut och avreagera sig men inte har så mkt tid.

Jag tar tillbaka allt jag sagt om Götgatsbacken. Årstafälltet verkar vara fullt med hundar som står på lur för att kasta sig framför ont anande cyklister. Skulle man kanske inte kunna införa såna där flaggor som man har på barncyklar på hundar så att man ser dom i höggräset? Alternativt att alla inte skaffar sig attackdödshundar, när dom väll smakat cyklistblod så är det kört. En annan tanke är att man kanske skulle börja sälja klistermärken med små hundar på som man kan klistra på ramen, alternativt små tanter, barnvagnar, kaniner etc.

Jag skällde på några tanter som gick sakta mot röd gubbe och hindrade när jag kom farande på H-gatan i 40. Som ett brev på posten blev jag följaktligen utskälld av gubbe vid M-torget fö jag cyklade mot rött... Där har man för att man försöker uppfostra på folk.

staine skrev:
> Jag skällde på några tanter som gick sakta mot
> röd gubbe och hindrade när jag kom farande på
> H-gatan i 40. Som ett brev på posten blev jag
> följaktligen utskälld av gubbe vid M-torget fö
> jag cyklade mot rött... Där har man för att man
> försöker uppfostra på folk.

Hahaha, två sura gubbar i storstan...

PEK skrev:
> Var en glad gubbe istället och träna bunnyhopp,
> då har du anledning att köra ännu fortare...
> Har du tur så går det några hästtjejer där
> som du kan impa på :)

Jo, jag försöker komma ihåg att bunnyhoppa där, oftast hoppar jag lite för tidigt eller för sent och det enda hästtjejerna skulle kunna bli imponerade av då är hur starka mina gamla campa-hjul är! :)

För att slippa bunnyhoppa tog jag den vanliga omvägen hem över Ekerö. Hundratals racergubbs och dito gumms ute. Jag körde om allt och alla från Bromma till färjan, men det var nog tyvärr mest en slump. Kändes lite som att jag gled genom en "grön våg" av otränade kontorsdegar som med vildavätternpanik i kroppen led sig igenom årets första distanspass. Känns således inte som att jag kunde räkna in någon regelrätt kränkning. Attans. Punkade utanför IKEA, vilket skitvaruhus det är.

gny skrev:
> Jag tar tillbaka allt jag sagt om Götgatsbacken.
> Årstafälltet verkar vara fullt med hundar som
> står på lur för att kasta sig framför ont
> anande cyklister.

Var det en liten okopplad vit sak? Höll på klippa en sådan en dagvid Årstaberg. Jycken verkade gilla jaga cyklar.
Oj vad det gick sakta hem. Magen full med tapas o ryggan med ägg. Bonus kväll med sol. Imorgon blir det att åka t-bana t Solna.
Sen kan man undrar vad folk har innan för pannbenet. Köra mot rött när en ambulans kommer i fullfart..

Supertramp skrev:
> Problemet är att det myllrar av folk på
> Götgatsbacken och jag såg först inte hunden som
> kom trippande så jag fick tvärnita. Men det blev
> aldrig otrevligt, vi höll en rätt munter ton i
> våra komkmentarer.

Cyklar man frivilligt på Götgatan får man skylla sig själv... ;-) T

Götgatan är helt ok vissa tider.

Själv plågade jag mig över broarna även i morse. 52/16 sliter men jag inbillar mig att det går bättre och bättre.

Lugn morgon innan klockan ringde. Sedan lite mer driv under frukostrakan och påklädningskurvorna. Full fart till garaget och ut i nerförsbacken. Varför? Som omväxling till självnötande hade jag stämt träff för gemensam cykling å eftersom det var första gången vi skulle träffas idrottsklädda ville jag ju inte vara den svagare. Inte han heller visade det sig så när vi möttes höjdes tempot som tidvis var rikigt högt. Klockade in på 52 min blankt, snabbaste cyklatilljobbettiden jag haft men eftersom vi var två räknas den inte rikitgt.

Ett rådjur halkade omkring på asfalten och en hare fick en morgonrusch.

Kortbent, långärmat.
Inga kränkningar, bara passerande av några långsamma cyklister som cyklade på cykelbanan.

Fin morgonpendling i solen. Inga kränkningar, bara passerande av några långsamma cyklister som cyklade på cykelbanan.

Något sval, men solig med lätta molnslöjor.
Nya pendlarkortbyxor. Sköna.
Mycket cyklister. Tog det ganska lugnt efter gårdagskvällens huddingepass.

Hade nöjet att passera en happytröjbeklädd man på ljusblå mtb med brett styre och gula bromsar uppför Västerbron. Han hade ganska bra fart.

tillbaka på cykeln igen, kändes bra i hela kroppen. :)

fick sällskap av superrandonören superape också samt mötte Mlarsson. bra start på dagen.

Äckelförkylningspendling idag igen, inget roligare än igår trots rejäl portion hostmedecin till frukost :-( T

Finfint att vara tilbaks på hojen en sån här finfin morgon! Supertrevliga och supersnabba superrandonören Mattel cyklade ikapp mig som vanligt. Trevligt att tjöta lite om helgens äventyr.

Vid Hornstull blev jag tillstucken en enkät om cykelbanor och sånt som ifylldes under morgontömningen.

Jo tack- finfin!
Lite mör efter att ha hoppat runt i gömmarskogarna igår, så fincykling i sakta mak genom stan satt perfekt.

Minneskort på plats så idag bjuds det på panorama:
panorama1006.jpg ht=191

Black planet skrev:
> Var det en liten okopplad vit sak? Höll på
> klippa en sådan en dagvid Årstaberg.

Jo hon var både okopplad och vit, riktigt gammal var tanten också. ;)

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Crossbow & Conti 4season 28 mm.

Väder: 17 grader, soligt

Distans: 16 km

Snittfart: 31.3 km/h

Kränkningar:
Utförda, +10 men den som räknas var en snubbe på fin cross (Corratech med Dura Ace) och Hofvet jacka och en ståtlig PB rand på benet, yeah!

Mottagna, 0 var dock nära men han som tog rygg på mig från Mörby Station till Universitetet vek av mot Liljansskogen utan att ha kommit om, då gick jag på rött svårartat...

Kalorier: 526

Klättrade meter: 80

Övrigt: Hur mycket folk som helst ute och cyklar, bokstavligt!

Ah, första gången på mtb till jobbet. Noterade att jag gör samma snithastighet på den som på racern. Antingen är jag byggd för mtb eller så är min racer för billig. Ska se om jag hittar några fina stigar på vägen hem.

Dubbelpunkade med milen kvar men bara en slang i väskan. Dags att skaffa lite självhäftande laglappar tror jag...

Fick ordväxla med en taxichaffis som försökt döda mig på cykelbanan. Bra start på dagen.

Kändes riktigt OK - ingen VAB eller lämna på dagis idag så det var raka spåret till Kista. Testar 36/46 på mitt 10-delade Campa och nu kan jag ligga på stora drevet hela vägen med bra kadens - psykologiskt kändes det bra i alla fall ;)

Hade en annan cyklist på mitt bakhjul ett tag - lite obehaglig känsla när det händer utan att den andra ger sig tillkänna. Tur att jag inte praktiserade min fina "snyta-ur-näsan-över-axeln"-teknik som finslipats genom åren

När jag servade fotbromsbaknavet så drog jag uppenbarligen inte åt låsmuttern ordentligt, navet skruvade upp sig så det blev tvärnit, gick inte att rulla fick bära cykeln hem, tur att jag nästan var hemma. verktyg kvar på jobbet så det blev tunnelbana, hem blir det extracykeln som står på jobbet, hoppas nästan på regn på hemvägen då den har skärmar.

som igår. ganska precis som igår faktiskt förutom att Mlarsson lös med sin frånvaro? :)

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Crossbow & Conti 4season 28 mm.

Väder: 13 grader, molnigt

Distans: 23,5 km

Snittfart: 32.3 km/h

Kränkningar:
Utförda, några få men ingen som kämpade emot så det räknas knappt

Mottagna, 0

Kalorier: 713

Klättrade meter: 165

Övrigt: Fick äntligen mitt nya vevlager från bike24 igår. Monterade igårkväll och såg fram emot en tyst pendling då det gamla var helt slut och knäppte högljutt. Tyvärr visade det sig att det finns något annat knirr från ena pedalen som irriterade istället... Får se om det går att smörja bort

+1

mattel skrev:
> som igår. ganska precis som igår faktiskt
> förutom att Mlarsson lös med sin frånvaro? :)

Bra fart i benen. Kul att blåsa på Sockenvägen. Ligger 35-40 o bilarna som kör om o upptäcker att de kör för fort o bromsar :D .

Dagens pendling del 1.

Cykel & Däck: Kocmo Cross Disc & Vittorias gröna 24 mm.
Väder: 13 grader, molnigt
Distans: 48,5 km (Bagis - Scania Södertälje)
Snittfart: 29.6 km/h
Kränkningar utförda:
Utförde en på sockenvägen men fick inget mothugg så det räknas knappt
Mottagna: 0
Kalorier: 1350

Hög luftfuktighet = mycket syre i luften. Lite medvind. Kallt åt knäna, längtar efter Castelliknickerna. Kände mig fräsch när jag kom fram. Hoppas på uppehåll på hemvägen...

/K

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp