Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
fetto

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sval snedmotvindsjobbig. Premiär för
> vinterskor.
> > Hade en mygga i lägenheten i morse. Den sista?
> > Den första jag sett där iaf.
>
> Ahem, det var inte din egen spegelbild du såg?

Jag vet

Nu 81 kg. Pizza, två stora chokladpudding och en rejäl skopa glass på det. Aja får banta i morn.

Senast redigerad av en moderator:
I morse (08:10) var det jag och resten av boskapen på den gröna linjen. Fy fan, vagnen var full redan i Vällingby. Tittade med längtan i blicken på cyklisterna på Tranebergsbron. På fredag blir det cykel igen, nu får halsen lov att vara bra nog.. Man blir ju folkskygg av att pendla på cykel ist för tunnelbana. (amagad, jag är ju gubbe redan vid 24)

skaparn skrev:
> Jag måste byta väg. Det är en elakt parti grus
> vid Norrtull nu. Problemet är att de alternativ
> om jag inte vill ha så långt till jobbet (det
> finns sådana mornar då jag inte vill cykla
> extra) är fulla av rödljus. Eller har någon ett
> bra tips på sträckan Solna-Stureplan?

Vilket elakt grusparti menar du?
Jag kör varje dag med räser ( conti 4 seasom däck ), genom en kort bit grusväg genom Hagaparken, och sen på grus sträckan där dom bygger precis vid Norrtull.
Så elakt är inte det gruset om det är det du menar :-)

Första dagen Nabben-Björboholm-Gråbo-Stenkullen-Lerum. Jag är i usel form så det var riktigt slitigt i morse. Kanske kylan gjorde sitt till, mina tår var genomfrusna fram till lunch. Måste komma ihåg vinterdojorna när jag är hemma i Arvika till helgen.

Någonstans i Björboholm hittade jag denna NS-ramp. Någon här?

file=108955

Hemvägen var varm, säkert 8 grader, och med vinden i ryggen. En riktig glidartur längs Mjörns strand och villorna med tinnar och torn.

33,7 km cykel och så lite hantlar framför TV:n blev det.

Dagen till ära vad jag påbylsad som Amundsen eller värre. Både undertröja, långärmad tröja och vindjacka, yllestrumpor och damasker, långa höstbyxor samt långfingrade handskar. Jag frös om öronen ända fram till Stadshuset...

Jag höll på att bli påkörd strax innan lilla västerbron av en morgontrött ciclista som kom på damcykel och drömde i gryningsljuset. Själv utstötte jag ett föga intelligent eller konversationsskapande "HALLÅÅÅ!" och hon ruckade till över till sin fil.

Annars var det en bedårande utsikt från Tranebergsbron in mot stan. En silluett som avtecknade sig mot en explosion av aprikos och rosa morgonrodnad.

mzi skrev:
>
> Annars var det en bedårande utsikt från
> Tranebergsbron in mot stan. En silluett som
> avtecknade sig mot en explosion av aprikos och
> rosa morgonrodnad.

Tog en bild på färgexplosionen, fast från Skeppsbron. Men när jag kollade nyss så hade jag lyckats radera den från telefonen på ngt sätt. Måste hänt i väskan...

Har verkligen inte fått snitsen med klädseln än. Klädde också på mig som en polarforskare, vilket ledde till att jag svettades oprovcerat mycket om överkroppen. Ändå frös jag om händer och huvud, trots att jag hade samma mössa som vid den legendära -18-breveten i Västerås. Det kanske inte är kroppen som vant sig än.

På plussidan kammade jag hem två rådjur, en räv, vacker dimma runt Stora Skuggan och en stort leende från en vacker flicka på vägen.

Skall försöka förklara och samtidigt varna för vådan av att ha lite lätt monterade skärmar. Min bakskärm på pendlarhojen har varit lite skramlig ett tag men igår släppte allt när jag hoppade ner för en trottoarkant. Skärmen sögs med bakhjulet och helt plötsligt hade jag bakskärmen mellan asfalten och bakhjulet och jag fick naturligtvis en jättebredsladd som va omöjlig att häva. Hade tur att bilen bakom körde lugnt efter att ha stått stilla och släppt förbi en cyklist vid en korsning så han hade inga problem att stanna när jag jag utslagen på asfalten. Otroligt onödig vurpa och nu skall jag iväg på röntgen och få reda på vad som e trasigt.

klas öberg skrev:
> Var påväg att packa ihop allt vad cykling heter. Blev krängt av en snubbe i jeans och jumpadojer,
> såg sen att det var en elcykel...Inga problem att hänga på, men att bli ifattkörd räckte för
> att stuka självfortroendet en stund:)

Visst är det härligt, blev krängt av en för ett tag sedan på något maskerat hembygge. Men ett extremt stort framnav och två MC batterier vid pakethållaren avslöjade honom.

Svalt och skönt idag, synd bara att jag alltid sätter på mig för mycket. Är alltid frusen när jag hämtar tidningen på morgonen.

Jag hann inte se hur vacker och dimbeslöjad Riddarfjärden låg vid min vänstra sida när jag hade tokhäng på en räsercyklist från Långholmen till Slussen. Man vet att det går undan när folk man möter skriker och svär åt en. Tack för körningen vit/orange crescent. Tänker jag efter var det iofs bara en som skrek. En kärring. Hon har dessutom skrikit på mig förr. Maybe she wööönts me.

Myggfritt imorse. Benen kändes lagom sega från gårdagens intervaller. Sen fick de ännu mer spö på gymmet idag. Får se hur det går att hoja hem idag.
/J

Skönt att vara igång iogen efter en veckas sjukdom segt -2 grader vid start men snabbt varmare ju närmare stan jag kom. Stockholm är vackert en tidig höstmorgon.

nypan skrev:
> skaparn skrev:
> -----
> > Jag måste byta väg. Det är en elakt parti
> grus
> > vid Norrtull nu. Problemet är att de
> alternativ
> > om jag inte vill ha så långt till jobbet (det
> > finns sådana mornar då jag inte vill cykla
> > extra) är fulla av rödljus. Eller har någon
> ett
> > bra tips på sträckan Solna-Stureplan?
>
>
> Vilket elakt grusparti menar du?
> Jag kör varje dag med räser ( conti 4 seasom
> däck ), genom en kort bit grusväg genom
> Hagaparken, och sen på grus sträckan där dom
> bygger precis vid Norrtull.
> Så elakt är inte det gruset om det är det du
> menar :-)

Allt grus är elakt.

Mycket fin morgon, konstigt väderfenomen gjorde att hela Mörby Centrum höjden var insvept i en tjock dimma vilket var wierd eftersom det var kristallklart norrut där jag kom ifrån. Dock måste det bli ett slut på ofoget att gräva upp cykelbanor och sedan låta hålet vara i månader utan att något arbete pågår! Imorse var det ett jättehål strax söder om Enebyberg som tvingade ut alla cyklister på Enebybergsvägen bland bilarna och sedan hade några ljushuvuden börjat gräva ett stort hål i cykelbanan strax innan universitet, ska bli väldigt intressant att se hur länge dessa hål får vara utan åtgärd. Om dom grävde upp E18 som går alldeles brevid skulle väl bilmaffian se till så att det blev upplopp direkt...

tillmann skrev:
> På plussidan kammade jag hem två rådjur, en
> räv, vacker dimma runt Stora Skuggan och en stort
> leende från en vacker flicka på vägen.

Hur fan fick du med dig två rådjur och en räv?

Jag höll på att avlida av hypotermi imorse. Tappade känseln i händerna vid Älta (den kom tillbaka i fd lugnets industriområde) och skakade lite sådär spontanmysigt när jag kom fram. Läge att hänga på sig mer än tshirt och långärmad tröja kanske. Frågan är vad jag ska göra åt händerna, hade långfingerhandskar och planerar att cykla mig genom vintern....

I övrigt var det rätt nice, skiftade kedja igår så det var lite tystare om drivlinan, ingen vind och en fin soluppgång.

RN skrev:
>
> Hur fan fick du med dig två rådjur och en räv?
>

Ett rådjur i varje ficka och en räv bakom örat?

Soligt, grannt och höstmysigt.
Hem blir det ett svettokräkpass - jag längtar.

tillmann skrev:
> RN skrev:
> -----
> >
> > Hur fan fick du med dig två rådjur och en
> räv?
> >
>
> Ett rådjur i varje ficka och en räv bakom örat?

Ha ha ha.

Det var hyfsat kallt att cykla till jobbet igår. 12 km och rejält blåsigt hela vägen.

Hur gör ni andra nu när det är minusgrader på morgonen? Drar ni på vinterdäcken eller väntar ni till det är minusgrader dygnet runt?

Jag tänkte förbereda vinteräcklet i helgen - men än så länge blir det sommarliggisen
(i stockholmstrakten alltså)

Teaser:
Har ev en ny, ännu konstigare cykel på G... Blir det av så dyker den väl upp i pendelhojstråden

;)

edit:
kan ju inte bara vara OT, idag var det friskt o skönt. Premiär för varma tights och hjälmmössa.

Senast redigerad av en moderator:
Förlängd hemresa idag via Sorunda. Väggade hårt i motvinden och var tvungen att gå in till Rosenhillkafét för bränslepåfyllning.

Vindstilla hem.
En lös cocker på promenad med sin matte var tvungen.
Att visa sin manlighet genom att vråla till, rusa mot mig och hugga mot vänsterfoten.
Vita huggtänder glimmade i mörket.
Ett högt och distinkt "Nå!! SATAN!" från min sida avbröt kontaktförsöket.
Matten fnittrade menlöst.
Hmmff.

Var tvungen att trippelkränka en elcyklist som inte stannade för rödljus.

Spottade tre Valhallacyklister vid södra brofästet¨på Lidingöbron som såg ut att vänta på fler medcyklister.

Misslycket kränkningsförsök över Lidingöbron i motvinden. Det var nära men han svängde höer efter bron och jag vänster. Jobbigt.

I morgon blir det omvägen via Slagstafärjan till jobbet. Hoppas på krispigt väder nu när jag har skaffat hjälmmössa och allt.

Jag misstänker att jag är förföljd av en svart Mercedes. En sådan där dyr variant med fyra avgasrör och AMG skrivet i baken. Den körde nämligen bakom, och sedan om, mig längs Roslagsgatan både på morgonen och på kvällen idag. Vilken maffia kör merca? Lite väl klyschigt tycker jag. Priusmaffia vore mer originellt och skulle lura polisen. För att inte tala om hur klimatsmart det vore.

Hade så bråttom hem (för att sälja en cykel, bara fyra kvar i lägenheten nu) att jag kränkte folk till höger och vänster på broarna utan att glädjas åt det. Rena nyttokränkningar är ett slöseri med kolhydrater. Hann inte ens tänka klart gårdagens tankegång om hur exakt man skulle kunna avgöra sin hastighet genom tonen som Racing Ralph sjunger mot asfalten...

Ny erfarenhet var den undersköna sträckan Pampas-Mariehäll längs vattnet. Tokfint ju, det var dock inga andra cyklister där. Nån härifrån?

Äsch så tokigt det blev. Det var ju ingen där.

Hästhagsgubben sen, han har kanske gått i ide, stort hänglås där nu. Ingen gubbe.

RN skrev:

> Jag höll på att avlida av hypotermi imorse.
> Tappade känseln i händerna vid Älta (den kom
> tillbaka i fd lugnets industriområde) och skakade
> lite sådär spontanmysigt när jag kom fram.
> Läge att hänga på sig mer än tshirt och
> långärmad tröja kanske. Frågan är vad jag ska
> göra åt händerna, hade långfingerhandskar och
> planerar att cykla mig genom vintern....

Se till att ha varmt om handlederna så fryser du mindre om händerna. Funkar för mig i alla fall.

Frost och såphalt på cykel/gångbron vid Karlberg
Vackra älvor dansar på på Brunnsviken
Rävdjuret i Stora Skuggan är kvar
Rådjursdjuren har försvunnit
Soluppgång över Gärdet
Tack fredag!

Krispigt, kanske börjar bli dax att inse att det inte är sommar längre.

//j

evo skrev:
> Förlängd hemresa idag via Sorunda. Väggade
> hårt ...

Väggarö..? Väggaröv!? Väggarövägen!

Inget större fel på den här morgonen, soligt och krispigt. Det blev lite för varmt om överkroppen med underställströja, långärmad cykeltröja och eVent-regnjacka men som tur kan man ju öppna upp lite.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp