Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Måste bestämma mig snart. Lägga ner eller bli dubbdäckspendlare.

fråga: Clas Ohlson dubbdäck Nokia 100-nånting. Blir jag besviken på dem eller ska jag se till å köpa i finbutiken CykelCity direkt?

I övrigt var det kallt och fint.

Myggfritt imorse. Stela och tunga ben sen gårdagens gymmande. Straffade mig därför med ännu mer gymträning imorse.
/J

Undrar hur lång tid det tar till första snön. Nån som minns när det kom första gången i höstas?
Morgonpendlingen var sval och skön.

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> fråga: Clas Ohlson dubbdäck Nokia 100-nånting.
> Blir jag besviken på dem eller ska jag se till å
> köpa i finbutiken CykelCity direkt?

nokiandäcken är samma på classe som cykelcity så det kvittar.

jag har kört w106-däcken ett par vintrar och är nöjd med både mönster och dubbmängd här i sthlm. rullar lite dåligt kanske men men..

mattel skrev:
> zodah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > fråga: Clas Ohlson dubbdäck Nokia
> 100-nånting.
> > Blir jag besviken på dem eller ska jag se till
> å
> > köpa i finbutiken CykelCity direkt?
>
> nokiandäcken är samma på classe som cykelcity
> så det kvittar.
>
> jag har kört w106-däcken ett par vintrar och är
> nöjd med både mönster och dubbmängd här i
> sthlm. rullar lite dåligt kanske men men..
+1 på det, köp! Har kört på mina i 5 år tror jag och dom vägrar att slitas ut eller tappa dubb.

Selast skrev:
> +1 på det, köp! Har kört på mina i 5 år tror
> jag och dom vägrar att slitas ut eller tappa
> dubb.

+1, det enda som slits ut är asfalten, och vid första monteringen, cyklistens fingertoppar.

just det.. jag höll på att bli påkörd av en tjej på cykel i gamla stan i morse, hon ursäktade sig med att hennes bromsar tog dåligt när hon skoskrapande hasade förbi mig på 5mm avstånd.

klart imponerande att ge sig ut i trafiken utan att kunna stanna. dessutom hade hon skivbromsar på hojen..

zodah skrev:
> fråga: Clas Ohlson dubbdäck Nokia 100-nånting.
> Blir jag besviken på dem

Kört 2 säsonger på såna. Kunde vara lite mer dubbar, men de håller bra. Pumpar man fullt är inte rullen så dålig heller. Trista när snön blir tjock och packar sig.

Senast redigerad av en moderator:
mattel skrev:
> just det.. jag höll på att bli påkörd av en
> tjej på cykel i gamla stan i morse, hon
> ursäktade sig med att hennes bromsar tog dåligt
> när hon skoskrapande hasade förbi mig på 5mm
> avstånd.
>
> klart imponerande att ge sig ut i trafiken utan
> att kunna stanna. dessutom hade hon skivbromsar
> på hojen..

Skulle inte förvåna mig det minsta om det hade visat sig att frambromsen fungerar utmärkt, men att hon inte vågar använda den...

Tack för alla svar om min däckfunderingar. Kommer testa Nokia 106:or.

zodah skrev:
> Tack för alla svar om min däckfunderingar.
> Kommer testa Nokia 106:or.

Jag har kört på 106:or
Kör numera på 240:or, mycket bättre men rullar inte sämre än 106´n
De är dock dyrare, men mycket roligare när vintern är här...

Köp Nokian W240 !!

Friskt i morse. Finvägen förbi Karlbergs slott både dit och hem. Börjar bli dags för tjockare handskar och något annat än mtb-pjucken. I morse var det ju bara 1,5 °C. Dock sjukt skönt att cykla igen efter att ha åkt kommunalt i en vecka. blä

Inte direkt pendling men nu har vi invigt minstingen i hur man åker vagn efter cykeln. Hon somnade direkt, vilket är ett bra betyg.

Inte så kallt idag, men jag tror det var första morgonen utan solglimt.

Mörkt, dock så hadde det slutat blåsa och regnet slapp jag hela vägen till jobbet... Måste dock få tummen ur och skruva klart min cross... måste ju hinna provköra den några gånger innan man får montera på dubbdäcken.

Inga cyklister i Årstadirten när jag passerade, bara rådjur som sprang omkring.

Svalt men inte kallt, blött men inte nog att bli våt... Härlig höstmorgonspendling där det bara behövdes en lätt avspolning av cykeln när jag kom till jobbet :-) T

Lugnt, svalt, vindstilla och det var ingen bilist som försökte ta livet av mig :)
Fin pendling med andra ord.

Hade medvind som satan i går. Låg och fisrullade i närmare 40 i rak medvind. I morse, på hemvägen, var det inte lika stark vind, men å andra sidan rakt i ansiktet... Det gick inte lika snabbt då..

svintungt på vinterpendlaren i kantvinden.. saatan.

Rått, mörkt, 4 grader kallt och dimma i Lärjedalen, långbyxorna på för första gången efter sommaren.
Hösten är definitivt här.

Sen hade en veckas utebliven pendling samt Ålandskryssning förra helgen, adderat med slapphelg nu, försvagat benen en aning. Man tappar moset fortare nu när man halkat över 35 solvarv...
Det blir straffrundor på trainern framöver, den usla kroppen ska veta hut.

Efter en veckas sjukdom och jobbresor var det äntligen dags att komma hem och skogspendla. Lite förkylning kvar men kroppen kändes OK. Ganska snart såg jag ett annat pedlarsvetto i träningskläder som stog och bröt i uppförsbacke. Självklart blåste jag om :-D Härligt nog tog han upp kampen och låg och pressade bakom mig. Efter en brant nerförsbacke fick jag bromsa kraftigt för en backande bil och svettokonkurrenten blåste om mig. Nu var det jag som tog upp kampen och när jag var nästan ikapp gjorde han ett snyggt bunnyhopp över en trotoarkant och svängde vänster i full spätta på en glashal, blöt träbro. Inte mycket kvar av hans framhjul efter närkontakt med räcket men själv verkade han klara sig OK. Jag fick stopp i tid och kunde undvika att köra på honom. Efter att kollat att han var OK cyklade jag vidare.

Resten av vägen fick jag motivera mig själv men när jag äntligen kom in i sandsjöbacka och fick lite härlig skogscykling i den blöta men vackra häst morgonen var inte det allt för svårt. Fjädringen på nya Radonen lättare ställd idag, kändes riktigt najs! Kom fram lerig, svettig och med den efterlängtade cykelkänslan i kroppen.

16km, 37min (frånsett stillaståendet vid krash) asfalt/skog 50/50.

Edit: Hoppas att du som körde omkull klarade dig så bra som det verkade och att det bara var framhjulet som tog stryk. Bra cyklat innan krashen.

Senast redigerad av en moderator:
Första morgonen med vintercrossen. Satte på skärmar och la på lite vax inför vinterns slask. Kändes udda med växlar igen efter en sommars pendling på Langstern. Helt klart har SS pendlingen gett resultat, jag är mycket starkare nu än i våras! Behövde aldrig gå ned på lillklingan fram inte ens i backarna upp mot Mörby där det var standard i våras :-) Nu ska det tränas ännu mer i vinter så att jag har ben som en bancyklist i vår!

Sega ben idag efter helgens MTB tävling. Blev dock 20km på racern. Tycker att det är riktigt mysigt att cykla i mörker. Ljuva höst!

Äntligen lite lagom temperaturer att pendla i! Stockholm är vackert i höstsolen och nu börjar det också bli aningens glesare på cykelbanorna. Nu är det bara snö som saknas för att göra det ännu lite roligare!

garpa skrev:
> Äntligen lite lagom temperaturer att pendla i!
> Stockholm är vackert i höstsolen och nu börjar
> det också bli aningens glesare på cykelbanorna.
> Nu är det bara snö som saknas för att göra det
> ännu lite roligare!

Du glömde halka pa löv först, sen snö... ;-) T

garpa skrev:
> Äntligen lite lagom temperaturer att pendla i!
> Stockholm är vackert i höstsolen och nu börjar
> det också bli aningens glesare på cykelbanorna.
> Nu är det bara snö som saknas för att göra det
> ännu lite roligare!

Bra att någon mer gjorde samma observation. Jag var lite osäker på om jag åkte till jobbet senare än vanligt eller om folk hade ställt undan cykeln för året. I och för sig så var det lite glesare även på cykelparkeringen vilket vittnar om det senare.

Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Du glömde halka pa löv först, sen snö... ;-) T

Jajustja! Men det gjorde jag faktiskt i morse. Har en liten slänt precis vid huset där det ligger blöta eklöv. Tänkte att jag skulle testa hur halt det var och låste bakhjulet, fick sen öva mina speedway-skillz ett par sekunder. Det var skoj, men snö är roligare.

Blåsigt som satan. På stadsgården trodde jag att jag skulle dö av syrebrist när det kom en kastvind på säkert 80 sekundmeter rakt in i ansiktet.

Mötte tre barbenta cyklister. Kände mig som en fjant.

Var ytterst nära att orsaka en rejäl krock fast inte var det mitt fel inte:
Liten tant i minivolvo tvärnitade då hon såg mig korsa Nynäsvägens påfart i södergående, vilket inte stor tjock fet tung lastbils chaufför gjorde fast han låg en meter bakom tanten. På något mirakulöst sätt lyckades han nita, fick ställ på hytten och var mindre än en centimeter från att damma in i tanten resp. refugen. Hans snabba reaktion kan ev. ha varit en följd av att han, kors i taket, INTE mobilpratade just då. Det blev nog hans smala lycka. Det rök rejält om hytten men han kunde köra vidare. Tanten också, lyckligt ovetande om vad som hänt bakom henne.

Skön pendling imorse dock kraftig motvind spm gjorde det extra segt. Tyckte nog också att det var färre cyklister ute i morse.

Yr.no säger att det är dags att sätta skärmar på crossen ikväll, så nu är det dags för den där inre smärtan igen. Ni som har vaccinerat era barn eller kastrerat era hundar kan nog svara på om det är samma dubbla känslor där? Man vet att det bara måste göras och att det inte kommer göra ont så länge men man tvingas ändå titta bort i skam och medlidande när det pågår. Min cykel tycker varken om bokmärken eller hundgodis så jag får väl ge den en ny styrlinda som tröst.

Regn och snö igår och minusgrader i natt gjorde att det blev samåkning idag. Men imorn, då jäklar!

La på Hakka300 på GammTreken igår.
De plus 44/16 med skärmar och hela konkarongen sög bra i den labra nordanbrisen imorse.
Ryggen kved, länge sen jag kört med bockastyre nu.
Fläckvis lite snö på backen och nån flinga i luften...

Tjohej! Frisk västlig medvind hemåt idag, 29 i snitt hem, wohoo! Kortbyxorna på igen, jag vägrar acceptera att det är höst och tog med dom i morse, misstänkte att det skulle bli fint hemåt. Man får passa på att njuta så länge det går. Bilisterna skötte sig hyfsat också. Halleluja!
Jag kom hem med en skön och nöjd känsla i kroppen efter en urladdning i den sista backen hem, 900 meter rakt uppför från Gråbovägen till kåken. Var t.o.m. så chantil att jag körde utanför asfalten en bit då det var ett gäng mammor med barnvagnar som upptod hela vägen upp till huset.
Dock kom jag ner på jorden igen när jag insåg att det var föräldramöte idag, typ NU! och frun stod med andan i halsen och på stående fot kastade i sig maten innan hon skulle åka, jag överlämnades två halvgalna ungar som trilskades. Håhåjaja. Sitter nu fortfarande i cykelbyxorna och har fått i säng den yngste i alla fall : )

Jaha, då åkte vinterhandskar och vinterskor på för första gången ikväll! Varmt och skönt, däremot oväntat kallt om armar och ben! Tog en omväg på tre kilometer, hade ingen lust med blöt grusväg, vek jag är!

Katarinahissens tavla visade 3 grader. Kan tänka mig att ute i den trevliga förorten var det minusgrader idag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp