Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vaknade av att en traktor sandade utanför vårt hus. Hopp upp och in i boden för att byta till dubbdäck. Ingen lust att återuppleva förra årets vurpfest, ishalkan i november, som kostade mig en ny bakväxel. Men väl på väg - inte ett smack halt, bara tungt att trampa. Lurad! Och inte orkar jag byta tillbaks nu, blir till att lyssna på rasslet nga månader.

Första pendlingen sedan förra tisdagen pga. pencillinkur mot impetigo. Otroligt skönt att komma ut igen! Lite besviken på att inte känslan i benen var bättre efter den påtvingade vilan... Längtar efter hempendlingen...

Nu är dubbdäcken monterade för säsongen. Efter lite modifikation av stänkskärmarna så fick de plats utan något större problem. Morgonturen gick som väntat lite tyngre men man vänjer sig ju rätt snabbt. Nu vill jag ha blixthalka, snöstorm och en riktig vargavinter till april!

Så gott som helt perfekt pendling hem idag! Ett endaste litet rödljus på hela vägen, medvind och fint väder. Gick betydligt snabbare än vanligt och benen kändes fräscha. Det är underbart att trampa på och småskratta åt bilisterna som sitter instängda.

Känns som om att man får ta det lungt på hemvägen för att sedan ägna kvällen åt däcksbyte:

meteogram.png ht=238

-10 och månklart vid femtiden. Var perfekt klädd! En tunn extra tröja, skoöverdrag och tunn "buff" gjorde cyklingen till en njutning (en lätt medvind gjorde inte ont heller). Alla sorters vinterväg. Rätt bra plogade cykelbanor med vissa undantag... Sträckorna med nertrampad snö är inte kul. Och med tanke på att de ändrat plogreglerna pga att de ska spara pengar kommer det att bli en tung vinter.

fin-fint, men ett litet missöde - lyckades förlora baklampan någonstans mellan alvik o hässelby
råkar någon ha plockat upp den så är jag väldigt glad, det är en cateye LD-1100 så den var bra :(

hittelön i form av 2st trisslotter alternativt valfri Ben&Jerry-glass utlovas!

edit: höjde insatsen efter att ha varit ute och letat i 30km utan resultat – nu är sambon övertygad om att jag är galen på riktigt, det var det ju värt :)

Senast redigerad av en moderator:
Hem som en virvelvind, otroligt blåsig höst trots att SMHI påstår att det har blåst mindre än normalt i år :-/ T

Tillägg: min styrmonterade Ultrafire A1 hittade några nya intressanta ljuslägen på de skakiga partierna, innan den självmant gick in på energisparläge...

Solskenshistoria! eller ja nånting iallafall. Blev irriterad på att en bil tränger sig in i cykelboxen när jag trackstandar och väntar på grönt. Hör en röst från bilen:'

-Vad bra du syns!

Då blir man ju genast så glad så glad men jag vettefaen vad för intryck jag gjorde, blev lite överraskad åxå. Halvyxig kort konversation följde.

Men kul att hjälm-monterade rölyset bakåt gör det som den skall!

Fis-cyklade förövrigt både t/r idag. Ganska skönt å rulla i sakta mak, runt 20 km/h.

Åkte tunnelbana hem. Jag är miserabel och mår som en urvriden trasa. Ska gå och lägga mig nu.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
-------------------------------------------------------
> Känns som om att man får ta det lungt på
> hemvägen för att sedan ägna kvällen åt
> däcksbyte:
>
>
>

Det gick ju riktigt bra att komma hem. Morgonens väta hade torkat upp och bara några få isfläckar här och var. Tror jag väntar med dubbdäck några dagar till...

Hemvägen igår gick riktigt fort. Blev omcyklad av en herre på stilig cross och med en fin 4-diodslampa bak på Skeppsbron. Sedan höll vi samma höga tempo på kajen mot Danvikstull. Jag kom inte ifatt! fan, kränkt. Det bara måste ha varit ngn här? Han drog över bron och jag svängde av mot Norra hammarbyhamnen.

Lite gym på kvällen på det och dagens pendel-ben satt som en smäck. Fan va gött med träningsvärk :-)

edit: jag hade blå 3/4 byxor och benvärmare samt svart jacka, cyklar en grön fixed med ett mkt osnyggt barnstolsfäste...

Senast redigerad av en moderator:
Hur många kränkningspoäng får man om man håller en cyklist bakom sig när man själv går?
I går hade jag bråttom från Götaplatsen till Kapellplatsen och gick hyfsat snabbt uppför Viktor Rydbergsgatan. När jag började gå i botten av backen vände en cyklist in strax bakom mig. Jag gick åt sidan för att lämna gott om plats, men gubben orkade inte om! Först på den platta delen längst upp (Läraregatan) kom han om mig! :D

Det blev pendeltåget idag. Orkade knappt hem igår... har fortfarande något i kroppen som vägrar att bryta ut !! Så idag blev det ipren och tåg.... Jag vill cykla !! :(

ronin

geologen skrev:
> Hur många kränkningspoäng får man om man
> håller en cyklist bakom sig när man själv
> går?
> I går hade jag bråttom från Götaplatsen till
> Kapellplatsen och gick hyfsat snabbt uppför
> Viktor Rydbergsgatan. När jag började gå i
> botten av backen vände en cyklist in strax bakom
> mig. Jag gick åt sidan för att lämna gott om
> plats, men gubben orkade inte om! Först på den
> platta delen längst upp (Läraregatan) kom han om
> mig! :D

Får lägga till en paragraf i stadgarna där kanske :)

extravarm pendling då jag tog ett merino-ull-lager på mig. blir långsam hemcykling

Herrejösses vad obra allt kändes idag. Första repan med vintercykeln någonsin. Traktordäck var ju inte så smidiga (antar jag) alternativt är mina lungor helt usla.

Hur lång tid tar det innan man vänjer sig vid lite kall luft, lätt motvind uppför västerbron och jag trodde att jag fått KOL, kunde ju inte andas. Ska det vara såhär????

Premiärpendling med vinterhjulen pga morgonens minusgrader. Kanske onödigt egentligen eftersom utgångsläget var ganska torrt, men jag var sugen på att testa upplägget med dubbat fram och mönstrat bak. Svårt att utvärdera hur mycket dubbdäcket sög också eftersom det var en lömsk motvind in mot stan, men nog kändes det lite som att ha ankaret i uppför broarna.

Annars var det friskt och härligt, och bara aningens kallt om fingertopparna.

Åkte dock på vad som nog måste räknas som en kränkning när en fritidsklädd fixieåkare (grön ram och naturfärgade deep-v, nån här kanske?) lade på en riktig raketstart från track stand när vi skulle över Torsgatan mot Odenplan. Jag lyckades aldrig täppa till luckan han fick. Snopet!

Kallt och bitvis djäkligt halt. Velade igårkväll huruvida dubbdäcken skulle på eller ej men när dom sa att det skulle bli milt igen nästa vecka sket jag i det och adderade lite vardagsedge imorse när det släppte både här och där på broarna...

Fin morgon. Tveksamt om dubbdäcken gjorde någon nytta, det var ju rätt torrt. I nästa vecka ska det ju bli 10 grader varmt så det bli nog att byta tillbaka. Firade minusgraderna med att ta en extra tur runt city.

Min ikeaskärbrädskompslapp lossnade på ena sidan imorse. Det var väl för lite "gods" tillgodo kring hålen jag stansade ut för skärmstagen. Tycker även att Ikea skärbrädan är lite onödigt tjock och tung. Ska leta efter något lite smidigare att skära sönder till nästa kompislapp...

Appel skrev:
> Min ikeaskärbrädskompslapp lossnade på ena
> sidan imorse. Det var väl för lite "gods"
> tillgodo kring hålen jag stansade ut för
> skärmstagen. Tycker även att Ikea skärbrädan
> är lite onödigt tjock och tung. Ska leta efter
> något lite smidigare att skära sönder till
> nästa kompislapp...

Använde ett diskmaskinsunderlägg till pendlaren. Ja, allstå, inte hela utan jag klippte ut en del av den. Mycket lättare än IKEAs skärbräda. Bättre för husfriden också eftersom de hamnade i vårt skärbrädeförråd. Man kan tydligen aldrig ha för få skärbrädor i köket.

Hej NLC,

Nej, en sådan här

http://www.kjell.com?item=63697&path=45000000,51500000,52500000

(artnr 63697 om länken inte funkar).

Alltså "bara" 3w, vilket jag tycker är mer än tillräckligt för att cykla på (nedsläckt) cykelbana.
Den är dessutom liten och lätt vilket gör att det funkar bra att fästa den på hjälmen med hjälp av bara silvertejp.

Mvh Marcus

Cyklade ut ur Malmö ca 10 över 6. Kallt om öronen, kanske 3-4 grader plus. Efter ungefär halva sträckan (1 mil åt båda håll) kommer jag på att jag glömt passerkortet hemma. Blir att cykla riiiktigt lugnt resten av vägen och särskilt de sista 5 km upp genom Lund. Vid kl 7 när jag kom fram var det inte särskilt många inne på kontoret och ytterdörren var låst, så jag fick stå utanför jobbet och frysa typ 10 minuter...

Mental note to self: glöm aldrig att kolla så att en liten fleece eller dunväst OCH passerkortet är nedpackat varje morgon

Marcus_A skrev:
> Hej NLC,
>
> Nej, en sådan här
>
> http://www.kjell.com?item=63697&path=45000000,5150
> 0000,52500000
>
> (artnr 63697 om länken inte funkar).
>
> Alltså "bara" 3w, vilket jag tycker är mer än
> tillräckligt för att cykla på (nedsläckt)
> cykelbana.
> Den är dessutom liten och lätt vilket gör att
> det funkar bra att fästa den på hjälmen med
> hjälp av bara silvertejp.
>
> Mvh Marcus

Thnks!

Frost och fotbroms. Härliga speedway-ställ i kurvorna. Barndomsminnen.

orm skrev:
> dubb ger starka ben :)

Dubbdäck, balaklava och reflexväst. Snuttefiltar för sthlm's pendlare.

Skön pendling tyvärr bara andra gången denna vecka. Halt på sinna ställen tex Alviksbron duger bra med mönstade däck än så länge.

Jag fegade idag trots torra vägar och tog tunnelbanan. Benen är härligt möra efter gårdagens pendlarlöpning.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Just det:
>
> I love the smell of fettavskiljare in the
> morning... ...It smells like... ...victory.

Det luktar ruttet fett varje morgon på Skeppsbron. Nån borde göra nåt.

Snart dags för veckans sista pendelpass. Helgen here I come...

Gårdagens cykelpendling var rätt skön. Några minusgrader och knappt nån vind. Det fanns mer kraft i benen och det är mycket kul. Och med vitt på marken lyser P7:an också bra. :)

Lördagsjobb så jag lyxade till det med en busstur i regnmisären.

Rippa skrev:
> orm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > dubb ger starka ben :)
>
> Dubbdäck, balaklava och reflexväst. Snuttefiltar
> för sthlm's pendlare.

Dubbdäck, BUKAKE och reflexväst. Snuttefiltar för sthlm's pendlare. (ska det va')

Blött på marken, torrt på kroppen! Riktigt skön pendling idag.

Härlig pendling i det varma regnet. Men var är alla cyklister?

Skönt och vårvärme, mötte 2 cyklister med röda lysen framåt!
är det så enkelt att batteritiden är såpass mycket bättre bak
så när det är slut fram så "löser" man det?

Höll även på att klippa en kundvagn som någon haft kul med vid rålis.
I övrigt måste jag bara tipsa om att pendla med stark lampa är riktigt
bra skit (Dealextreme's P7 på halvfart) - betydligt fler bilister
stannar vid cykelöverfarter, medcyklister som man kommer ikapp behöver man
inte ens plinga på - de lägger sig till höger så fort de blir "upplysta"
och hundägare tror man är elmoppe eller liknande och håller i sina bestar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp