Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Du tänkte aldrig på att bromsa? Idot.

Glömde skriva att jag (naturligtvis) saktade ner. Men det kan göra ont ändå (speciellt för henne), även i typ 10-15km/t.

Blöööttt på hemvägen.
Höll på att slira omkull precis i början på Oxenstierna, vid Valhallavägens slut. Nån oljepöl med kallt regnvatten på, jag stog upp för att få lite extra fart ut ur rondellen och så släppte bakhjulet! Men jag höll balansen. Resten av färden gick lite lugnare.
Åter igen: Vad fan håller ni på med på Strandvägen med era bilar? Är det Stockholms nya "city camping" eller vaddå? Så jävla kul kan det inte vara att sitta där varenda eftermiddag. Även om man kan lyssna på hårdrock. Jaja, ert problem, bilister.
I win, you lose, 'cause...

Gjorde mitt livs första spd-vurpa på parkeringen utanför jobbet, satt och fipplade med klockan när bilen framför mig stannade för ett muppigt utfartsrödljus, bromsade och hann inte klicka ur. Dråsade i backen, skrapade knäet, skämdes. Cyklade hem så fort jag kunde i medvinden.

Tur att jag har rakade ben så att sårvården går smidigt =)

Imorn ska jag cykla upp på Renfjället så idag valde jag tunnelbanan framför hojen. Det värsta med att inte cykla är att jag liksom aldrig vaknar. Nu sitter jag här med blodsprängda ögon och är inne på andra koppen kaffe utan nån nämnbar förbättring. Till lunch kanske..

Jag har en fråga till Er Stockholmspendlare (a.k.a. ärans och hjältarnas folk), å min dyre lillebrors vägnar. Hur cyklar man smidigast mellan Norra Stationsgatan och KTH måntro? Prio ligger på så få bilar och rödljus som möjligt. Antalet kränkningsmöjligheter är sekundärt; min bror har ingen vidare värst tävlingsinstikt.

//Kristin

Stampe skrev:
> Jaha, vem var det här då? Mollo, Skogling eller
> någon annan Hässelbyhappyit? ; )
>
> http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_333935
> 7.svd

"...och cyklisten misstänks ha slagit till bilisten. Ingen person ska ha fått några allvarligare skador"

Tur att cyklisten slog till honom med sina (gissningsvis) sillmjölkearmar, annat hade det varit om han hade sparkat till honom. Då skulle han fått se på allvarliga skador =)

Ny cykel inköpt för att börja pendla till jobbet....

Premiär igår och får uppleva Götet från sin bästa sida med skyfall, behöver jag nämna att det inte spelade någon roll om jag hade haft skärmar på ;-)

Idag blir det bakhjulspunka halvvägs efter en lysande inledning med medvind...

Frågan är vad för spännande som kommer att hända imorgon!

Kristin skrev:
> Hur cyklar man smidigast
> mellan Norra Stationsgatan och KTH måntro? Prio
> ligger på så få bilar och rödljus som
> möjligt.

Vanadisplan - Frejgatan - korsa Sveavägen - Döbelnsgatan eller Tulegatan (beroende på hur/om det är enkelriktat) - korsa Odengatan - förbi Engelbrektskyrkan - KTH.
Borde vara en hyfsat smidig väg.

Långsam pga förkylning. Kanske borde tagit tuben.
/S

Kristin skrev:
> Jag har en fråga till Er Stockholmspendlare....

Nu håller dom förvisso på att stökar en del i området men jag som föredrar trevlig väg framför kort skulle svänga vänster framme vid norrtull ner till Stallis och köra längs med brunnsviken till Roslagsvägen och därifrån upp till KTH. Finns "cykelbanor" som går på parkeringsplatserna. Cyklade där i helgen och man får som sagt trixa lite eftersom att det är avstängt en del.

Han kan följa cykelbanan, vänta snällt på grönt ljus och ligga i cykelbanan förbi Wennergren Center. Lite väntan igen vid Roslagstull och sen cykelvägen förbi Tullfritt och vidare upp till Östra Station. Ingen kränkarväg alls men en väldigt bekväm väg om man vill slippa tampas med bilarna.

Åkte kommunalt till jobbet, blev regnblöt på hemvägen igår och har ingen lust att bli det i kväll när jag har jobbat över en massa timmar... :-/ T

Mysig morgon på Färingsö, jag körde själv så jag kortade turen lite. Gjorde mig snabb in till stan, men lite trött i huvudet, så det var ett par passager som jag inte var helt OK med själv.

mzi skrev:
> jag körde själv så jag kortade turen lite.

Brukar någon annan köra åt dig? Tandem? :)

Åh, språkpolisen tog mig! Jag som brukar klara mig ganska väl... Ensam cyklade jag.

Dagislämning och sedan gemensam pendling med sambon in till stan. Prickade av några (pendlar)original på vägen:

Mannen som kör om för att sedan lägga sig framför i ett makligare tempo så att man oundvikligen måste köra om honom. Efter det dröjer ett litet tag innan han kommer som skjuten ur en kanon och kör om igen för att några minuter senare cruisa fram i 5-10 kmph. Detta kan repeteras rätt många gånger vid långsammare sambopendling.

Mannen med trechcoat, kjol? och sandaler, långt grått hår och skägg som ofta ses gående ner för Liljeholmsmotan på morgonen.

Diskuterade med sambon Supertramps omkörnings/plingningsincident tidigare i tråden och kom fram till att det finns gott om road rage även på cykelbanorna. Detta skulle senare bevisas när jag själv cyklade sista biten på min pendling genom Tanto och får bromsa ner lite kraftigare än vanligt (dock i god tid) för ett par lösspringande små knähundar. Tanten med hundarna börjar då rya om att jag inte får cykla på stigen (Den som går från trappan upe vid brofästet Liljeholmsbron ner till vattnet vid golfbanan), jag förmodar att hon har fel men säger inget om det (någon som vet?) och påpekar hon som en så ordningsam person borde ha sina hundar kopplade eftersom ordingsstadgan så försekriver. Hon säger att så inte är fallet och bla bla bla. Tonläget höjs och jag hasplar ur mig ett idiot i stridens hetta och drar vidare då diskussionen inte kommer att leda någonvart.

Varför glömmer jag alltid att det bästa bara är att vinka glatt och cykla vidare. Nåja, det verkade roa en annan hundägare som stog i närheten. Adrenalinent var nästan nere på normalt när jag stegade in på jobbet ett par minuter senare.

T.

Kristin skrev:
> Jag har en fråga till Er Stockholmspendlare
> (a.k.a. ärans och hjältarnas folk), å min dyre
> lillebrors vägnar. Hur cyklar man smidigast
> möjligt. Antalet kränkningsmöjligheter är
> sekundärt; min bror har ingen vidare värst
> tävlingsinstikt.

jag föreslår att du/din bror kör mot sveaplan, sedan nedanför vennergren center bort till roslagstullsrondellen. bortom den går det upp en väg förbi engelska skolan (bakom kattrumpstullen) till alba nova. Där finns det en bro över roslagsbanan som tar er in på KTH campus bakvägen.

Det minimerar antalet rödljus till två eller tre och ger relativt lite bilinteraktion.

haha.. låter som en bra morgon poopz! :)

det där med att diskutera koppel till små knähundar med tanter är hopplöst, hundarna har ersatt allt annat i hennes värld och då har hon rätt. oavsett allt annat. men en eloge för försöket.

Poopzilla skrev:
jag förmodar att hon har fel men
> säger inget om det (någon som vet?) och påpekar
> hon som en så ordningsam person borde ha sina
> hundar kopplade eftersom ordingsstadgan så
> försekriver.
> T.

Hundar ska vara kopplade i Stockholms kommun förutom på kommunens hundrastplatser (http://www.stockholm.se/ByggBo/Husdjur/Hundar/). Dock så är det som Mattel skriver hopplöst att få många hundägare att förstå detta, speciellt tanter med knähundar.
/S

salle skrev:
> Hundar ska vara kopplade ... Dock så är det som Mattel skriver hopplöst att
> få många hundägare att förstå detta, speciellt tanter med knähundar.

Och så är det ju en smula luddigt eftersom vissa hävdar att koppel inte behöva betyda att hunn är fysiskt kopplad med ett snöre, utan att man har tillräcklig uppsikt eller annan kontroll (telepati?) över djuret. Det är ofta desamma som brukar säga att "Fido BRUKAR inte göra så" när det väl händer något. Vore kul att veta hur ordet "kopplad" egentligen skall tolkas.

Kopplad kan inte tolkas, kopplad betyder fysiskt fastsatt med koppelanordning/rep :-) T

Fast alla som är kopplade av sina fruar, dom är ju inte alltid fysiskt kopplade. Tänkte mest på typ Skogling.

Det är väl inte bara Skoglings fru som har honom i lydband ? Han verkar vara lättledd... :-/ T

Mycketvillhamer skrev:
> Stampe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jaha, vem var det här då? Mollo, Skogling
> eller
> > någon annan Hässelbyhappyit? ; )
> >
> >
> http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_333935
>
> > 7.svd
>
>
> "...och cyklisten misstänks ha slagit till
> bilisten. Ingen person ska ha fått några
> allvarligare skador"
>
> Tur att cyklisten slog till honom med sina
> (gissningsvis) sillmjölkearmar, annat hade det
> varit om han hade sparkat till honom. Då skulle
> han fått se på allvarliga skador =)

Hade tänkt komponera ett vackert alster om gårdagens hemcykling och tagit med denna händelse. Jag passerade nämligen två olyckor på vägen. Den första var på spårvägsbron till essingen. En liten killes kedja hade hoppat och fastnat mellan kedjestaget och kassetten. Med sillmjölkesarmar och några väl valda svordomar lyckades jag få loss den. Han sa Merci då han var fransman. Inga personskador. Den andra var den som nämns ovan. Cyklade bara förbi då det på platsen var tillräckligt med folk redan. En kille satt på marken med blödande näsa. En kille på cykel pratade i mobiltelefon. Ytterliggare en cykel på platsen samt en kvinna som inte gjorde något speciellt. Det hade då slutat regna och var ganska behagligt.

På morgonen var det medvind och fritt från tillbud på väg till jobbet.

Cykeln ligger kvar i Sätra om någon är intresserad.

Jag sitter fortfarande med diverse tankar efter att ha blivit kränkt på västerbron imorse! Funderar på olika bortförklaringar som att jag hade sprungit innan, hade mina skogshjul på cx,en eller att jag inte hade rakat benen tillräckligt.. Men med den totala kränkningen som ägde rum på västerbron var för grov för att jag ska med rätta kunna skylla bort mig på skit saker, tror inte ens killen som kränkte mig tog i! Hatten av till dig med tempohjälm och valhalla klubbkläder (vilket jag knappt hann se innan du for iväg) som förudmjukade mig och tvingade mig att cykla till jobbet med svansen mellan benen.
Kan det ha varit du supertramp?

crilee skrev:
> Jag sitter fortfarande med diverse tankar efter
> att ha blivit kränkt på västerbron imorse!
> Funderar på olika bortförklaringar som att jag
> hade sprungit innan, hade mina skogshjul på cx,en
> eller att jag inte hade rakat benen
> tillräckligt.. Men med den totala kränkningen
> som ägde rum på västerbron var för grov för
> att jag ska med rätta kunna skylla bort mig på
> skit saker, tror inte ens killen som kränkte mig
> tog i! Hatten av till dig med tempohjälm och
> valhalla klubbkläder (vilket jag knappt hann se
> innan du for iväg) som förudmjukade mig och
> tvingade mig att cykla till jobbet med svansen
> mellan benen.
> Kan det ha varit du supertramp?

Mer troligt att det var Bang om det var Valhallkläder... :-) T

mzi skrev:
> Åh, språkpolisen tog mig! Jag som brukar klara
> mig ganska väl... Ensam cyklade jag.

Bättre det än sadelpolisen.

Kristin skrev:
> Jag har en fråga till Er Stockholmspendlare
> (a.k.a. ärans och hjältarnas folk), å min dyre
> lillebrors vägnar. Hur cyklar man smidigast
> möjligt. Antalet kränkningsmöjligheter är
> sekundärt; min bror har ingen vidare värst
> tävlingsinstikt.
>
> //Kristin

Kanske har ngn redan svarat men jag skulle köra söder mot Odengatan och sedan följa den öster ut till man kommer till Valhallavägen, där tar man höger och vips, så är man framme. Tar ca 10 min. Max.

Fast det är klart, mkt bilar får man.

Senast redigerad av en moderator:
Svalt och snabbt idag.
Optimerade lite min pendlingsväg (Ulvsunda-varianten) genom att vika av Frösundaleden efter järnvägsbron och följa cykelbanorna till solnavägen strax innan tunneln. Inte lika snabba sträckor men man slipper det lååånga rödljuset vid Råsunda.

rikard skrev:
> Kristin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har en fråga till Er Stockholmspendlare
> > (a.k.a. ärans och hjältarnas folk), å min
> dyre
> > lillebrors vägnar. Hur cyklar man smidigast
> > mellan Norra Stationsgatan och KTH måntro?
> Prio
> > ligger på så få bilar och rödljus som
> > möjligt. Antalet kränkningsmöjligheter är
> > sekundärt; min bror har ingen vidare värst
> > tävlingsinstikt.
>
> jag föreslår att du/din bror kör mot sveaplan,
> sedan nedanför vennergren center bort till
> roslagstullsrondellen. bortom den går det upp en
> väg förbi engelska skolan (bakom
> kattrumpstullen) till alba nova. Där finns det en
> bro över roslagsbanan som tar er in på KTH
> campus bakvägen.
>
> Det minimerar antalet rödljus till två eller tre
> och ger relativt lite bilinteraktion.

Just sveaplan - KTH är den minst inspirerande delen av min pendling. Jag brukar också köra enligt rikards lösning men hatar Roslagstullsrondellen, det tar en evighet att ta sig förbi.

Första pendlarveckan efter semestern. Fan vad skönt det är att få cykla av sig på två gratistimmar om dan. Snart blir det också lite lugnare på cykelvägarna. Nu är det verkligen High Chaparall. Konstigt att det inte sker mer olyckor egentligen.
/J

regaman skrev:
> Svalt och snabbt idag.
> Optimerade lite min pendlingsväg
> (Ulvsunda-varianten) genom att vika av
> Frösundaleden efter järnvägsbron och följa
> cykelbanorna till solnavägen strax innan tunneln.
> Inte lika snabba sträckor men man slipper det
> lååånga rödljuset vid Råsunda.
>

Jag tror jag vet vilket du menar, för idag tog jag en rätt dålig väg för att få köra via Hornsberg, och rödljuset som är i höjd med Statoil var rött irriterande länge. Ett sådant där rödljuskörningsprovocerande stopp tycker jag, men jag stålsatte mig och väntade.

skaparn skrev:
> Jag tror jag vet vilket du menar, för idag tog
> jag en rätt dålig väg för att få köra via
> Hornsberg, och rödljuset som är i höjd med
> Statoil var rött irriterande länge. Ett sådant
> där rödljuskörningsprovocerande stopp tycker
> jag, men jag stålsatte mig och väntade.

Exakt det. Väldigt nöjd med vävalet idag. Nu ska jag bara hitta ett sätt att undvika Roslagstulls rödljus, sedan är jag nöjd.

Finns det något särskilt kul med att cykla via Hornsberg? Och finns det en smidig väg att ta sig till KTH om man kommer från Tranebergsbron och vill absolut skippa Fridhemsplan, Odenplan, Odengatan?

regaman skrev:
> Och finns det en smidig väg att ta sig till KTH om man kommer från Tranebergsbron

För hundra år sedan körde jag den sträckan, om jag minns rätt så körde jag Norr Mälarstrand till Kungsholmstorg, över Trygg Hansa bron, Tegnerlunden, Tegnergatan och lite svängar upp förbi Arkitekthuset till KTH.

Alternativet är väl att skippa Tranebergsbron och ta Solna bron istället och komma in via Solna, men det beror väl på hur du kommer till Tranebergsbron.

Tänk vad nöjd jag är som slipper ta mig genom stan på min pendelväg.

Spottade två cervelo tempohojar på ett auditak vid alvik. Sedan en vit columbus (?) och strax efter en hoj till. Är det internationella Kör-Din-Cykel-På-Taket dagen?

Tung start på första dan efter semestern. Benen kom inte igång. Vore bra med lagstadgad eftersemesternvila.

putchi skrev:
> över Trygg Hansa bron

Även kallad Barnhusbron :-)

De två milen hem var sweeeet! Fint att vara igång med pendlingscyklingen. Tråkigare att semestern är slut.

Rolig hempendling, hade ett litet race (tyckte jag iallafall) med en röd Merida cyclocross 3 med skramlande bakskärm på, ungefär vid Årstaberg. Ingen härifrån?.

Mindre kul var det att åka fram o tillbaka till garaget (2.4mil) med ösregn på tillbakavägen, fick iallafall skrika på 2 skitungar som gick mitt i vägen i bredd, mötte dom alltså och dom missade att se mig på en raksträcka...sluta titta ner i backen för fan.

Hyffsat seg hemresa idag. Körde ben på gymmet på lunchen, motvind hela vägen hem och tungt drevad singel spiid. Får se hur benen mår imorgon.

Det var mig du rejsade med Nibbe, måste tyvärr erkänna att du var kvickare än jag :(

Skärmarna åkte på efter gårdagens blöta hempendling och det saknas ett fäste till bakskärmen därav skramlet.

Fin dag. Morgon med lätt medvind och torrt. Hem med duggregn och motvind som snabbt flyttade bort tankarna från sent jobbmöte. Regn är skönt och motvind får man se om ren bonus.
Funderade en del på hur många cyklister verkar vara totalt orädda om livet när dom pendlar. I morse såg jag en "vanlig" pendlare, som absolut skulle hinna klämma sig före en buss, trots att han hade en skåpbil på sin högra sida. In mellan bussen och skåpbilen, och in framför bussen.
Klart det är trist att hamna bakom en buss, men hellre där än under bussen. Jag är förvånad över att det inte händer mer olyckor mellan cyklister och motortrafik i Stockholm.

Just det hade helt glömt bort att bakväxelvajern pajjade på vägen hem så sista kilometrarna var man tvungen att köra 50-11. I kombination med tung packning var jag otippat nog inte snabbast iväg vid rödljusen.

Yes, tre dagars jobbpendling med omvägar. Men var är alla som vill förgylla pendlingen
med lite rejsande? Inte på väg söderut längs gamla riksvägen i Mölndal eller förbi Benareby
i alla fall. I bästa fall träffar man på någon på en ny hybrid som orkar cykla fort i säkert 300m.

Men hur kan medelålders damer vara så cykelmotiverade? Smartare??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp