Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Trodde att bara bilvägen skulle vara avspärrad vid stadshuset. Ack så fel. Det var bara köra över västerbron o ut till grus o stig i hellas. Oj vad blött det var att köra där ute i mörkret med cx´n. Som tur va så kollade jag upp när jag svängde runt en kurva på skogsvägen. Två stora hästar med gul reflex västar står där. Två glada tjejer hälsade glatt i ösregnet. Självklar hälsade jag tillbaka. Nu blir det att torka kläder.

Spontan-Critical mass när 50 hoj dundrade iväg samtidigt då polisen hävde avspärrningen på st:eriksbron... rätt mäktigt att möta lika många på mitten och sedan ta upp båda bilkörfälten hela vägen fram till västermalmsgallerian. Höll på att meja ned med SVTs kamerakvinna. svartklädd, svart mössa, svart kamera på svart stativ, mitt i vägen, smart... hon såg lite skärrad ut

Till jobbet: Blött. Motvind. 596 dubb. Hem: blött. Medvind. 596 dubb. Ganska skön cykling!

Måste säga att jag tycker lite synd om bilisterna med alla svarta ninjas på cyklar som man knappt själv ser i novemberdunklet. Förr cyklade alla ninjas iallafall lite hyffsat lugnt. Nu sitter Ninja-Roffe där högröd i ansiktet och trampar som om någon hade kidnappat och smält hans Lego-samling. Roffe är säkert uppe i hiskeliga toppfarter som 30 km/h men det räcker för att Roffe både ska få problem när han svänger (eftersom han inte vet hur man gör) eller få stopp på cykeln snabbt nog. Roffe har iofs Mario Cipollinis ord ekande i öronen när han baxar sig genom stadstrafiken ..."If you brake you lose...if you brake you lose..."

Kombinationen galna svetton utan respekt för människoliv eller trafikregler och vintermörker och svarta kläder kan aldrig sluta bra.

Jag köpte mig en reflexjacka på classe. nu känner jag mig väldigt gul och synlig.

Munthe skrev:
-------------------------------------------------------
> Måste säga att jag tycker lite synd om
> bilisterna med alla svarta ninjas på cyklar som
> man knappt själv ser i novemberdunklet. Förr
> cyklade alla ninjas iallafall lite hyffsat lugnt.
> Nu sitter Ninja-Roffe där högröd i ansiktet och
> trampar som om någon hade kidnappat och smält
> hans Lego-samling. Roffe är säkert uppe i
> hiskeliga toppfarter som 30 km/h men det räcker
> för att Roffe både ska få problem när han
> svänger (eftersom han inte vet hur man gör)
> eller få stopp på cykeln snabbt nog. Roffe har
> iofs Mario Cipollinis ord ekande i öronen när
> han baxar sig genom stadstrafiken ..."If you brake
> you lose...if you brake you lose..."
>
> Kombinationen galna svetton utan respekt för
> människoliv eller trafikregler och vintermörker
> och svarta kläder kan aldrig sluta bra.

Måste vara mig du sett, jag tycker alla andra som cyklar har reflexväst...

Reflexväst är fult. röd Giordiana-jacka är snyggt. Jag susade genom staden på spaggettiben.

Black planet skrev:
> Två stora hästar med gul reflex västar står
> där.

Då fins det hopp för de flesta att hitta en passande storlek.

Den här nedlåtande attityden mot "svetton" tycker jag är mycket intressant med tanke på att de flesta här garanterat platsar som "svetton" själva. Folk kastar sten i glashus på löpande band känns det som. Helt övertygad om att de flesta som pendlar här cyklar både fort och svettas också. Det lär finnas undandtag, men ganska få. Hmmm eller är det som så att en del blir störda av att bli omcyklade och då snabbt reflekterar "jävla pendlar svetto, helt livsfarlig". Något mystiskt är det... ;-)

Själv tycker jag att pendlingstrafiken flyter på relativt bra i Stockholm så här i november. Folk har börjat bli bättre på att synas. Dessutom är ju större delen av stan ganska upplyst. Men visst får man se upp när man cyklar på mörka partier där det ändå är relativt mycket folk som cyklar.

Munthe skrev:
> Måste säga att jag tycker lite synd om
> bilisterna med alla svarta ninjas på cyklar som
> man knappt själv ser i novemberdunklet. Förr
> cyklade alla ninjas iallafall lite hyffsat lugnt.
> Nu sitter Ninja-Roffe där högröd i ansiktet och
> trampar som om någon hade kidnappat och smält
> hans Lego-samling. Roffe är säkert uppe i
> hiskeliga toppfarter som 30 km/h men det räcker
> för att Roffe både ska få problem när han
> svänger (eftersom han inte vet hur man gör)
> eller få stopp på cykeln snabbt nog. Roffe har
> iofs Mario Cipollinis ord ekande i öronen när
> han baxar sig genom stadstrafiken ..."If you brake
> you lose...if you brake you lose..."
>
> Kombinationen galna svetton utan respekt för
> människoliv eller trafikregler och vintermörker
> och svarta kläder kan aldrig sluta bra.

Seg men skön pendling idag. Hörde ett svagt rassel bakom mig hela vägen från Västerbron till Huvudsta Centrum men vågade inte vända mig om och säga hej då jag testade att köra med nya happylampan på hjälmen. Har inget emot att bli hjulsugen i pendlartempo och det hade känts oartigt att blända "passageraren".

Det är viss overkill med 900 riktade lumen i stan men det är inte så dumt att kunna markera sin närvaro när man tex ska rakt fram i en korsning. Rullade upp jämsides med en högersvängande sopbil och det räckte med en liten nickning mot förarens högra sidospegel för att han skulle se mig och stanna.

För övrigt respekterades sporten fint i morse - mötte varken laxar eller ninjor på vägen vid sjusnåret.

Det blev blötare ju närmare hem jag kom. Men jag hann aldrig bli riktigt blöt. Däremot önskar jag mig en cykel utan kullager. Mitt kullager i kedjespännaren har gett upp, och känner jag mig själv så kommer jag bli galen innan jag har orkat byta det. Och byter jag det inte snart kommer jag bli galen.

Var är solen? Enligt rykte så kommer den fram på lördag. Bena var sega på dagens pendling.

Härlig pendling både på morgonen och kvällen.
Cyklade ikapp "Yps" på hemvägen, och hade snacksällskap resten av vägen. Vi mötte HåkanC på en mörk stig mellan Hallonbergen och Rissne.
"Hej Håkan", sa jag. Men han vet nog inte vem det var som hejade ändå :-)

Gurra skrev:
> Spontan-Critical mass när 50 hoj dundrade iväg
> samtidigt då polisen hävde avspärrningen på
> st:eriksbron... rätt mäktigt att möta lika
> många på mitten och sedan ta upp båda
> bilkörfälten hela vägen fram till
> västermalmsgallerian. Höll på att meja ned med
> SVTs kamerakvinna. svartklädd, svart mössa,
> svart kamera på svart stativ, mitt i vägen,
> smart... hon såg lite skärrad ut

Jag stod på andra sidan och upplevde exakt samma känsla! Såg du på ABC på inslaget - det kommer en kille dundrande rakt mot kameran - det är nog du. Kolla http://svtplay.se/v/1776637/abc/18_11_19_15?sb,p103287,2,f,-1

Jag gjorde en e-kränkning (kränkning av elcykel) idag på väg hem. Satt extra fint!
/E

Ecke skrev:
> Jag gjorde en e-kränkning (kränkning av elcykel)
> idag på väg hem. Satt extra fint!
> /E

ah! intressant! hur fort går de på ett ungefär?

gram skrev:
> Ecke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag gjorde en e-kränkning (kränkning av
> elcykel)
> > idag på väg hem. Satt extra fint!
> > /E
>
>
> ah! intressant! hur fort går de på ett ungefär?

Tycker framförallt att de har bra fart på svaga uppförsbackar. Det var där jag kränkte! Tror att elmotorn hjälper till runt 25km/h på de jag läst om.
/E

Idag var det fint väder och jag var snabb till jobbet. Jag var på väg förbi en gubbe på guldfärgad räser nedför tranebergsbron, men han vägrade släppa förbi mig! Jag kom på rull i omkörningsfil, men när han fick syn på mig satte han fart på påkarna. Nere vid tunneln fick vi möte så jag gick in på hans hjul. Dock slutade det roliga precis strax efter, för i backen upp så verkade det som han slutade trampa.

Seegt som kall kola. Alldeles för lite sömn senaste dagarna:(

Värmebölja!

Jag börjar fundera på att ta en längre och tråkigare väg. Min normala väg längs Årstaviken är blöt och geggig. Både cykeln och jag blir väldigt skitiga. Alternativet är väl att sätta en borste i nederkanten på skärmarna så att gegget torkas av innan det följer med hjulet och kastas framåt. Även i stort sett omönstrade däck tar med sig en hel del guck.

Hade sällskap först från Örby och fram till Årstaberg och sedan över västerbron. Riktigt trevligt. Höll i och för sig på att bli klämd mellan en pickis eller vad det nu var och en buss på Långholmsgatan. Trodde bilen skulle köra på och komma förbi innan jag bytte fil men ..... så jag fick använa bilen som stöd medans vi åkte förbi bussen. Tror nog inte han såg mig och lite för nära bussen var jag, annars hade jag slagit handen i rutan på bilen !!

Så idag vet jag att jag lever !!

ronin

Självspäkningspendling imorse, lagom bakis och trött efter middag och billjard med jobbet igår kväll. Jag är extremt nöjd med mig trots bakfyllan i och med att jag övervann reflexen att ta bussen när det ösregnade imorse och cyklade istället. Seg motvind fungerade som extra grädde på moset. Nu ska vi bara överleva fram till lunch, McDonken ska det bli... :-)

Varmt och blött är i alla fall bättre än kallt och blött, men vart farao tog den utlovade torkan vägen? Skön medvind och lysflyt gav lite överaskande en toppnotering in till stan trots vätan och löven. En liten motivation i mörkret trots allt.

Ljumma med/sidvindar i dag förvandlade pendlarturen till en svettig striptease für alle. Tror bestämt termometern var i minimitemp-mode. Först rök rainlegsen (har fan inte haft användning för dem en enda gång sen jag köpte dem i våras, men de verkar fiffiga.) Sen rök buffen. Sen mössan. När jag var framme var det bara benhåren kvar. Typ.

Blött och kyligt i morse. Motigaste dagen denna höst.
Höll dessutom på att köra på en tjej vid ett övergångställe. Bländad av en felställd strålkastare på bil och tjejen gick i regnet i svarta kläder utan reflex. Båda hade tur att inget hände.

För mycket kläder. Det blir att lätta på den på vägen hem. Men var är solen?

Man vet att en alldeles för stor del av ens totala cykling består av pendling när man tar hjul på nåt fellow svetto på Västerbron och blir fnittrigt glad av att få en dusch av brunt vatten i ansiktet innan man hittar lucka och kan blåsa om.

Ecke skrev:
> Gurra skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Spontan-Critical mass när 50 hoj dundrade
> iväg
> > samtidigt då polisen hävde avspärrningen på
> > st:eriksbron... rätt mäktigt att möta lika
> > många på mitten och sedan ta upp båda
> > bilkörfälten hela vägen fram till
> > västermalmsgallerian. Höll på att meja ned
> med
> > SVTs kamerakvinna. svartklädd, svart mössa,
> > svart kamera på svart stativ, mitt i vägen,
> > smart... hon såg lite skärrad ut
>
> Jag stod på andra sidan och upplevde exakt samma
> känsla! Såg du på ABC på inslaget - det kommer
> en kille dundrande rakt mot kameran - det är nog
> du. Kolla
> http://svtplay.se/v/1776637/abc/18_11_19_15?sb,p10
> 3287,2,f,-1

nä, det är han som gör att jag inte ser kameran förrän han väjer.. toka!

Har inte gett mig av än, men hör regnet slå mot rutan och vill inte veta hur blött det kommer bli :/.

Copy-Paste: Regn och motvind... Känns som om november gärna får ta slut snart så man slipper detta eviga regnande och blåsande. Dessutom seg i benen som fan av ngn anledning.

Mörkt, blött och lite blåsigt, då känner man sig lite extra hård..

Gurra skrev:
> Mörkt, blött och lite blåsigt, då känner man
> sig lite extra hård..

Jepp!
Hepp!

Mörkt, snorhalt på grusvägen, spöregn och motvind.
Saknades bara en punktering, då hade måndagsmorgonen varit perfekt...

MickeS skrev:
> Mörkt, snorhalt på grusvägen, spöregn och
> motvind.
> Saknades bara en punktering, då hade
> måndagsmorgonen varit perfekt...

+1 på den.

bløtt och snabbt idag, høll trots endast 32 tænder på framklingan 50 km/h førbi radarskylten och dærmed var morgonens mål uppnått.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp