Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Bra!

Ere verkligen November?
Varmt, torrt.
BLÅ- himmel.

Om det stämmer som Anders Wilhelmsson säger; att Stockholm är ett pudrat lik, så kan man konstatera att även pudrade lik är vackra sedda från Västerbron i solsken.

Dagens pendling var sadär. Hade ett möte i en liten by mitt ute i ingenstans innan jobbet. Mötet drog ut pa tiden och jag hann precis klämma fingrarna i dörren pa taget som gick tillbaka till jobbet men fick inte in handen tillrackligt för att dörrarna skulle öppna sig igen (naturligtvis hade jag köpt biljett i förväg). Hoppade in i en taxi som enligt utsago skulle kosta 50 euro och ta en halvtimme. 1.5 timmar senare och drygt 100 euro fattigare sitter vi hjälplöst fast i en bilkö och vi har knappt kommit halvvägs. Jag betalar och cyklar resterande väg pa min dahon som jag lägligt hade med mig. Nästan tre timmar sen ramplar jag svettig in pa jobbet och möts av en trave jobb pa skrivbordet som kommer halla mig sysselsatt sent inpa kvallen. Kaffemaskinen ar trasig ocksa...

Storklas du har ett underligt jobb.

Jag har glömt att dela med mig av en extremt glädjande sak!!! Bygget under essingen mellan essingarna är äntligen klart / bortstädad! woho! det tog bara 10 månader att inte göra nånting alls!

woho min pendling har precis blivit bättre :)

Kring nollan på morgonen men frost på backen och en supertunn ishinna på vattnet. Hem (12 timmar senare) var det nästan lika mörkt (månen lyste vacker genom molnen) och kallare. Säkert tre minus! Och frosten hade lagt sig tjockare. Vackert! Fast jag hade skitsega ben...

Idag var det väl en minus fem och rätt fint med stjärnor på himlen och frost på marken. Torra vägar och lite vind. Hem mörknade det allt eftersom och jag var segare än jag var igår. Nu är det dock välförtjänt vila några dagar.

Efter en tuff träningsvecka förra veckan så vilade jag både lör-sön. Det kände jag av idag, pigga ben och mindre regn än förra veckan.

Strax innan jobbet spran en räv upp framför mig på cykelbanan, vilke fart den hade!

Lugn och fin. Inga incidenter. Undvek även kungsträdgårdsgatan idag, det var skönt.

Usch! Satte på dubbdäck på "allt" igår (allt = 3 bilar och pendelcykeln), vilket resulterade i präktig träningsvärk i skinkorna... Körde dessutom ett självkränkningspass på trainern igår kväll. Pendlingen imorse gick som i sed deg med ben som skrek från meter 1 hela vägen till jobbet, tung motvind dessutom...

14,7 ss-hakka300-pendelträningsmil förra veckan, nästan dubbelt så långt som genaste vägen ger.
Cykelvila lör-sön, tunga ben imorse.
-7 och litelite snö på backen.
Vinter?

Blev duktigt kränkt på ältavägen av ett riktigt proffs. Det var kul. Han hade Ridley, var yngre och snyggare än jag och var dessutom riktigt ekiperad. Han var värd att vinna. Tack för sällskapet!

Höll som vanligt på att dö i korsningen Hamngatan/K-trädgårdsgatan. Den här gången trots att jag körde mot grönt. Blev dold bakom en vänstersvängande lastbil så mötande vänstersvängande såg mig inte. Måste byta rutt tror jag.

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Usch! Satte på dubbdäck på "allt" igår (allt
> = 3 bilar och pendelcykeln), vilket resulterade i
> präktig träningsvärk i skinkorna...

Urk, jobbiga mentala bilder. Hur gjorde du egentligen?

Pendlingen var ytterst händelselös, även om jag fortfarande gottar mig åt den nya lampan.

tillmann skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Usch! Satte på dubbdäck på "allt" igår
> (allt
> > = 3 bilar och pendelcykeln), vilket resulterade
> i
> > präktig träningsvärk i skinkorna...
>
> Urk, jobbiga mentala bilder. Hur gjorde du
> egentligen?

Jag håller till ute på uppfarten, varje däcksbyte blir ungefär 3 "utfall" (ner på knä och skruva ur bultarna, ta bort hjulet, upp igen och hämta vattenslang, ner på knä och spola rent, upp igen och hämta vinterhjulet, ner på knä på med hjulet och skruva i bultarna). 3 bilar * 4 hjul * 3 utfall = 36 utfall... Känns duktigt idag i alla fall.

staine skrev:
> Blev duktigt kränkt på ältavägen av ett
> riktigt proffs. Det var kul. Han hade Ridley, var
> yngre och snyggare än jag och var dessutom
> riktigt ekiperad. Han var värd att vinna. Tack
> för sällskapet!
>
> Höll som vanligt på att dö i korsningen
> Hamngatan/K-trädgårdsgatan. Den här gången
> trots att jag körde mot grönt. Blev dold bakom
> en vänstersvängande lastbil så mötande
> vänstersvängande såg mig inte. Måste byta rutt
> tror jag.

Den korsningen är inte kul numera. Iom alla vägbyggen på Kungsträdgårdsgatan så är det konstant kö där mellan 8-17. Idag tog jag en annan väg.

Och den där kränkaren tror jag även jag blivit drabbad av. Var det en Ridley Cross? jag blev omcyklad på Skeppsbron härom veckan och kom sedan inte ifatt när vi körde utmed Stadsgårn. Välekiperad herre med vältvättad cross var det i alla fall.

Selast skrev:
> 36 utfall... Känns
> duktigt idag i alla fall.

Jag kommer fortsätta se mental bilder av dig med däck mellan skinkorna ändå.

Regn och motvind alla 27 km:arna. Som det brukar vara nere i Götet. Dock varmt för att vara november, 7 grader. Rejält matt i kroppen efter gårdagens 3-timmars MTB och det obefintliga mat- och vätskeintaget därefter. Men efter ca. 25 minuters vek tomhet så vaknade ben och huvud igen, andra andningen kom igång, kroppen slog väl om till att elda fett istället antagligen : ).

Ganska skön pendling. Helgens fixande med skärmana gjorde resan betydligt torrare,

zodah skrev:

>
> Och den där kränkaren tror jag även jag blivit
> drabbad av. Var det en Ridley Cross? jag blev
> omcyklad på Skeppsbron härom veckan och kom
> sedan inte ifatt när vi körde utmed Stadsgårn.
> Välekiperad herre med vältvättad cross var det
> i alla fall.

Jo, vit, det är nog han. Ska sikta på att bli lika snabb. Men min biologiska klocka säger något annat. DOH!

Skön pendling till jobbet fast det var något trillade ned från himlen. Ska väl ta lite lugnt hem. Detta på grund av swine flu sprutan. Får väl köpa en damcykel på lunchen så jag kan glida runt i 5 km/h o sms samt köra mot rött.

En liten omväg idag för ett frukostseminarium. Golgatan var lugn vid 0730, men det var väl 25% av cyklisterna som inte hade ljus. Sen från Gamla Stan till Liljeholmen vid 10:30, kom fram en kvart innan kollegorna som åkte med SL. Det anses tydligen som en stor bedrift att cykla från Årsta till Skeppsbron. Bäst jag håller tyst om planerna för kommande helg. De kanske tror jag är tokig.

Idag har jag SPARAT 20 kronor + bensin. Pigga ben både i med och motvind. Hörde på nyheterna att det här har varit den varmaste novembermånaden någonsin. :o)

Black planet skrev:
> Skön pendling till jobbet fast det var något
> trillade ned från himlen. Ska väl ta lite lugnt
> hem. Detta på grund av swine flu sprutan. Får
> väl köpa en damcykel på lunchen så jag kan
> glida runt i 5 km/h o sms samt köra mot rött.

Hahahaha! Glöm inte iPod lurar så du blir helt frånkopplad från verkligheten runt omkring dig...

Fick häng på en en kille på en focus cross med röda loggor ungefär vid Huddinge. Han hade en präktig räserrand på ryggen redan då, så han fick lite lucka.
Antingen gjorde jag honom nervös, eller så låg han i träning inför SM i uppsikt bakåt...
Tänkte gå ikapp och vara lite social, men så tog han vänster vid Älvsjöbadet och försvann.
Kunde också lägga till en ny fara i riskregistret: paraplycyklisten. En hand på styret, en på kryckan. Den dåliga uppsikten framåt motsvaras elegant av den svajiga styrningen.

dabac skrev:

> Kunde också lägga till en ny fara i
> riskregistret: paraplycyklisten. En hand på
> styret, en på kryckan. Den dåliga uppsikten
> framåt motsvaras elegant av den svajiga
> styrningen.

Så korkat med paraply. Då kan man ju inte smsa medans man cyklar.

Regn??

Regn?!

Regn!!

GAAAH! (Översatt: det blir genaste vägen hem)

Blä! Årets första punka. Med 6 km kvar hem. Tur att det var skönt väder! Lite stel i fötterna nu efter en timmes knatande i SPD-skor.

BFS skrev:
> dabac skrev:
>
> > Kunde också lägga till en ny fara i
> > riskregistret: paraplycyklisten. En hand på
> > styret, en på kryckan. Den dåliga uppsikten
> > framåt motsvaras elegant av den svajiga
> > styrningen.
>
> Så korkat med paraply. Då kan man ju inte smsa
> medans man cyklar.

LOL!
Fast är man tillräckligt desperat så fixar man nog det också. Kanske inte den torra men besvärade kvinna jag mötte längs strandvägen, hon hade fullt sjå att kontrollera sitt golfparaply som det var. Tricket är att man lägger mobilen/ipoden mot styret så att den överlappar handtaget lite lagom innan man greppar styret. Sen kan man skriva/redigera spellistan med tummen på den handen samtidigt som man cyklar och håller paraplyet med den andra.

Mötte en gubbe som tydligen tyckte att flitigt användande av ringklocka vid möte var bättre än att ha ljus på cykeln.

Snön ligger vit på backen - Micke fick ta bilen för barnen skall hem från dagis o skola:(

Vid Alvik (min enda plats för anekdoter i den här tråden) så drar en brud på mtb rödlyset och jag blir lite taggad. Jag drar om henne när hon står och bryter i backen, och på toppen så kollar jag bakåt och ser hennes lyse kanske bara 40 meter bakom. Jag blir lite imponerad av hennes och besviken på min egen förmåga. Rullar nedför och tänker att jag nog kommer köra ifrån henne uppför backen till Konradsberg. Men tji, hon ligger kvar - kanske till och med lite närmare. Håller henne bakom mig till efter Rålis då hon går om. Grymt imponerad/besviken så kollar jag om det är någon jag känner. Döm om min förvåning då hon inte bara bytt från den trötta mtbn till en vit (eller ljusblå?) cross utan dessutom på denna korta sträcka dessutom hunnit byta kön.

Blev en behaglig resa på rulle sista biten.

mzi skrev:
> Vid Alvik (min enda plats för anekdoter i den
> här tråden) så drar en brud på mtb rödlyset
> och jag blir lite taggad. Jag drar om henne när
> hon står och bryter i backen, och på toppen så
> kollar jag bakåt och ser hennes lyse kanske bara
> 40 meter bakom. Jag blir lite imponerad av hennes
> och besviken på min egen förmåga. Rullar
> nedför och tänker att jag nog kommer köra
> ifrån henne uppför backen till Konradsberg. Men
> tji, hon ligger kvar - kanske till och med lite
> närmare. Håller henne bakom mig till efter
> Rålis då hon går om. Grymt imponerad/besviken
> så kollar jag om det är någon jag känner. Döm
> om min förvåning då hon inte bara bytt från
> den trötta mtbn till en vit (eller ljusblå?)
> cross utan dessutom på denna korta sträcka
> dessutom hunnit byta kön.
>
> Blev en behaglig resa på rulle sista biten.

Kul :-)

Själv måste jag skaffa ringklocka. Uppenbarligen varken hörs eller syns man för gångtrafikanterna här i stan. Visst går jag själv mot rött men man kan väl ändå förvänta sig lite uppsikt. Man kan ju bli överkörd ju.
Nu senast i morse, korsningen Hamngatan / Regeringsgatan. Alla går mot rött och ingen ser mig (jag har grönt). Suck.

I andra kapitlet i det andra Petrusbrevet står: "Ty Gud skonade ju icke de änglar som syndade, utan störtade dem ned i avgrunden och överlämnade dem åt mörkrets hålor, för att där förvaras till domen."

Jag kände att jag ville vända andra kinden till (Guds son verkar köra en lite mindre brutal stil än sin far för att få fram sin poäng) och därför har jag idag skonat:

- en fet råtta på Tegeluddsvägen
- en fet man i korsningen Oxenstiernsgatan/Valhallavägen som tyckte det räckte att studera insidan på sin luva när man korsar cykelvägar
- en liten flicka på Oxenstiernsgatan som glatt trampade ut i cykelbanan
- en svart Audi A6 som tyckte det är bäst att stanna för väjningsplikt en bit ut i trafiken
- en rödljuskörande dam på Strandvägen

Nu får det vara nog. För en månad sen mötte jag en cyklist på en smal enkelriktad cykelbana (han åkte åt fel håll). Det small duktigt. Särskilt i mitt knä som jag haltar omkring på nu. Häromdagen var det millimetrar från att smälla på exakt samma sätt och igår kväll möter jag en idiot med en pannlampa från helvetet på den lilla cykelvägen bakom Riddarhuset. Jag tänker att han ju måste se mig eftersom han har en pannlampa från helvetet - men nejdå. Han vinglar fram och tillbaka, upptagen med sin urusla cykling och att svettas och kan absolut inte hålla sig på sin sida. Jag håller halvhög fart och tar mig förbi honom genom att skrapa axeln mot muren på ena sidan och touchar hans styre på andra sidan. Vi välter som tur är inte och det blev ingen smäll men nu har jag tröttnat. JAG tänker inte sluta cykla för alla dessa störda människor som fått för sig att cykel passar dom. Jag har inga problem med mitt humör men nästa person på cykel som inte kan cykla och som utsätter mig för fysiak fara cyklar jag ikapp och hoppar sönder deras cykel så att dom inte kan fortsätta med sitt skit på ett tag.

Är det nån här inne som kör pannlampa i stan? Vågar den eller de personerna isåfall motivera varför?

Munthe skrev:
> Nu får det vara nog. För en månad sen mötte
> jag en cyklist på en smal enkelriktad cykelbana
> (han åkte åt fel håll).

Antalet cykelbanor som är enkelriktade är förvånansvärt litet. Skanstullsbron och västerbron är de enda jag kan komma på på rak arm. Det gör mig inte mindre förvånad över folks beteenden men det kan vara värt att tänka på när cykelbanan är lite väl smal...

Munthe skrev:
> Är det nån här inne som kör pannlampa i stan?
> Vågar den eller de personerna isåfall motivera
> varför?

Respekt för orienteringssporten?

Första dagen med minusgrader (-2) och alltså en och annan isfläck som dock inte ställde till något problem denna gång.

Gårdagens läxa:
Alvik, på väg upp mot Tranebergsbron, stopp för rödljus. Kvinnan med barnstol och sidoväska var raskt iväg, och jag tog det lite lugnt i korsningen ner mot alviksstrand. Kom ikapp halvägs upp mot bron. Jäklars vilket fett baknav hon hade - borde anat oråd. Passerar och ser att hon är helt oberörd, ja just det elcykel! Dom finns på riktigt altså...

Munthe skrev:
>...enkelriktad cykelbana...

Finns såna egentligen i lagens mening?
Jag är ganska säker på att en målad delningslinje mellan gång- och cykelbana juridiskt sett inte betyder något, utan bara på något sätt uttrycker en förhoppning. Frågan är om det är samma velande med den påbjudna färdriktningen?

Äntligen lite kallare. Nu längtar och väntar jag bara på snön.

Sidde skrev:
> Gårdagens läxa:
> Alvik, på väg upp mot Tranebergsbron, stopp för
> rödljus. Kvinnan med barnstol och sidoväska var
> raskt iväg, och jag tog det lite lugnt i
> korsningen ner mot alviksstrand. Kom ikapp
> halvägs upp mot bron. Jäklars vilket fett baknav
> hon hade - borde anat oråd. Passerar och ser att
> hon är helt oberörd, ja just det elcykel! Dom
> finns på riktigt altså...

Jodå, de finns. Höll på att bli illa kränkt av en farbror på vad jag först trodde var en damcykel med extra feta ramrör. Han hann ifatt i en uppförsbacke, sittande rakt upp på den vespabreda sadeln och med vegamössan käckt på svaj. Hans hoj hade dock motorn i framhjulet.

Efter en dålig start med snudd på överkörd i älgrondellen vid Telefonplan och en massa krångel långs Tellusborgsvägen blev det en riktigt schysst tur. Allt annat än pissblött känns ju som en ynnest denna november. Fick en kille på släp Långholmsgatan upp, men såg inte om han svängde ner på Söder Mälarstrand eller släppte uppför bron så några kränkarpoäng kan inte inkasseras.

Stopp nu, nu får ni sluta gnälla på elcyklarna. Dom får ju bara gå i typ 18 km/h för att inte klassas som mopeder så det är ju ett klent argumet till varför man inte orkar jaga ikapp en sån!! Skärpning!

Sen pendling efter tredje misslyckade försöket att vacinera min son, någon som har nått bra trick för stickrädda barn? Skönt med dagsljus och torrt! Ikväll blir det självkränkning igen...

Senast redigerad av en moderator:
Väckte mig själv vid femtiden för att dra ut på en liten mtb-förefrukosttur.
Om man vill vara säker på att synas så skall man göra som Polisen gör me sina bilar, klistra reflexer överallt. Gnistrar jättespännande när man riktar sin halidframlampa mot dom.

Efter frukostkaos äntrar jag pendlarcykeln.
Då jag har klent med högre utbildning i Ekonomi (kan alltså knappt skilja på köpa och sälja), så fick jag för mig att jag kunde investera de pengar jag ev. tjänar på att inte köpa bussbiljett eller betala bensin och vägtull i en liten latte på fiket innan västerbron!

Kort sagt; en toppenmorgon!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp