Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen pendling efter tredje misslyckade försöket
> att vacinera min son, någon som har nått bra
> trick för stickrädda barn?

Man borde ju inte ge några råd i såna fall men jag skulle överväga att strunta i sprutan. Det verkar som om flunsan är på tillbakagång och dessutom, om alla andra tar en spruta kan ju han låta bli?

staine skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sen pendling efter tredje misslyckade
> försöket
> > att vacinera min son, någon som har nått bra
> > trick för stickrädda barn?
>
> Man borde ju inte ge några råd i såna fall men
> jag skulle överväga att strunta i sprutan. Det
> verkar som om flunsan är på tillbakagång och
> dessutom, om alla andra tar en spruta kan ju han
> låta bli?

Det är sant, och vore det bara för flunsan så hade vi struntat i det. Problemet är att det snart är dags för stelkrampsvacinering, röda hund och jag tror påssjuka vacin... Då vill jag inte spendera timmar med en hysterisk 7 åring som inte "vill" ta sprutan... Det lär finnas någon sorts lekterapi man kan gå på sa skolsköterskan.

Ett annat onämnbart tips är att tjuvhålla ungen och få det snabbt överstökat samt sen trösta etc. Men det är kanske oetiskt?

Det var ju kallt! Brrr. Och såg jag en sån där elcykel i det fria. Batterierna räckte visst inte till någon belysning.

friskt o skönt, anade en viss motvind.
Lyckades också köra på/över ett tak :)
Det var någon som lyckats lägga det i cykelbanan efter förmodad bro-känning (varning utfärdas, gott om vassa saker på vänstra sidan av bergslagsvägen mellan råcksta o vällingby i höjd med T-banebron)

Mötte också en mtb med låga dubbla framlampor vid vinsta som hejade glatt - kändis härifrån?

Försov mig och tack vare det fick jag en underbar pendling i solsken på tomma cykelbanor till skolan. På vägen hem fick jag häng av någon som hängde på bra, inga kränkningspoäng inkasserade där, för ovanlighets skull. Lite kallt klädd på hemvägen bara. Dags att skaffa nått som kan värma mina lår när termometern går ner under noll.

På hemvägen passerade jag en herre på gammal grön stål(?)CyclePro som sladdade/vinglade oavbrutet över hela cykelbanans bredd nerför Västerbron, vilket visade sig bero på spännande lågt däcktryck bak. Det är ju kul att sladda, men med denna metod borde det oavbrutna sladdandet kosta ganska många punkalagningar...

Sådärja då har man brutit rejält mot naturlagarna - 6 mil kortbyxecykling, i december! Global warming here we come!

staine skrev:
> Sådärja då har man brutit rejält mot
> naturlagarna - 6 mil kortbyxecykling, i december!
> Global warming here we come!

Var det så smart??
I för sig något att berätta för barnbarnen ...

Ja usch ja. I morgon bitti blir man säkert tvungen te å kasta på hjulen med dubbdäck på pendlarn. Usch.

dabac skrev:
> Munthe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >...enkelriktad cykelbana...
>
> Finns såna egentligen i lagens mening?
> Jag är ganska säker på att en målad
> delningslinje mellan gång- och cykelbana
> juridiskt sett inte betyder något, utan bara på
> något sätt uttrycker en förhoppning. Frågan
> är om det är samma velande med den påbjudna
> färdriktningen?

Det finns säkert ingen sån regel i lagens mening men de enkelriktade cykelbanorna i Stockholm (som är rätt många; Götgatan, Ringvägen, Skeppsbron, Västerbron, St:Eriksgatan, Sveavägen, bitar av Vasagatan, långa vägen ned mot Ropsten, Biger Jarlsgatan, osv) är Stockholms Stads satsning på större säkerhet för cyklister. Personligen tycker jag att man är helt jävla bombad i skallen om man kör igenom korsningar på fel sida om gatan, bara ser baksidan på rödlysen och möter förbannade cyklister som får väja ut på trottoaren (700 kr böter att cykla på trottoar f ö). Uppochnedvänd cykelsymbol i banan framför cyklisten försöker säga nåt. Det är ett praktiskt IQ-test. Förvånansvärt många klarar inte av det.

Det optimala för alla cyklister vore om man körde som i Texas (skitbra cykelstäder) med fordonsskyldighet på cykel. Då skulle bilarna börja respektera cyklisterna mer och cyklisterna vara tvugna att följa reglerna (det kostar fett med deg att cykla som en pajas i Texas och dom har trafikpolisnärvaro som lappar hela tiden - med hög trafiksäkerhet som resultat).

Riktigt kallt imorse. Skönt frasande när hjulen rullade över is/frost täcket på cykelbanan. Lite folk i Tjockholmstrafiken vid 06.30 tiden.

Munthe skrev:
.
> Uppochnedvänd cykelsymbol i banan framför
> cyklisten försöker säga nåt.
Liggcykel?

Ingen pendling på cykeln idag :(

Blev varnad av en kepsprydd fotgängare vid Stocksund att det var halt längre fram på GC-banan. Det var ju snällt gjort, även om det nu inte var särskilt halt. Annars verkar det som andelen cyklister med lyse sjunker stadigt i takt med att det blir mörkare och mörkare ute.

Riktigt vackert med fullmånen över Årstaviken.

Hey, hey, hey! Let's be careful out there. Det var en oroväckande stor andel bilar som inte skrapat mer än ett titthål fram.

Munthe skrev:

>
> Det finns säkert ingen sån regel i lagens mening
> men de enkelriktade cykelbanorna i Stockholm (som
> är rätt många; Götgatan, Ringvägen,
> Skeppsbron, Västerbron, St:Eriksgatan,
> Sveavägen, bitar av Vasagatan, långa vägen ned
> mot Ropsten, Biger Jarlsgatan, osv) är Stockholms
> Stads satsning på större säkerhet för
> cyklister.

Cykelfälten har körriktning på samma sätt som körfält. Men de delar av vägarna ovan som är cykelbanor är inte enkelriktade. Det är iofs fortfarande puckat och opraktiskt att cykla på vänster sida även när det är en cykelbana.

nysmord hoj glida fram på tysta frostiga fält utan någon större vind det var fan gott men tyvärr slocknade mitt lyse nappt halvvägs. vilken tur att jag tagit lite sovmorgon. värre blir det i kväll när man skall hem i mörkret.

Vid västerbron sitter det förbjuden-infart-märken på de ändar av cykelbanorna som man inte får köra in från. Det väger väl lite mer än en rekommendation?

Vitt, tyst och fint.
Skottade snö igårkväll för första gången den här vintern - äntligen.

rising skrev:
> Vid västerbron sitter det
> förbjuden-infart-märken på de ändar av
> cykelbanorna som man inte får köra in från. Det
> väger väl lite mer än en rekommendation?

västerbron, skanstullsbron och ett par ställen till är de enda som är enkelriktade på riktigt. Normala dagar är det dock inget större problem att samsas på just de platserna.

En möjlig kanontur sänktes något av mitt handskval så upplevelsen av de friska sju minusgraderna, den klara luften, och dubbens uppfordrande raspande i frosten sänktes av slltför frostnupna fingrar. Det gör ont när knoppar brister, och när fingrar tinar... Det blir krabba på på hemvägen.

Kallt och vackert!
Övervägde Lovikkavantar.

Fikasvettot skrev:
> Riktigt vackert med fullmånen över Årstaviken.
>
>
> Hey, hey, hey! Let's be careful out there. Det var
> en oroväckande stor andel bilar som inte skrapat
> mer än ett titthål fram.

Kanske på sin plats med en konspirationsteori:
Bilister är varulvar och är ute och ylar hela natten, de är därför för trötta dagen efter fullmånenätter, så de orkar helt enkelt inte att utföra de enklaste sysslor?

-5 grader och klarblå himmel. helt underbart. Får nog byta till dubb i helgen bara.

Slängde på dubben igår kväll, tror aldrig jag haft bättre tajming :)!

-7 Vid start blev hybriden med dubbar första gången för säsongen tungt var det men skall väl ge benmuskler. Många vackra vyer med fullmånen och dimma över vattnet bla vid Vinterviken. Skönt att slippa regn får hoppas att det håller i sig under December.

Dubb verkar överreklamerat.
Fast det säger jag väl inte när jag ligger där.
Körde dubbfritt nästan hela förra vintern.
Men så har jag inga benmuskler heller.

(ovanst ska läsas som en dikt, typ)

magiskt fint att först glida över västerbron m fullmåne på himlen och sedan efter naprapatbesöket hoja i morgonsol till jobbet.

fan vad fint det var i morse. :)

Kallt, -6,5 grader i Täby när jag startade, men rätt skönt ändå. Nya handskarna funkade kanon! Frös lite om pannan, det var det hela.

Fy fan!
DSC00572.JPG ht=544

Tur att jag tog med mitt sadelöverdrag i äkta fuskpälsimitation.

Torrt, kallt och jävligt behagligt, men det börjar bli lite sketchy att åka utan dubbdäck på sina ställen. Utöver de vanliga belysningsbefriade cyklisterna så såg jag tre personer som tänt sina lysen, och därefter effektivt täckt dem med cykelkorgar, packväskor och annat bös. Intressant lösning.

Så här såg min hempendling till västerort ut för en timma sedan. Årets sista fina dag?
hemfrd.jpg ht=482

ostkaka skrev:
> Annars verkar det som
> andelen cyklister med lyse sjunker stadigt i takt
> med att det blir mörkare och mörkare ute.

Hur ser du det?

Oh, skaparn är tillbaks i pendeltråden!

Jepp! Har ändrat min pendlingssträcka och på den korta biten finns inte så mycket att rapportera alls, annat än laxar. Men det går ju alltid att dyka ner i tråden med en oneliner.

Du bodde bara i Solna för att med din aura få AIK att vinna dubbeln? När flyttar du till Söder?

mzi skrev:
> När flyttar du till Söder?

l0l

Ruggigt fin dag som redan nämnts. Torrt och krispigt och fullmånen i morse gjorde att det var ljusare än på länge på pendlingsvägen. Var perfekt tempererad hela sträckan också mums! Längtar tills i morgon...

Grymt bra väder :) bra tryck på hojen, såg något väldigt roligt på hemvägen tog en lite längre runda :) dock synd man inte hade en diskret kamera :P. En äldre dam på en skraltig damcykel, på huvudet hade hon en motorcykelhjälm :P.
Det var en syn det

// Viktor :)

Inställd :(

Nu har jag bara fredagen på mig att pendla veckans 2 x 46 km.

jag såg en grön lht utanför ringen i går. Jag gissar att Maskros var inne och handlade "medicin". Jag antar att man är miljöskadad när man spottar en sån grej i mörker mitt inne bland 100 andra cyklar.

Lite senare cyklade jag ifatt en segway. Det fick dra mig halvägs upp för västerbron. Kul fordon det där, de är ganska snabba uppför.

Buss för andra dagen. Halsont. Jag vilar mig i form! :-)

Kallt och frostigt igår. En härlig tur tills jag kom till ett av mina två mini-dropp. Landningen hamnade mitt på en isfläck i en kurva... det gick inte helt bra, blodvite och bruten lamphållare. Efter jobbet blev det till att cykla iväg och handla dubbdäck. När jag kom hem såg jag dessutom att jag rivit upp en stor reva i sidan på mitt Schwalbe RoRo - undra om det går att laga.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp