Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I'm back efter att ha varit krasslig i två veckor. (Hoppas det var svinet nudå.) Till råga på allt var det premiär för nya pendlarkräket. Dubbat fram av respekt för isen. Flöt på fint. En smula kallt var det förstås, och rev lite luftrören.

Såg inte många cyklister men det var inte händelselöst för det! Jag rammade nästan en räv på Årstafältet men räven och jag löste det bättre än jag och ekorren gjorde för 5 veckor sen. R.I.P ekorren.

På Solnavägen cyklade jag bredvid en lastbil med en massa sten på flaket. Hör något på flaket, det liksom bankar. Plötsligt far en sten ut på vägen, ett par meter från mig som rullar på cykelbanan. Himlans tur det inte var någon bakom. Stenen var väl stor som en skalle och studsade turligt nog till vägkanten så jag slapp greja med det som nån jävla vägsamarit.

Känns bra att vara på cykeln igen!

Härmed utfärdas en allvarligt trafikvarning i områdena kring Täby, Danderyd och Norra Stockholm!! Blinda bilförares riskförbund har sin årliga kördag i dessa trakter idag. Jag blev prejad och mycket nära påkörd vid 2 tillfällen imorse, vid båda tillfällena möttes min blick av en tom blick från bilföraren... Dom måste helt enkelt vara blinda eller lobotomerade men jag har för mig att man slutat med lobotomering numer...

välkommen tillbaka. :)

jag hade en rätt händelselös resa till jobbet idag med sega ben.

ÄNTLIGEN!!!

Första pendlingsdagen när det är möjligt att komma till jobbet utan att vara svettig!

Några grader kallare bara så kan man skruva upp tempot till nivån "behaglig belastning".

Tillbaka på hojen igen. Flöt på bra genom Sthlm. Få cyklister på cykelbanan. Kom till jobbet och möte sura medarbetare som försökt att åka med gröna linjen.
Nästa vecka blir det att bara leta havsöring. :D

Glömde Hjälmen i villervallan i hallen.
Kände mig som en rebell hela morgonen.

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Härmed utfärdas en allvarligt trafikvarning i
> områdena kring Täby, Danderyd och Norra
> Stockholm!! Blinda bilförares riskförbund har
> sin årliga kördag i dessa trakter idag. Jag blev
> prejad och mycket nära påkörd vid 2 tillfällen
> imorse, vid båda tillfällena möttes min blick
> av en tom blick från bilföraren... Dom måste
> helt enkelt vara blinda eller lobotomerade men jag
> har för mig att man slutat med lobotomering
> numer...

Ahhh!
Inte nog med att bilister är varulvar (se tidigare lanserad konspirationsteori).
De är tydligen zombies ochså!

Tomt framdäck i morse. Gillar inte att börja resan på reservslangen, så jag fick ställa mig och laga punka. Förbrukar mina sista snabblaglappar. Får cykeln körbar.
Går ut, låser, stoppar undan nyckeln. Bara handskarna kvar så kan jag rulla iväg.
Höger går fint, lirkar på vänstern - var är tummen? Känns som om någon har bäddat säck med handsken. Fodret måste ha slitit sig i tvätten så att tumfodret halkat ur yttertyget och nu pekar någon helt annanstans....

Byter handskar och kommer äntligen iväg. W160-däcken har halva trycket jämfört med slicksen. Bekvämt rakt fram med lite mer luftkammare, men känns som om de ska kränga av i kurvorna. Man kanske vänjer sig.

Jag tror det är "Oj, hoppas ingen märkte nåt"-beteendet som föranleder den tillgjort tomma blicken. Det kan snabbt övergå till "Vadå? Det var inte jag!"-beteendet eller tom "Hörru, cykelputte, det här är ingen cykelbana!"-beteendet.

Selast skrev:
Jag blev
> prejad och mycket nära påkörd vid 2
> tillfällen
> imorse, vid båda tillfällena möttes min
> blick
> av en tom blick från bilföraren...

Började fördjävligt. Nästan framme med en 7-800 meter kvar till jobbet...punka på bakdäcket. Ok, skit tänker jag samtidigt som jag tar av ryggan för att ta fram repprylar, pump osv...tills jag kommer på att jag flyttade över allt det till den andra ryggan när jag körde i skogen sist. Perkele!

Jaja, bara att traska då. Skönt att jag har mina nya Shimano SH-MW 80 dojjor att traska i. Väldigt sköna! :-)

Hursom, framme vid jobbet inser jag att jag har glömt mitt passerkort, faaan, blir till att traska runt huset igen, parkera cykeln utomhus där alla lodare kan komma åt den (ingen rörde den förvisso idag) ;-(

Men ett plus, på jobbet har de fixat ett skåp med cykelrep prylar, pumpar i alla olika versioner, lagningssatser, nya slangar...you name it. KANON!!!

Pendlig hem utan missöden, träffade på en annan happyit som jag köpte däck av :-)

fin pendling idag,
fick första framhjulssläppet, men det redde upp sig. kanske ska sätta på en bakbroms på cykeln, och byta gp 4season mot något grövre

Fredag = varken hämta eller lämna barn = cykelpendling! Yihaaa!

Fick ju lättare krupp igår då jag satt i bilköer från Mölndal och hem. Det är ju något fel när det tar ca. 1 timme att cykla 27 km hem och 1 timme att åka bil samma sträcka...Trafikinfarkt De Lux. Köerna norrut verkade mest orsakas av titt-kö... "Åh, en bil som fått stopp i motsatt körfält, jag måste lätta på gasen eller t.o.m. bromsa - sååå spännande!" Puckon. Lås blicken framåt och koncentrera dig på din egen körbana istället.

Så, nu har jag fått ur mig det.
Och jösses vad gött då att veva iväg i morgonmörkret, 3 grader varmt, inget regn, lätt sidvind. Kolsvart dom första 15 minuterna, pannlampeskenet lyste upp några trötta rådjur och en nervös katt. Inget spår av den där vargen som tydligen ska smyga (smög?) runt i Lärjedalen (Gbg).

Injicerade Bilderberger-styrda micro-botar i min kropp i tisdags, a.k.a. svininfluense-vaccin... ; )
Blev ju inte sådär tråkigt sjuk som många tjötat om, ont i lederna, lätt huvudvärk men inget annat. Det försvinner ju bara in i det övriga smärtbruset som en lätt vardags-stressad modern småbranspappa ändå alltid har : ) Bring it on, liksom.

Stisse skrev:
> Injicerade Bilderberger-styrda micro-botar i min kropp i tisdags, a.k.a. svininfluense-vaccin... ;

Fler som lyssnar på RIng P1 låter det som! Men jag hade för mig att det var nano-robotar det handlade om... :-)

Startade kl 5 i månsken och krispig frost.
Kom till jobbet strax före kl 7 i dimma och tö.

-6 och alldeles perfekt underlag - härligt med snö.
Festade till det genom att ta växlade hojen imorse.
Skönt för låren efter ss-kränkpasset igårkväll.
För att vara lagom luthersk så använde jag likf*rb*nnat bara en växel.

Vad konstigt det känns med riser när man suttit bakom ett mustasch i flera veckor...

Gick upp vid 5 snåret och körde lite morgon mtb, innan frukost.
Myspys.

Sedan blev det ingen cykelpendling- då det vankas stort hallabalo och prisutdelning senare idag. (jobbrelateradhändelseutancykelmöjlighet)

Pannlampan hann nätt å´ jämnt ladda upp sig under arbetsdagen.
Ullstället var småfuktigt. Returresan blev lika lång den med.
Nu blir det chips :)

Senast redigerad av en moderator:
Milt, mörkt och Mattel, som kom ikapp moi i Solna. (Varför händer aldrig det omvända?) Snackandes susade vi lätt fram i medvinden.

Nollgradigt igen, surväder hela helgen:(
Slask och fruset omväxlande till jobbet, trist...

En smula seg i benen efter Oetzin. Tog en omväg för att kunna sälja min kropp för en trisslott, några mackor och en ask chokladpraliner.

överklädd och oväntat pigg i benen. trevligt sällskap med superape gjorde transporten roligare också. :)

Efter förra veckan med fina kalla dagar blev denna dag precis som november. Ösregn och några plusgrader. Usch. Jag vill ha minusgrader och snö.

Dags för en klassiker idag: inga strupor i packningen. I avvaktan på att butikerna öppnar får jag sitta med blöta vita sportsockor. Det är så snyggt tillsammans med kostymen.

Annars var benen lite småsega i de första 10 minuterna. Sedan vaknade de till. Fotbollsturneringen i onsdags var betydligt värre för benen än Oetzin.

Blött.
Men slicksen kan få sitta på ett tag till verkar det som.

Inte den optimala starten på veckan med klassiskt novemberväder modell -09 (dvs tre grader varmt, blåsigt, och regnskurar piskande i ansiktet), väldigt tröga ben, och som pricken över i punka.

Det enda positiva var att punkan var av pysmodell och gav sig till känna 100 meter från kontoret, så jag får i alla fall laga inomhus innan det är dags att ge sig ut i regnet på hemvägen.

Provkörde förresten den heltäckande framskärmen, vilket resulterade i mindre grus i munnen, men en rekorderligt tåöverlappning. Kunde slutat illa...

mötte en kille som använt en ljusslinga på ram och fram/bakgaffel för att synas i trafiken och det gjorde han!/J :)

Massiv vattenläcka söder om Solna Centrum bjöd på gratis cykel och persedeltvätt. Impade lite på förskoleungarna och dess fröknar genom att tufft cykla genom vattenpölen som var ca 30cm djup och 50 meter lång. Egolappen, vinterskorna med neoprenöverdragen samt de överprisade vinterbyxorna gjorde iaf jobbet och jag kom fram snustorr.

Måste säga att det var lite mysigt att komma tillbaks till decemberslasket efter att ha softat 2v på Gran Canaria. Mysigt var ordet... (nej, jag hade ingen cykel med mig på semestern. ja, jag såg massa cyklister som såg ut att ha det riktigt mysigt på de slingrande nyasfalterade bergsvägarna... och ja, nästa gång åker cykeln med!)

En gubbe sa åt mig att vinkla ner lampan lite. Så jag gjorde det.

Jag skall också skaffa reflexväst så jag slipper krångla med lampor! Förutom det så kränkte jag mig själv genom att inte komma upp för en backe. Patetiskt. Jag skyller på Oetzi & blodgivning.

Möter ofta en kille i svinottan mellan Rävekärr och Mölndal med alldeles för stark lampa:-(
Åtminstone om man ska glo in i den. Får väl kapprusta med en P7a till så jag ser något.

Det pågår redan därute. Förr var man kung med en Dinotte 200. Inte nu längre. Blir outbeamed hela tiden.

NiclasY skrev:

> kapprusta

Senast redigerad av en moderator:
Benen hade piggnat till på vägen hem efter att ha varit sega i morse. Så jag vräkte på med en kort extrasväng och toppade av med helt vidriga intervaller. Nu borde det gå riktigt segt imorgon, annars vet jag inte vad jag ska ta till.

Lampor bör man ha även om man har reflexväst.
fotgängare har ju inga lampor som kan reflektera på västen :P.

Idag blev det buss och spårvagn. Höll på att missa bussen för att jag glömt hur man gör, typ. Att man måste ställa sig vid rätt hållplats och sånt.

Imorgon blir det helt klart cykeln igen. Det ska bli mysigt. Och med lite tur så kan jag antagligen hämta ut min andra P7-lampa på vägen hem. =D

BAck in business!

Idag blev det omväg. Ut mot Sickla och sedan Älta, över den där stora vägen (värmdöleden?) Flatenbadet och sedan Gamla Tyresövägen in mot stan. Över 3 mil gissar jag.
Nu sitter jag här röd i ansiktet och är nöjd. Kanske skall jag köpa en macka.

Inga incidenter och väldigt lite regn.

trevligt sällskap m superape idag också. bra tempo eftersom en kollega till superape hängde på efter att ha passerats och gormade om att det gick för sakta.. kränkt!

såg inte ut som du fick softa något efter att jag svängt av heller utan kollegan drog vidare?

Mattel cyklade ikapp mig igen, på samma ställe. Vilken slump. Är det någon som vet hans gömställe?

Ja fan, fotbollsdomaren var het i dag. Han var nöjd med farten trots allt, kröp det fram i duschen.

jag brukar sova i de där stora barkhögarna på norra begravningsplatsen vid blåkulla. har en hängställning där inne. fladdermusstylee. :) så jag kryper fram när jag ser din lampa och sen hänger jag på.

jag hoppas att han var nöjd, annars är det verkligen dags att börja träna! :) stark är han hur som.

Skitmorgon!
Just när jag höll på dra en volvo vid ett rödljusrace, hoppade kedjan och lyckads vridas ut och in samt bak och fram. Jag fick sparka mig fram de 3 sista kilometrarna :-(

Klart annorlunda start på morgonen, kom in med Baltic Queen från Åbo kl 06:10, körde ut till Täby med bilen och lastade ur familjen och allt bagage. Kastade i mig några mackor, bytte om och åkte tillbaks till stan. Sega ben efter långhelg i Finland med massor av "mustamakkara" och annat gott. Nu är det dags att komma i form till nästa frosseri, julen...

Fortsatt blött och eländigt.
Men man verkar vänja sig vid allt - funderar inte ens på att ta bilen längre, när man vaknar och ser ut.

MickeS skrev:
> Fortsatt blött och eländigt.
> Men man verkar vänja sig vid allt - funderar inte
> ens på att ta bilen längre, när man vaknar och
> ser ut.

Kände samma sak i morse. Småregn, cirka 8 km mjuk grusväg och motvind. Men ...

Jag har just satt på mina DX lampor, och konstaterade faktiskt att ju bättre ljus jag har, ju bättre känns cyklingen. Säkert något psykiskt.

Mr. Scott skrev:
> ...Säkert något psykiskt.

Eländespendling är per definition psykiskt.
=D

Psykisk som man är, så ser jag fram emot hemeländespendlingen med förväntan och spralliga ben!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp