Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Äntligen lite vinter. Sladdigt och pudersnö. Morgonpendling kan inte bli så mycket bättre.

//j

Bästa pendlingen på länge. Skönt fluff.

Schnö-öhöh-öhöh-öhöh!
Äntligen!

Skönt att få röra på sig igen efter helgens magsjuka.

Förbannat! När det äntligen blir lite schysst snöföre så tvingas man åka kommunalt av logistiska skäl. Hoppas snön ligger kvar på torsdag!

kking skrev:
-------------------------------------------------------
> Hoppas snön ligger kvar på torsdag!

Tror du kan vara lugn

meteogram.png

Aaaaaah njutning, ospårad nysnö på Mälardalsleden upp till Kalhäll. Inte hela biten tillräckligt långa för att man bara skulle skrika ut av förtjusning där man kom farande på Cxen.

Denna morgon går till de speciella minnena.

Idag var cykelnätet i sthlm anpassat till antal cyklister.. Hård pumpade dubbisar funkade bra på mtb. Men segt var det. Det blir att ta med sig pannlampan o åka ut i skogen imorgon.

kaffeaffe skrev:
> "Dom kallar oss snömods"

+1. Men nya Nokian w106 så lekte livet.

Dubbdäck på - Check
Vinterskor på - Check
Nästan tomt på cykelbanan - Check
Glasögon på - Fail

Förutom att det inte gick att se ngt så var pendlingen riktigt skön. Tyst och fint till jobbet, lite trögare än vanligt.

MarcusS skrev:
> Dubbdäck på - Check
> Vinterskor på - Check
> Nästan tomt på cykelbanan - Check
> Glasögon på - Fail
>
> Förutom att det inte gick att se ngt så var
> pendlingen riktigt skön. Tyst och fint till
> jobbet, lite trögare än vanligt.
Ja fan va värdelöst det är med glasögon nu! Imorse var man rejält sugen på en ögonlaser operation... Körde blint från Bergshamra.

MarcusS skrev:
> Dubbdäck på - Check
> Vinterskor på - Check
> Nästan tomt på cykelbanan - Check
> Glasögon på - Fail
>
> Förutom att det inte gick att se ngt så var
> pendlingen riktigt skön. Tyst och fint till
> jobbet, lite trögare än vanligt.

Cykelglasögon så att man ser någonting - Check. När jag cyklade hem igår utan dem så var jag tvungen att luta ner huvudet och kisa lite framåt då snön yrde in i ögonen.

Snö! Fint! Cykla!

Johan A skrev:
> kking skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hoppas snön ligger kvar på torsdag!
>
> Tror du kan vara lugn

Goe! Jag längtar...

MagnusA skrev:
> Cykelglasögon så att man ser någonting - Check.
> När jag cyklade hem igår utan dem så var jag
> tvungen att luta ner huvudet och kisa lite framåt
> då snön yrde in i ögonen.

prova en cykelkeps, skärmen håller faktiskt ögonen torra vid regn och fria från snö. :)

mattel skrev:
>
> prova en cykelkeps, skärmen håller faktiskt
> ögonen torra vid regn och fria från snö. :)

+1
Cykelkeps är som bäst när det är dåligt väder.

Motvind och iskristaller som var som knivar i ögonen. Hjulen skar ner i den packade (och saltade?) snön och spårade hit och dit. Hempendlingen tog 25 minuter längre än vanligt. Skrattade hela vägen.

haha.. härligt! du måste fixa en cykelkeps så slipper du grejer i ögonen. :)

även min pendling tog runt 25 min längre än vanligt. slipper köra ben idag iaf. sjuuuukt skoj med snö!

Jag muttrade hela vägen, skrattade inte en gång. Drygt som fan var det att cykla hem idag. Ensamt var det oxå. Mina knappa två mil tog en och en halv tim istället för normala 45 min. Hoppas det är plogat imorrn bitti.

Spårvagn idag. Imorgon stannar jag hellre hemma, eller slänger på nått lämpligt däck bak i väntan på att jag fixar nytt/det som ska sitta där. Det som sitter på nu gick sönder igår.

Hakka 240s, Biltema pogies, rätt klädsel och morgonpendlingen var ett fröjd. På vägen hem var det svårare pga spårbildning och tyngre snö. Man vet att det rullar tungt när det man är tvungen att trampa även när det går utför och man har medvind.

Tog en omväg hem för att hinna skratta klart.
Var tvungen att släppa ut lite luft ur framdäcket för att får ordentligt med grepp.
Stora Skuggan var ensamt, mörkt och underbart.
Tung snö och spårbildning fick mig att känna mig som Nys hela vägen hem.

Gårdagens puder var ersatt av nåt som både såg ut och kändes som sand.

Man undrar ju hur snöröjningen är tänkt att funka; de skall ju ploga inom viss tid efter att det börjat snöa (och det gjordes), men när det fortsätter snöa blir det ju bara fånigt att se att de plogade när det var 1 cm snö, men att det kommit 5 cm till efter det.
Och nu plogar de väl inte eftersom det väntas mer snö imorgon.

Fastnade med framhjulet i tvärbanespåret vid Gröndal och klotade MacGuyver-likt upp på cykeln igen. Nån gång måste ju vara den första! Men vad gör det, jag skrattade hela vägen till jobbet ändå. Det är ju det här man längtat efter.

Hela denna höst har jag missat all rolig cykelpendling pga utlandsresor! GAAAH... Här tar man morgondopp i medelhavet och går längs stranden till jobbet medan ni roar er i snön. Jag kommer igen på fredag! Hoppas att snön ligger kvar då!

Det var inte alldeles helt lättcyklat på Nockebybron och förbi Drottningholm...

Det tog 10-15 roliga minutrar längre över de hära bekanta 24 km norrut. Glömde hjälmen för andra gången sedan november 2006 och fick många beundrande blickar när jag bombade nerför spåriga västerbron. Eh... "bombade"...

Snö är fin skit! Ligg kvar eller försvinn för alltid. (Till nästa gång.)

lite lätt motvind idag. nu har plogbilarna varit ute och lagt upp vallar på cykelbanan så det blev vilda västern i morse. Jag har redan tröttnat på snön. Tack, det var fint, kan vi få plussgrader igen nu?

Sista pendlingsdagen för i år.

På fredag drar jag till varmare breddgrader och ska försöka cykla mycket där. Ska bli skönt å dra på sig kortbyxor och raka benen.

Woho! Asia, here I come!

En vänlig medcuklist varnade mig om att det inte var plogat på ett parti och tipsade om en annan väg. Tackade för tipset, körde den oplogade vägen ändå och fnittrade hela tiden. Sjukt kul att plöja och sladda genom tjock snö, men grymt svettigt :)

Inte riktigt den skrattfest jag förväntade mig igår, lite för spårigt och läskigt för det, särskilt längs skeppsbron. Men efter att ha luftat ur däcken lite så gick det bättre.
Fick använda minsta klingan fram för första gången efter vevpartibytet.
Lite intressant att känna hur snön förändras längs vägen, måste vara flera fickor av ganska extremt mikroklimat som jag rullade igenom.
Knäna var inte lika förtjusta, så det blev en alvedon/voltarencocktail till kvällsfika, och pendeltåg i morse.

Jag övervägde att bygga en sån här vid Telefonplan ca 1 km hemifrån och övernatta tills det blev bättre väder.

Bilagor

• 140cea48-ab7d-4e18-8e44-daf6bb404e94_tb.jpg
    140cea48-ab7d-4e18-8e44-daf6bb404e94_tb.jpg
    42.2 KB · Besök: 73
Jösses... Hur fixar ni pendlarninjor att cykla i spårig snö? Jag höll på att göra en dundervurpa i backen ner genom Västberga industriområde pga bussspår, gick knappt att cykla uppför mot kyrkogården heller. Delar av cykelbanan bredvid örbyleden var oplogad och helt ofarbar. Vågade inte chansa på att det skulle vara plogat förbi hellas (alt, puder som går att cykla i) så jag hoppade av vuelta d'älta och åkte över skanstull istället... Hamnade bakom någon långsam(are) jeppe till slussen... jösses vilken morgon.

Positvt är att jag tar vägen över kungsan och sen höger till norrmalmstorg och åker vänster ut på birger jarlsgatan. När jag tuffar genom bussfilen över norrmalmstorg så kliver sheriffen ut bakom en polisbuss och vinkar in taxin som åkte efter mig. En kort sekund trodde jag att jag gjort något korkat som jag inte upptäckt själv :)

Jag är ingen pendlarninja precis. Om det inte finns fega och otekniska pendlarninjor? Jag litar på framdäcket W106. Det räcker för att för glänsa en pendlarmorgon. :-)

RN skrev:
> Jösses... Hur fixar ni pendlarninjor att cykla i
> spårig snö?

Första pendlingen på länge, liite annorlunda med snön och isen. Kallt om tårna.

Yahoo! Jag lyckades klämma in en pendling i dag ändå, och det var så klart riktigt rajraj! Förutom att det är kul att sladda lite så är det ju danande att vara tvungen att hålla tryck på pedalerna genom oplogade partier. Däck-combon med dubbat fram (Kenda Klondyke 35 tror jag) och smalt mönstrat bak (Schwalbe CX Pro Cross 30) fonka utmärkt.

Det var allt lite spännande nedför Västerbron dock, i 40 km/h i den spåriga snön med tunga vindstötar från sidan med ojämna mellanrum. Lite äkta vardagsedge!

Som avslutning fick jag läxa upp en taxiid**t som blockerade hela cykelbanan strax före StEriksbron. Man undrar bara varför!?!?

Tog en liten utflykt till Houdini( kläder) utförsäljningen i Nacka. Sjukt mycket folk. Så inga inköp för mig. Intressanta typer av snö på vägen. Sand-snö-mot vind-okänt mtrl gjorde att jag tvär stannade några gånger. Men medvinden in till stan kändes gott. En kollega upplyste igår att det fanns fungerande kollektivtrafik även för mig ;)

RN skrev:
> Jösses... Hur fixar ni pendlarninjor att cykla i
> spårig snö?

Nokia W160 - check
Däckstryck justerat till gränsen för genomslagspunka - check
Lagom inslitna SPD-klossar som släpper lätt - check
Krampaktigt grepp om styret - check
Hjärtat i halsgropen - check

Mötte en tjej på skidor på cykelbanan vid Ericsson-huset mellan Västberga och Statoilmacken i Midsommarkransen. För övrigt en av få sträckor som inte plogats på min pendelväg. Maxpuls och sladdfest upp för pyttebackarna där :-)

Även jag har HS däcken W106, verkar funka bra så här långt, peppar x 2.

Thomas

dabac skrev:
> RN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jösses... Hur fixar ni pendlarninjor att cykla
> i
> > spårig snö?
>
> Nokia W160 - check
> Däckstryck justerat till gränsen för
> genomslagspunka - check
> Lagom inslitna SPD-klossar som släpper lätt -
> check
> Krampaktigt grepp om styret - check
> Hjärtat i halsgropen - check

+1

OK, jag cykelpendlade inte igår men idag var det fan ingen skrattfest. Spårigt, isigt, jävligt och kallt så inihelvete för tårna. Visst funkade W106:orna (för tredje eller fjärde? säsongen nu) men jag tror jag tjackar ett par WXC300 och kränger på bergscykeln i stället. Jävla klimat. Fast jag fördedrar snö framför slask, any day.

När jag blir panschis ska jag bosätta mig söderut och kasta alla dubbdäck, ni är välkomna att besöka mig och berätta håriga pendlarstorys.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp