Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Till jobbet i går gick det så lätt, cykelbana med några cm snö, medvind, ospårat. Hela banan för mig själv. Hem var det 1 dm nysnö, körde de två första kilometrarna på cykelbanan, redan efter dryga 1 km dycker det första vilda djuret upp i form av en stor vildsvins galt. Bara någon minut senare hoppar fyra rådjur över vägen.
Måste erkänna att jag tröttnade på att plöja mig fram på cykelbanan och tog bilvägen i stället. Gick lätt i bilarnas spår och min räddsla för blöttsligt uppdykande bilar bakifrån klarade jag hela bilvägen hem. Min färd hemmåt var efter 23 tiden därav den glesa trafiken.

evo skrev:
-------------------------------------------------------
> OK, jag cykelpendlade inte igår men idag var det
> fan ingen skrattfest. Spårigt, isigt, jävligt
> och kallt så inihelvete för tårna. Visst
> funkade W106:orna (för tredje eller fjärde?
> säsongen nu) men jag tror jag tjackar ett par
> WXC300 och kränger på bergscykeln i stället.
> Jävla klimat. Fast jag fördedrar snö framför
> slask, any day.
>
> När jag blir panschis ska jag bosätta mig
> söderut och kasta alla dubbdäck, ni är
> välkomna att besöka mig och berätta håriga
> pendlarstorys.

Sket i cykeln idag och åkte buss istället. Fick nog redan igår av den efterlängtade snön. Ångrade mig lite när jag satt där på bussen men efter att ha läst evos inlägg känns det bättre.

Har lagt ner pendlingen efter gårdagen. Fantastiskt härlig puder på väg till jobbet, mer intressant tillbaka.
Höjdpunkten på vägen hem var när jag fick följande låtkombo framslumpad:
California girls/Beach Boys
Fear of the dark/Iron Maiden
Halka/Kent

Passande en tisdagskväll med 10m/s motvind och snö.

NNNN

Gick löjligt fort idag med fixad bakväxel. Jämfört med igår åtminstone.

*micke* skrev:
> Kyligt idag, -16.

OCH kallnordan.
Grinigt värre.

Skönt men tungt. Odubbabde Schwalbe Marathon i winter mode (lite lägre tryck) funkar rätt bra.
Hjulsög en riktigt vinterkittad Nishiki (gul jacka, vek av vid macken vid norr mälarstrand - nån här?) uppför Tranebergsbron men fick släppa i nerförsbacken efter krönet (hmm "winter mode" jo ja tackar).
Men var ikapp på Konradsbergskrönet. Oplogat norrmälarstrand - bakhjulet levde sitt egna liv, hit-och-dit. Tricket verkar vara att sitta "rätt"/avslappnat och ha tryck på pedalerna hela tiden...

Blir avundsjuk av att läsa den här traden. Vill ocksa snöpendla.

Stockholms kommun som vanligt sämst på att hålla undan snö för cyklister. Från Täby via Danderyd inga problem. Småvägar och cykelbanor plogade och trevliga. Efter Stocksundsbron 20 cm snömos hela vägen in till stan. Skit!

Mentalt jobbigt att cykla i stan med slicks med alla jävla bilister som inte kan hålla sneskärsavstånd, eller bromsavstånd heller för den delen. Rätt hög risk för att bli överkörd om man vurpar.

Jag har missad all rolig pendling denna vecka pga jobb-logistiken :-(

Hoppas på lite snöcykellek i helgen iaf!

Upup skrev:
> Mentalt jobbigt att cykla i stan med slicks med
> alla jävla bilister som inte kan hålla
> sneskärsavstånd, eller bromsavstånd heller för
> den delen. Rätt hög risk för att bli överkörd
> om man vurpar.

För jävligt att det inte tas någon hänsyn i trafiken till de som har undermånlig utrustning.
Nån borde göra nåt!

bjorre skrev:
> Upup skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mentalt jobbigt att cykla i stan med slicks med
> > alla jävla bilister som inte kan hålla
> > sneskärsavstånd, eller bromsavstånd heller
> för
> > den delen. Rätt hög risk för att bli
> överkörd
> > om man vurpar.
>
> För jävligt att det inte tas någon hänsyn i
> trafiken till de som har undermånlig utrustning.
> Nån borde göra nåt!

I gammal Friggebo-anda kan vi väl alla ta varandras händer och sjunga "we shall overcome"? Det borde göra susen.

Jag tycker de med slicks ska knyta fast cykeln i en rosett på huvudet och åla fram längs cykelbanorna.

Snödrivscykling är överskattat. Kortbyxecykling underskattat. Amen ni kan väl prova i alla fall. Inte du Apan du har för långt tror jag. Men 1 mil går bra. Lite sommarfeeling liksom.

Även om det inte direkt var snöstorm så tänkte jag ändå på yehoda och nynnade julsånger när jag cyklade genom den lätta snön =)

Solna bron var kul idag. Körbanan var välplogad, synd bara allt allt låg på den oplogade cykelbanan. Får se hur det ser ut nu när det är dags att cykla hemåt.

Pga projektledare som inte berättar mer än absolut nödvändigt så blev cykeln kvar utanför jobbet när vi drog på julbord, och det kändes alldeeles för jobbigt att ta sig dit och hämta den efteråt. Får väl pulsa i snön till jobbet imorgon.

snö är kul!
jag har bytt till mtb med växlar, men sätter inte på dubbdäck ännu.

Skrattfest från pendeln hem från Chicago i kväll. Decimeterdjup ospårad snö är kul! Backarna här i Södertälje kunde jag dock varit utan.

Helt i onödan var vi ute och cyklade i går. Frivilligt.
Blev runt tre mil härligt vitt snöfarande. Hade hunden i dragsele, så han kunde få sträcka ut om det var så... Tummetottar och fossingar på gubben själv, kan behöva skyddas bättre. Ylle i skorna, så är vi igång! Tottar kan man väl transplantera tår istället för?

Hoppas det får vara så här fint ett tag nu! Torrt och stabilt före.

På grund av undermåligt väder blev jag tvungen att åka SS-MTB istället för min dedikerade pendlarcykel.Efter ett tag så förstod höger pekfinger att det inte gick att växla upp. När sista tentan är på lördag och nästa läsperiod lämplig för cykel börjar i mars så är det svårt att motivera dubbdäck.

Nu är det ju roligt igen! Hellre fruset än gråblaskväder
Schwalbe cx pro är kanondäck i detta före, dubb är för sissies

Lite spännande i backarna dock då jag inte fått bromsbeläggen via posten än, händer inte mycket då man nyper

Senast redigerad av en moderator:
Har inte pendlat något i sådan kyla förr (dock bara minus sju) men mina handskar har fungerat bra för mtb. Likaså min hjälmmössa. Men för pendling i lite högre fart i kombination med flackare vägar så gick det bara inte. På vägen hem så förfrös först fingrarna och sedan började det göra ont i öronen. Resten av kroppen mådde bra (inklusive fötterna tack vare vinterskor).

Jag skulle behöva en hjälmmössa som går ner runt käken (men inte över munnen) samt handskar som är varma och vindtäta för översidan av händeran.. Några tips? Billig skit helst använder just nu jula handskar+hjälmmössa för runt femtiolappen styck :)

stefan_ skrev:

> Jag skulle behöva en hjälmmössa som går ner
> runt käken (men inte över munnen) samt handskar
> som är varma och vindtäta för översidan av
> händeran.. Några tips? Billig skit helst
> använder just nu jula handskar+hjälmmössa för
> runt femtiolappen styck :)

Ska det vara billig skit så lär Kvibergs överskott ha nån lämplig balaklava-huva. Själv låter jag ansiktet ta smällen, men jag har bara en mil enkel väg. Vad gäller fingrar så kör jag med ett par rediga Graninge skoterhandskar, har fungerat bra till all kall verksamhet i en massa år. Å andra sidan pendlar jag i en varseljacka som jag bytt till mig mot en påse legobitar och en randig H&M-mössa under hjälmen, så man är väl inte direkt nån stilikon.

Idag var det kallt. Till på köpet så blåste det. Så de -7 graderna kändes riktigt bistra.
Första dagen med dubb. Varje år så glömmer jag hur tungt det går med dubb, varje vår så blir man lycklig över hur lätt det rullar.

Joo, lite svalt var det, typ -17 här i Umeå, uppfriskande!

Kittel i halsen och lätt snuva så cykeln fick stå imorse. Inte så ledsen för det när man såg de stackars tappra pendlarna kämpa mot vinden och snön på vägen... Hatten av för Er som gav er ut idag!

Trixigt.
Men jag vurpade inte.
Inte i dag.
Fast jag ska ju hem ockå.
Så man vet aldrig.

Fin cykling igår Malmö-Lund-Malmö på SS MTB, lagom blött för att få tomma vägar, tillräckligt torrt för att det ska vara trevligt.

Idag är det "skånsk vinter" ute. -2 och några centimenter snö, få verkar ha bytt till vinterläge på bil & huvud och trafiken är därefter. Att VAB:a en nattkräkt son och "pendla" mellan sovrum, toalett och kök känns inte alls betungande.

bonbon skrev:
> Jag hade Harden the fuck up m/s motvind idag.

+1, me too. Körde med bergscykeln till råga på allt, det var bara att kura ihop så gott det gick.

Annars är WXC300 da shit, det är nog första gången jag söker mig till cykelbanan än bort från den pga jobbig, upptrampad snö:)

evo skrev:
> Annars är WXC300 da shit, det är nog första gången jag söker mig till cykelbanan än bort
> från den pga jobbig, upptrampad snö:)

Gled förbi en vilt kämpande vid Ulriksdals golfbana igår, där det var hårdpackat på gräns till is eller blåsta drivor att välja mellan. Hon ropade och frågade vad jag hade för däck och jag visade stolt upp mina nya fina WXC300.

När vi sedan kom till välplogade cykelbanor var det hon som gled förbi mig.

Snö, is o vind idag. Hade varit helt normalt om det hade varit i Sverige, men här i england är det totalt kaos... Aldrig sett så många otäcka vurpor...

Upup skrev:
> God damn vilket jävla snöfall i sthlm, det
> kommer bli helt sinnessjukt kaos när folk slutar
> jobben. Man ser ungefär 1,5 kvarter framåt
> jäkligt mkt snö på vägarna. Det här
> påminner om Gävlervintern 98/99, har alltid
> önskat att sthlm ska få uppleva samma sak.
>
> http://www.webbkameror.se/trafikkameror/trafikkame
> ror_sth_inner.php

+1! Hahahahah. Jag känner mig som en grym vinnare i och med att en begynnande förkylning gjorde att jag inte cyklade idag...
Så här ser det ut på Kungsgatan just nu:
Kungsgatan091217.JPG ht=725

och åt andra hållet:
Kungsgatan091217_2.JPG ht=725

Det framgår inte riktigt hur mycket snö det yr i stormen heller eller hur mycket det tutas... Hahahahahahahahahaha!

Körde full vinterkit idag pga den lilla vind som råkar finnas.Ställde hojem mot en lyckstolpe för dra på rånarluvan. Hojen blåste omkull.Jag tror att det blir att skippa att åka ut ensam i hellas ikväll. Och köpa pepparkakor o kolla på en film istället. Är en fegis..

Ja hemresan i sthlm blir spännande ikväll! Gick galet segt att cykla i morse, tog mig knappt upp för Västerbron trots att den mesta snön blåst bort där. Men nu har det ju kommit tre decimeter till..

Någon hade sett en vinterkittad Nishiki-hybrid på Västerbron igår, kan varit jag. Men det är rätt många nishikis out där så man vet aldrig.

Mmmm... klarblå himmel(GBG) och om 25 min sitter jag på cykeln påväg hem... hoppas det finns några solstrålar kvar som man får gotta sig med...

hmm,-22 nu - blir lite kyligt på hempendlingen.
Speciellt då jag bara har kläderna från igår för -15 på kontoret:(

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp