Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Appel skrev:
-------------------------------------------------------
> Billigare??? Nej nej nej nej... (annars håller
> jag med!)

Hehe, kanske inte. Men om man räknar 'kreativt' kan det gå. ;-)

Är det någon som har vågat räkna på vad en cykelpendlingsmil kostar om man enbart räknar cykeldelar har bhört 10 kr milen om man cyklar åretrunt. Har ni vågat räkna.

"...right here is where you start paying - in sweat." Jag har hört 1 liter svett per 5 mil, i snitt. Jag har sparat många liter den här /%¤/&% vintern.

bossjo skrev:
> Är det någon som har vågat räkna på vad en
> cykelpendlingsmil kostar om man enbart räknar
> cykeldelar har bhört 10 kr milen om man cyklar
> åretrunt. Har ni vågat räkna.

Har aldrig fört bok på cykelkostnader, av princip...

Fast det hade varit intressant om man kunde räkna på det. Mitt pendlarhärke just nu är avskrivet (köptes på rea 1998). Vad går slitdelarna på? Billiga shimano MTB komponenter... Byts varje år / vartannat år: 2 däck, 10 bromsbelägg, kedja, kransar, kassett, vajrar. Byts ibland: Hjul.
Hmmmm, om man bara räknar på slitdelarna tror jag att jag kommer billigt undan. Det dyra är nog att cykelpendlandet genererar mer cyklande på dyrare cyklar övrig tid...

Senast redigerad av en moderator:
Otroligt många elaka iskanter nu men det går ju att stå på rätt bra på ställen där asfalten tittat fram. Blir ständigt lika förvånad över hur många bilister som chansar för att vinna några sekunder genom att trycka sig förbi på trånga passager.

Fin pendlingsdag. Verkar ha blivit fler pendlare ute sista veckan? Eller så pendlar jag bara på vanligare tider. Kul hursomhelst, fast Hagaparken är finare att cykla igenom på sommaren.

bossjo skrev:

250:- dock inte per mil utan per år enligt skatteverket

Allvarligt så beror det väl helt på vad du cyklar på. Pendlar själv ~500mil om året. Slitdelarna består i ett par däck, en kedja, och ett par bromsbelägg vartannat år ungefär.

Pendlarhojen: begagnad Kona Unit köpt för 3000:- håller 5år lågt räknat -> 600:-
Däck: ett par crossdäck 600:- håller 2år -> 300:-
Kedja: 200:- håller 1år -> 200:-
Bromsbelägg: 300 håller 2år -> 150:-
Diverse extra: lite innerslangar och annat krafs -> 250:-

(600+300+200+150+250) / 500 = 3:-

Så ungefär tre spänn milen för mig, känns inte som någon betungande utgift direkt.

//j

Blåste bra på hemvägen ikväll, i motvindsbyarna nöp det fast ordentligt.
Lite vass yrsnö men annars nöjbart.

Få se om snön kommer som lovat inatt/imorgon, skulle sitta fint med 3dm packad drevsnö i strängar tvärs vägen.
Länge sen en riktigt fostrande schwettkräkpendelvinterdag med snittfart/-puls typ 6km/h & 190bpm.

Nu börjar bihålorna värka och nysningarna eka - 2010s första förkylning på g?

bossjo skrev:

Jag räknade ut ungefärlig milkostnad för all min cykling en gång. Tror jag hamnade runt 30-40 kr/milen.

Skulle jag räkna strikt enbart på pendlingen hamnar det nog (inkl. cykelns kostnad) på 15 kr/milen. Fortfarande mindre än hälften av vad en typisk svensk bil kostar per mil.

En 'mindre rolig' cykelpendling idag, med underkylt regn i ansiktet hela vägen. Men det var fortfarande bättre än att trängas på bussen!

Inte många andra som cyklade idag, bara två andra cykelspår ut till Lindholmen!

Snöstormen verkar vara på ingång i Stockholm. Misstänker att den där vackra soluppgången, lätta medvinden, och relativt fina cykelvägarna inte kommer att upplevas på vägen hem. Med tanke på ineffektiviteten i snöröjningen så lär det väl ta en vecka eller två tills det händer igen.

Men som sagt, imorse var det riktigt fin cykling. Nästan "sommartider" på pendlingen.

Var faktiskt mindre kallt än jag räknat med idag så det blev lite svettigt pga dåliga klädval.

bossjo skrev:
> cykeldelar

Alltså, när man byter ut ngt är ju väldigt personligt. Jag har folk omkring mig som i princip inte åtgärdar en komponent förrän den:
a) faller av
b) rostar fast i fel läge

Med den attityden blir det inte många kronor/mil.

Sen finns det ju andra som vakar över cykeln som om den vore ett lungsjukt barn, och är framme och byter något så snart minsta lilla tendens till suboptimal prestanda kan noteras. Kör man det stuket på en högre komponentklass kommer ju cykelunderhållet snabbt att kosta skjortan.
Sen kan det ju vara svårt att hålla isär de rena slitkostnaderna från omkonfigureringskostnader. Jag kommer t.ex. inte orka vänta tills nuvarande kassett är utsliten innan jag byter till en mer tätstegad kassett, så det blir ju liksom en blandad utgift. Samma kommer antagligen ske med däcken.
En mer strikt pendlarbudget för mig skulle antagligen vara:
-kassett, kedja, 1 g/år
-däck, 1 g/2 år
-klingor, 1 g/3 år
-en näve batterier, 2 g/år
-laglappar, slang 1 g/år.

Utslaget på sådär 400 mil/år, så jag är nog också nere på några kr/mil.

Fast det är ju inte bara lite slitdelar på cykeln som behövs. En hel del har kläder på kroppen, köper ny lampa, ersätter ett tappat lås och annat grejs och fix. Pendlar ni också bara på er sunkiga vinterpendlare eller blir det några vändor på någon finare cykel också?

Tänker man sig en riktigt gammal herrcykel i gjujärn som man ärvt av farfar som man sedan underhåller med att stänka spillolja på ibland. Kanske kostar på med ett däck från claes ohlsson per millenium men inget mer så blir det billigt per mil.

Allvarligt. Hur många pendlar så?

Satan vad långsam jag är i det här föret. Vurpade gjorde jag också. Men kul är det. Drivorna blev bara högre och högre ju närmare jag kom hemmet. Lidingöbron var dock rätt ok - gick att köra på storklingan där. Väl hemma var det bara att grabba tag i snöskyffeln. Hade tänkt att träna idag men det räcker nog så här.

MickeS skrev:
> ... skulle sitta fint med 3dm packad drevsnö i strängar tvärs vägen. Länge sen en riktigt fostrande
> schwettkräkpendelvinterdag med snittfart/-puls typ 6km/h & 190bpm...

Det fick jag visst äta upp omgående. Upp till 1meters drivor och fastkörda bilar överallt.
8km tog drygt 1 timme:)

Oj, det var ganska tungstyrt idag, men bra träning!
1:08 för 18 km - 2fotisättningar, det är jag rätt nöjd med.

Frågan är om det är någon idé att försöka hoja imorrn, men det kanske är nyplogat imorgon vid 05:30 ;)

Det är inte ofta cykeln blir renare av att användas när man bor söder om Dalälven, men idag hände det.

Underbar vinterdag.
Jag hade perfekt pace bakom några plogbilar. vissa partier var dock lite sämre. Bara en vurpa, så jag är nöjd :-)

Vilken jävla skitpendling idag. Årstabron totalkränkte mig idag. Varför kan de inte ploga fanskapet nån gång?

Det blir INTE cykel imorgon. Eller man kanske skulle ta bergscykeln? Hmm.

Anade att brillorna skulle behövas idag o mkt riktigt snöstorm och drivsnö

Bilagor

• DSC00433.JPG
    DSC00433.JPG
    38.6 KB · Besök: 48
Garvade hela vägen, snöcykling är kul!

fy fan fy fan bajskorv.
bromma till kista halv 5 på morgonen var inte kul.
i princip helt oplogat och som vanligt ser man massa plogbilar men ingen verkar ploga
överhuvudtaget.
snittfarten blev hiskeliga 11 km/t.
hoppas det blir bättre för er andra senare idag......

Usch fy faan, jag vek ner mej idag. För första gången på många år, det var fullständigt omöjligt att ta sig fram.
Jag slirade ikull 2 gånger på 150 meter, sen gick jag hem och tog bilen.

Kollegan som har typ 7 km att cykla till jobbet höll på i 1 timme...

I GBG snöade det igår, följt av regn och +°C sen kom kylan och dåligt plogade cykelbanor... 16km tog 50min istället för 35... gahhh... får se hur det ser ut i eftermiddag är det inte bättre får nog cykeln stå i förådet i morgon!

Pappasmurf skrev:

>
> Frågan är om det är någon idé att försöka
> hoja imorrn, men det kanske är nyplogat imorgon
> vid 05:30 ;)

Ingen cykling för mig.. Men det är mer beroende efter att varit spysjuk i helgen och började jobba igår. Men på måndag blir det att ta cykeln igen.
Plogbilarna lär dyka upp i maj här i söderort.
Så lycka till för er som står ut att köra i ett Sthlm utan snöröjning!

Fortsatt hård vind och -16, vid S:a hamn/Varvet hade det drevat 1,5meters drivor över gång-/cykelvägen. Upp med cykeln på axeln och klättra - värsta Skinnarmotakterna mitt i byn.

Måste ändå ge lite cred till snöröjarna på K-holmen. Plogat mellan Stadshuset och Ekelundsbron.
Lite mer rullmotstånd i Gamla Stan och Solna.

Skogling och Bruse hade gått upp extra tidigt och skottat hela min cykelväg till jobbet.
Det tackar jag för!

Täby (Gribbylund) till Slussen 19 km. Normal åktid barmark ca 50 minuter. Idag 1h 50 minuter!
Täby i stort oplogat. Danderyd samma. Solna och Stockholm i stort plogat. Fick gå och leda cykeln långa bitar.
Det som inte dödar en stärker en, eller hur?

bsandborgh skrev:
> Täby (Gribbylund) till Slussen 19 km. Normal
> åktid barmark ca 50 minuter. Idag 1h 50 minuter!
> Täby i stort oplogat. Danderyd samma. Solna och
> Stockholm i stort plogat. Fick gå och leda cykeln
> långa bitar.
> Det som inte dödar en stärker en, eller hur?

Gick du upp tidigare i morse eller chansade du att det skulle vara plogat och blev motsvarande tid försenad ? :-/ T

Cyklingen i snödrivorna hem igår med gammal 50-tals tungt dam järnhärke gav en fantastisk träning! Mitt betyg är att man nu inte kan cykla i Sthlm idag utan rejäla däck typ MTB - iallafall de sträckor som inte är plogade (vilket samtliga sträckor INTE är för mig mellan Radiohuset och Sjöstaden).
Eller går gör det väl, men inte som transport utan som lek och träning i sådant fall.

Var tvungen att skriva det här eftersom de på jobbet tvivlar på min mentala hälsa då jag inte lämnade cykeln och tog tub hem igår kväll. Här finns troligen både en och annan som förstår gissar jag :)

Tur man inte bor i norrland eller i småstad där det finns fungerande snöröjning, ni stackare där ute i landet får ju aldrig några utmaningar!

Välte efter 100m, och insåg att ska man gå en mil så går det snabbare utan cykel. Gick och gick och vips var där en järnvägsstation. Ett tåg kom in på perrongen och vem slank in på det om inte staine?
Fan också! Jag som aldrig ger upp!

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Kul cykling idag. Körde om en lirare på
> Lidingöbron som skidade in mot stan. Han klaga
> lite på glidet. Klarade mig undan med en vurpa
> idag, utanför Stadion.

Tjoho! Första gången jag skidar till jobbet.
Dåligt glid som sagt, åkte på ett par konstiga vallningsfria skidor som stod och skräpade i garaget. Jag är ändå glad att jag inte tog finskidorna för det hann bli mkt gruskontakt och smutsig snö innan jag var framme vid kontoret.

Just bron verkade svårcyklad?
:-)

/Ola

DBS skrev:

>
> Just bron verkade svårcyklad?
> :-)
>
> /Ola

Såg lite plågsamt ut för dig.

Lika bra på bron som det var igår var det dåligt idag. Känns hela tiden som man ska glida in i staketet.

Idag fick man fan i mig jobba för varje kilometer. Tog 45 minuter längre tid än vanligt för mig. Huddinge i princip oplogat. Stockholm sköter sig klart bättre än Huddinge iaf. Jag försökte verkligen ha roligt i morse men det var banne mig svårt idag...

Kul att till och med elementen uppmärksammar att det snart är CX-VM. Jag sprang med cykeln några bitar bara för att.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp