Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Tur man inte bor i norrland eller i småstad där det finns fungerande snöröjning, ni stackare
> där ute i landet får ju aldrig några utmaningar!

Det är ju allt glesbygdstöd ni ståkhålmare betalar som sponsrar vår snöröjning.

Visste dock inte att 2cm nysnö räknades som nån utmaning...

Varför har inte någon berättat att det bara ligger 2cm nysnö snyggt inrättad här utanför :D

Bristande skare hela vägen gensom sandsjöbacka idag. Fy satan vad tungt!!! Höll på att bli försenad till möte på jobbet för att jag var tvungen att cykla på låga växlar konstant.

MickeS skrev:
> stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tur man inte bor i norrland eller i småstad
> där det finns fungerande snöröjning, ni
> stackare
> > där ute i landet får ju aldrig några
> utmaningar!
>
> Det är ju allt glesbygdstöd ni ståkhålmare
> betalar som sponsrar vår snöröjning.
>
> Visste dock inte att 2cm nysnö räknades som nån
> utmaning...

vi vill bara se till att ni inte halkar och slår er där ute i skogarna så klart!
storebrorssyndromet du vet. :)

för övrigt så är det inte speciellt mycket snö i huvudstaden, hade bara pengarna räckt till att ploga en endaste gång så...
men, men. är väl bara att sluta gnälla och cykla en sån här till kneget istället

Statusrapport från Göteborg per i morse, pendlingsstart kl 05.48 från Björkekärr till ca Ramberget, Hisingen Island:

Cykelvägar: Bitvis total helt omöjliga att beträda pga ren is
Vägar: Räddningen i ottan; saltade plogade vägar. Fick köra på vägbanan över götaälvbron bland annat. Turligtvis gles trafik i arla morgonstund

Lär bli en lugn hemfärd...

/C

en helt ok tur mellan bromma-kista ,det var i stort sett plogat överallt.
det började snöa lovikavantar nu på morgonen så det kanske blir mer snö.....
precis vad man vill ha just nu!!!!

det var en fastlåst mtb utanför sorbon ,kan det va en trött happypendlare som gav upp igår o
tankade till o tog en bulle hem???

Mmmmmmm...-24 idag! Frös iofs bara lite om fingrarna sista biten men så tar på/av klädning lika länge som själva cyklingen också.

snabb snubbe no:1 skrev:
> en helt ok tur mellan bromma-kista ,det var i
> stort sett plogat överallt.

Körde du vägen mellan stora COOP i bromma och solvalla?
Den vägen hade igårkväll inte sett till skymten av plog på några dagar. Om man inte räknar med att plogbilarna på vägen utanför skvätter in ca en decimeter extra med snömodd på cykelbanan. Härlig cykeltur där.

Härliga dagar!

Just nu känns inte för en gång skull smattret av 296 dubbar som något onödigt. Blank is blandat med spårig hård modd.
Inte många som är ute och cyklar så man har cykelbanorna för sig själv

Länge leve Nokia extrem 296.

Vilken härlig morgon varmt och skönt, och med ett fint lager pudersnö, som gjorde att man gled ljudlöst över den.

I morse så vägde jag in mig och min cykel med full mundering rygga etc till 131 kg, det måste väl ge starka ben till sommaren.

Back on track! Allt var som vanligt. Småsegt, men ganska kul, i snön och ikappåkt av en trainerdopad mattel innan Alex mögiga golf. Kul med sällskap!

Väldigt halt & slirigt denna morgon. Det tog mig 20 minuter extra denna morgon. Jag skulle behövt 2.3" däck denna morgon för att mosa mig igenom all sorbé som täckte innerstadens cykelvägar :(

Jag såg dessutom två plogbilar som inte plogade :(

Nu ska jag gå och äta mig en macka & fundera på hur jag ska överleva hemfärden.

Någons traktor hade nog inte startat idag, halva vägen till jobbet va oplogad.
Men ett extra lager snö på 5 cm gjorde att allt det bruna och fula försvann. Härliga tider.

-Åke

Första pendlingen på 14 dar efter lite sjukdom. Talgoxen sjöng, medvind och det kom ned lite härlig pudersnö. Härligt!
Men sen kom den bruna sörjan på Götgatan. Men bra fart på odubbade hojen gick det bra genom sörjan. Måste lära mig att ta det lugnt vid statshuset. Framhjul släpp som vanligt där.

Blä. Kände något rassel i halsen så jag fjantade mig den korta vägen in. Äcklig sörja, massa bilar som inte tyckte de behövde hålla ut något alls från cykelfältet (som visserligen knappt syntes dock kände man när man var uppe på avskiljaren). Parkerade bilar i cykelfält (där det fakitskt syntes) Folk som öppnade dörrar utan att se sig för. Andra människor(?) som klev rakt ut i cykelbanan utan att se sig för alls.

är det måndag idag?

Finns det ett pris för "dagens överhettning" så nominerar jag mig själv! Hade inte riktigt greppat exakt hur mycket varmare det blivit under natten. Kläderna tillät dessutom inte någon vettig omkonfigurering vid vägkanten.
Men det ordnade sig, efter 20 minuter var jag så genomsvettig att kläderna började kyla istället. Satt fint när jag ändå kom ut på plogade cykelbanor och kunde få upp farten lite.

Skit i nomineringen - jag utser mig nog till vinnare när jag ändå är i gång.

Knasometern visade en puls på 76(och en kadens på 128 utan ngn sensor monterad). Lite knepigt att veta om det är displayen som har tappat en siffra, eller om det är sensorn som börjar krokna. Borde ha batteritid kvar. Får väl späka mig lite på ett rullband eller ngn annan mojäng med egen pulsräknare för att se vad det är som knasar.

Skakigt och jazzigt var det mest hela tiden. Några cykelbanor var helt okej skottade, till och med bättre än intilliggande vägen. Men inne i stan var det bara massa modd över allt. Cykla över backaplan var nog värst. Massa modd och folk som inte hade vett på att hålla sig ur vägen.

Bang skrev:
> Götgatsbacken var trevlig denna morgon nerför :(

Och uppför på vägen hem. Var det helgdag för plogbilar idag?

Härligt - tog långa omvägen över Bergshamra-Fiskartorpet-Ropsten-Djurgården till jobbet för att slippa bilar och framförallt att leka med min nya Garmin Edge 705. Snacka om att det är en motivationshöjande manick, särskilt om man som jag älskar cykling och prylar...
Det var faktiskt så kul att jag tog samma sväng hem också!

Härlig tur i dag, var -29grader i morse, bara 22 när jag for hem på lunch, och 19 när jag skulle hem igen klockan fyra.

sämre före än på länge, blev tvungen att kliva av och gå 2-3ggr, det var dock skönt i luften.
Hornsgatans "cykelbana" är det lite lätt förändrad sträckning på, man får liksom gissa sig fram :)

Nä men varför inte lite snöstorm igen?

DSC00420.JPG

Det gick alldeles utmärkt att cykla på de sträckor där det inte är nån bebyggelse i närheten. I de bebyggda områdena såg det ut som i nåt land i tredje världen efter en lerfylld översvämningskatastrof.

Vänstra pedal har kommit på att säga "plong". Nåja det är väl dags köpa nya efter jobbet.
Stadshuset är emot mig. Höll på krocka med en dam som plötsligt kom på att hon skulle gå med sin cykel i den isiga kurvan vid statshuskällaren.
Hatar fortfarande den bruna sörjan.

Gjorde en "mollo" igår på vägen hem. Låg på stora klingan fram och när jag växla upp till största bak i ett moddigt uppförlut så gick bakväxeln in i bakhjulet och knäcktes. Jävla skit. Sen när jag kom hem så pajade min PC, windows går inte igång över huvud taget. Dubbelskit.

daglig kontakt med stockholms felanmälan, finns det nåt hopp om att plogkillarna ska börja köra med plogen i backen i stället för strax ovanför? Suck./J

Sprang till jobbet idag och snömodden kändes tungtrampad, nyttig träning hoppas jag. De förbannade skosnörerna gick upp igen trots dubbelknut. Mycket irriterande men annars var det kanonskönt.

Behagliga -3 grader och medvind, en bra start på dagen!

Medvind till jobbet. Härligt..
Men det ska visst snöa och vara motvind på vägen hem. Bara att bita ihop.

Kassa luftrör gav SL-pendling idag och igår... surt

Nej, det finns det inte. I de mindre bemedlade förorterna väntar vi fortfarande på plogning sedan Lucia. Här i Kärrtorp plogas det fan inte ett dugg där det behövs. Däremot passerar många plogbilar och traktorer här dagligen, med plogen -trumvirvel- i luften!

johan44 skrev:
> daglig kontakt med stockholms felanmälan, finns
> det nåt hopp om att plogkillarna ska börja köra
> med plogen i backen i stället för strax
> ovanför? Suck./J

vader skrev:
> Nej, det finns det inte. I de mindre bemedlade
> förorterna väntar vi fortfarande på plogning
> sedan Lucia. Här i Kärrtorp plogas det fan inte
> ett dugg där det behövs. Däremot passerar
> många plogbilar och traktorer här dagligen, med
> plogen -trumvirvel- i luften!

De vet om att Bruse bor i Kärrtorp och gör så bara för att reta honom. :D

Plogen i luften kallas numera en "Bruse salut" i plogbilskretsar har jag hört.
Stämmer det?

Ha ha ha!

bjorre skrev:
> Plogen i luften kallas numera en "Bruse salut" i
> plogbilskretsar har jag hört.
> Stämmer det?

T o R jobbet igår (Göteborgsområdet). Resan hem var den jobbigaste i år. 10 cm snösorbé hela vägen, inte en cm gratis. Parerade med styret hela tiden. Glasögonen immade igen. Fick stanna tre gånger pga jag körde fast. På sommaren tar sträckan ca 28 minuter, igår 90.

Benning skrev:
> På sommaren tar sträckan ca 28 minuter, igår 90.
Grattis! Starkt jobbat!

Dåligt med pendling den här veckan för min del - slöat hemma sen i fredags med världens bihåleinflammation.
Tur att internet finns, man lär sig mycket onödigt där.

Cykling från Eklanda i morse, till chalmers och dom hade skottat nästan alla cykelbanor! Jag var galet förvånad! Däremot så var inget där emellan skottat och då var det riktigt tungt.

Hemvägen var inte solig den heller. Snö->regn->snö->hagel->underkylt regn typ. Galet tungtrampat längs björlandavägen och över backaplan. Och riktigt nära en praktvurpa precis efter bron. Plötsligt hade dom lämnat ett lager med modd.

Kom ikapp och hälsade på nån på en fixie med slicks på. Han såg ut att ha det betydligt mycket jobbigare än vad jag hade det.

Rullade på fint till jobbet idag. Mycket snö som var borta och solen tittade fram.

Sen skulle man ju hem också, då sken inte solen och snön var tillbaka. Tur att jag kom ihåg brillorna, annars hade jag inte sett ett skit. Tungt, moddigt, halt och allmänt trist.

Jag HATAR detta väder!

bjorre skrev:
> Plogen i luften kallas numera en "Bruse salut" i
> plogbilskretsar har jag hört.
> Stämmer det?

Haha. Skrattade mig ur soffan.

Jäklars, all time low tid hem med 5 cm blötmodd och tung motvind över Västerbron. Danande! Första gången på 15 år som mina brillor immar igen under färd, vilket gjorde navigerandet ytterligare lite mer spännande. Men det är kul! Hoo hoooo!

Det tog lite längre tid än normalt hem idag ;-)
Det var så tjockt med snö på delar cykelvägarna hemåt, att cykeln bara stannade. Fick pulsa fram i snön tills det gick att trampa igång igen. "Normala" vintrar i stockholm, brukar man tjäna tid på att cykla istället för bil/kommunalt. Den här vintern är det inte riktigt så.

nypan skrev:
> "Normala" vintrar i stockholm, brukar
> man tjäna tid på att cykla istället för
> bil/kommunalt. Den här vintern är det inte
> riktigt så.

Mer minuter på funbeat alltså? Yippie!!

Riktigt kul i snöovädret när man hade fart på hojen. Tyvärr hade jag för mycket kläder under skaljackan.
Tyvärr blir det att trängas på tunnelbanan imorgon och bli smittad av någon sjukdom...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp