Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ett fyllo, förlåt, en mobilpratande menade jag, u-svängande bilist höll på att köra på mig på Hornsgatan och blev sne för att jag inte bara vände andra kinden till och drog därifrån varpå högljudd ordväxling uppstod och svordomar utbyttes samt att vi skildes åt som ovänner, ja så kan det gå men det får man väl inget gehör för ens här på en cykelsajt eftersom alla, alla, alla anser det vara en mänsklig rättighet att babbla i sin fucking mobil närsomhelst på dygnet och varsomhelst och varför tänka på andra när man kan skita i dom???!!!.

Jag blev hotat med stryk på Stadsgården idag.
Det gick ett mobiltelefon pratande ufo mitt på Cykel-/gångbanan. Jag höll till höger så gott det gick trots isvallar mm. Jag råkde nudda honom lite och han blev skogstokig. Det är spännande att cykelpendla ....

VO2max skrev:
-------------------------------------------------------
> Anade att brillorna skulle behövas idag o mkt
> riktigt snöstorm och drivsnö

Haha, jag tänkte just undra.

Jag brukar nämligen köra DH-hjälmen på vinterm.
Jag menar, den är varmare och stör inte betydligt. :D
Och sen så cyklar man ju inte alltid som folk heller
i det roliga underlaget, och då vurprisken ökar
är det ju inte helt fel att ha lite mer skydd. :]

Sen är det väl säkert en och en annan som får sig
ett skratt, men man kan inte räkna med att alla
Svenssons ska förstå, så det får dom få. :)

/Roger

Två mm från att råka ut för årets första krock. 16-årig, ipodlyssnande, cyklist bestämmer sig för 90 graders sväng precis framför mig. Tur att skivorna är nyjusterade.
/S

Usch, kränkt på Norr Mälarstrand av en smidig cross. Försökte hänga på men min MTB verkade sitta fast i asfalten med sina 300+ dubbar (får man skylla på sån't?). Dags att byta däck? Om det var någon här ber jag om ursäkt för avsaknaden av skärm, den föll av någon gång under värsta snökaoset - ny ska fixas snarast.

Trotts ofrivillig sovmorgon på 70min lyckades jag snabbt ta mig ut på cyklen och turen till jobbet gick riktigt bra. Börjar bli varm och skönt ute nu =). Får vi bara hoppas att det inte börjar regna till eftermiddagens hemfärd...

Ja just det... min hemmagjorda snickers ligger hemma i kylen och väntar på mig... gjorde enligt följande recept http://happymtb.org/forum/read.php/1/629755/
Ska bli kula att prova den när man kommer hem.

/ Joakim

Woho premiärtur på Paddy Wagon som jag hittade på rea. Den gick som en raket i rullgruset! Sopat utanför slottskogsvallen, inne i slottskogen och en kort bit förbi läppstiftet.

Ännu en -18-morgon, börjar kunna det här nu. Klart och krispigt. Trötta ben efter gårkvällens skidpass.

Sista veckans temperaturkurva eller intervallpasspulskurva?
temp.JPG ht=374

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror att göteborg har haft sitt första dygn med plusgrader hela dygnet på flera månader!

gtet.JPG ht=392

ganska ok morgon, trött kropp så det blev ett ganska lugnt pass till jobbet..

utskälld för att jag inte plingade på en snirklande tant och när jag vände mig om mot tanten så hittade jag pilen flinandes där. trevligt sällskap sista biten ner till kista. :)

dessutom verkar pilen laddad för att kränka på lördag.

Det höll på att bli huvudstupa avstigning i ett nytt vattenhinder vid pampas. Tur att BMX-takterna sitter i fortfarande. I övrigt inget nytt.

Idag var det en vanlig dag på hojen. Blev besviken på de 3 gula plogsaker som var under centralbron igår bara hade satt upp spärrband för lösa problemet med isen som var där.

Grus, grus, grus, och en iskaka då och då som omväxling. Men på hemvägen mötte jag en liten flitig orange traktor i full färd med att sopa cykelbanan, och vips blev man fartfantom i några hundra meter innan man fick fara rätt in i gruset igen.

Första pendlingen på mycket länge skönt att vara på gång igen. Mycket grus och del is men det funkade bra utan dubb.

Första jobbtrippen med räserfräser slutade med grus i växeln, krajjad kedja och oljiga fingrar på vitt kolfiber. Det blir fulhoj med snowjoggers en vecka till!

racerdäcken värkar inte tåla gruset det sandas med. Kom bara helvvägs till jobbet och halvvägs tillbaka. Mtb på gång snart hoppas jag.

Jag skriver inte ofta här men idag var det helt enkelt så underbart, makalöst fint, soligt, snöigt glittrigt väder som gör en så glad att jag var tvungen att göra det :-)

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: "Pendlaren" samt Nokian W240

Väder: Soligt, lätt vind och -7 grader

Distans: 36.6km

Snittfart: 18.8 "medvetet"

Kränkningar:
Utdelade - 7
Mottagna - 0

Kalorier: 1036

Övrigt: Tog det maniana i dag. Jag njöt av det fina vädret och gladde mig åt att jag Inte bytte till semislick-däcken i går. Dubbarna får sitta kvar en vecka till eller något...

Bild:

bild.jpg ht=725

Tidigare år har jag pendlat 3-5 dagar i veckan men i år är snittet 1 dag. Detta beror på sjukdomar hos barnen där hemma.

Men de få gånger jag faktiskt har pendlat har varit underbara. Som tex idag. Solen sken, benen var ganska pigga det enda som förstörde upplevelsen var vinterhojen som har ett stort behov av rehab.

Nu håller jag tummarna för att vi får vara friska så att jag kan öka upp pendlingen igen. Hoah!

Lågnäsvägen med ny snö från igår.

P1010889.jpg ht=405

Uvbergen i solsken.

P1010890.jpg ht=256

Farbror frost med röda ögon och giganthjälm.

P1010891.jpg ht=725

-16°C idag, fick slå av på takten pga kalluftastma men solen sken...

Solen värmde skönt där det var vindstilla. Det kanske blir vår nu.
Annars var det en seg resa genom stan. Inget flås helt enkelt.
Tack Bruce att du höll upp dörren.

Alldeles underbart idag. Förutom mina ben som har smakat latmask deluxe de sista veckorna.

Någon som ska söderut och vill göra sällis? Jag ska till Västerhaninge, via Slussen, Larsboda, Trångsund, Länna, Handen -> Västerhaninge.

Utgår från Norrmalm om 20 min...

Tycker det börjar bli dags att de tar bort de 140 ton grus som ligger på de 9 km det är till jobbet.....

Gnisslande kedja
Snöslask smattrar mot hjälmen
Våren har kommit​

I går morse kändes det som om man var uppe i fjällen kring påsk - i morse var det lite annorlunda ... Bara inte slasket fryser till - då blir det svårt

Härligt med lite poesi på en tisdagsmorgon. Jag kan tillägga:
Lyx att cykla men inte mycket tyst. Dyngsura byxors tyg tryckte ytterst tydligt på ytterlåren. Mycket mysigt tyckte man att brygga nymalet sen...

Drabbades av övermod i morse när jag dessutom ville vara på jobbet tidigt. Bytte till tubhjul. Värsta punkan efter 5-6 km. Punkasprejen bara spruta ur däcket och det gick inte att få upp något tryck. Men innan dess, vilken grej!:)

Vände hem med tomt bakdäck. Bytte tillbaka till dubbisarna, tog en kopp kaffe och började om. Cirka 1.5 timmar försenad.

Blev cirka 4.5 mil pendling enkel resa till jobbet idag. Men solen kom fram och det blåste rätt lite.

Hittade en plånbok på vägen.

Blev rätt ok till slut, men jag var lite sur en stund på morgonkvisten.

Första regndagen sen december. Nu är Västkustvintern tillbaka igen.
Magnus

Kallt om armarna.
Kollade temperaturen, men missade det snöblandade regnet. Kylde fint när det gått igenom underställströjan som var allt jag hade på mig på överkroppen under reflexvästen.
1.12 och 18 km/h i snitt. Nu börjar jag krypa under tiderna för "svårkörning-normalvinter".
Lite spännade med de små centimetrarna nysnö. Inte nog för att vara ngt problem i sig, men tillräckligt för att maskera bort en och annan kant.

Lättroad som jag är log jag lite åt att gruset på Renstiernas gata hade skapat en BUS-fil. Funderade stilla om vad som skulle räknas som bus, och om det var obligatoriskt.

Stockholm och Sundbyberg får godkänt idag. Cykelvägarna i Solna är däremot fortfarande försåtsminerade med dolda isvallar under slasket. Den skitkommunen vill mig illa. Om Ladbrokes har odds på när kranskommunernas cykelvägar sopas under 2010 ska jag tuta in en femtilapp på Solna:July.

Mvh,
Ett pendlarmongo

Lite kallare och blötare än igår men ändå supernajs. Ganska få cyklister ute, antagligen pga vädret. Bra att det regnar så att snön försvinner.

När jag tittade ut i morse och såg snön gav jag bara ett stort finger åt vädret och tog T-banan.
Fan ska det aldrig ta slut?

Fast snötäcket är jämt och det spårar inte så förbaskat som tidigare. Faktiskt riktigt bra pendling trots snön/regnet således.

Campa skrev:
> Stockholm och Sundbyberg får godkänt idag.
> Cykelvägarna i Solna är däremot fortfarande
> försåtsminerade med dolda isvallar under
> slasket. Den skitkommunen vill mig illa. Om
> Ladbrokes har odds på när kranskommunernas
> cykelvägar sopas under 2010 ska jag tuta in en
> femtilapp på Solna:July.
>
> Mvh,
> Ett pendlarmongo

Så sant, Solna får den här vintern sämsta tänkbara betyg. Stockholm har ju plogat cykelbanorna emellanåt. Solna har kört med traktor utan att ploga vilket skapat intressanta spår.

Äntligen.
7 km av min 32km-pendelväg går längs 2+1-väg och nu har snövallarna smält så man (nästan) kan åka på kanten. Det är skillnad på längdskidåkning och cykling och dagens cykeltur var årets första. Ovant men väldigt skönt. Mina pendlarkompisar fabulerade ihop en imponerande mängd ursäkter så jag fick njuta av morgonen alldeles själv.
Längtar till hemfärden.

tillmann skrev:
> Wohoo, 23 mm dubbfritt.

Fusk!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp