Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Grusväg förutom i skogssektionerna där det bjuds spårande sorbet. I helgen blir det nog 25mm Durano Plus bak, men vinterhjulet med W240 får vara kvar fram. Snart kan man börja med pendlarracern ju.
Efter hemkomst blev det kedjebyte och däckbyte... Av med dubbdäcken, på med conti twister, avsevärd viktskillnad på dem. Nu blir det beslutsångest om vad jag skall köpa för däck till cykeln när gruset försvinner....
"Men nu pågår sopningen för fullt under sex veckor i mars/april. Före första maj ska den vara borta i Centrum och Linné, medan gränsen för övriga stan är förste juni."
Han som tar bort gruset kommer med andra ord ha fullt upp framöver...
Hämtade ut crossen från en vår service på Cykling. Hur ska det firas? Lugnt tur på torr asfalt? Nä full fart till grusvägarna i hellas. De bestog av lite snömos, blå is, grus-lera och hästskit. Det är skönt att få lite mer cykling än den till jobbet.Så nu blir det att crossen till jobbet o ta en lite runda efter.
nu börjar visst vår-sommar-pendlarna att dyka upp på cykelbanorna...
Borde inte vi som har cyklat hela jävla vintern i en halv meter snö och -18 få någon slags medalj att hänga kring halsen? Och företräde på alla cykelbanor? 50% rabatt i alla cykelaffärer?
Tillbaka i verkligheten igen efter en veckas underbar Mallis cykling... Dubbdäck rullar riktigt segt märkte jag med besked. För övrigt skönt att veckan jag varit frånvarande har resulterat i 99,99% snöfria cykelbanor i alla fall. Annars saknar man bara Mallis ännu mer efter detta, buhuuuuu!
abbe skrev:
-------------------------------------------------------
> nu börjar visst vår-sommar-pendlarna att dyka
> upp på cykelbanorna...
>
> Borde inte vi som har cyklat hela jävla vintern i
> en halv meter snö och -18 få någon slags medalj
> att hänga kring halsen? Och företräde på alla
> cykelbanor? 50% rabatt i alla cykelaffärer?
>
> Fler idéer någon?
>
> Nån jävla ordning skall det väl vara tycker
> jag.
På Ältavägen försökte en efterbliven busschaufför köra om mig med en ledbuss på väg in i en rondell.
Körde en dos civil olydnad, som straff ficka han de ca 70m från rondellen till busshållplatsen ligga bakom mig i knapp gångfart. Han verkade väldigt upprörd för han tutade upprepade gånger och när jag vände mig om och vinkade hej då såg han helt galen ut.
Nästa incident inträffade på cykelbanan längs stagdsgårdskajen. Kom ikapp en tant på en damcykel. Saktade ner rejält ioch plingade. Precis när jag passerade väjde tanten för en vattenpöl. Våra styren slog i varandra och tanten for i backen. Först trodde jag hon var skadad för hon satt ner och skakade i hela kroppen och utsöndrade konstiga ljud men det visade sig att hon bara var så arg på mig att hon inte kunde prata. Efter att jag bett om ursäkt 100 gånger ungefär så lugnade hon ner sig lite.
Jag kanske höll lite för liten marginal med tanke på att det var vattenpölar och is på vägen men tanten hade lurar i öronen och då har man ett extra ansvar att hålla koll bakåt och inte byta fil hur som helst tycker jag.
bng skrev:
> Måste köpa nåt nytt i cykelväg. Johan, tips?
Efter att Rippa visade denna blev jag jäkligt sugen men ska naturligtvis hålla mig ty jag har lovat att inte köpa/bygga något nytt i år, förutom till Atle då men hans Islabike beställdes igår så nu är min beskärda del uppäten.
Det är vår i min skalle. Så det är cx som gäller på pendel delen. Körde förbi Houdini outleten i nacka och köpte på mig onödiga prylar för billig slant. Sen full fart till stan genom vatten pölar. Retade cyklister på norr mälarstrand med att köra på höger sida där det var torrt med följden att de fick ta vattenpölarna..
Pluspoäng Supertramp! Måste värmt gött i hjärtat att slö åka framför bussen.
Oj, den såg rolig ut! Vad är de där för cykel Johan?
Hualigen så skönt att ta av dubbisarna och dessutom tvätta av cykeln en hel vinters äckelpäckel. Hjulen snurrade knappt ett varv hängandes fritt... Kapade cykeltiden med typ 7 min på morgonens pendling. Och snart skall crossen börja användas istället...
Igår tänkte jag skriva i ngn tråd om pendlare/cross att dissandet av cantibromsar är överdrivet och att man inte behöver skivor på en pendlare. Tur att jag inte gjorde det, hade fått äta upp det idag i sådana fall. En bresida in i en svängande skåpbil har fått mig att tänka om. Hinna bromsa med mina sunkiga cantibromsar var bara att glömma men jag hann i alla fall svänga lite så det blev en hockeytackling in i skåpsidan som turligt nog är lite mjuk, så inga andra skador än ett krossat baklyse blev resultatet. Till dess folk börjar använda backspeglar och blinkers innan de kastar sig in på en parkeringsplats är nog skivbromsar att föredra...
Häromdagen så låg jag och väntcyklade bakom en sån där mp3-kvinna. Plingande visade sig vara meningslöst. Jag rullade sakta bakom och smet förbi när jag fick chansen. Allt gick som i ultrarapid. Kvinnan skriker till och arga ord kastas efter mig. Jag stannar och frågar om problemet- utan tillstymmelse till sarksasm i rösten. Kan jag kanske hjälpa till? "GAAAh! Du ser så arg ut!" skriker hon. Jag tappade plötsligt sugen om att undervisa om vilka försiktighetsåtgärder som kan vara nyttiga för mp3-kärringar i Gudrun Sjöden-paltor. Jag bara hoppknäade henne på näsan direkt.
SuperApe skrev:
> Häromdagen så låg jag och väntcyklade bakom en
> sån där mp3-kvinna. Plingande visade sig vara
> meningslöst. Jag rullade sakta bakom och smet
> förbi när jag fick chansen. Allt gick som i
> ultrarapid. Kvinnan skriker till och arga ord
> kastas efter mig. Jag stannar och frågar om
> problemet- utan tillstymmelse till sarksasm i
> rösten. Kan jag kanske hjälpa till? "GAAAh! Du
> ser så arg ut!" skriker hon. Jag tappade
> plötsligt sugen om att undervisa om vilka
> försiktighetsåtgärder som kan vara nyttiga för
> mp3-kärringar i Gudrun Sjöden-paltor. Jag bara
> hoppknäade henne på näsan direkt.
Bang, du som har en sån där 120 db-tuta - funkar den på mp3-tanter?
Jag kan säga att jag är Mycket glad att jag ar den och vanlig ringklocka. Den stora använder till bilar somska köra ut på vägen me. Står i cykelbanan, kättingar som lyssnar på musikmm. Det bästa med den är att du kan varna folk framför mycket lång sträcka innan så slipper du bromsa. Vi snackar typ 60-80m.
Bang skrev:
> Köp! Även på landsvägen kan du tuta tillbaka
> med en "dubbeltuta" när någon tutar på dig ;)
> omsy inte orkar vinka Dvs...
>
> Köp! Kostar ju kaffepengar hos crc.
Länk?
För övrigt en skön pendling med crossen, härligt at slippa dubbdäcken. Mkt grus dock.
Gick ifrån mina 2,5 bar i cross däcken till 5 bar idag. Vår med andra ord. Oj vad det gick snabbt till jobbet. Men det blir att skippa Götgatan när alla cyklister dyker upp.
Nu måste vinter fläsket+det gamla bort. Så det blir att på hemvägen lägga på några mil. Med andra ord ut till Farsta eller Haninge o vända tillbaka till söderort.
salle skrev:
> Bang skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köp! Även på landsvägen kan du tuta
> tillbaka
> > med en "dubbeltuta" när någon tutar på dig
> ;)
> > omsy inte orkar vinka Dvs...
> >
> > Köp! Kostar ju kaffepengar hos crc.
>
> Länk?
>
Punka bak torsdag, fram fredag morgon och ytterligare punka fredag em. Schwalbe dubbarna kryper igenom och punkterar. Framdäcket och bakdäcket gav upp med en dags mellanrum. Livslängd ganska exakt 1 säsong.. Ingen fler som råkat på detta?
Nu blir det dubbfritt!
Svetto skrev:
> Punka bak torsdag, fram fredag morgon och
> ytterligare punka fredag em. Schwalbe dubbarna
> kryper igenom och punkterar. Framdäcket och
> bakdäcket gav upp med en dags mellanrum.
> Livslängd ganska exakt 1 säsong.. Ingen fler som
> råkat på detta?
En kollega drabbades av detta för några år sedan. Jag tror att han hade kört sina däck i 6 säsonger dock. Tror det var Ice spiker men det är osäkert.
Okej, nu får det faktiskt räcka - nästan 2dm nysnö i helgen och mer utlovat under veckan, grr.
Oplogat till jobbet - förstås. Ont i hela kroppen av snöskottningen.
Cykel & Däck: "Pendlaren" samt Michelin Transworld Sprint
Väder: Molningt, 98% luftfuktighet, 1.5 grader
Distans: 36.4km
Snittfart: 24.3
Kränkningar:
Utdelade - 4
Mottagna - 0
Kalorier: 1015
Övrigt: Det kändes ganska varmt för att vara 1.5 grader. Fick sällskap av en kille på Cross vid Hamngatan/Norrlandsgatan typ 60m. Grymt trötta ben denna morgon.
Den lugna rundan igår måste ha fixat återhämtningen. Eller så var det tajtsen eller mollos fulpulver. Benen protesterade i alla fall inte så mycket idag.