Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Underbart hur många idioter det är ute nu och pendlar. Folk som cyklar på 90vägar till volvo torslanda trots finfina cykelvägar från alla håll o kanter. Folk som skall cykla på trånga landsvägar när det finns en helt ny (och fullt synlig) cykelbana som fasiken är lika bred som bilvägen..

Jag funderar på om jag gjort rätt val när jag bestämde mig för att sätta klockan på 0530 och ta en omväg till skolan. Hrm. Det ser lite kallt ut ute.

Mötte en Lax på vägen hem igår.

Tog en alternativ rutt till kontoret idag, och vid karolinska såg jag den roligaste svettopendlaren nånsin. Fetlagd man med alldeles för trånga lycra-tights! shorts i denna kyla! utan hängslen & med en fin glipa mellan linningen & den alldeles för lilla cykeltröjjan. Sexigt med lite bar hud på morgonkvisten.

Jag är en knäckt man och fick lifta med en snubbe på en Kona pendlings-mtb hela vägen från Alvik in till stan. Han hade en Volvo-Cannondale-Coda-väska, så jag är rätt säker på att han läser här ibland. Tack för skjutsen!

Kort och meningslös, men fortfarande bättre än att komma fram.

Regnstänk och dammmigt i skön kombination. Tunga ben efter gårdagens fotbollsträning.

Tre grader och kortbrallor kan vara helt OK, men när de små stänken som syntes hemma byttes mot riktigt regn och tung motvind över Västerbron var det inte lika OK. Låren hade en skönt röd-rosa nyans en god stund efteråt...

En dusch och en kaffe senare är allt bara härligt!

Kunde vrida ur en deciliter vatten ur ena strumpan när jag var framme och då var det ändå en liten pöl kvar i skon. Första tio minuterna sved armarna av kyla men med envetet trampande fick jag upp värmen.

Om någon undrar om kombinationen Biltemagummi på bromsarna och Volvo S40 som tvärnitar när man själv ligger för nära är bra så kan jag meddela att det är den inte. Jag lyckades som tur var undvika en krock. Får investera i bättre bromsgummin till lågbudget-ss:en.

Dålig sömn, blött och lite småeländigt. Tog fulcykeln idag utan SPD-dojorna och kände mig extra gubbig när jag växlade ner till kärringklingan i varje backe.

ol__ skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag funderar på om jag gjort rätt val när jag
> bestämde mig för att sätta klockan på 0530 och
> ta en omväg till skolan. Hrm. Det ser lite kallt
> ut ute.

Strålande sol och ungefär 1,5 timmes cykling istället för de vanliga 20 minuterna. Kränkte mig själv rätt bra i backarna, trots det var slutliga snitthastigheten inte så imponerande... Nåja, men måste ju börja någonstans =)

Dagens pendling var första med "sommardäck".
3 minuter långsammare än förra årets snitt.
Helt OK.

Fenomenet "vi sopar hela cykelbanan utom de sista 6 metrarna" står sig även i år.

Upup skrev:
> Bilisten om du sitter på cykeln, du om du går
> över övergångstället.
>
> Du befinner dig dock fel som cyklist, du ska cykla
> såhär:
rby-3.JPG ht=582

Så den gulmarkerade stumpen cykelbana är i princip "enkelriktad" för norrgående trafik?
Som södergående blir man ju liksom dumpad rakt ut i ingenstans - om man inte stannar, konverterar till fotgängare och använder övergångsstället förstås...

OK,tack för tipsen då. Manövern har ju känts konstig, men jag har inte sett ngt självklart alternativ tidigare.

De båda västra krokarna går bort, tar jag dem kan jag lika gärna stanna längs den blåmarkerade cykelbanan. Den östra får jag prova, se hur det känns med de två böjarna.

Tips: Om du färdas på cykelbanan utmed universitetet (Sthlm), tänk på att det är en ganska hög kant mot kantstenen som man kan snubbla på om man ska svänga ner på gatan för att det t ex står en traktor i vägen. Det gjorde inte jag. Tänkte alltså.

Alldeles underbar cykeldag, solen skiner, asfalten är torr och ren och allt går som planerat. Vid ett rödljus hamnade jag bredvid en herre på en alldeles vanlig Monark herrcykel, men med cliplesspedaler och skor. Misstänkte ett tag att det kunde vara den maskerade kränkaren, men han cyklade iväg i sakta mak.

Men vad f*n! I morse började det regna när jag tog på mig brallorna, och slutade när jag kom fram till jobbet. Solen sken hela dagen, varpå det började först regna och sedan hagla lagom till jag klev ur omklädningsrummet i trikåer. Det är ju vår egentligen!

Nåja, sopningen börjar ta sig, och regnet verkar jaga bort en del slowmo-pendlare från stan, så på det hela taget är det ju bara härligt!

Mha Bangs/Bengts/Globalistics utmärkta pendlarmall:

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Contact

Väder: Sol, friskt, småfuktigt

Distans: 5 km

Snittfart: vet ej

Kränkningar:
Utdelade ett par korgar med nöd och näppe
Mottagna tappat räkningen

Kalorier: några

Övrigt: Sega ben efter gårdagens rätt så tuffa men härliga 9 mil på Södertörn.

Bild:

Trötta ben och rosslig hals, samt för lite luft i bak. Halvkul alltså.

Äntligen frisk! Tänkte ta den kortaste vägen till jobbet v ia Götgatan etc. Gav upp vid Globen pga att det började köa på med damcyklar etc. Annars undrar jag var mitt flås tog vägen? Det blir att köra längre rundor på grus o stig med cx´n efter jobbet.

Mha Bangs/Bengts/Globalistics/evos utmärkta pendlarmall:

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: CrossCheck & Ritchey speedmax CX 32mm

Väder: Sol, -3, ingen aska.

Distans: 12 km

Snittfart: 22 km

Kränkningar:
Utdelade: 1 en äldre dam som inte bjöd upp till kamp.
Mottagna: 0

Kalorier: yoghurt + ägg.

Övrigt: Sega ben efter gårdagens löppass.

Pendling:
C&D: svetto sld pro + sports contact
Sol: yes
Km: 8
kmh: ?
Ut: 0
Mot: 0
kal: ?
övr: baggy shorts

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Pendar'n med Crossdäck 34mm

Väder: Lätt snöfall, motvind, Sol, moln 3.1 grader

Distans: 36.2 km

Snittfart: 22.5

Kränkningar:
Utdelade 28
Mottagna 1/2 En kille kom bakifrån med 124 i kadens när jag stod å väntade på attd et skulle bli grönt. Sedan kränkte jag honom tillbaka med 84rpm. Moget? Jag vet :)

Kalorier: 911

Övrigt: Sega ben efter gårdagens tur runt Södertörn. Åttonde cykeldagen i sträck :)

Bild:
mobilbilder.jpg ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Kom iväg före 7 och kändes lätt idag. Lite kallt på morgonen eftersom jag skippade knävärmare och enbart körde med knickers - får se hur jag gör i morgon eftersom paniskt rädd för knäproblem.

Blir nog fint när jag skall hem!

Några kalla regndroppar föll när jag cyklade till jobbet i morse, annars lugn och stilla cykling i 35km/h... :-) T

tidigare pendling än vanligt, det var lugnt & skönt. Pendlade på enpetaren & det är skönt att veta att en växel räcker ;)

Cyklade fixed till jobbet, för första gången, och för andra gången på en fixie mer än fem meter i inhägnat område.

Oj! Vad cool jag var. Jag fattar varför det är så många fixiemänniskor som känner behovet av att bära kläder med "Brakeless Fixie RADICAL I'm a bad ass watch out you coasters!!11ett".

Och det säger jag egentligen inte för att raljera, utan för att jag faktiskt kände mig cool. Det gick fort, jag fick sladda för att sänka farten och cykeln var hur snygg som helst. Jag tror faktiskt inte det är någon slump att jag de senaste veckorna börjat fundera på en iPhone.

edit: stava är svårt

Hmm... Har ju kört en del med min Pompino som single-speed - är lite skraj för att vända på hjulet och köra fixed eftersom jag aldrig provat. I vintras och de senaste veckorna tyckte jag det verkade livsfarligt för en vingelpelle som mig att köra fixed men nu har jag ju inte längre några ursäkter. Skall först byta till aningen lättare utväxling bak - har en 22T liggandes

Inspirerande att höra från en som gjorde sin premiärtur och tyckte det gick bra!

Det kanske är på sin plats att tillägga, och jag inser att det här är lite som att avslöja att man klarar att simma - fast i barnbassängen, att på min fixie så har jag installerat en liten handbroms för nödfall. Jag använde den förvisso inte men dess existens är inte ovidkommande.

edit: stava är fortfarande svårt

och jag har ju såklart två bromsar eftersom jag inte bara är gammal utan även småbarnsförälder ;).

Dessutom ville jag ha identisk set-up som på crossen och landsvägshojen och där tycker jag ju om att ha händerna på bromshandtagen

Bilagor

• DSC00048_compressed.JPG
    DSC00048_compressed.JPG
    86.6 KB · Besök: 24
Globalistic (fd Bang) skrev:
> Snö, usch!!!!

Jag håller med. Men, här tar man en liten paus från Happy och Bang kommer tillbaka med ett nytt användarnamn. Vadan detta? Globalistic har ju flera stavelser och kan stavas fel. Bang däremot, det var ... kort.

Är det inte ovanligt mycket laxar i år?
http://vackramaskin.munthe.biz/?p=135

Och angående det där med fixie och broms; bara folk som abolsut inte gillar höga hastigheter skiter i bromsar. Jag kör fast nav men skulle aldrig drömma om att enbart förlita bromsandet på benen. Då måste man ju cykla i vad jag betraktar som låg fart och svänga fram och tillbaka över vägbanan hela tiden. Ungefär som alla fixiekidsfarbröder jag passerar varje dag. Dom kör såklart om mig till slut eftersom dom skiter i trafikreglerna men i allt övrigt cyklar man långsamt utan broms. Bara en sån sak som att det är fysiskt omöjligt (utan att skada sig) att sprinta på så hårt man kan att man inte har ett skit kvar i benen (anaerobisk utmattning) - eftersom man behöver ha soppa kvar i benen för att kunna bromsa. Orka hålla på och ekononomisera med krafterna så när man cyklar. Skittråkigt. Det är ju just i vardagscyklingen som man kan unna sig den där lilla lyxen med svinigt plågsam utmattningsintervall. Med en fixerat kan man få både och (elaka intervaller och alla plus som fixerat ger). Om man har två bra bromsar.

Fikasvettot skrev:
> Jag kom till jobbet. No big deal.

+1

Sega ben efter helgens självkränkning på Hallandsåsen med VR laget, nästa gång någon säger att Skåne är platt smäller det! Någon snubbe på navväxlad standard Crescent försökte suga hjul efter Bergshamra vilket han fick ångra :-) Sopat nästan hela vägen nu vilket är nice.

Munthe skrev:
> Är det inte ovanligt mycket laxar i år?

Jag är beredd att instämma i din trendspaning. Jag själv gjorde mig skyldig till laxning under den period då det var som mest snö i vintras, men ansåg att det tämligen ringa antalet cyklister ute på vägarna då gjorde att min förseelse inte var så grov som vore det sommar. Nu har jag återgått till att följa trafikreglerna till punkt och pricka.

> Och angående det där med fixie och broms; bara
> folk som abolsut inte gillar höga hastigheter
> skiter i bromsar.

Tack för den beskrivningen. Det ligger något i det du säger även om det finns de som behärskar konsten att cykla fixerat väldigt väl och kan cykla brano fort. Men tvivelsutan är olycksrisken högre. Hur mycket högre kan jag inte uttala mig om, bara att den är högre.

Vacker!

Soligt, klart och kallt -1. Det blev buffen på och nästan så jag borde haft underställ också.

Distans: 25 km
Snittfart: 26 km/h

Mvh Marcus

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Pendar'n med Crossdäck 34mm

Väder: Mootvind, Sol, moln 10 grader

Distans: 37.4 km

Snittfart: 22.4

Kränkningar:
Utdelade 5
Mottagna

Kalorier: 815

Övrigt: Låg på rulle bakom en tjej på cross från Medis till Farsta. Tack för det.

Bild:

Jag är vek. Benen var inte alls som de skulle efter åtta (8!) mil på Färingsö igår. Det här är ju skrattretande.

Benen pigga och fina, men det blev kortpendling på fulfixin ändå.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp