Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kör numera tredelad pendling hoj-tåg-hoj. Funkar bra. Kalasväder idag gjorde hemfärden trevlig.

Fint längs vattnet (Bällstaviken)
finpendling_01.jpg ht=725

Hundar, hästar, joggare och en och annan cyklist
finpendling_02.jpg ht=725

finpendling_03.jpg ht=544

Bakåtvy vid Huvudsta gård
finpendling_04.jpg ht=544

Passage under Essingeleden
finpendling_05.jpg ht=725

Vy mot Karlberg och Vasastan från Kungsholms strand
finpendling_08.jpg ht=544

TÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅGTÅG

Avstigning hemma i Uppsala
finpendling_09.jpg ht=544

Var tusan ställde jag hojen?
finpendling_12.jpg ht=544

Intet ont anande kränkoffer på Skolgatan
finpendling_14.jpg ht=725

Nånstans bakom vajrarna går det att ana en domkyrka
finpendling_15.jpg ht=544

Klassisk onsdagscyklingsmark
finpendling_17.jpg ht=544

7,8 km i Stockholm...
finpendling_18.jpg ht=464

...och 3,3 i Uppsala blir lite vardagsmotion i alla fall
finpendling_19.jpg ht=419

/Johan

Fick tandroten bortmejslad och titanskruv iborrad igår (dessutom sydd med 13 stygn) = ingen cykling eller ansträngande träning igår/idag:(

Imorgon cyklar jag!

Hem igårkväll:
Skönt väder. Mwedvindskänsla första halvtimmen, sen gick det trögare.
Kränkte en katt..nästan, men när han märkte att jag var starkare vek han ner sig i ett dike, fegis.
Distans: 25 km
Snitthastighet: 24 km/h

Till jobbet idag:
Kallt (-3). Skönt med överdragsbyxor samt T-shirt under jackan. Frös lite om fingrarna trots längdskidåkningshandskar. Det märks att jag inte är van att köra flera dagar i rad, trött redan från start.
Körde om 5-6 pendlare men ingen av dem verkade bli särskilt kränkt.
Distans: 25 km
Snitthastighet: 23 km/h

Mvh Marcus

JojjeM: Bra RR!

Morgonpendlingen gick fint idag. Ruskigt många cyklister på Västerbron. Okränkbara. Höll nästan på att bli kränkt av två hofare som kom längs med norrmälarstrand, men jag skulle som tur av precis svänga av ;)

Dagens Pendling:

Fordon: K2 inlines

Väder: Sol, finfint

Distans: 2 km

Snittfart: -

Kränkningar:
Utdelade: 0
Mottagna: Många många, typ alla som cyklade.

Övrigt: Var tvungen att lämna in bilen för däckbyte. Väl framme vid däckverkstan var det bara att snöra på sig inlines:en och åka till jobbet. Riktig smidigt faktiskt.

MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Fick tandroten bortmejslad och titanskruv iborrad
> igår (dessutom sydd med 13 stygn) = ingen cykling

Det där lät varken billigt eller kul, krya på dig!!

/Magnus

Underbar morgon, fint flyt och som vanligt några huvudlösa bilister som inte kan titta i backspegeln innan de svänger till höger...

Många som tagit fram hojjen i sakta mak vinglar med en kopp 7/11 kaffe i ena handen, också en form av njutning!

Cykel: Wilier Pista
Väder: Wunderbar
Distans: 11 km
Snittfart: jaha, säg det

Fin men kall morgon. Det måste ha varit "Var snäll mot en cyklist dagen" bland bilisterna idag för 2 bilister lämnade helt otippat mig företräde imorse! Jag var chockad... Körde om någon på Stocksundsbron i Radonneur jacka med svenska flagga på, någon här? Jag hade tänkt sakta ner och snacka men fick problem med en idot som låg så långt och slickade vänsterkanten av cykelbanan och blev förbannad när jag plingade för att få komma om. Till slut fick jag gå förbi på höger!

Fint och vårsvalt! Trevlig ciclista vid Stora Mossens rödlyse som prisade vädret och det härliga med att cykla. Vresig gubbe med frigolithjälm på Norrmälarstrand som bestämt måste gå förbi fem andra cyklister i snigelfart och byggde kö efter sig.

Men sammantaget var det bra!

mzi skrev:
> Fint och vårsvalt! Trevlig ciclista vid Stora
> Mossens rödlyse som prisade vädret och det
> härliga med att cykla. Vresig gubbe med
> frigolithjälm på Norrmälarstrand som bestämt
> måste gå förbi fem andra cyklister i snigelfart
> och byggde kö efter sig.
>
> Men sammantaget var det bra!

Du blev även omcyklad av en av mina ofavorittyper av cyklister vid Alvik. Typen som genar genom hela korsningen från Statoil-sidan till Alviks måleri, dom brukar alltid dyka upp när jag kommer runt svängen på min sida av vägen för att han (alltid alltid en han) försöker köra om ytterligare någon innan svängen. Grrrr.

Annars fantastiskt fin cykling. Nu med kaffe i ena handen, surdegsbröd i andra handen och ett stort leende på läpparna.

Spånga är fortfarande för fattiga för att ha hunnit sopa alla cykelbanor!

P

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Epic med BB fram och NN bak

Väder: Sol, -1 hemma, +6 i stan

Distans: Drygt 20 km

Snittfart: vet ej

Kränkningar:
Inga vad jag vet. Blev omcyklad av två landsvägscyklister. Den ena hade jag inte haft en chans att ens ta rygg på med landsvägscykel. Den andra höll vettigare tempo. Cyklade förbi en massa pendlare med gnisslande kedjor.

Kalorier: Ett gäng.

Övrigt: Försökte hitta en ny slinga genom Hellas, men virrade naturligtvis bort mig. Får se om jag lyckas bättre på hemvägen.

Bild: Noops.

Lite seg i benen efter att kört en stund efter jobbet igår. Oj vad det är kul med cx på gruss o snabba stigar. Lite cyklister när körde genom stan. Hoppas att vädret är bättre ikväll. Då blir det att köra på grus o snabb stig runt i hellas-flaten.

gick smidigt att lämna flickorna på dagis och sedan rullade det på bra. Hade faktiskt vindjacka eftersom det fortfarande är ganska svalt på morgonen. Rejält ont i ryggen tyvärr - får se hur det går med badminton på lunchen och klättergymmet ikväll - det kostar att ligga på topp ;)

Lumber skrev:
> Det där lät varken billigt eller kul, krya på dig!!

Äsch, det var inte alls farligt - bedövningssprutan tog mest ont:) 1 timme tog det, de skar upp tandköttet, mejslade bort roten, borrade hål för skruven, drog i skruven och sydde ihop. Bra timpenning - men de var ju 3 som grejade...

Billigt blir det inte - har tidigare betalat 5800 och den här svängen kostar drygt 11000, och då är det inte klart på långa vägar...
Nu väntar 6 månaders läkning innan nästa bit på skruven skall dit...jag kommer nog inte att kunna le förrän 2011;)

Delade ut lite kränk längs Mälaren imorse. Roligast var en dam med elcykel samt en fellow gubbpendlare i full mundering inklusive skoöverdrag. Han försökte spela boll men fick (något förvånande) vika sig. Tror inte hans smala däck trivdes i gruset.

Det fina med att ha en skruttpendlare är att det är roligare att kränka och att man kan skylla på materialet om man blir frånåkt :)

/Johan

Alltså!! Det är så roligt att cykla till jobbet nu med en riktig cykel och rena vägar. Visst finns det lite grus kvar på sina håll, men jag tar det som ett tillfälle att öva på vänsterbensskiddning.

Underbart väder, men lite kallt. Götaälvbron var fullkomligt igenproppad av sega cyklister som vinglade fram och tillbaks så man inte kunde köra om.

JojjeM skrev:
.......
> ...och 3,3 i Uppsala blir lite vardagsmotion i
> alla fall
>

Vad var det för mjäkig väg genom Uppsala? Du får väl åtminstone sprätta i Carolinabacken på vägen hem så blir det lite mer vardagsmotion.
;-)

cyklariskogen skrev:

> Du blev även omcyklad av en av mina ofavorittyper
> av cyklister vid Alvik. Typen som genar genom hela
> korsningen från Statoil-sidan till Alviks
> måleri.

Det här är ju skrämmande. Endera för att jag är bevakad utan att jag vet om det, eller för att jag är så ouppmärksam att jag inte ens ser mina medtrafikanter... Men jag håller med dig om att korsninigsgenarna är de lägst stående i pendelhackordningen.

evo skrev:
> Du är så ytlig skaparn. ;)

Korrekt. Jag bytte sneakers två gånger innan jag kom fram till ett par som blev den perfekta färglänken mellan mina jeansbyxor och cykeln

tog en sväng genom stan vid lunch. På götgatssbackens krön mötte jag en snubbe på cruiser modell jättechopper. Jag hade kanppt tänkt tanken "hur jobbigt får han det uppförs" förren jag mötte två killar på bromsfra BMXer som skulle ner för backen. Det var nära att jag vände för att se hur det gick för dem, men de klarade säkert skvian genom att grinda en barnvagn eller nått. =)

Vad är det med alla dessa gubbsvettos med "snapp-reflex" runt båda benen som Alltid ska vara först till nästa rödljus?

Speciellt från Slussen till Skanstull. När väl Skanstullsbron kommer är det inte lika kul att cykla snabbt tydligen...

Tog en tur till Marievik via Gamla Stan, Norr Mälarstrand och Västerbron. Riktigt skönt att hoja hemifrån efter nio ty all trafik var som bortflugen.

Första pendlingen på Wilier SS racern, såg inte så kallt ut idag men mina fingrar var rödfrusna efter 9 km.

Fick dessutom till en dubbelkränkning alternativt "tack för sparringen" av en mycket snygg Colnago CT1 Titanio.

Senast redigerad av en moderator:
Globalistic (fd Bang) skrev:
> Vad är det med alla dessa gubbsvettos med
> "snapp-reflex" runt båda benen som Alltid ska
> vara först till nästa rödljus?
>
> Speciellt från Slussen till Skanstull. När väl
> Skanstullsbron kommer är det inte lika kul att
> cykla snabbt tydligen...

Eeehhh... är det mig du menar?
Jag tog Hornstull i dag det var nog därför du inte såg mig.

Blev omkörd av en Columbusräser i Värtahamnen. Strax efter bron från Tegeluddsvägen. Gav mig fan på att hänga med. Trots att jag satt på min blytunga mtb-pendlarhäck. Var tvungen att släppa lite precis innan Lidingöbron. Han fick 100 meters försprång. Fick lite syra på bron när jag försökte gå ikapp. Men jag lyckades minska ned gapet. Hela tiden malde det i huvudet: "detta är vansinne, du ska träna ikväll, spar på krafterna." Men inte lyssnade jag på det. Han hade mellan 20-100 meters försprång resten av resan. Jag slog av på takten vid golfklubben. Ingen komfortpendling här inte.

mzi skrev:
> cyklariskogen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Du blev även omcyklad av en av mina
> ofavorittyper
> > av cyklister vid Alvik. Typen som genar genom
> hela
> > korsningen från Statoil-sidan till Alviks
> > måleri.
>
> Det här är ju skrämmande. Endera för att jag
> är bevakad utan att jag vet om det, eller för
> att jag är så ouppmärksam att jag inte ens ser
> mina medtrafikanter... Men jag håller med dig om
> att korsninigsgenarna är de lägst stående i
> pendelhackordningen.

Hmmmm, kanske skulle lägga ett inlägg i "Dagens happy-spotting"-tråden också. Du såg ut att vara fullt upptagen med att inte bli påkörd av alla vingelpellar som hade bråttom över korsningen. Blå jacka, vit-röd cykel, såg förmodligen helt vettskrämd ut.

P

sitter och eftersvettas lite diskret på uppsalapendeln. Råkade komma iväg lite sent från jobbet plus att det var motvind resulterade i ett onödigt tufft pass från sumpan till centralen. Mjölksyran lurade i låren hela vägen.

/johan

Globalistic (fd Bang) skrev:
> Du brukar väl inte cykla från Slussen ut mot
> Haninge via Globen?

Nä det är lite långt. Den vägen svänger man ju av vid Gullmars mot Huddinge. Men jag kan köra mot haninge nån dag om du vill bli avhängd.

Ja du vet vad jag cyklar på så det e bara att hänga av mig när du känner för det.

Nej ingen aning. Men ouch jag får nog fundera lite efter att ha totalt blåst ur lungorna redan på första delsträckan hem i dag. (Från Sveavägen till Sergels Torg)...

Två hårda racerpass i jobbpenföing igår. Kände mig därför lite seg idag, typisk tisdag dvs. På vägen hem blåste det hårt lyckades ändå snitta 32km/h inkl 2 tuffa backar. Imorgon blir det lite lugnare tempo

Vek in en höger sidospegel på en liten skåpbil innan Västerbron då han ändå inte använde den. Tror inte han märkte det då han fortsatte som inget hade hänt...

Hemvägen var det lugnare, fortfarande skämmigt dåligt kondis dock.

Punkor är verkligen heltrist. Lite tröst dock att jag upptäckte den redan innan jag lämnat parkeringen, en gnutta trevligare att stå där än vid vägkanten och byta slang. Hann ändå bli rejält kall i snålblåsten innan jag kom iväg.

Jag och en kompis blev omkörda av en riktigt snabb pendlare strax efter universitetet på väg mot mörby ikväll, och strax efter av en till kille. Vi hängde på och snart började dessa 2 tävla. Vi kände oss manade att kränka båda 2 precis innan danderyds sjukhus, men det hade jag nog inte lyckats med om jag hade haft den vanliga pendlarcykeln. Sjukt kul att se och jag skulle inte bli förvånad om någon av dem satt och läste här.

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Ridley Crossbow & Conti GP 4-Season 28mm

Väder: Sol, 0 hemma, +4 i stan

Distans: Drygt 16 km

Snittfart: 29,3 km/h

Kränkningar:
6, fast ingen hänger på när jag bjuder upp till dans...

Kalorier: 563 KCal.

Övrigt: Skällde ut en Säpo/Livvaktsbil som stod parkerad på cykelbanan på Birger Jarlsgatan, fick beröm för tilltaget av medpendlare.

Bild:

Fortfarande seg i benen. Skön pendling hem igår i sol o hellas. Hade sällskap av en liggcykel. De farliga ut att cykla på.
Idag var det en vanlig dag på cx´n till jobbet. Fast folk var ovanligt trevliga i trafiken. Körde jag i fel stad?

Damcykel + kvinna + mobiltelefon + en hand på styret + vinglade mitt i cykelbanan + handväska på styret = Inte bra!

Det var svårt att visa fingret med lobster-handskar idag.

evo skrev:
> Det var svårt att visa fingret med
> lobster-handskar idag.

+1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp