Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Var kan man få påse i eftermiddag? Skall från Kista via Alvik och sedan till Bromma på eftermiddagen - eller är det kört för oss som rör oss i förorterna. Gratis är annars aldrig fel ;)

PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> JojjeM - tror att bästa stället att få tag på
> vettig pump är Cykellandet på Fredsgatan. Har OK
> sortiment.

Japp, det blir antingen där (köpt både slang och lås där tidigare) eller på Cykelhörnan som ligger lite närmare jobbet.

/Johan

Helt djävla otroligt! Jag pendlar året runt och lyckas missa den här påsutdelningen nästan varje år pga att jag måste åka kommunalt den dagen.... För övrigt var tunnelbanan överfull imorse när jag åkte, längtade ut...

PerryE skrev:
> Var kan man få stock i eftermiddag? Skall från
> Kista via Alvik och sedan till Bromma på
> eftermiddagen - eller är det kört för oss som
> rör oss i förorterna. Gratis är annars aldrig
> fel ;)

ingen aning faktiskt. Kolla med Mollo ;)

nu har jag för övrigt köpt en pump och är på väg med t-bana mot kungsholmen.
/johan

Whats the fuzz? Har de uppgraderat den där påsen? Jag brukar också gama åt mig påsar, men max 2 st. Senast låg det några papper och en äcklig juice i den. Jag åkte tåg i morse, det var som det oftast är, helt ok.

SuperApe skrev:
> Whats the fuzz? Har de uppgraderat den där
> påsen? Jag brukar också gama åt mig påsar, men
> max 2 st. Senast låg det några papper och en
> äcklig juice i den. Jag åkte tåg i morse, det
> var som det oftast är, helt ok.
Verkar så enligt en kollega. Choklad o cykelkarta som är gratis. Själv var det SL till jobbet.
Snart är det valpropaganda tider. Då kommer de stå massa folk o dela ut saker. Tips till dem är att jag uppskattar gott kaffe o salamimackor om jag skall mutas..

Lite sportsonreklam med rabatt på cykelservice, skor och en 10% på allt-check var väl största behållningen av påsen. Det och TdF-känslan av att få langning på vägen =)

rikard skrev:
> Lite sportsonreklam med rabatt på cykelservice,
> skor och en 10% på allt-check var väl största
> behållningen av påsen. Det och TdF-känslan av
> att få langning på vägen =)

En chokladbit från Marabou låg med i påsen också. Om någon undrar så kan jag meddela att chokladen blir mjuk om man förvarar den ovanpå en laptop under arbetsdagen.

Aron skrev:
> En liten undran som någon kanske kan besvara: Vad
> har lyckrapendlarna i sina gigantiska (+30 liter)
> ryggsäckar? Det verkar vara väldigt populärt
> bland den gruppen. Får man en sån på köpet
> när man köper en reflexjacka?

Kostym. Laptop. Anteckningsbok. Lunchlåda. Lagningskit. Extra slang. Verktyg. Spade. Verktygslåda. Nödfilt. Toapapper. Tre bananer. Ärmarna till reflexvästen.

Dvs allt som normalt går ner i en vanlig cykeltröja:)

Jag lyckas då alltid missa påsar. Kör förbi Hornstull nästan varje dag 6:30 men svänger höger direkt från Liljeholmsbron upp på Hornsgatan. Fast nu har jag hittat en annan lite längre och lugnare väg över Årstabron, inga påsar där heller. Måste jag in i stan och vända för att få påse?

Skönt väder. Lite små seg pga träningsvärk av att paddlat i helgen. Tur att jag har en liten slant rep-väskan. Plånboken ligger hemma :(

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Racer'n med FMB-däck.

Väder: 15 kyliga grader, soligt

Distans: 33 km

Snittfart: 26.8 km/h

Kränkningar:
Utförda, 1
Mottagna, 0

Kalorier: 589

Övrigt: Solig men mycket kylig morgon. Ingen frukost och halvdött med pendlare. Knävärmare & armvärmare denna morgon.

Bild: Spottade Lars Lejonborg :)

bild.jpg ht=725

Skön pendling tills bygget på sankteriksgatan, norrgående riktning. Där tvingas man ut i biltrafiken. Tänkte att jaja, då kör jag väll bilvägen till ljuset vid rörstrandsgatan. Så jag pinnade på å maxade ut min 42x16 å tyckte livet var gott tills det började tuta, å tuta å tuta. Kollar bak, en bil som inte är nöjd. Bilen fastnar vid rödljuset vid rörstrandsgatan så jag cyklar fram och knackar på:

Jag: Hur är det fatt?

Dam, 50: CYKLA PÅ CYKELBANAN!!!

Jag: Ah, jo det går lite långsamt och det är byggen och ...(avbruten)

Dam: HOPPAS DU BLIR PÅKÖRD DIN JÄVEL!

Det la ju lite sordin på morgonen.

ja bra fråga. jag har blivit uppmanad till att polisanmäla, eller iallafall ringa henne & säga att hon är polisanmäld. men jag vettefaen, polisen har väll bättre saker för sig.

Påkörd av en skitunge på moppe som kom i en skymd kurva på fel sida av vägen, tur att man körde långsamt där. Han fick en rejäl utskällning med högertrafik som tema, han sa inte ett knyst...
Så dagen kunde börjat bättre, 2st skrubbsår på armen.

aaah mja. det är mest sorgligt, hon är lika gammal som jag, 34. Men när jag såg henne i bilen trodde jag hon var 45, minst. Hennes liv är redan så jäkligt tror jag. varför annars uppför man sig sådär? två lika gamla människor, den ena glatt cyklandes på sin hembygda stolthet, vinden i håret (hjälmen) denna underbara morgon. Den andra fast i sin gamla opel med hatet kokande.

Först tänkte jag åka & skära hennes däck, men nu funderar jag mest på att skicka henne blommor & en nalle på hennes födelsedag, med en uppmaning om tolerans & att kramas i trafiken.

Toppen toppen!
Gick upp vid femsnåret för att träna lite landsvägcykling.
Har tydligen lovat att puttra runt siljan i helgen så jag tyckte att det behövdes lite asfaltsnötning.
Vid en snabb titt i cykelgarderoben visade det sig att crossen var mest lämpad för övningen.
Tog en mystur till Boo, ut ur stan på relativt tomma gator.
Vackert som bara den över skurubron, kul att mata på.
Susade förbi några pendlare påväg tillbaka mot stan, betydligt fler på gatorna efter klockan sex.

Efter frukost blev det vardagscykeln till jobbet.
Nu är sommaren här. Båtarna på uppställningsplatsen vid Liljeholmen är nu borta och har blivit ersatta av Whonmobils. En tysk familj käkade frukost på parkeringen.....
Whonmobil.JPG ht=375

Senast redigerad av en moderator:
Ha ha ha ha, vilket underbart förslag. Jag tycker absolut att du ska göra det. Skriv något i stil med att du blev rädd och ledsen, när hon väl har lugnat ner sig kommer hon sannolikt att få dåligt samvete om du skriver så, och det torde ju vara det bästa om man vill att hon inte ska göra om det.
En annan poäng med det är att det visar att det är väldigt lätt att hitta folk, och att man inte ska hota folk till höger och vänster.

orm skrev:
> aaah mja. det är mest sorgligt, hon är lika
> gammal som jag, 34. Men när jag såg henne i
> bilen trodde jag hon var 45, minst. Hennes liv är
> redan så jäkligt tror jag. varför annars
> uppför man sig sådär? två lika gamla
> människor, den ena glatt cyklandes på sin
> hembygda stolthet, vinden i håret (hjälmen)
> denna underbara morgon. Den andra fast i sin gamla
> opel med hatet kokande.
>
> Först tänkte jag åka & skära hennes däck, men
> nu funderar jag mest på att skicka henne blommor
> & en nalle på hennes födelsedag, med en
> uppmaning om tolerans & att kramas i trafiken.

Vardagshjälte isf <3 T

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Crossbow & Conti 4Season 28 mm.

Väder: 10-15 grader, soligt

Distans: 16 km

Snittfart: 29,6 km/h

Kränkningar:
Utförda, minst 10, det var horder med neonriders överallt!
Mottagna, 0

Kalorier: 506

Klättrade m: 75

Övrigt: Soligt, blev lurad av min utetermometer som sa att det var 18 grader varmt när jag drog, åkte i kortärmat och shorts vilket var ganska kallt i början. Mkt seg i benen efter gårdagens Roslagsvåren solokörning (RR kommer ikväll). En radoné snubbe påpekade att minimitemperaturen att köra utan knävärmare var 15 grader i Sverige och 20 i Italien vid rödlyset i Roslagstull, någon här?

9 grader + motvind regn = försmak av sommaren? Fick (som bonus) framhjulspunka med ca milen kvar vilket sinkade mig med 8 minuter till.

Senast redigerad av en moderator:
Skön pendling i slen. kränkte en moppe på Hornsgatan. Hon blev förvånad.

Finfint somrig och hääärlig! De mångamånga blåmärken på armarna orsakade hagelskuren i Västerhaninge igår börjar skifta färg. Intressant erfarenhet!

Hann upp en annan cyklist vid Hudinge sjukhus, som betedde sig underligt: Från den ena sidan till den andra på cykelbanan och sen hoppade han upp och sladdade hit och dit i nerförsbacken för att ta ner farten, mitt ibland gående och mötande andra cyklister. Sedan pinnade han på så att jag trodde höftlederna skulle hoppa ur, för att sedan cykla mot rött för att kunna komma fortare fram. Cool snubbe på fixie...

+1. Jag brukar också bli avis.

bng skrev:
Cool snubbe på fixie...

Tog en omväg på nio mil på hemvägen. Trevligt värre. Med magknorr och vatttentorsk upptäcker jag utanför min port att nycklarna hem ligger kvar på kontoret.

Blev telefonkedja och jakt kors och tvärs över hela söderförort, för att få fatt på ngn som var hemma och kunde låna ut nycklar till kontoret, så att jag kunde komma in och hämta mina egna.

Summasumarum blev det 15 mil istället.

@bng LOL

/E

Eftersom det ska bli fint väder imorgon tänkte jag eventuellt att bjuda på LIVE Pendling i denna tråd...

Vi får se om tekniken är med mig...

Efter igår tagit kungsträdgården-slussen-skanstull vägen som var en upplevelse. Huga vad cyklar! Blev omogen och drog Götgatan bland bilarna. Lärdom? Nope tog skanstull-slussen nu på morgonen. Knappt några cyklar jämfört med igår. Körde om en focus racer/cx som verkar ha kört omkull. Någon här?

Jag tbane-pendlar. Då kan man surfa happy samtidigt det är lite kul. Orsaken är förkylning.

sval och skön morgon även om det var lite motvind på min tur norrut. mötte björre också vilket alltid piggar upp. :)

Jag har slutat pendla. Numera cyklar jag bara fram och tillbaka till jobbet.

Black planet skrev:
> Efter igår tagit
> kungsträdgården-slussen-skanstull vägen som var
> en upplevelse. Huga vad cyklar! Blev omogen och
> drog Götgatan bland bilarna. Lärdom? Nope tog
> skanstull-slussen nu på morgonen. Knappt några
> cyklar jämfört med igår. Körde om en focus
> racer/cx som verkar ha kört omkull. Någon här?

Ta Slussen-Katarinavägen-Rentstijernas gata-Ringvägen-Skanstull i stället så slipper du dom flesta dårarna, brukar vara sånt flyt att tidsmarginalen är marginell :-) T

> Ta Slussen-Katarinavägen-Rentstijernas
> gata-Ringvägen-Skanstull i stället så slipper
> du dom flesta dårarna, brukar vara sånt flyt att
> tidsmarginalen är marginell :-) T

Jag har till och med gett upp den vägen och kör gamla skanstullsbron, bort till Danvikstull och sen Stadsgårdskajen därifrån. Men Skeppsbron är ju inget vidare just nu..

Lite motvind, men ändå skönt. Blev återigen passerad av cyklist på mattsvart "hybrid" som startar vid skolan i Älta. Någon här som känner igen sig?

Idioter på liljeholmsbron..

Det är livsfarligt med alla idioter som går ut i mötande cykelfil och försöker köra om i uppförsbacken på liljeholmsbron. Minst en gång i veckan är det nära att det smäller/slår ihop styren för nån idiot sticker ut i min fil, och då kör jag ändå riktigt försiktigt där. Händer nånting så ramlar man antingen och smäller rakt in i ett led på 5-10 cyklister, eller så ramlar man över staketet, vilket är läskigt lågt, rakt ut i gatan där bilarna kör väldigt tätt.. Platt som en pannkaka, finns inte en chans att bilarna hinner stanna.

Om ni är en av dom som cyklar över liljeholmsbron på morgonen in mot hornstull, titta upp i mötande fil innan ni väljer att cykla om den före er. Är ni en av dom, idioterna, som är så trötta att dom tittar ner i marken när dom väljer att köra ut i mötande fil, så är det fan dags att dra ner på tempot ordentlgt eller träna upp er nån annanstans så ni orkar hålla blicken framåt.

Fin pendling i lätt motvind med hybriden. Fick en fin hare att jaga iform av en gul racer. Växeldrog lite men i stan hade han en generösare tolkning av trafikregler (rödljus)så han ryckte men jag kom ändå om hela tiden. Vid en korsning när vi båda stannande och hälsade förklarade han att det var fel på växlarna.

Surade hela vägen för det var motvind fast jag ville ha medvind.

orm skrev:
> Jag tbane-pendlar. Då kan man surfa happy
> samtidigt det är lite kul. Orsaken är
> förkylning.
>
Aha, huvudanledningen till att jag vägrar att åka tbana - förkylda människor i sätet brevid.

heffa1 skrev:
> Fin pendling i lätt motvind med hybriden. Fick en
> fin hare att jaga iform av en gul racer.
> Växeldrog lite men i stan hade han en generösare
> tolkning av trafikregler (rödljus)så han ryckte
> men jag kom ändå om hela tiden. Vid en korsning
> när vi båda stannande och hälsade förklarade
> han att det var fel på växlarna.

Hade han inget friläge?

jomper skrev:

> Jag har till och med gett upp den vägen och kör
> gamla skanstullsbron, bort till Danvikstull och
> sen Stadsgårdskajen därifrån. Men Skeppsbron
> är ju inget vidare just nu..
Det är min slö väg ifrån k-holmen hem till Enskede. Lugnare tempo men jag får hjärtsnurp pga alla cyklister att hålla reda på. Det räcker med mig själv ;)
Tack för tipset Little Stereo. Du glömde väl säga att kl 0400 så slipper man folk o fän. Min normala väg är bort till liljeholmen o västerbron. Men det är lika illa där. Det är bara kolla STIZZE inlägg.

orm skrev:
> Först tänkte jag åka & skära hennes däck, men
> nu funderar jag mest på att skicka henne blommor
> & en nalle på hennes födelsedag, med en
> uppmaning om tolerans & att kramas i trafiken.

Haha.. bra idé! Do it! Jag kan skänka en slant till buketten. Vi kanske kan samla ihop ett stort gäng cyklister och komma och överlämna presenten gemensamt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp