Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
14 km
24,5 i snitt
Svettig som en björn

11 grader på väg till jobbet
25 grader på hemvägen.

Ska försöka cykla mer till jobbet. Hade som mål att cykla till jobbet minst 3 dagar i veckan denna säsong. Hittils har jag cyklat 2 ggr totalt. Skämmes på mig.

Sega ben o inget flås på vägen hem.Det har varit dåligt med extra rundor på vägen hem.Inte bra. Lika bra att köpa en el-cykel..

Värsta tempofarten hem, kände mig som Tor Hushovd! Södertälje - Bagis 48,9 km på 1.35 är en rejäl putsning av perset. Brukar vara mycket segare på hemvägen, men idag var det tvärt om. Flåset och benen hade ingen botten, jag bara trampade på. Skön känsla.
Få cyklister på min runda idag.
/K

Konstaterade återigen att det är synd om de som försöker träningscykla i de centralare delarna av Tokholm. Skönt att slippa sånt. Det blev väl knappt 2 mil med lite ärenden längs vägen.

Hi-hi, bad ju om hjälp med en bra väg från söder till värtan igår...

All cred till er som tar er igenom den folkhopen och blandningen av underlag varje dag!
Snacka om gående i cykelbanan, jag tycker normalt att Västerbron är jobbig - men detta var uselt, väljer ni bilvägen istället?

De hade lite lagom stängt av delar av skeppsbron för att sessan skulle träna kortege och lett in gående o cyklister till kajen, den följde jag vilket nog var lite galet.

Bild7.png ht=245

Bara där tog det nog en 10 minuter för 250 meter, sen var det fina fisken - strandvägen och ut förbi berwald var ju riktigt fin.

Jag trodde det skulle regna, men jag slapp bli blöt.
Får se hur det blir i eftermiddag när jag ska hem. Nya hjälmen satt som en smäck och gjorde säkert att det blev 0.1 km/h bättre på snittet.

sista dan inför semestern =) Men benen var lite sega, men det går nog lättare hem då man förhoppningsvis får vinden i ryggen...

Fin sommarnattshemcykling i går. Det blev några glas vin, precis som jag hoppades. Vid tiodraget bytte jag om och cyklade i den ljumma ljusa sommarnatten. Nästan inga bilar, helt vindstilla och inga moln. Ujuj, jag måste ta en cykelnatt snart!

Kände däremot draget av för långa hår längs underbenen så det blev ett pass med hyveln när jag kom hem. Nu är det slätt och mjukt.

En grävling, två rådjur och två harar.

I dag blev det bil....

Pappasmurf skrev:
-------------------------------------------------------
> Hi-hi, bad ju om hjälp med en bra väg från
> söder till värtan igår...
>
> All cred till er som tar er igenom den folkhopen
> och blandningen av underlag varje dag!
> Snacka om gående i cykelbanan, jag tycker normalt
> att Västerbron är jobbig - men detta var uselt,
> väljer ni bilvägen istället?
>
> De hade lite lagom stängt av delar av skeppsbron
> för att sessan skulle träna kortege och lett in
> gående o cyklister till kajen, den följde jag
> vilket nog var lite galet.
>
>
>
> Bara där tog det nog en 10 minuter för 250
> meter, sen var det fina fisken - strandvägen och
> ut förbi berwald var ju riktigt fin.

Det är ett helevete. Om jag cyklar sent så segar jag mig igenom det korrekta vägen. Om jag är tidig så kör jag bussfilen.

Morgonpendlingen var lugn och skön! Såg betydligt jobbigare ut för den äldre damen som blev påkörd av en taxi vid kungsholmstorg. Gott om folk som hjälpte till så jag gled förbi, men hua, bilar är bra hårda.

Pendlade med bil idag och gjorde några observationer.

a) Hur vågar man som cyklist cykla om på höger sida om en bil som blinkar till höger i en korsning? Dessutom sen svänga in rakt framför mig och svänga vänster - wtf? Snacka om att lita blint på att bilisten ser dig. Jag såg, tack, mina bromsar fungerar bra.

b) Att stanna för cyklister som kommer från höger retar upp bilen bakom rejält, tillräckligt mycket för att hon skulle köra om mig och tränga sig förbi, missade cyklisterna med några cm.

P

zodah skrev:
> Pappasmurf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hi-hi, bad ju om hjälp med en bra väg från
> > söder till värtan igår...
> >
> > All cred till er som tar er igenom den
> folkhopen
> > och blandningen av underlag varje dag!
> > Snacka om gående i cykelbanan, jag tycker
>
>
> Det är ett helevete. Om jag cyklar sent så segar
> jag mig igenom det korrekta vägen. Om jag är
> tidig så kör jag bussfilen.

+1. För övrigt lugn pendling för min del. Kollegan fick däremot en flygtur över fronten på en bil som bestämde sig för att svänga in på cykelbanan framför honom för att parkera.

> b) Att stanna för cyklister som kommer från
> höger retar upp bilen bakom rejält,
> tillräckligt mycket för att hon skulle köra om
> mig och tränga sig förbi, missade cyklisterna
> med några cm.

Händer mig då och då när jag släpper förbi cyklister vid rondellen i korsningen Oxenstiernsgatan / Valhallavägen. Tut-tut! Fast många cyklister visar uppskattning också.

Sydlig vind och lite folk på cykelbanorna söderifrån gjorde att snittfarten låg över 30 ända in till Götgatsbacken. På Skeppsbron fegade jag och tog inte bussfilen trots att bussarna nog inte går i Stockholm idag.

Ha, fick poliseskort skeppsbron hem kl 21 mitt i folkvimlet, lyckades hålla hjul på 4 mc-poliser för iltransport hem från jobbet efter en sjukt lång dag... :-D T

Dagens pendling

Cykel & Däck: Racer'n med FMB däck

Väder: 12 grader, molnigt

Distans: 6.8km

Snittfart: 23.6

Kränkningar utförda:
Utförda: 1
Mottagna: 0

Kalorier: 236

Övrigt: Kallt. Fick köra med långa vindtäta vantar idag. Höll på att bli rejält klippt inne i city då snubben i bilen varken saktade ner eller lydde väjningsplikten då jag kom cyklandes på cykelbanan. Jag fick välja, skrika för att han skulle fatta å det slutade nästan med att jag körde in i trottoarkanten å trafikskylten. Sedan stannade jag 60m frammåt för rött ljus vilket han också gjorde. Då ser jag att det sitter två äldre män å garvar åt mig. Tur att jag fick regnummret i alla fall...

Näst värsta all time nära döden upplevelsen idag. Ska köra om stillastående buss samtidigt som jag får buss som möte, då bestämmer sig kedjan för att hoppa på utsidan och låser sig. Resultatet blir att jag tappar balansen och vobblar så mycket från sida till sida att jag är helt övertygad om att jag kommer ligga under den mötande bussens framhjul. När jag någon sekund senare inser att jag fortfarande sitter på cykeln är jag så chockad att det tar ett tag innan jag inser att jag ska bromsa och åka till trottoaren.

Lärdom: Om du misstänker att du behöver justera växlarna, skjut inte upp det

Jag hann också tänka "shit, fan, vad fan håller han på med, JÄVLAR, nu Smäller det, HELVETE, MIN CYKEL!!!, JÄÄÄÄVLA IDIOT!!, Vafan håller han på med, han måste ha liten penis"

Jag kokade inombords.

För svalt.
Fast betydligt torrare än fredagens hemfärd i ösregn.
Halvtrötta ben som blev heltrötta. Ganska skönt ändå.

Bang: Du höll på att bli påkörd och det du tänkte på var mördarens penis? Respect!

Morgonkrispig luft, sol, sval värme på bara ben, lite sega ben och ett glatt humör. Knappt någon trafik. Mötte en handfull räsercyklister som körde i motsatt riktning. De flesta hälsade tillbaka.

Det blev 52:20 på 27 km. I eftermiddag ska det gå lite fortare!

bjorre skrev:
> Bang: Du höll på att bli påkörd och det du
> tänkte på var mördarens penis? Respect!

Ja, jag såg ju honom eftersom det var fri sikt i hela T-korsningen. Förra gången jag blev påkörd hann jag inte tänka något eftersom Taxi'n framför mig gasade och gjorde en u-sväng över heldraget *pang* å jag låg på gatan :/

Blev sjukt blöt och kall på hemvägen i fredags. Åska, hagel och nästintill driv-is.
Kontrade det med att klä mig för varmt imorse (även om det var kallt).

Dagens pendling

Cykel & Däck: Langstern & Conti Contact 28mm

Väder: 12 grader, molnigt

Distans: 15,6km

Snittfart: 28,8

Kränkningar utförda:
Utförda: +5
Mottagna: 0

Kalorier: 474

Klättrade meter: 100

Övrigt: Bytte till Langstern nu när VR är avklarat för lite mer avslappnad pendling. Ont om folk i kylan var det, månne har alla VR åkare tagit dagen ledig. Kände mig OK efter helgens Sub 9 försök förutom lite ömhet i vänster knä.

Gick smidigt trots sen start (yngsta dottern hemma p g a vattkoppor) - lyckades skrämma en tant när jag körde om vilket jag har lite dåligt samvete för - skall nog hojta till i fortsättningen. Uncle John ren och fin rullade bra - i veckan skall jag nog börja köra "gamla" Orbean och ta lite omvägar.Alternativt försöka komma igång med fixien som nu är jätteren och nysmord - dessa i-landsproblem vilken cykel man skall ta ;). Största fördelen är nog ändå att morgonpunka aldrig är en ursäkt att inte cykla till jobbet ;)

Tog bilen, ont i nacke o axlar efter Vätternrundan. Imorn blir det cykel tänkte jag.

Det verkar som att Vätternrundan tjänade som ett utmärkt träningspass! Efter en vilodag igår var benen nästan piggare än någonsin idag. Ok, lite träningsvärk i morse kanske men i övrigt förvånansvärt fräsch. Nu gäller det att ha disciplin på träningen under semestern också!

Premiärtur med de nya BMX-pedalerna i plast tillsammans med de nya remmarna från HoldFast. Varför har jag inte alltid cyklat så här när jag har cyklat med fastnav?

Hojade med Vic en bit på Hornsgatan och hade ett trevligt samtal innan han vek av.

Skitmorgon.

KOm fram till omklädningsrummet på jobbet och kommer på att jag inte har några byxor. fan. Hem igen och stryka kostymbyxor. (inte min starka sida, det tar ganska många minuter). Påt igen och cykla som en liten gnu till jobbet. 9:40 är jag på plats.

Tog raka vägen till anställningsplatsen idag. Tänkte kränka en snubbe på fixie på Västerbron men han svängde runt över hela cykelbanan så jag lade mig bakom för säkerhets skull... den där jäkla låten dök upp i huvudet igen...

Märkligt. Trodde jag skulle ligga och kvida över muskelvärk efter VR, men jag kände mig fräschare än nånsin i morse, inte ens öm i sittfläsket. Längtar efter att åka hem och kränka Tranebergsbron en gång till.

1.5mil på 38min med ett snitt på 25,41 - jaha det var med bil det ja...skulle man inte kunna tro.
Imorn blir det cykel som sagt.

Idag gick pendlingen rätt smidigt. Var och hälsade på ett dagis i morse, så jag blev några timmar sen. Som väntat var det fortfarande en massa grejer i vägen på Skeppsbron. Förutseende som jag var hade jag redan från början lagt mig i bussfilen.
Hemvägen gick också utan några konstigheter. Hamnade i nån sorts tvärtom-synk med rödljusen, så de som brukar visa grönt visade rött och tvärtom.

premiärpendling med nya crossen. kommer ihåg varför jag gick över till sniglespeed med riser i stan ;)

skön morgonpendling i solen idag.. :)

såg en gul carrera med DA1380-hjul, rakt styre och plastpedaler vid fridhemsplan. inte den vanligaste kombon alltså, borde jag ha gjort ett civilt ingripande och brottat ner snubben och ringt 112 pga misstänkt cykelstöld?

för att jag är en dålig människa..

och det blev grönt. :)

Mötte en gubbe med skägg och en titanhoj vid Rålis, han såg snabb och läcker ut, tror han heter Mårten.

Det var bara en Volvo som försökte mörda mig idag. Jag på cykelbana, han ska in på parkering, vi får ögonkontakt, han saktar farten och sen gasar han igen. Jag hann mest tänka att det kommer att göra ont, innan han ändrade sig och bromsade igen.

Förutom det sega ben, varmt och skönt.

Jag mötte en ung man med klipp i benen! Men jag saknade verkligen klipp i tanken och var lite sen med att hälsa tillbaka.

Spottade en dam som blödde hakblod imorse men eftersom hon hade gott om sällskap och var vid medvetande fortsatte jag vidare. Fick tvärnita i Ropsten för att inte bli klistrad på grillen på en bil. Vid Berwaldhallen var det en jeppe som ställt sin bil precis där cykelbanan leder ut på Strandvägen men det gick bra. Normal pendling med andra ord.

Nära på att bli manglad på min korta pendling idag. Som tur var så var jag seg i starten vid trafikljuset vid vågmästareplatsen. Det hade slagit över till grönt för mig och precis när jag ska cykla så kommer det en sopbil i full kareta och kör mot rött (antar jag, eftersom jag gott och väl hade grönt). I övrigt väldigt lugnt och fint.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp