Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Högre fuktighet än igår men mycket mindre regn än väntat... Dock blåste det rejält mot bitvis vilket gav lite extra träning. Mer folk än jag väntat mig också.

Funderar på att montera pakethållare, i syfte att hålla 1-2 st cykelväskor. Ryggan behöver man ju inte ha på sig. Ned med den i en sidoväska bara alt. lämna den helt. Det borde väl funka.

Frågan är vilken väska som är lämplig. Den ska ju vara hyffsat vattentät.

Totteman skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderar på att montera pakethållare, i syfte
> att hålla 1-2 st cykelväskor. Ryggan behöver
> man ju inte ha på sig. Ned med den i en
> sidoväska bara alt. lämna den helt. Det borde
> väl funka.
>
> Frågan är vilken väska som är lämplig. Den
> ska ju vara hyffsat vattentät.

Min sambo kör med Vaude Aqua Back. Hållbar och vattentät; de har i alla fall klarat monsunperioden här i Lund. :)

Blött trots att jag slapp regn. En av pendlar kollegorna hade igår åkt fast för fortkörning (laser pistol) på cykeln i Vällingby. Cyklade 36 på 30 sträcka vilket kostade honom 2000 kr. Det verkar som trafikpolisen är nitiska iår.

2000 kr är en del pengar. Får nog köpa en cykeldator till pendlarcykeln. Classe eller Biltema brukar ha billiga.

bossjo skrev:
> Blött trots att jag slapp regn. En av pendlar
> kollegorna hade igår åkt fast för fortkörning
> (laser pistol) på cykeln i Vällingby. Cyklade 36
> på 30 sträcka vilket kostade honom 2000 kr. Det
> verkar som trafikpolisen är nitiska iår.

Skämtar du? Har det här hänt förut?

bossjo skrev:

hårt. han skulle tagit cykelbanan istället. :)

Nej jag skämtar inte dessutom hade polisen sagt att det var tur att du inte körde 41 då hade körkortet åkt. Vet inte om det finns någon cykelbana på platsen med å andra sidan gäller väl samma hastighets begränsning där som på vägen.

Fyra dagar för ankar i magsjuka bygger ingen raketpendlare... Benen verkade inte ha tagit så mycket skada, men pumpen och respirationsapparaten gick snabbt på rött trots mycket försiktigt tempo.

Med tanke på rapporterna om trängseln i går verkar regnet ha kommit som en välsignelse, för det var relativt lugnt söderifrån. Behaglig temperatur också, och inga incidenter. Inte så dumt alltså!

bossjo skrev:

Jösses! En av de vanligaste kommentarerna till polisen är: "har ni inget vettigare för er", men den har väl sällan passat så bra som nu. Om det inte samtidigt var trångt och stökigt på något sätt så ser jag det där närmast som maktmissbruk.

Totteman skrev:
> Funderar på att montera pakethållare, i syfte
> att hålla 1-2 st cykelväskor. Ryggan behöver
> man ju inte ha på sig. Ned med den i en
> sidoväska bara alt. lämna den helt. Det borde
> väl funka.
>
> Frågan är vilken väska som är lämplig. Den
> ska ju vara hyffsat vattentät.

Har kört med en Ortlieb Bike-packer snart ett år. Tokrejäl sak, nästan så man skäms att äga en sån utan att cykla tvärs över kontinenter och annat. Som det ser ut nu så kommer den att gnaga sig genom aluminiet i pakethållarens stöttor innan själva väskan går sönder. Höll fullständigt torrt hela förra vintern.
Kunde vara bättre/smidigare på två punkter:
- locket är lite konstigt, det är högre än vad öppningen är vid, så man får en luftficka högst upp utan någon nytta. Krävs lite trick och finter för att verkligen utnyttja hela volymen.
- Handtaget som också öppnar hängarna känns lite vekt att bära väskan i, dessutom balanserar den konstigt då. Alltså behöver man axelremmen, som man sen får stuva direkt under locket på ett sätt som visserligen funkar men som också känns sådär. Blir gärna en lite loop som hänger ut och dinglar.
Skulle gärna prova Roll-packern, inbillar mig att den lösningen är lite nättare.

Innan du börjar köra får du fundera på vilken sida du vill hänga väskan. Så länge man är på cykeln spelar det ingen roll, men måste man leda hojen är det stökigt om väska hänger på den sidan där du vill vara. ÅAS blir ekipaget bredare om du och väskan är på olika sidor.

mattel skrev:
> bossjo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blött trots att jag slapp regn. En av pendlar
> > kollegorna hade igår åkt fast för
> fortkörning
> > (laser pistol) på cykeln i Vällingby. Cyklade
> 36
> > på 30 sträcka vilket kostade honom 2000 kr.
> Det
> > verkar som trafikpolisen är nitiska iår.
>
> hårt. han skulle tagit cykelbanan istället. :)

Han hade leg och lämnade fram det antar jag. Undrar vad som händer om man blir plockad när man är ute och tränar (utan leg som jag gör)?

dabac skrev:
> Jösses! En av de vanligaste kommentarerna till
> polisen är: "har ni inget vettigare för er", men
> den har väl sällan passat så bra som nu.

Nja, jag är inte rasist, men...

jag kan tycka att det är ganska bra att
- farbror Haffa gör hastighetskontroller på 30-sträckor
- farbror Haffa inte diskriminerar mellan olika typer av fordon

Sen finns det kanske lite omständigheter som kan diskuteras t.ex. om det är en typ av fordon som vanligtvis inte har hastighetsmätare. Och om man ofta ses köra bil och parkera på cykelbanor så kanske man inte behöver vara jättenitisk mot andra. Men men.

Skandal att man bötfälller cyklister för fortkörning på 30-sträcka tycker jag!

Anledningen till att man har 30km/t utanför t.ex. en skola är för att bilarna ska ha större chans att hinna stanna för ett utrusande barn + att man ökar chansen att barnet överlever drastiskt om barnet blir påkört i 30 jämfört med 50. En cyklist som håller i detta fallet 36km/t utgör en mycket mindre risk för ett barn än en bil som håller 30km/t.

Detta är första gången jag hör en trovärdig uppgift om att en cyklist verkligen blir fälld för fortkörning. Hoppas att det inte är någon ny policy från polisens sida, utan att ett undantag pga en ovanligt korkad polis av typen "paragrafryttare".

Supertramp skrev:
> Skandal att man bötfälller cyklister för
> fortkörning på 30-sträcka tycker jag!
>
> Anledningen till att man har 30km/t utanför t.ex.
> en skola är för att bilarna ska ha större chans
> att hinna stanna för ett utrusande barn + att man
> ökar chansen att barnet överlever drastiskt om
> barnet blir påkört i 30 jämfört med 50. En
> cyklist som håller i detta fallet 36km/t utgör
> en mycket mindre risk för ett barn än en bil som
> håller 30km/t.

Bilen har iaf bättre bromsar än vad du har, förmodligen bättre möjlighet att väja också. Du har mindre träffyta och mindre vikt, men tror ändå att du skadar ett barn (och dej själv) rätt rejält om du blåser in i ett i över tretti. Håller med om att det skulle kännas surt att åka dit då det kan vara svårt att uppskatta hastigheten utan mätare, men att stävja fortkörning i alla dess former kan jag bara applådera.

Thomas

Zodah jag utgår från att han hade leg. Vilket inte är så dumt att ha när man är ute och tränar om olyckan skulle vara framme det är inte roligt att hamna på akuten utan att dom vet man är, om man nu inte är vid medvetande.

Känner till ett fall där cyklist kört på gångtrafikant (cyklisten körde mot rött) så att denne avled. Det var dessutom en vuxen. Kan vara farligt att för andra med ett ekipage på 80 kg i närmare 40 km/h. Som cyklist är man inte alltid den mest sårbara.

bossjo skrev:
> Zodah jag utgår från att han hade leg. Vilket
> inte är så dumt att ha när man är ute och
> tränar om olyckan skulle vara framme det är inte
> roligt att hamna på akuten utan att dom vet man
> är, om man nu inte är vid medvetande.

Förvisso men jag tycker nog att själva akutbesöket är minst roligt ändå :-)

bonbon skrev:

> jag kan tycka att det är ganska bra att
> - farbror Haffa gör hastighetskontroller på
> 30-sträckor
> - farbror Haffa inte diskriminerar mellan olika
> typer av fordon

Alltså, det finns ju sträckor och sträckor.
Om det handlar om lite för fort + bra sikt + "tom" gata, då är det småaktigt, en varning hade nog gett en tillräcklig tankeställare och beteendeanpassning.
Om det handlar om lite för fort + begränsad sikt och/eller gott om andra trafikanter/fotgängare, då är det väl på sin plats.
Finns ju sträckor/tider FFA i innerstan där t.o.m. 15 km/h kan vara högst olämpligt, även om det nominellt sett skulle vara lagligt.

Det märkliga är väl att det kostar 2000 spänn när rödljuskörning kostar 1500. Ta det till tinget så det blir prövat ordentligt. De flesta trafikförseelser har inte samma straff för cyklister som för bilister.

Tunga ben hem idag, kom en brutal regnskur som var iof väntad med tanke på hur molnen såg ut, det var bara en fråga om tid men ALLTID regnkläder med mig såklart bara att hala fram.

Kollade ekrarna på bakhjulet på jobbet, konstaterade att två var lösa, svor, och tog det väldigt lungt hem.

bossjo skrev:
> Nej jag skämtar inte dessutom hade polisen sagt
> att det var tur att du inte körde 41 då hade
> körkortet åkt. Vet inte om det finns någon
> cykelbana på platsen med å andra sidan gäller
> väl samma hastighets begränsning där som på
> vägen.

Jag nämnde det här för grannens son som nyss blev färdig polis. Han var säker på att hastigheten bara gäller motorfordon. Han skulle kolla med trafikenheten på jobbet och återkomma.
För övrigt är det väl vid 51 på 30-väg som kortet ryker?

Sista kilometern hem i går vart riktigt blöt, men nu i morse var det torrt och fint. Riktigt fint faktiskt. Testade även lite nya alternativvägar nu på morgonen, men det blir nog en återgång till det normala vad det lider.

Jag blev uppdragen för västerbron av en kille på svart scott mtb. Han fick dock löpa fritt nedför bron, så rejssugen är jag inte. =)

Idag gick det lätt till jobbet. Bra tid också.

Där Götgatan möter Hornsgatan får man ibland stå en stund och så var det idag också. Rött. När vi stod och väntade på grönt kom det två st på höger sida och den ena skulle rakt fram, över Hornsgatan. Den andra skulle svänga höger på bilvägen. Problemet var att den som skulle åt höger var på vänster sida om den den cyklist som skulle rakt fram.

Det höll på att gå riktigt illa. Jag trodde att de skull gå omkull båda två när den ena skull skära den andras väg. Nu höll de sig på benen med akrobatiska konster.

Det var dagens iakttagelse...

Är det cykelbana längs 226:an? skall visst ut till Huddinge idag och det vore ju tråkigt att behöva ta tåget.

Inga problem att cykla till Huddinge. Från Hagsätra/Rågsved går det cykelbana längs 226:an (men det finns andra vägar också). Det kan vara bra att ta en titt på kartan hur det ser ut innan, jag tror iofs att det sitter skyltar hela vägen.

Senast redigerad av en moderator:
Gah! För kort, tråkig cykel, slutade inte på något trevligt café! vad hände här egentligen? vart tog semestern vägen? Jag skulle ju cyklat!

Rikard: det är cykelbana till Huddinge från Årstafältet. Förbered dig på vilsecykling mellan Örby och genom Hagsätra. Sen blir det enklare.

Fikasvettot skrev:
> Rikard: det är cykelbana till Huddinge från
> Årstafältet. Förbered dig på vilsecykling
> mellan Örby och genom Hagsätra. Sen blir det
> enklare.

ok. Startar vid gullmars och hade tänkt köra över bandhagen, men det kanske är bättre att vara vilse i hagsätra?

Nja. Mellan Örby , förbi Älvsjöbadet och till Lidl och macken söder om Hagsätra (eller är det Drogsved?) är det lite trixigt. Sen följer cykelbanan 226:an söderut. Ta nån väg du hittar.

Fikasvettot skrev:
> Ta nån väg du hittar.

Då hamnar jag ju inte i huddinge!!

Jag får köra på känsla och kompass och ta lite extra tid på mig helt enkelt =) Tack för tipsen.

bossjo skrev:

Be din kollega överklaga, det finns inget lagstöd för att lagföra/bötfälla en cyklist för fortkörning. Detta låter som samma skröna som att någon åkt dit för rattfylleri på cykel, finns inget lagstöd för detta heller.

Vidare så går det att bli lagförd/få böter för att man cyklat fort på cykel, tex för vårdslöshet i trafik mm men inte för själva hastighetsöverträdelsen.

Du kan även bli av med körkortet för bil om du vid upprepade tillfällen blir omhändertagen för fylleri när du är ute och vinglar på cykeln. Fakta äger.

Fikasvettot skrev:
> Gah! För kort, tråkig cykel, slutade inte på
> något trevligt café! vad hände här egentligen?
> vart tog semestern vägen? Jag skulle ju cyklat!
>
> Rikard: det är cykelbana till Huddinge från
> Årstafältet. Förbered dig på vilsecykling
> mellan Örby och genom Hagsätra. Sen blir det
> enklare.

Bra fråga! Vart tog semestern vägen...och visst skulle man cyklat. På mina 5 semesterveckor cyklade jag 2.5 mil. När jag arbetar 5 veckor får jag ihop dryga 125 mil cykling under samma tid enbart i pendling tillofrån jobbet....nu har man plussat på sig 6 kilo å de e bara att börja ösa igen....men skönt som fan att vara tillbaks i sadeln! Särskilt såna här ljuva dagar.

Rikard, Årstafältet är snabbare än via Bandhagen men om du tycker att det är kul att cykla dit så är bästa vägen därifrån mot Högdalen och då är det bara att blåsa på via Rågsvedsvägen så hamnar du på 226:an. Förbi Älvsjöbadet och Hagsätra är det stor risk för glas.

rikard skrev:
> Fikasvettot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rikard: det är cykelbana till Huddinge från
> > Årstafältet. Förbered dig på vilsecykling
> > mellan Örby och genom Hagsätra. Sen blir det
> > enklare.
>
> ok. Startar vid gullmars och hade tänkt köra
> över bandhagen, men det kanske är bättre att
> vara vilse i hagsätra?

Vilse i Bandhagen eller Hagsätra är som pest eller kolera, du kommer antagligen inte överleva någon av rundorna.

Men om du åker från Årstafältet så följer du bara cykelbanan och efter några km kommer du att komma fram till Huddingevägen, där svänger du vänster så att du kör Gamla Huddingevägen genom Örby och sen när du ser Jet/McDonalds så svänger du ner till vänster på cykelbanan igen, på samma ställe som det går en bilväg in till höger. Följ den under en tunnel och efter tunneln håller du höger uppför en icke brant backe och sen kör du vänster och förbi badet och sen följer du vägen till t-korsningen där du tar höger nerför backen och sen vänster innan tunneln som går under Huddingevägen så är du på cykelbanan igen. Lätt som en plätt.

Ridley skrev:

>
> Be din kollega överklaga, det finns inget
> lagstöd för att lagföra/bötfälla en cyklist
> för fortkörning. Detta låter som samma skröna
> som att någon åkt dit för rattfylleri på
> cykel, finns inget lagstöd för detta heller.
>
> Vidare så går det att bli lagförd/få böter
> för att man cyklat fort på cykel, tex för
> vårdslöshet i trafik mm men inte för själva
> hastighetsöverträdelsen.
>
> Du kan även bli av med körkortet för bil om du
> vid upprepade tillfällen blir omhändertagen
> för fylleri när du är ute och vinglar på
> cykeln. Fakta äger.

Exakt så.

Det här blir bara bättre och bättre!

Jag siktar nog raka vägen mot 226an på vägen dit och biter ihop genom hooden på väg hem så får jag testa bägge vägarna =)

Cyklade förbi en 30skylt vid en skola i nästan 40 knyck. Jag skrattade rått och bad en lärarkärring att dra åt helvete när hon pekade uppfostrande mot cykelbanan och avslutade med att sparka i luften åt hennes håll och visa "fuck you"-tecknet med båda fingarna och vråla rakt ut.

SuperApe skrev:
> Cyklade förbi en 30skylt vid en skola i nästan
> 40 knyck. Jag skrattade rått och bad en
> lärarkärring att dra åt helvete när hon pekade
> uppfostrande mot cykelbanan och avslutade med att
> sparka i luften åt hennes håll och visa "fuck
> you"-tecknet med båda fingarna och vråla rakt
> ut.

Vad man skall göra och vad som är lagligt att göra är inte samma sak.

Ridley skrev:

>
> Be din kollega överklaga, det finns inget
> lagstöd för att lagföra/bötfälla en cyklist
> för fortkörning. Detta låter som samma skröna
> som att någon åkt dit för rattfylleri på
> cykel, finns inget lagstöd för detta heller.
>

Säker på det? Nu har jag bara slösurfat lite på ngt som kallas lagen.nu, men även förare av inte motordrivet fordon verkar kunna bötfällas (14 kap 6 § trafikförordningen) för fortkörning (3 kap 17 §). I teorin verkar du tom kunna åka dit för fortkörning om du leder en ko... (jfr 1 kap 4 § 1 st.)

Men jag kan ha fel, finns det ingen jur.stud. här som kan styra upp detta. Har ju flera 30 sträckor på min pendlingsväg och tom jag kan ju i mina bästa stunder cykla fortare än så. En hundring kunde det ju vara värt men 2000 spänn, icke!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp