Hållbaraste navväxlarna

Hållbaraste navväxlarna
Både hos Shimano och Sram så snålas det frukansvärt med smörjmedel, vilket leder till ökat slitage och bättre broms- vilket är helt fel. Finishen på de nya naven är som sagt mycket sämre än förr, då de troligtvis polerade delarna med duk. Nu går man istället in för att få exakta mått och svarvstålets "avtryck" d.v.s. ränderna. Sådant förekom inte förr.
Om jag fortsätter med bromskatagorin, så har F&S tampats med detta väldigt länge. Från att stålbromshylsan med ränder kom, tills den ersattes med bromshylsan med mycket mönster. Nu har tydligen Sram gått över till bromsskor, vilket jag tycker är en kolossalt dålig konstruktion som Shimano använde sig av på 70-talet.

Jag skall också tillägga att vridreglage till navväxlar har inget att göra på en cykel- speciellt inte på barncyklar. Hade själv en barncykel med 3-växlad Nexus en gång i tiden; kompisarna likså, där växlarnas läge försvann på något sätt. Fjäder? Nåväl, min kompis hade sin cykel i drygt fem år, och där kände man inte vilket läge som var i. I navet kände man ju om det var ettan,tvåan eller trean, men på reglaget var det bortblåst. Detta visar ju att vridreglage inte passar sig på en barncykel, inte heller Shimanos skräp.

Tillbaka
Topp