Hållbaraste navväxlarna

Hållbaraste navväxlarna
Det påstås att Sachs/Sram S7 tål mer stryk än de flesta om man behöver många växlar. Det jag har på lastcykeln håller i alla fall ihop än, trots bitvis tunga lass och elakt låg utväxling.

Klarar du dig med tre växlar så är ett Sachs eller Sturmey Archer av de gamla odödliga treväxlade modellerna också ganska svåra att knäcka ...

/s-o

Hållbaraste navväxlarna
Det är egentligen hållbarhet jag vill ha, antalet är mindre viktigt. Jo, har snokat på nätet och det är väl sram p5, rohloff och treväxlade som är alternativen. Är dock nyfiken på konkret vilka treväxlade och andra möjliga typer. S7 hade jag missat, fint.

Hållbaraste navväxlarna
Jag pendlar flera hundra mil om året med Torpedos gamla treväxelnav, har kört sönder ett nav under åren och det av den nyare typen, versionen med en pressad kuggring i navhylsan (samma modell som SRAM tog över). Troligtvis gick lagret mot bromsidan p.g.a ett litet glapp och vintercykling (salt+vatten+is) + slarv av mig att inte känna om det uppstår lagerspel, man känner inte det vid cykling vintertid med ojämn väg och dubbdäck.
Sista två åren har jag kört två cyklar med den äldre (tror den heter Torpedo 515), jag upplever att dom är av mycket högre kvalitet, snyggare detaljer och inte alls lika grovhuggna som Sachnaven var på 90-talet.

Hållbaraste navväxlarna
Jag tror också mycket på den gamla sortens Sachs Torpedo treväxelnav. Det enda nav jag litar mer på är Sachs Duomatic. Jag har hamstrat ett ett gäng såna här i min låda med prylar jag ska bygga min ”Mad Max efter apokalypsen”-cykel av :)

/s-o

Hållbaraste navväxlarna
Ok, hur ter sig lagerspel? Hur vet jag om växlarna är "tillräckligt gamla för att vara bra", jag har kollat på ebay men det är inte så detaljerat=)

Då jag tyvärr har fler cyklar än vad som behövs så funderar jag på att sätta ett nexus inter-8 premium, då det har 135mm old-mått. Det har visserligen några andra navväxlar med men inter-8 tycks vara fint, har dock även funderat på alfines 501 (8-växlade). Känns även lättare att få tag i delar om du har ett nyare nav som är mer aktuellt.

federico skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag pendlar flera hundra mil om året med Torpedos
> gamla treväxelnav, har kört sönder ett nav
> under åren och det av den nyare typen, versionen
> med en pressad kuggring i navhylsan (samma modell
> som SRAM tog över). Troligtvis gick lagret mot
> bromsidan p.g.a ett litet glapp och vintercykling
> (salt+vatten+is) + slarv av mig att inte känna om
> det uppstår lagerspel, man känner inte det vid
> cykling vintertid med ojämn väg och dubbdäck.
> Sista två åren har jag kört två cyklar med den
> äldre (tror den heter Torpedo 515), jag upplever
> att dom är av mycket högre kvalitet, snyggare
> detaljer och inte alls lika grovhuggna som
> Sachnaven var på 90-talet.

Senast ändrad:
Hållbaraste navväxlarna
federico skrev:
> Jag pendlar flera hundra mil om året med Torpedos
> gamla treväxelnav, har kört sönder ett nav
> under åren och det av den nyare typen, versionen
> med en pressad kuggring i navhylsan (samma modell
> som SRAM tog över). Troligtvis gick lagret mot
> bromsidan p.g.a ett litet glapp och vintercykling
> (salt+vatten+is) + slarv av mig att inte känna om
> det uppstår lagerspel, man känner inte det vid
> cykling vintertid med ojämn väg och dubbdäck.
> Sista två åren har jag kört två cyklar med den
> äldre (tror den heter Torpedo 515), jag upplever
> att dom är av mycket högre kvalitet, snyggare
> detaljer och inte alls lika grovhuggna som
> Sachnaven var på 90-talet.

Jag brukar justera dessa nav så att man känner ett litet glapp när hjulet är monterat i ramen. Vet att jag läst i manualen till ett gammalt treväxlat Sturmey Archer-nav att spelet ska vara "slight at the rim". Frågan är vad som gäller för Torpedo-naven?

Hållbaraste navväxlarna
John Blaze skrev:

> Jag brukar justera dessa nav så att man känner
> ett litet glapp när hjulet är monterat i ramen.
> Vet att jag läst i manualen till ett gammalt
> treväxlat Sturmey Archer-nav att spelet ska vara
> "slight at the rim". Frågan är vad som gäller
> för Torpedo-naven?

Jag har läst en manual för F&S (Sachs) och det ska inte vara något lagerspel där heller, men det kräver en del justering för att få till det, man måste montera hjulet i ramen och dra fast det för att se så det inte blir för tight, kontramuttern har en tendens att sätta sig först när man drar den yttre muttern. Men när det är injusterat så kan man plocka av och på hjulet och utan att behöva göra om det igen.

Återkommer om vilka F&S Torpedomodeller som jag tycker är bra.

Hållbaraste navväxlarna
Den som söker han finner! Kanske lite aspergervarning på att läsa tyska servicemanualer från 50-talet. Men jag var tvungen att reda ut detta :)

När hjulet är fastskruvat i ramen ska det snurra lätt med inget eller mycket litet spel:

torpedospel.png

http://vancruisers.ca/tech/manuals/...manuals/Torpedo-55-Service-Manual/13.gif/view

Senast ändrad:
Hållbaraste navväxlarna
Miss Lycka skrev:
> Rohloff har de bästa navväxlarna.

Jo, det tycks vara tåliga grejer, dock sviiiiiiiindyyyyyra.

Hållbaraste navväxlarna
Miss Lycka skrev:

Ja, sett till stryktålighet och växelomfång. Vill man ha låga förluster och låg vikt är två- och treväxlade nav att föredra.

Hållbaraste navväxlarna
John Blaze skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rohloff har de bästa navväxlarna.
>
> Ja, sett till stryktålighet och växelomfång.
> Vill man ha låga förluster och låg vikt är
> två- och treväxlade nav att föredra.

Visste inte att det var lägre förluster där, intressant.

Hållbaraste navväxlarna
F&S-naven är ju de bästa, enligt mig. Dock finns det en del "svarta får" hos dem. Torpedo H3111 har inte så bra utbytbarhet av reservdelar och navet känns billigt; Torpedo Duomatic R2110: varför blanda in plast i konstruktionen, färre kulor på kulringarna, relativt dålig utbytbarhet.

De bästa är Torpedo 515 och Duomatic 102. Föregångarna till Torpedo 515 och Duomatic 102 kan jag ej uttala mig om. Torpedo 515: det bästa tre-växlade navet som F&S gjort. Det har enormt bra utbytbarhet och är mycket slitstarkt. Likaså är det med 102:an, där man kan plocka isär allting- precis som på 515.

Hållbaraste navväxlarna
RolleW skrev:
> F&S-naven är ju de bästa, enligt mig. Dock finns
> det en del "svarta får" hos dem. Torpedo H3111
> har inte så bra utbytbarhet av reservdelar

Är det verkligen så stor skillnad på 515 och H3111? Gamla 515 med smörjnippel är riktigt fina. Men nyare 515 från sjuttiotalet ser likadana ut som H3111 från åttiotalet. Sedan finns de där fula H3111 från nittiotalet, men de behöver vi väl inte bry oss om... ;) Och utbytbarheten av reservdelar är väl i princip samma? En fördel med H3111 är att man kan plocka ut hela insatsen ur navhylsan utan specialverktyg.

Hållbaraste navväxlarna
John Blaze skrev:
> RolleW skrev:
> -----
> > F&S-naven är ju de bästa, enligt mig. Dock
> finns
> > det en del "svarta får" hos dem. Torpedo H3111
> > har inte så bra utbytbarhet av reservdelar
>
> Är det verkligen så stor skillnad på 515 och
> H3111? Gamla 515 med smörjnippel är riktigt
> fina. Men nyare 515 från sjuttiotalet ser
> likadana ut som H3111 från åttiotalet. Sedan
> finns de där fula H3111 från nittiotalet, men de
> behöver vi väl inte bry oss om... ;) Och
> utbytbarheten av reservdelar är väl i princip
> samma? En fördel med H3111 är att man kan plocka
> ut hela insatsen ur navhylsan utan specialverktyg.

Jag är också nyfiken på skillnaden mellan 515 och H2111. 90-tals naven har ju den fula navhylsan och studerar man med lupp så är dom mycket mer grovhuggna, men det finns en fördel och det är den del som håller kedjedrevet, här har man två shims, ett tjockare och det tunna som också finns på äldre nav, fördelnen är då att man kan justera kedjelinjen ytterligare.

Kul att se effektdiagrammet, man har helt klart rätt nav!

Senast ändrad:
Hållbaraste navväxlarna
addefast skrev:

> Visste inte att det var lägre förluster där,
> intressant.

Varje ny planetväxel adderar lite extra förluster, så en planet (2-3 växlar) blir effektivare än två ...

Visst, moderna konstruktioner med nållagrade planethjul, oljebad osv kan säkert vara nästan lika effektiva, men ju fler rörliga delar som ska snurra desto mer effekt kostar det oftast. Och direktväxeln (1:1) är i princip alltid effektivast, vilket gör mig tveksam till de shimanonav som inte har någon direktväxel alls.

/s-o

Hållbaraste navväxlarna
En stor fördel med Torpedo (Sachs) treväxel är att man kan använda äldre växelreglage med nyare nav. På veterancyklar vill man inte ha moderna vridhandtag i plast, och ogärna det svarta plastreglaget från 80-talet. Jag kör med det här från 60/70-talet, det finns också en äldre version i svart, tror att det heter 55 och är något större.

Bilagor

• spak.jpg
    spak.jpg
    36 KB · Besök: 138
Hållbaraste navväxlarna
Det var ju kul att man får lite svar, hehe. Detta är en hel vetenskap för lekmän, men ni verkar ju ganska bra insatta.

När 515 kom -62, så var det ju ett väldigt fint nav- både ut- och invändigt. Enkelt att sköta och som sagt mycket hållbart. Så var det fram till mitten av -73, då man skrotade smörjnippeln, vaselin-blandningen, metall-bromshylsan och de "täta" kulringarna. Anledningen till detta bör ju ha varit att F&S fick ekonomiska problem och att folk inte kunde sköta naven. Man var nu tvungen att ordna så att naven fick en slags permanentsmörjning.
Ägarna till de nya naven uppmanades att ej hålla på med naven själv, utan lämna in dem till fackmän. Hur många gjorde det? Följden blev ihopbeckning... Sedan tampades ju F&S med frilägesproblemet; folk skötte inte heller detta.
-75 kom H3111 med "permanentsmörjning" och utan friläge. Ett nav som kom att betraktas som billigt.

Det här är ju vad jag tycker, men 515 är bra eftersom det är så mycket delar. Du kan plocka isär i stort sett allting. Att ena lagerskålen och medbringaren är lös tycker jag bara är ett plus; mindre slitage på navhylsan. Jag hävdar också att stålbromshylsan sliter mer på navhylsan än föregångaren.

Hållbaraste navväxlarna
De äldre naven hade även bättre tätningar och fler (och större?) kulor i lagerna. Kan tänka mig det betyder en hel del för slitstyrkan.

När folk slutade cykla till vardags och i regn och rusk var väl sådana här fina labyrinttätningar inte längre ekonomiskt försvarbara...

labyrint.png

Hållbaraste navväxlarna
Miss Lycka skrev:

Är de inte fultyska då?

Hållbaraste navväxlarna
addefast skrev:
> Funderar var alfine 8 placeras på diagrammet.
> Alltså dess effektförluster.

Gissningsvis en stump bättre än Shimanos sjuväxlade, eftersom det har bättre lager, men inte så våldsamt mycket bättre än så.
Sedan spelar det roll hur väl inkört/smort/justerat navet är också. Mitt Sram S7 blev märkbart trevligare och sannolikt lite effektivare på ettans växel efter en dryg vecka med trasigt växelreglage :)

/s-o

Hållbaraste navväxlarna
John Blaze skrev:
> De äldre naven hade även bättre tätningar och
> fler (och större?) kulor i lagerna. Kan tänka
> mig det betyder en hel del för slitstyrkan.
>
> När folk slutade cykla till vardags och i regn
> och rusk var väl sådana här fina
> labyrinttätningar inte längre ekonomiskt
> försvarbara...
>
>

Ja, man kan ju undra varför F&S ändrade detta under mitten av -72. Ekonomiskt?

Hållbaraste navväxlarna
Det kanske höll för bra och således inte hade någon plats i det nya spännande konsumtionssamhället.

RolleW skrev:
> John Blaze skrev:
> -----
> > De äldre naven hade även bättre tätningar
> och
> > fler (och större?) kulor i lagerna. Kan tänka
> > mig det betyder en hel del för slitstyrkan.
> >
> > När folk slutade cykla till vardags och i regn
> > och rusk var väl sådana här fina
> > labyrinttätningar inte längre ekonomiskt
> > försvarbara...
> >
> >
>
>
> Ja, man kan ju undra varför F&S ändrade detta
> under mitten av -72. Ekonomiskt?

Hållbaraste navväxlarna
Tjena!

TS har säkert fått svar på sin fråga.

Men iaf, kan bara tillägga att jag cyklat omkring på ett Sachs S7 de senaste åren, i ur och skur, vinter som sommar. Det har slitit hårt på navet, men det har ändå aldrig gett upp helt. P5 är säkerligen lika bra, gemensamma delar.

En ny klickbox, rengöring, nytt fett och nya kulor så gick det finfint igen. Rullar mycket lätt och mjukt. Låga förluster. Lagren ska inte spännas för hårt första tiden med nya lager, sen kan det dras åt så det inte glappar.

/skogsguru

Hållbaraste navväxlarna
Såg den här fina växeln på lunchen idag. Vet inte om det är zwei eller dreigang. Cykeln är en Crescent dam, gissningsvis från mitten av 50-talet.

Bilagor

• F&S_.jpg
    F&S_.jpg
    93.5 KB · Besök: 103
Hållbaraste navväxlarna
en liten sak: fotbroms dödar en hel del av effektivitet...

s-o skrev:
> shimanonav som inte har någon direktväxel alls.

Rätt för 7 växlade men fel för 8 växlade.

/E

Hållbaraste navväxlarna
happymtb.fr skrev:
> s-o skrev:
> -----
> > shimanonav som inte har någon direktväxel
> alls.
>
> Rätt för 7 växlade men fel för 8 växlade.
>

Yup. Och tydligen saknar även det 11-växlade direktväxel. Förmodligen döljer det sig ett fjortonväxlat nav där inne, som kommer att lanseras om några år, precis som den sjuväxlade modellen hittade en växel till efter ett tag :)

/s-o

Hållbaraste navväxlarna
Finns det nån konsensus kring vilken som är mest prisvärd/funktionell bland navväxlarna och som man faktiskt kan få tag på via LBS alt lämplig näthandlare så man slipper rota i antikvitetslådorna på lokala skroten?

Hållbaraste navväxlarna
Woooo
Här slösurfar man på happy och så dyker denna pärla upp.

Fick ett plötsligt behov av att rädda några gamla torpedonav och lägga undan....

Tack för eftermiddagsunderhållningen.

Hållbaraste navväxlarna
Posten kör ju Nexus inter-3, det borgar för något..
f.ö. har inte under mina sammanlagt 7 år i cykelbutik sett ett trasigt Nexus 3 (kanske något).
trasiga 3 vxl SRAM har jag däremot sett ett par.

Ska själv bygga ny hoj och tänkte då köra Nexus 3 (SG-3R40) med rullbroms, ska försöka få tag på lyxversionen med alu-hus ;)

De ska ekras i fyrkors (36 ekrar), 26" med stadiga fälgar, kommer kunna köra över landminor med de hjulen

Hållbaraste navväxlarna
Kör posten med eller utan fotbroms? Det nexus 3 som sitter på postens elcykel är utan fotbroms men känns inte som ett under av effektivitet för det...

Hållbaraste navväxlarna
Hejnrik skrev:
> Är det någon här på Happy som vet om Sram
> Automatix är något att ha?
> http://www.sram.com/sram/urban/products/automatix
>
> Såg att svenska cykeltillverkaren Pilen använder
> detta navet på sin sportversion, dock med
> fotbroms
> http://www.pilencykel.se/site/sv/pilen-sport

Nätryktena verkar mena att Sram automatix I alla fall är klart hållbarare än Sturmey Archers automatväxlade tvåväxelnav.

För engelsmännen verkar det vara så att åtminstone den första omgången som tillverkats har blivit skrämda av den klassiska tv-serien Mission Impossible när de var små. ”This hub will self-destruct in five seconds”, typ :)

/s-o

Hållbaraste navväxlarna
Det intressanta är att veta var man har direktväxeln, om man har nån, på treväxlade är det ju vanligtvis tvåan, på fyrväxlade är det ettan, underligt nog, om jag minns rätt.
Treväxlat med utväxlingen så att tvåan blir "normalen",
då funkar navväxel ganska bra (anpassar kransen bak).

Hållbaraste navväxlarna
Gurra skrev:
> Posten kör ju Nexus inter-3, det borgar för
> något..
> f.ö. har inte under mina sammanlagt 7 år i
> cykelbutik sett ett trasigt Nexus 3 (kanske
> något).
> trasiga 3 vxl SRAM har jag däremot sett ett par.
>
> Ska själv bygga ny hoj och tänkte då köra
> Nexus 3 (SG-3R40) med rullbroms, ska försöka få
> tag på lyxversionen med alu-hus ;)
>
> De ska ekras i fyrkors (36 ekrar), 26" med stadiga
> fälgar, kommer kunna köra över landminor med de
> hjulen

Jag har provat några olika Nexus 3 och gillar inte känslan när man växlar, dom är lite luddigare jämfört med gamla Torpedo(F&S/Sachs) Dreigang där man känner mer distinkt när man växlar, bromsen är också skönare på Torpedonaven. Nya SRAM versionenrna kanske är sämre?

Hållbaraste navväxlarna
tomasojohansson skrev:
> Det intressanta är att veta var man har
> direktväxeln, om man har nån, på treväxlade
> är det ju vanligtvis tvåan, på fyrväxlade är
> det ettan, underligt nog, om jag minns rätt.
> Treväxlat med utväxlingen så att tvåan blir
> "normalen",
> då funkar navväxel ganska bra (anpassar kransen
> bak).

För de med mer pervers läggning/små hjul finns dessutom Sturmeys 8-växlade, där ettan är direktväxel.

Srams nya G8 dök förresten precis upp på deras site: http://www.sram.com/sram/urban/family/g_series

/s-o

Tillbaka
Topp