Hammerhead Karoo - Preorder

Jensen sa:
gsb sa:
Som om Garmins perfekt från början...

Jag tycker det är kul med nya prylar och jag har råd. Sen kanske det blir så att jag ändå går tillbaka till min Edge 1000, vem vet.

/Gunnar

Det är den absolut inte. Garmin o mjukvara är ju sådär, minst sagt.ofta buggar MEN den har ju i alla fall funktionerna där.

Jo men i stort sett oanvändbar i början. Jag var ganska tidig med en 1000, en av de mest irriterande buggarna var när enheten bara låste sig mitt under turen. Turen som man cyklade var borta och alla vet att om turen inte är loggad så har man inte cyklat.

Bättre att få ut lite funktionalitet men som fungerar som den ska och sedan lägga på nya funktioner allteftersom de blir klara. Det är det nya sättet att utföra mjukvaruutveckling på, att leverera allt på en gång är det gamla och det leder ofta till mycket buggar eller stora förseningar.

Min edge 820 var inte alls buggig, köpte den när den kom ut. Inte heller Fenix 5X. så att kalla Garmins produkter obrukbara.. nja......

Och jag vågar påstå efter att ha läst det mesta av kommentarerna i DC tråden och själv pratat med Karoo supporten vid flertal tillfällen att det är för mycket som saknas, ja nästan så den blir oanvändbar. i alla fall för mig. Jag hoppade av för länge sen och det ångrar jag inte.
Dessutom så tyckte jag att den var alldeles för stor och klumpig när jag såg riktiga bilder på den.

Hammerhead har gång på gång lovat en massa som sedan visar sig att det inte finns, kanske kommer senare, eller inte alls.

izar sa:
Jensen sa:
gsb sa:
Som om Garmins perfekt från början...

Jag tycker det är kul med nya prylar och jag har råd. Sen kanske det blir så att jag ändå går tillbaka till min Edge 1000, vem vet.

/Gunnar

Det är den absolut inte. Garmin o mjukvara är ju sådär, minst sagt.ofta buggar MEN den har ju i alla fall funktionerna där.

Jo men i stort sett oanvändbar i början. Jag var ganska tidig med en 1000, en av de mest irriterande buggarna var när enheten bara låste sig mitt under turen. Turen som man cyklade var borta och alla vet att om turen inte är loggad så har man inte cyklat.

Bättre att få ut lite funktionalitet men som fungerar som den ska och sedan lägga på nya funktioner allteftersom de blir klara. Det är det nya sättet att utföra mjukvaruutveckling på, att leverera allt på en gång är det gamla och det leder ofta till mycket buggar eller stora förseningar.

Jojo men karoo har ju hela tiden sagt stt den ska ha det ena o det andra. Hade man haft för avsikt att peta ut en som från början bara hade det mest nödvändiga o sen komplettera borde de kanske kommunicerat det. Som det sköts hittils är ju problemet att man inte vet om sakerna kommer i morgon eller om ett år.

Som sagts tidigare. Jag blir gärna motbevisad. Jag ser gärna att garmin får lite att bita i. Mer än Wahoo.

Jag ligger oxo kvar och väntar. Gillar inte Garmins kartor. Helst av allt skulle man ju vilja ha en google karta..: )
Tycker det ska bli spännande, gillar nya saker. Tror dessutom att de kommer att göra den precis så bra som alla vill ha den med effekt data osv....oxo är det ju inte så mkt pengar det handlar om.

Nu är den här:
20180226_184514.jpg

20180226_184647.jpg

Använd på kvällens trainer-pass, so far so good.
Vilken skärm! Garmin ligger långt efter.

Nu behövs bara en uppdatering så att alla funktioner funkar (höjd mm).

Senast ändrad:
gsb sa:
Nu är den här:

Använd på kvällens trainer-pass, so far so good.
Vilken skärm! Garmin ligger långt efter.

Nu behövs bara en uppdatering så att alla funktioner funkar (höjd mm).

Kul med en första enhet.

Skall bli spännande att höra hur dina upplevelser är efter några skarpa tester.

Kul att de till slut börjar få ut dem. Återstår ju bara att se hur det blir med mjukvaran. Men det är ju i alla fall ett steg åt rätt håll

För stor. Och garmins nysläppta modeller verkar ju vara buggfria i jämförelse. Hoppas det blir bättre framöver men det verkar inte så lovande? Den bästa funktionen med kartor och snabb re-routing blir ju spännande om de lyckas få till.

gsb sa:
Inget extra, det följde med dok som beskrev att den kom från UK.
Okej! Var fan har dom slarvat bort min någonstans då? ;)

Jag beställde 14 juni och fortfarande inte ett ord förutom att jag fick ett mail inatt om att det fortfarande gick att utnyttja "erbjudandet" om att betala 75$ för tull.
Känns konstigt för det är ju folk som beställt i augusti som redan fått sina t.ex.

jorego sa:
Okej! Var fan har dom slarvat bort min någonstans då? ;)

Jag beställde 14 juni och fortfarande inte ett ord förutom att jag fick ett mail inatt om att det fortfarande gick att utnyttja "erbjudandet" om att betala 75$ för tull.
Känns konstigt för det är ju folk som beställt i augusti som redan fått sina t.ex.

Beställde i tidigt i juli.
Nåt "erbjudande" fick jag aldrig.

Eddy sa:
Hej!
Nån med egen erfarenhet? Är det så illa som det verkar eller fungerar vissa enheter utan strul?

Mvh F

Jag har bara använt min på ett trainer-pass och då fungerade den felfritt.

Hittills har man släppt ny firmware varje fredag som (som det verkar) avhjälpt många av problemen. Vi får se när det blir dags för riktig cykling hur den fungerar.

Min funkar inget vidare. Har testat den på ca 14 pendlingturer a 1h, och haft mellan en och fem reboots på varje tur, oavsett alla olika inställningar för att försöka pinpointa vad som orsakar dem. HH ska nu skicka en ny enhet för ingen av uppdateringarna har gjort någon som helst skillnad vad gäller omstarterna. (stilla på bordet, inne som ute, har den trackat flera timmar utan att starta om en enda gång, men då har den istället slutat logga koordinater helt efter ca 15 minuter. Jag väntar dock på den nya innan jag avgör om det är ett generellt problem eller bara mitt måndagsex)

Att hårdvaran har god potential råder det dock inget tvivel om anser jag, och än så länge är HH lyhörda och försöker möta de önskemål och buggrapporter de får så gott det går. Men visst saknas en hel del basic funktionalitet ännu, även om det jag mest använder finns där. Men glad jag skaffade nytt batteri och nytt helt bakstycke till min Edge 500 som håller på att rasa ihop fysiskt, när Karoon blev så försenad.

Hur går det för er som har beställt en Karoo, många som har hunnit få en, och hur fungerar den åt er? Beställde ni med eller utan deras momserbjudande, och vad blev den att kosta när den kom hem?

Funkar felfritt på trainer-pass i varje fall.
Jag pröjsade $375, varav $75 var VAT.
Inga mera kostnader, den skickades från England till mig.

Samma här. $299 + $75 till HH för tull och moms. Inget mer sedan. Min utbytes-Karoo verkar ha tagit den långsamma vägen från England. Skickades förra måndagen och kom igår till Danmark enligt trackingen. Har ännu inte dykt upp på varken danska eller svenska postnord som vad jag förstått tar över frakten här. Har förhoppningar om att den ska fungera felfritt, som indikerats av andra som fått sina utbytta.

eggepegge sa:
Samma här. $299 + $75 till HH för tull och moms. Inget mer sedan. Min utbytes-Karoo verkar ha tagit den långsamma vägen från England. Skickades förra måndagen och kom igår till Danmark enligt trackingen. Har ännu inte dykt upp på varken danska eller svenska postnord som vad jag förstått tar över frakten här. Har förhoppningar om att den ska fungera felfritt, som indikerats av andra som fått sina utbytta.

DHL levererade min.

Kröp till korset och beställde en Karoo idag, sista veckan med det lägre priset nu...

Hur är det med anslutning av pulsband och andra givare, har det någon praktisk betydelse om man ansluter med ANT+ eller Bluetooth Smart? Har iofs hittat ett Sigma pulsband för överkomliga pengar som har båda anslutningsmöjligheterna så är det nån som funkar bättre än den andra så går det ju att välja den som funkar bäst...

Belse sa:
Kröp till korset och beställde en Karoo idag, sista veckan med det lägre priset nu...

Hur är det med anslutning av pulsband och andra givare, har det någon praktisk betydelse om man ansluter med ANT+ eller Bluetooth Smart? Har iofs hittat ett Sigma pulsband för överkomliga pengar som har båda anslutningsmöjligheterna så är det nån som funkar bättre än den andra så går det ju att välja den som funkar bäst...

Jag har bara testat med Garmins fart/kadens (GSC-10 eller vad den heter, den gamla) och pulsband. Via ANT+. De har fungerat utan problem. En nackdel med BT är väl om du vill ha en sensor ansluten till fler enheter, tex både karoo och telefon eller annan enhet, av någon anledning. Det går mig veterligen inte med BT, men fungerar bra med ANT+.

Min har anlänt.....verkar sweet so far.
Ansluta Ant var inga problem för mig.....lägga routs var lätt.
Skärmen e najs och lättklickad.
Nu återstår bara första turen.....

Jag är mycket nöjd med min, lite strul med navigeringen men i övrigt är den grym. Otroligt bra skärm och ett välbyggt GUI. Kan leva med de buggar som finns, det kommer bli bra på sikt.
Den har två hårdvaruproblem: avsaknaden av högtalare och att "mountet" mellan karoon och "fästet" (barfly) är för svagt, det har gått av för många användare. Det senare problemet kommer dom lösa inom några veckor. Högtalare får man leva utan, det kommer gå att koppla ljud till extern högtalare/hörlur via bluetooth.

michmich sa:
Jag är mycket nöjd med min, lite strul med navigeringen men i övrigt är den grym. Otroligt bra skärm och ett välbyggt GUI. Kan leva med de buggar som finns, det kommer bli bra på sikt.
Den har två hårdvaruproblem: avsaknaden av högtalare och att "mountet" mellan karoon och "fästet" (barfly) är för svagt, det har gått av för många användare. Det senare problemet kommer dom lösa inom några veckor. Högtalare får man leva utan, det kommer gå att koppla ljud till extern högtalare/hörlur via bluetooth.

Så då ska man ha ännu en grej med sig för att få ljud :-)

Angående fästet, du menar fästet på cykeln och inte på själva enheten?

Jensen sa:

Det är fästet på enheten som bryts av, förmodligen lite för hård plast för att det skall tåla vibrationer och smällar.

Men är jag inte helt snett ute så är fästet skruvat så man slipper byta hela chassiet på Karoon.

Roger_Edvinsson sa:
Jensen sa:

Det är fästet på enheten som bryts av, förmodligen lite för hård plast för att det skall tåla vibrationer och smällar.

Men är jag inte helt snett ute så är fästet skruvat så man slipper byta hela chassiet på Karoon.

Ja har de skruvat fast det är det ju rätt lätt åtgärdat. Lite tur för dem om de löst det så. Hade kunnat blivit svettigt för de annars :-) Sådant kan man ju tycka borde upptäckts innan.

Senast ändrad:
Jensen sa:
Roger_Edvinsson sa:
Jensen sa:

Ja har de skruvat fast det är det ju rätt lätt åtgärdat. Lite tur för dem om de löst det så. Hade kunnat blivit svettigt för de annars :-) Sådant kan man ju tycka borde upptäckts innan.

Är mer van att fästena går i bitar långt före garmins variant går sönder.

Men smart att de gjort den delen utbytbar.

https://blog.hammerhead.io/bracket-foot-update-4f11a74da647

Jensen sa:
Visst är det en bra konstruktion när fästet är utbytbart redan från början.
Men även till Garmins Edgemodeller, där fästet inte är utbytbart, finns det reservfästen som går att skruva fast ovan på det gamla trasiga.
Jag känner till ett par olika modeller

Alu
F06TY02J5SFVE58.LARGE.jpg

https://www.dogearsgps.com/

Plast, 3D-printad
2015-10-06-20-19-48.jpg

http://www.racewaredirect.co/shop/garmin-tab-repair/

Att det går att göra på detta sättet är förstås bra, men om det beror på ren tur eller en riktigt bra konstruktion redan från början har jag ingen aning om.
Men Garmin själva säljer inte reservfästen...

/Håkan

HåkanC sa:
Jensen sa:
Visst är det en bra konstruktion när fästet är utbytbart redan från början.
Men även till Garmins Edgemodeller, där fästet inte är utbytbart, finns det reservfästen som går att skruva fast ovan på det gamla trasiga.
Jag känner till ett par olika modeller

Alu

http://www.racewaredirect.co/shop/garmin-tab-repair/

Att det går att göra på detta sättet är förstås bra, men om det beror på ren tur eller en riktigt bra konstruktion redan från början har jag ingen aning om.
Men Garmin själva säljer inte reservfästen...

/Håkan

På 1030 sitter det laddkontakter i fästet så där blir det svårare att konstruera en utbytbar variant.

Om någon är intresserad av en Karoo så säljer jag min. Har endast öppnat den och känt på den, aldrig startad. Men under tiden jag väntade köpte jag en Elemnt bolt och är så pass nöjd att jag inte ens bryr mej om att testa Karoo. Säljer den för det jag gav för den, 299 USD. Betalade 820 kr i tull och moms, men den förlusten kan jag leva med om jag slipper skicka tillbaka den. ;)

Roger_Edvinsson sa:
På 1030 sitter det laddkontakter i fästet så där blir det svårare att konstruera en utbytbar variant.
De kontakterna behövs ju bara för Garmins eget "piggyback"-batteri, ett batteri som inte enbart är dyrt, 1142,87 SEK här: 1 142,87 kr
Det kan dessutom endast monteras när "framförstyret-fästet" används
External_Piggyback_Battery_for_Edge_1030_c__84622_zoom.jpg

Annars går det bra att använda en USB powerbank, åtminstone om man ser till att täta runt kontakten när det regnar.

/Håkan

HåkanC sa:
Roger_Edvinsson sa:
De kontakterna behövs ju bara för Garmins eget "piggyback"-batteri, ett batteri som inte enbart är dyrt, 1142,87 SEK här: 1 142,87 kr
Det kan dessutom endast monteras när "framförstyret-fästet" används

Annars går det bra att använda en USB powerbank, åtminstone om man ser till att täta runt kontakten när det regnar.

/Håkan

24h extra batteritid utan strul.
För de som låååångcyklar måste ju detta vara den bästa tillbehöret sedan padding i brallan och skivat bröd.

För i sammanhanget en fjuttig tusenlapp.

Jag är nöjd med min, kommer uppdateringar 1-2 gånger i månaden, allt som har lovats har väl inte kommit än, men det som jag behöver finns iaf. Det som jag saknar är väl lite layoutändringar så man kan välja lite mer själv hur man vill ha fälten i storlek på skärmen...

Ja i förra uppdateringen kom det ju en ny fin boot-animering!! :-D

Nä, men allvarligt så görs det bra framsteg tycker jag. Jag är i stort sett nöjd med min även om jag fortfarande saknar en del för mig viktiga funktioner som var utlovade redan när jag innan förhandsbokning frågade om de skulle finnas vid release med jakande svar. Det finns även folk som sidoladdar applikationer som OsmAnd och annat som verkar snurra på bra även om det inte stöds officiellt. Har inte orkat testa detta ännu.

Körde en 20-mila tidigare i år med karoon som navigeringshjälp. Funkade felfritt hela vägen.

Tillbaka
Topp