Happy testar: Rock Shox Tora

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
På CRC har den också v-bromsfästen.

Toran fungerar nog klockrent på både finare stigar och brötigare terräng. Jag vet inte exakt hur poploc fungerar men det verkar som att det inte bara är låst/icke låst utan även kan ändra slaglängd/hårdhet så att du kan anpassa den. Kan vara skönt att ha en lite styvare om man bara kör grus och lätt stig.

Om jag köper Toran så kommer den få testas med lite hopp/drop också, ganska säker på att den kommer klara det gallant.

Edit: Jag satte mig och läste igenom varända recension på crc om Toran, alla verkar vara mycket nöjda och tycka att det är en grym gaffel för pengarna. MEN, många får efter några veckor/månader ett klickande ljud och upplever att gaffeln blir hårdare och förlorar slaglängd.

För några löste det sig genom att fylla på lite mer luft, ngn hade fått tipset av SRAM att fylla på lite mer gaffelolja och det hade löst problemet men vissa kommer inte undan och klickandet + luftläckage består. Lite oroande, någon som vet mer än mig och kan upplysa? =)

"One of their engineers had a very simple solution - unscrew the left hand top cap (let air out first) and just add about 3 mls of oil (I used motorbike fork oil) into the chamber. The fork has worked beautifully since. So, in summary - this is a fantastic fork."

Senast redigerad av en moderator:
Alltså jag kan ingen ting om förkortningar men 318 U-Turn 85-130 mm Disc only ,har v-broms fäste på bilden men i nammnet står det ju disc only det står inget om crc, lite förvirrande!
Å den gafflen är luft eller? Det står "Luftdruck variabel" men inget om luft i nammnet men det gör de i de andra luft gafflarna, men på bilden fins det ett lock till lufteventilen.

http://www.chainreactioncycles.com/SearchResults.aspx?Search=tora+318&x=0&y=0

Där är de båda på CRC, Solo Air är luft och U-Turn är fjäder. Det verkar som att båda finns både med och utan v-bromsfästen, det där är inget jag är insatt i min det skulle ju förklara saken.

Jag tror (inte säker) att även fjäder-gafflar kan ha luft, jag vet inte exakt men vill minnas att det kan var "air preload adjustment". Ngn med stenkoll som kan klargöra? ^^

Tack för svaren!
Men när gick in på crc och såg att det skilde 20 euro på Toran och Recon gafflarna, någon mer skillnad mer är vikt?
Tycker ni man ska köpa?

funderar på en TORa 302 eller 318 har en "merida" dämpad framgaffel

men känner att jag behöver nåt lite mjukare annars skakar armarna sönder så fort jag h,mnar på ojämn mark grusväg osv.

är Tora gafflarna det jag söker? vill ej ha en proffs gaffel typ tävling dör DH det är inget sånt jag är ute efter

Jag bytte från en "merida"gaffel till en roch shox dart 3. Till och med billigare än toran, och jag tycker att den funkar bra på grusvägar och stigar så länge det inte blir för kallt.

Toran lär fungera bra, och säkert bättre den också men så kostar den lite till.

Jag har kört med Tora sen i våras. Jag kör dock 302an och med U-turn (fjäder) funktionellt så tycker jag att gaffeln fungerar utmärkt men jag är halv-nybörjare som mest kör XC eller lättare all mountain så jag kanske inte har pressat den så hårt än att jag börjat märka brister.
Det enda jag kan klaga på är ett klockande/knackande ljud som jag inte blir av med och olika LSB säger att det inte är något att oroa sig över, men ändå väldigt irriterande tycker jag. Ljudet uppstår vid medelsnabba/långsama kompressioner. Jag har ännu inte förstått var ljudet kommer ifrån, hör bara att det kommer från fjäder sidan. Låter nästan som att fjädern slår i väggen på gaffeln.

Din teori kan mycket vara helt korrekt. Ofta har fjädern en strumpa av plast utanpå sig för att man ska slippa sånt oljud, det är inte säkert att de har en sån eller så har den halkat av.

Har du gaffeln i något ändläge?
Testa isf att justera slaglängden lite grann och se om det försvinner.

Funkar på min Pike iaf, men du kan ju ha någon annan sorts klonk såklart.

jomper:
Någon strumpa runt fjädern finns inte. Jag har haft isär den för att kolla lite om jag kunde se något uppenbart fel.

PatrikB:
Nej gaffeln är inte i något ändläge, jag kör med 100 mm slag, om jag förstått det hela rätt så ska det gå att justera den från 80 till 130 mm. Så jag borde ha den ungefär i mitten.

LNMS skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur är en Tora jämfört med en Pilot C som
> sitter som standard på min cykel, TREK 6500?

Rättså jättemycket skönare. I alla fall Tora 318 med Motion Control-dämpning.

Jag hade en PilotC original på min Merida från 03. Hyfsat lätt men riktigt trist. Knallhård fjäder och inte mycket till dämpning.

Jag bytte sedan till en Recon 351 som är mycket lik Toran (fast lite lättare). Grym skillnad på stadgan och följsamheten i terrängen. Den högre vikten var ett minimalt pris att betala för den förbättrade känslan. Jag rattade också upp slaglängden och stormtrivdes med de flackare vinklarna som blev resultatet.

/Johan

Att skumringarna går torra, kan man inte lösa det genom att ställa cykeln uppochner en stund då och då? Kanske kan detta vara enda fördelen med krånglande växlar? Att gaffeln får smörj när man ställer cykeln uppochner för att krångla med bakväxeln? :)

Självklart är det därför jag har stått där efter vägkanten i somras med sulorna i luften, men det var verkligen mest bara för att värma upp däcken närmare solen, meragreppduvet.

Precis som thomas säger så kan man ställa gaffeln upp och ner och på så sätt låta oljan i gaffelbenen sugas upp av foamringsen. Det brukar även rekomnderas att ha en liten mängd silikonfett på själva skrapringen vilket brukar täta bene ytterligare.

Jag tror lite att Oxr har fått ett mindre lyckat ex på denna punkt. För de rockshox gafflar jag har kört är det verkligen inget stichionproblem med. Men jag vet att rockshox verkar trycka i lite olika packningar i olika gafflar. Vissa kommer med tredelade packningskitt och vissa med tvådelade.

Sen påverkar det även vilken tjocklek på oljan du häller i benen som smörjning samt hur mycket.

Sen vill jag bara förtydliga en sak som jag ser går att missförstå. Det finns kompresionsjustering på alla RS gafflar emd motioncontroll. Skillnaden är bara att om den är fjäderbelastad (gjord för en kontroll på styret) så krävs ett speciellt reglage för att få tillgång till detta. Alltså som oskar skriover. Men bara för att vara tydlig så sitter valmöjligheten i regalget bara och inget som skilljer i gafflarna.

Så har du en gaffel utan kompresion räcker dte med att bygga ett eget reglage eller köpa det lite dyrare.

Nja, Ville, den informationen stämmer i alla fall inte med vad jag fått höra från importören. Enligt dem så skulle man vara tvungen att peta i en MC-enhet från Recon i så fall.

Det är inte helt oviktigt att skilja på kompressionsdämpning och justerbar kompressionsdämpning. För det är väl justeringen och inte dämpningen som saknas på de billigare gafflarna?

oxr skrev:
> Nja, Ville, den informationen stämmer i alla fall
> inte med vad jag fått höra från importören.
> Enligt dem så skulle man vara tvungen att peta i
> en MC-enhet från Recon i så fall.

Ok. då har du ett test att göra. Håll in lockoutspaken bara en liten bit och se vad som händer. Jag skall se om jag kan hitta något bland pdf,er.

Man har ju haft fel förut så dethär måste jag veta..:)

Rikard. justeringen tror jag sitter i reglaget och inte i enheten.

Jag är absolut inte hundra på detta men jag ser inte varför man skulle bygga en motioncontrollenhet utan steglös justering då det typ är lättare att bygga så.

Jag kollade i PDF,er Det är inte samma enhet som sitter i tex rebagaffeln men skillnaden är att du har flodgateventilen på reban.

Detta står om finaste toran som justering:

External rebound, low speed compression to 'Lock', fixed Floodgate, External rebound and TurnKey lockout

Håller med om att d teinte är glasklart..så ett test är ett måste:) Hela motioncontrollen utan flodgate är ju inget annat än en compresionsjusterare väll?

Jag gör en Hattrick i denna tråd..:) Man kanske skall börja editera..jaja.

Enligt reservdelslistan till thora med motioncontroll kan man köpa både det justerbara reglaget och det som följer med.

Ville skrev:
> Rikard. justeringen tror jag sitter i reglaget och
> inte i enheten.

yxskaft!

> Hela motioncontrollen utan
> flodgate är ju inget annat än en
> compresionsjusterare väll?

De vill få det att framstå som att kompressionsdämpningen är olika beroende på var i slaget du befinner dig, vilket är ganska mycket mer avancerat än en vanlig kompressionsdämpare.

Om det sitter en , icke justerbar, floodgate i oskars gaffel så har nog oskar varit för lätt så den inte löst ut. Med floodgaten rätt justerad så blir en RSgaffel supersmooth över rötter och bumlingar.

rikard skrev:
> Det är inte helt oviktigt att skilja på
> kompressionsdämpning och justerbar
> kompressionsdämpning. För det är väl
> justeringen och inte dämpningen som saknas på de
> billigare gafflarna?

Absolut viktigt att skilja på. De besked jag fått från importören är att det inte ska vara någon kompressionsdämpning alls på de billigare gafflarna (289/302), och ej justerbar kompressionsdämpning på de dyrare (318).

Ville: jag ska se om jag har något vanligt tumreglage att skruva dit så ska jag och arvid prova någon eftermiddag.

oxr skrev:
> Absolut viktigt att skilja på. De besked jag
> fått från importören är att det inte ska vara
> någon kompressionsdämpning alls på de billigare
> gafflarna (289/302), och ej justerbar
> kompressionsdämpning på de dyrare (318).

Det är ju onekligen mycket intressant. Utan dämpning är de antingen sjukt hårda eller så slår de igenom oerhört lätt. Det är ju dämpningen som gör jobbet när man landar, fjädern skall bara trycka ut gaffeln igen (om man hårddrar det lite).

Jag skulle nästan gissa att importören fått det om bakfoten.

Jag har kört min Tora 318 snart 1 år.
Jag har inte upplevt problemet med torra skumringar. Det enda jag har gjort är att jag smörjde dom ordäntligt när jag servade gaffeln och sprayar gaffelbenen i samma intervell som jag smörjer kedjan.
Så jag är nöjd.
Vill man kan man labba lite med en bra gaffelolja och mäter in nivån så gör det viss skillnad i följsamheten på gaffeln.

rikard skrev:
> Jag skulle nästan gissa att importören fått det
> om bakfoten.

Jag ocksa. Det maste mer eller mindre vara en fysikalisk omojlighet att bygga en dæmpare utan kompressionsdæmpning?

mytomspunnen skrev:
> Jag ocksa. Det maste mer eller mindre vara en
> fysikalisk omojlighet att bygga en dæmpare utan
> kompressionsdæmpning?

tar man bort returdämpningen också så får man en hoppstylta. =) iom att den har returdämpning, så verkar det konstigt att den inte har kompressionsdämpning. Oljan skall ju ändå rinna tillbaka.

vem är det som är importör egentligen?

rikard skrev:
> tar man bort returdämpningen också så får man
> en hoppstylta. =) iom att den har returdämpning,
> så verkar det konstigt att den inte har
> kompressionsdämpning. Oljan skall ju ändå rinna
> tillbaka.

Precis vad jag menade...

Rikard. det sitter ingen flodgate i oaskars gaffel. Men den påverkar ändå inte hur smooth gaffeln är.

Och en dämpare utan dämpare är aldrig jättehård. Den har alltid det motsåndet som det är att trycke ihop fjädern + eventuell friktion. Eller missar jag något här?

Och även om RS har en massa idér på hur deras moption controll fungerar så är det ju knappast lättare att bygga en som har 1 och 0 i justeringsmån istället för en variabel.

Jrf_enduro. eftersom det är en cartridgegaffel så spelar inte oljenivån någon som helst roll.förutom att för lite olja blir fel då inte dämpraen fungerar genom hela slaget. Men vilken olja du häller i påverkar självklart.

Ville skrev:
> Rikard. det sitter ingen flodgate i oaskars
> gaffel. Men den påverkar ändå inte hur smooth
> gaffeln är.

Definiera smooth. Floodgaten är en höghastighetskompressionsventil (puh) som gör att gaffeln känns betydligt skönare när man kör på vassa kanter, som rötter och dylikt. typ mer smooth, men kanske inte mer plush.

> Och en dämpare utan dämpare är aldrig
> jättehård. Den har alltid det motsåndet som det
> är att trycke ihop fjädern + eventuell friktion.
> Eller missar jag något här?

Tar du bort dämparen ur din gaffel blir den bara trasig. Om RS vill bygga en gaffel utan dämpare för att spara pengar så måste de göra den jättehård för att den inte skall slå igenom för minsta lilla.

rikard skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rikard. det sitter ingen flodgate i oaskars
> > gaffel. Men den påverkar ändå inte hur
> smooth
> > gaffeln är.
>
> Definiera smooth. Floodgaten är en
> höghastighetskompressionsventil (puh) som gör
> att gaffeln känns betydligt skönare när man
> kör på vassa kanter, som rötter och dylikt. typ
> mer smooth, men kanske inte mer plush.

Njaaa, nu är vi där igen. På DH-gafflarna så är det en höghastighetskompresion. Men på de mindre gafflarna är det snarare en ventil för att minska vobbel och gung. OM du skruvar ut den helt så funkar det som vilken gaffel som helst utan fodgate. Men om du skruvar in den så får du en ventil innan gaffeln fungerar som om du inte hade flodgate. Och hur det skulle bli mjukare på vassa kanter förstår jag inte. lite som lågfartskompresion fasst ventilstyrd. Eller är jag helt ute och slösurfar här?

> > Och en dämpare utan dämpare är aldrig
> > jättehård. Den har alltid det motsåndet som
> det
> > är att trycke ihop fjädern + eventuell
> friktion.
> > Eller missar jag något här?

> Tar du bort dämparen ur din gaffel blir den bara
> trasig. Om RS vill bygga en gaffel utan dämpare
> för att spara pengar så måste de göra den
> jättehård för att den inte skall slå igenom
> för minsta lilla.
Ahh, nu ser vi hur vi tänker förbi varandra. Du menar att om de tar bort dämparen så måste du stärka upp fjäderna extremt mycket för att inte bottna gaffeln. jag förstår hur du tänker även om jag tycker de tär ett konstigt sätt att se på det.

Ville skrev:
> Eller är
> jag helt ute och slösurfar här?

om de har satt samma namn på två olika saker så förstår jag att vi missförstår varandra. Floodgaten i min RSgaffel är iaf en hhkv och gör gaffeln superskön att köra med.

> Ahh, nu ser vi hur vi tänker förbi varandra. Du
> menar att om de tar bort dämparen så måste du
> stärka upp fjäderna extremt mycket för att inte
> bottna gaffeln. jag förstår hur du tänker även
> om jag tycker de tär ett konstigt sätt att se
> på det.

Eftersom vi pratade om gafflar direkt från fabrik och inte hemmamoddar så blir det nästan logiskt. Jag förstår ju att tillverkarna vill kunna segmentera marknaden och skapa billiga modeller genom att ta bort funktioner från dyrare gafflar, men om man skall ta bort dämpfunktionen så får man ett hästjobb med att få gaffeln att inte bete sig tokmuppat. =)

JLarsson skrev:
> Jag trodde att floodgaten i RS gafflar var
> nånting som löste ut när man med låst gaffel
> körde på något, typ en rot eller sten.

Precis min uppfattning också, menar ni att den även aktiveras när gaffeln inte är låst?

Rikard. Jag tror du blir förvånad över hur bra en gaffel kan fungera om du häller ut oljan och inte bryr dig om returen. Där har du en gaffel utan dämpare.:)

Sen lär du nog bli änn mer förvånad när man läser i RS manualen hur man hanterar flodgaten i tex boxer med blackbox(heter det så) eller i rebans manual.

Fredrik och Jlarsson. Det ni gör när ni låser gaffeln är att vrida på maximalt med kompresion. Flodgaten kopplar ur den via en ventil. Så om gaffeln är helt utan kompresion så är det ju inte så mcyket att koppla ur. men har du den på halvt läge så kopplar du ut den.

Ok, så är det nog. Jag har ju en Reba U-Turn poploc som saknar just poploc:en (haft sönder tre stycken vid detta laget). Jag tänkte helt sonika ersätta den med ett växelreglage modell friktion, då slipper man det fippliga sköra reglaget.

På vilket sätt har de gått sönder?. Jag har en liggandes hemma som är trasig men jag tror jag har hittat ett bra sätt att laga den.

Nu för tiden används den dock inte. gaffeln sitter på tjejjens hoj och hon vet inte vad en poplock är..=D

All plast är trasig. Kall vinter (förra)+halka av spång=ingen mer poploc. Nä, det blir inget mer sånt reglage - dessutom ska den hamna på tjejens hoj då jag numera kör Terralogic :)

Ville skrev:
> Fredrik och Jlarsson. Det ni gör när ni låser
> gaffeln är att vrida på maximalt med kompresion.
> Flodgaten kopplar ur den via en ventil. Så om
> gaffeln är helt utan kompresion så är det ju
> inte så mcyket att koppla ur. men har du den på
> halvt läge så kopplar du ut den.

Så om man kör på halv kompression så används inte Flood Gaten. Visst äre så?

Stalle

Jo....men man märker inte av den på samma sätt.

OM jag har förstått det rätt.

Jag gissar att man har flodgaten är en fjäder som trycker mod kompresionshimset och som du kan ställa förspäningen på.

Men jag har aldrig själv tittat i den.

Är det någon som har vägt toran mot mx compen? Saken är den att jag har suttit på en mx comp sen 05 men funderar på att uppgradera. Skulle toran vara ett alternativ eller måste man leta i en annan prisklass?

Tillbaka
Topp