[Happy uppdateras] - Måndag morgon jobbar vi

Min extension verkade visst sabba skicka-knappen så man inte kan skicka inlägget utan att förhandsgranska det först. :)

Senast ändrad:
Lulles förslag var ännu snyggare. Ska det vara i klassisk hyperlänk blått så passar de väl bättre ovan inläggstexten där det redan är blått. Lulles flytt av klockslaget känns ju också rätt logisk.

Henrik83 sa:
Lulles förslag var ännu snyggare. Ska det vara i klassisk hyperlänk blått så passar de väl bättre ovan inläggstexten där det redan är blått. Lulles flytt av klockslaget känns ju också rätt logisk.

+1 på klockslaget att det borde flyttas till vänstersidan någonstans.

trib sa:
En helt ovetenskaplig undersökning ger att när jag kör helskärmsläge på datorn så är det ca 160 bokstäver per rad i inläggen. Det är på tok för mycket och gör det svårt att hitta nästa rad när jag läser. Det tar helt enkelt emot för ögonen att byta rad och jag får kämpa mer för att läsa vidare. Gamla forumet hade ca 110, vilket var betydligt rimligare.

Om någon räknar på ett större urval än jag gjort så får de säkert andra siffror, men själva poängen står jag fast vid.

Lägger in Tribs förslag här.

F.ö vill jag inte ha blåa "svara citera PM bevaka Rapportera". Bort med ramen så är i alla fall jag nöjd.

Kung_Gustaf sa:
trib sa:
En helt ovetenskaplig undersökning ger att när jag kör helskärmsläge på datorn så är det ca 160 bokstäver per rad i inläggen. Det är på tok för mycket och gör det svårt att hitta nästa rad när jag läser. Det tar helt enkelt emot för ögonen att byta rad och jag får kämpa mer för att läsa vidare. Gamla forumet hade ca 110, vilket var betydligt rimligare.

Om någon räknar på ett större urval än jag gjort så får de säkert andra siffror, men själva poängen står jag fast vid.

Lägger in Tribs förslag här.

F.ö vill jag inte ha blåa "svara citera PM bevaka Rapportera". Bort med ramen så är i alla fall jag nöjd.

Att de blev blå för mig är att oformaterade länkar i det bruna temat har den färgen. Håller med om att ta bort ramen och behålla den diskretare tonen på länken är bättre.

Den sticky toppmenyn vinner på att krympas i höjd i responsivt läge. Normalt att göra så.

De inramade "knapparna" ser ännu mer fel ut mobilt. De skulle vinna på omdesign i nästa sprint.

Varje gång sidan laddas tar det en halvsekund till sekund innan allt hoppar upp ungefär en tredjedels sida. Skitirriterande att inte kunna klicka direkt. Det kanske låter kort, men eftersom jag laddar om sidan så ofta blir det många minuter som bara går åt till att vänta på det där onödiga hoppet.

Ramen spelar ingen större roll för min del men de är lite stora på mobilen.

Ska det vara ramar ska alla knappar ha ramar. Eller så ska inga knappar ha ramar. Vilket av dem är mindre noga. Tycker jag.

På datorn är allt enormt i standardstorlek. Nu känner jag mig tjatig men sidan är verkligen gjord för att köras på 90 % zoom ;)

+1 på tribs förslag. Det dessutom är seriöst jobbigt att allting ligger så långt ut till vänster på "helskärm".
På (nästan) alla andra hemsidor ligger den väsentliga informationen (dvs, rubrikerna) mer i mitten.

Eric W sa:
På (nästan) alla andra hemsidor ligger den väsentliga informationen (dvs, rubrikerna) mer i mitten.

Det håller jag iofs inte med om. Man börjar läsa från vänster, och i princip alla nyhetswebbar har också huvudinnehållet i vänstra kolumnen. Där gör däremot Facebook tvärtemot och har det i mittenkolumnen.

Jag tycker allt blev bra med nya sidan, och nu verkar det bli ännu bättre :)

Den sak som stör mig lite är ledtexten "Av" i samma fetstil som användarnamnet, om ledtexten skall vara kvar tycker jag att den skall vara rätt så nedtonad.

plumse sa:
Typisk "vi måste ändra nåt för att motivera för överordnad att vi behövs"?
Jag vänjer mig nog, men det var snyggare förr. För mycket luft, för stora knappar och väldigt irriterande när menyn visar sig bara för att jag vill scrolla en rad eller två.

Tyvärr ser det inte speciellt modernt ut heller. Den gamla var ju inte det, men det var ju hela grejen, eller i all fall en stor del av det.
Man vänjer sig kanske.

Kan väl lägga in en instruktion om man vill testa mitt förslag (för safari, kräver hyfsat ny version).

Skapa en textfil med följande innehåll (se nedan), och spara sedan filen som customstyle.css ,viktigt att filen slutar med .css

.btn {
text-transform: lowercase !important;
font-weight: !important;
letter-spacing: 0px !important;
}
.btn.btn-default {
border-width: 0px !important;
}
.forum-block .meta-info .date {
float: left !important;
}
.buttons-group {margin-top: 1px !important;}

- Gå sedan in i safari och aktivera utvecklarinställningar genom att klicka på "Safari" i övre vänstra hörnet > Inträllningar... > Avancerat och bocka i "Visa utvecklarmenyn i menyraden" (längst ner)

- Klicka på "Utvecklare" (längst upp) och välj "Visa tilläggsbyggare".

- Klicka på plus-teckent i nedre vänstra hörnet och skapa ett nytt tillägg, döp det till vad du vill, tryck spara och flytta sedan .css-filen du skapade till samma mapp.

- I tilläggsbyggaren väljer du under "Webbplatsåtkommst" alternativet "Alla"

- Scrolla ner och välj "Ny stilmall" under "Stilmallar", i drop-down-listan väljer du den CSS-fil du nyss skapat.

- Välj "installera" i övre vänstra hörnet så ska det vara klart. Eventuellt måste du tömma cachen genom att trycka alt + cmd + E (på OSX).

Senast ändrad:
Lulle sa:
Kan väl lägga in en instruktion om man vill testa mitt förslag (för safari, kräver hyfsat ny version).

Skapa en textfil med följande innehåll (se nedan), och spara sedan filen som customstyle.css ,viktigt att filen slutar med .css

.btn {
text-transform: lowercase !important;
font-weight: !important;
letter-spacing: 0px !important;
}
.btn.btn-default {
border-width: 0px !important;
}
.forum-block .meta-info .date {
float: left !important;
}
.buttons-group {margin-top: 1px !important;}

- Gå sedan in i safari och aktivera utvecklarinställningar genom att klicka på "Safari" i övre vänstra hörnet > Inträllningar... > Avancerat och bocka i "Visa utvecklarmenyn i menyraden" (längst ner)

- Klicka på "Utvecklare" (längst upp) och välj "Visa tilläggsbyggare".

- Klicka på plus-teckent i nedre vänstra hörnet och skapa ett nytt tillägg, döp det till vad du vill, tryck spara och flytta sedan .css-filen du skapade till samma mapp.

- I tilläggsbyggaren väljer du under "Webbplatsåtkommst" alternativet "Alla"

- Scrolla ner och välj "Ny stilmall" under "Stilmallar", i drop-down-listan väljer du den CSS-fil du nyss skapat.

- Välj "installera" i övre vänstra hörnet så ska det vara klart. Eventuellt måste du tömma cachen genom att trycka alt + cmd + E (på OSX).

Funkar fint fram till sista steget. "Install" blir aldrig tillgängligt (gråat). Samtidigt står det i rött "No Safari Developer Certificate".

jomper sa:
Att just den informationen försvann från varje inlägg får nog tillskrivas undertecknad, tänkte inte på att man hinner glömma vilken tråd man är i under tiden man läser den :-)

OK, jag tyckte det var lite praktiskt men för all del. Speciellt om man har några flikar öppna.

Alright, tio timmar senare stör jag mig fortfarande på den där menylisten som hoppar in och ut i bild. I övrigt tycker jag det ser bättre och bättre ut (en vanesak alltså). Jag gillar verkligen det gröna, särskilt med det grå temat.

Två saker som jag tänker på:
1. Jag tycker det är svårt att läsa i trådarna för det är otydligt var de olika inläggen börjar och slutar. Bara färgskiftningarna tycker inte jag funkar. Den gamla designen hade den vita ramen (kalas) och andra forum (t.ex. soe.se eller sporthoj.com som kör vBulletin) har både ram och differentierande header och footer på inläggen. Det gör det otroligt enkelt att följa.

2. Kalendern till höger följer inte färgschemat, det är lite tråkigt.

Vore najs med något sätt att se vilka annonser man redan har läst.
Och kanske olika färger på köp resp sälj annonser så man lätt får en överblick

K: respektive S: i början av annonsens titel har alltid fungerat utmärkt. Nuvarande Köpes respektive Säljes text är lite väl diskret.

Memyn som hoppar kanske skulle kunna få vara lite mindre, samt innehålla trådnamnet så man vet vilken tråd man skriver i för stunden

Kan man inte bara ta tebax trådnamnet i alla inlägg?? Verkar faktiskt vara fler som vill det.

Jag ser oxå gärna att ramen på knapparna försvinner lr som pbejers förslag.

I övrigt, riktigt bra!

Långa användarnamn skapar radbrytning:

tmp_14561-Screenshot_2016-02-01-23-19-421918965339.png

Långa filnamn flyttar knappar:

tmp_14561-Screenshot_2016-02-01-23-30-241452833142.png

Edit: bytte bild.

Senast ändrad:
Ok. Några andra fel vid mobilsurfning.

1. "Ny"-knappen är för nära trådrubriken i översiktssidan ("listan") så oftare hamnar man på första inlägget i tråden i stället för sista.

2. Att fingerscrolla till slutet av sidan i en tråd är väldigt långsamt jämfört med gamla happy. Jag hade ingen aning att sånt kunde styras av webbsidan utan att det styrdes av webbläsaren men tydligen inte. Det finns inget snabbt och enkelt sätt att komma till sista inlägget på en trådsida eller i en tråd från listan så det skulle vara bra att ha.

Jag upprepar. Den slött bortscrollande navigationsheadern gör att sidan framstår som långsam. Dessutom är det ett praktexempel på att låta utseende gå före användbarhet och därmed dåligt utförd design.

Typsnittet i rubriker på trådar och i köp och sälj är jobbigt att läsa. Kan ni inte byta till något mer lättläst?

geologen sa:
Varje gång sidan laddas tar det en halvsekund till sekund innan allt hoppar upp ungefär en tredjedels sida. Skitirriterande att inte kunna klicka direkt. Det kanske låter kort, men eftersom jag laddar om sidan så ofta blir det många minuter som bara går åt till att vänta på det där onödiga hoppet.
Låter som typiskt adblock beteende?

perzzon sa:
geologen sa:
Låter som typiskt adblock beteende?

Typiskt överbelastad reklambannerserverbeteende?

Radavstånd och knappar i all ära, men det verkliga problemet med nya Happy är den intetsägande favicon:en!!!
Den brungula ikonen var lätt att hitta bland mina bokmärken, men den nya svartvita är så neutral att den helt försvinner.

trib sa:

Det är inte så ovetenspapligt. 13cm är max bredd på papper vill jag minnas. Just för att inte tappa bort början på nästa rad. Men det är förvånansvärt många websidor som har för lång text och framförallt jättemånga PDFer som produceras med för långa rader.

Stalle

Tillbaka
Topp