[Happy uppdateras] - Måndag morgon jobbar vi

jomper sa:
Det har ju funnits möjlighet att delta i det publika betatestandet under en längre tid, men går säkert att fixa saker nu i efterhand också. Många synpunkter är bra!

Det är få sajter som har rena mobilsidor numera, kan inte komma på någon annan som jag frekventerar som har det faktiskt..

GP lanserade en helt ny mobilsida för inte så länge sedan. Ett bra beslut tycker jag. Jag gillar mobilsidor men är inte överförtjust i när det syns tydligt från en dator att sidan är mobilanpassad. Men som sagt, på 90 % zoom försvinner den känslan för mig.

Rattnalle sa:
jomper sa:
Det har ju funnits möjlighet att delta i det publika betatestandet under en längre tid, men går säkert att fixa saker nu i efterhand också. Många synpunkter är bra!

Det är få sajter som har rena mobilsidor numera, kan inte komma på någon annan som jag frekventerar som har det faktiskt..

GP lanserade en helt ny mobilsida för inte så länge sedan. Ett bra beslut tycker jag. Jag gillar mobilsidor men är inte överförtjust i när det syns tydligt från en dator att sidan är mobilanpassad. Men som sagt, på 90 % zoom försvinner den känslan för mig.

Tyvärr fuckade GP upp datorversionen av sidan. Rubriktexter ligger över bilderna. Ok, kanske inte på alla webbläsare, men nog fan ska en av Sveriges största dagstidningar kunna klara av att ha en webbsida som funkar i några år gamla datorer.

geologen sa:
Tyvärr fuckade GP upp datorversionen av sidan. Rubriktexter ligger över bilderna. Ok, kanske inte på alla webbläsare, men nog fan ska en av Sveriges största dagstidningar kunna klara av att ha en webbsida som funkar i några år gamla datorer.

Hur gammalt är "några år gamla"? Mer än de 5 respektive 6 år mina datorer är uppenbarligen. Problemet är nog snarare om du kör en gammal webläsare.

Det går inte att utveckla möjligheten att välja färger lite så att det går att ha olika teman på olika enheter? I mobilen tycker jag det bruna/gamla temat är snyggt men på datorn upplever jag det vita som bättre.

Rattnalle sa:
En helt annan grej.

När jag citerar får jag inte som tidigare en tom rad under citatet att placera markören i. Nu får jag fippla rätt på slutet på raden innan med korvfingrarna istället.

Kör Edge på W10M om det spelar någon roll.

Detta får ni som sagt gärna kolla på också...
Blir nog bra när allt landat =)

Alltså den där hoppande menyn däruppe. Den gör mig tokig, sidan hoppar runt hela tiden, laddas fel så man inte kan läsa inlägg osv.

Safari är bra mycket bättre än Firefox och Chrome (Chrome finns inte ens att ladda ner i en version som funkar på OS X 10.6). Otroligt mycket snabbare, och snyggare. Firefox kör jag också, för vissa saker. SVT Play, Facebook, YouTube, blogger, Strava, Västtrafik och lite annat, för det funkar bättre där än i Safari. Men det mesta annat kör jag genom Safari.

Lulle sa:
Jag skrev ihop ett mycket kort safari-extension som minskar ner "Svara Citera Pm Bevaka Rapportera" -kanpparna i botten av varje inlägg. Blev betydligt mer lättläst!

Snyggt! Stryker man dessutom den röda knappen & flyttar klockslaget till vänster så lär sidan upplevas som betydligt mer behaglig/lättläst.

Henrik83 sa:
Lulle sa:
Jag skrev ihop ett mycket kort safari-extension som minskar ner "Svara Citera Pm Bevaka Rapportera" -kanpparna i botten av varje inlägg. Blev betydligt mer lättläst!

Snyggt! Stryker man dessutom den röda knappen & flyttar klockslaget till vänster så lär sidan upplevas som betydligt mer behaglig/lättläst.

Flyttade klockslaget till vänster. Röda knappen vill iallafall jag ha kvar, annars så vet man ju inte vad man redan har läst.

Bilagor

• Lulles_super_extension_gor_det_igen.jpg
    Lulles_super_extension_gor_det_igen.jpg
    27.1 KB · Besök: 91
Kikade igenom annonser.. många som öppnar konto just nu. Trodde faktiskt de flesta annonser var från redan happyiter, men just nu känns det som om det är många "nya" som måste regga sig för att annonsera.

Jag skulle vara försiktig med att skicka pengar i förskott till nyreggad användare eller användare utan historik.

Skulle det gå att lägga in en begräsning så att en helt nyreggad användare inte kan lägga in en annons? En gräns på en dag skulle förmodligen räcka för att krångla till det för de som lägger in alla skräpannonser.

Rattnalle sa:
Skulle det gå att lägga in en begräsning så att en helt nyreggad användare inte kan lägga in en annons? En gräns på en dag skulle förmodligen räcka för att krångla till det för de som lägger in alla skräpannonser.

Tycker jag låter som en lysande plan!

Ser riktigt läckert ut!
Skulle ni inte kunna ordna underkategorier i forumet? Allmänt, mtb, racer, offtopic, osv osv. Som det är nu är det svårt att hitta de trådar man söker när alla trådar blandas med varandra.

M_Back sa:
Ser riktigt läckert ut!
Skulle ni inte kunna ordna underkategorier i forumet? Allmänt, mtb, racer, offtopic, osv osv. Som det är nu är det svårt att hitta de trådar man söker när alla trådar blandas med varandra.

You didn't?

Det här med trådnamnet i inlägget..

Var precis inne i en tråd jag trodde jag klickade på, fattade inte ett jota. Hade ju såklart klickat på fel tråd. Då är det bra att ha kvar trådnamnet i varje inlägg.

Rattnalle sa:

En veckas "karens" för nyreggade användare att annonsera, tror jag skulle hålla många bluffare borta.

tobo sa:
Rattnalle sa:

En veckas "karens" för nyreggade användare att annonsera, tror jag skulle hålla många bluffare borta.

Låter klart rimligt.

djungelmyran sa:
Det går inte att utveckla möjligheten att välja färger lite så att det går att ha olika teman på olika enheter? I mobilen tycker jag det bruna/gamla temat är snyggt men på datorn upplever jag det vita som bättre.

Jag får extremt olika färg på datorn och mobilen. I telefonen påminner det om gamla färgtemat. På datorn är samma tema grått... :/
Är det Firefox eller också adblocker om ställer till detta?

Så otydligt och irriterande nya forumet är så kan man lika gärna slänga in kategorier man kan bokmärka. Finns inte en chans i helvetet att man orkar läsa "allt" som tidigare. Klarar max att läsa en sida åt gången innan jag måste stänga ner.

Rubrikerna i forumlistan blir väldigt svårlästa när man läst en del av dem och "NY"-ikonen försvinner och rubrikernas början inte längre följer samma linje.

Jag tycker att radavstånd skulle kunna minskas med ett par punkter, det blir onödigt glest mellan raderna nu.
Bra också att trycka ihop texten lite om ni ska lägga till rubrik i inläggen (vilket ni borde göra tycker jag).

Supertramp sa:
Jag tycker att radavstånd skulle kunna minskas med ett par punkter, det blir onödigt glest mellan raderna nu.
Bra också att trycka ihop texten lite om ni ska lägga till rubrik i inläggen (vilket ni borde göra tycker jag).

Håller med till fullo! Det är onödigt mycket luft så som det är nu! Dessutom väldigt mycket luft mellan text och de onödigt stora knapparna längst ner i varje inlägg. Inlägg med bara en rad tar nästan hela skärmhöjden på mobilen.

Eveningstar sa:
Rubrikerna i forumlistan blir väldigt svårlästa när man läst en del av dem och "NY"-ikonen försvinner och rubrikernas början inte längre följer samma linje.
Skiss på forumlistan med en rubrikerna i linje (och lite mindre ny-ikoner) på desktop:
Skarmavbild2016-02-01kl.20.46.37.png

(bilden blev lite förstorad då jag just nu sitter på retina skärm)
Vad tror ni om det?

Tummen upp! Gärna möjligheten (via ett skin) att få mycket blekare "ny"-knappar. De lyser så i förhållande till det andra.

Lulle sa:
JohanA sa:
Lulle sa:
Sen tycker jag fortfarande att datumnoteringarna i kalendern i högerspalten på forumet ser väldigt fel ut. Den vita texten med månaden ser ut som lite kladd i mitten, omöjligt att läsa och ser vid fösta anblick ut som en kludd.
Vad tror du om att ändra månaden så den ligger under datumet? Skiss:

Det där ser riktigt bra ut! Kör tycker jag. Om man vill leta efter något att klaga på så ligger inte topped av datumet i linje med texten på eventet. :-) (EDIT: ahh, missade att det bara var en skiss)
Nu är ändringen genomförd men kan kräva att man tömmer cachen för att se det.

JohanA sa:
Lulle sa:
JohanA sa:
Lulle sa:
Sen tycker jag fortfarande att datumnoteringarna i kalendern i högerspalten på forumet ser väldigt fel ut. Den vita texten med månaden ser ut som lite kladd i mitten, omöjligt att läsa och ser vid fösta anblick ut som en kludd.
Vad tror du om att ändra månaden så den ligger under datumet? Skiss:

Det där ser riktigt bra ut! Kör tycker jag. Om man vill leta efter något att klaga på så ligger inte topped av datumet i linje med texten på eventet. :-) (EDIT: ahh, missade att det bara var en skiss)
Nu är ändringen genomförd men kan kräva att man tömmer cachen för att se det.

Snyggt!

Edit: Passar på att ännu en gång slå ett slag för någon liknande design av knapparna i botten av varje inlägg:

Lulles_super_extension_gor_det_igen.jpg

Inläggen flyter på bättre och det blir lättare att läsa.

Senast ändrad:
Om man scrollar en sida till topp på en iPad tar det ett par sekunder innan headern visas. Gör att sidan framstår som långsam.

Jag gjorde en chrome extension liknande den Lulle har gjort. Första extensionen jag gjort så den är inte så avancerad. Den bara byter ut alla ställen som har den knappformateringen.

Finns att ladda ner här https://drive.google.com/file/d/0B8TQs_RfH60mWEhuSjdfeTZiUWs/view?usp=sharing

För att enabla den så gå in på chrome://extensions/ och kryssa i programmerarläge högst upp till höger. Välj sedan hämta okomprimerat tillägg och välj mappen där extensionen ligger.

extension.png

Luktapåblommorna sa:
Kan man köra safari på pc? Och funkar det tillägget då?
Första frågan: Ja
Andra frågan: Nej, ett utvecklarkonto hos apple kostar 99$ per år, så tillägget (alla 15 rader) finns bara lokalt på min dator i nuläget .

Är det flera som hellre vill att länkarna under varje inlägg ska se ut som pbeijer förslag på desktop? isåfall kan jag såklart ändra till det.

Tillbaka
Topp