[Happy uppdateras] - Måndag morgon jobbar vi

42Hz sa:
perzzon sa:
geologen sa:
Varje gång sidan laddas tar det en halvsekund till sekund innan allt hoppar upp ungefär en tredjedels sida. Skitirriterande att inte kunna klicka direkt. Det kanske låter kort, men eftersom jag laddar om sidan så ofta blir det många minuter som bara går åt till att vänta på det där onödiga hoppet.
Låter som typiskt adblock beteende?

Typiskt överbelastad reklambannerserverbeteende?
Mm kanske mer korrekt

Jag gillar verkligen uppfräschningen av sidan och möjligheten att ladda upp större bilder, bra jobbat happy!

Det enda jag stött på som jag inte gillar är är att jag inte kan välja "mobilversionen" på plattan(Google Nexus 10 / Chorme) som nu kör/väljer desktop-versionens layout vilket gör texten liten och svårläst.

//Källis

Källis sa:
Jag gillar verkligen uppfräschningen av sidan och möjligheten att ladda upp större bilder, bra jobbat happy!

Det enda jag stött på som jag inte gillar är är att jag inte kan välja "mobilversionen" på plattan(Google Nexus 10 / Chorme) som nu kör/väljer desktop-versionens layout vilket gör texten liten och svårläst.

//Källis

Det finns ingen mobilversion. Siten är responsiv.

Luthman Photography sa:
Källis sa:

//Källis

Det finns ingen mobilversion. Siten är responsiv.

Jag vet, jag menade att jag vill kunna få mobilversionen layout i plattan för som nu med högupplöst platta blir det väldigt svårläst.

//Källis

Forumlistan är nu uppdaterad:
Skarmavbild2016-02-02kl.08.47.16.png

- mindre ny-ikoner
- rubrikerna i linje

Källis sa:
Jag vet, jag menade att jag vill kunna få mobilversionen layout i plattan för som nu med högupplöst platta blir det väldigt svårläst.

//Källis

+1
Happy har blivit sämre på surfplatta. Man får desktopläge som är anpassat för muspekare. Touch-GUI kräver lite mer zoom.

Stiligt! Bra jobbat.

ÄR kanske en vanesak men jag tycker det är svårt att läsa i tråden nu. Det flyter ihop lite väl. Samma font på OP och citat. Samma font på citattext och på ny kommentar. Samma font även på texten under "skiljelinjen" (som inte finns:-)

JohanA sa:

- mindre ny-ikoner
- rubrikerna i linje

Bra att rubrikerna är i linje, gillar dock inte att rubrikerna får ännu mer luft till vänster när det inte finns ny-flaggor.

Märkte ingen skillnad på storleken på ny-ikonon, fortfarande för stor och störande. Går det inte lägga nyflaggan till vänster om datumet under kolumnen senaste inlägg istället, så den inte stör så mycket?

Någon plan för det här?

Hoppandet pga. Menyn däruppe är helt sjukt.
Gick till nyaste inlägg, men hamnar klart under.

Screenshot_20160202-091731.png

marr sa:
Någon plan för det här?

Hoppandet pga. Menyn däruppe är helt sjukt.
Gick till nyaste inlägg, men hamnar klart under.

Hmm såg nu, det är ju inte menyn som gör det så illa. Det är den hoppande reklam platsen som ställer till det. När den viker in sig.

pbeijer sa:
JohanA sa:

- mindre ny-ikoner
- rubrikerna i linje

Bra att rubrikerna är i linje, gillar dock inte att rubrikerna får ännu mer luft till vänster när det inte finns ny-flaggor.

Märkte ingen skillnad på storleken på ny-ikonon, fortfarande för stor och störande. Går det inte lägga nyflaggan till vänster om datumet under kolumnen senaste inlägg istället, så den inte stör så mycket?

Så som det ser ut på mobilen menar du?

Förstår verkligen inte kritiken, hela grejen med responsiv design är ju att optimera för den skärmstorleken du använder. Varför skulle man vilja ladda en sida ämnad för widescreen-desktop i mobilen? Hela poängen är ju att just öka användarvänligheten och läsbarheten, vilken man nu gjort med nya bättre happy :)

Många +1 på att minska antal tecken per rad (eget val hade varit smutt kanske?), att ändra knapparna till mer diskreta, lägga till rubriken i varje inlägg samt att avgränsa inläggen bättre.

Lite ändringar vid varje foruminlägg
Skarmavbild2016-02-02kl.09.41.08.png

- ramarna runt knackarna är borttagna
- mindre marginal från knapp upp till text
- mindre marginal från Skribent-raden ner til text
Gäller desktop/tablet/mobil läget och alla färgteman.

JohanA sa:
Lite ändringar vid varje foruminlägg

Like!
Kunde tänka mig bara ikoner i toppen på inlägget (sidan om "länken"), istället för knappraden i slutet, men då måste man iofs scrolla upp till toppen när man läst klart ett långt inlägg om man vill svara.

Rattnalle sa:
pbeijer sa:
JohanA sa:

- mindre ny-ikoner
- rubrikerna i linje

Tänkte så här,

happy-ny.png

pbeijer sa:
Rattnalle sa:
pbeijer sa:
JohanA sa:

- mindre ny-ikoner
- rubrikerna i linje

Tänkte så här,

Nä. Tycker jag :-)
För långt bort i kanten. Jag läser titeln och i anslutning till den vill jag veta om det är något nytt. Klockslaget tittar jag nästan aldrig på.

Det är bättre med de mindre knapparna mellan inläggen, men jag tycker fortfarande det är svårt att se separation mellan varje inlägg. Det har hänt flera gånger att jag missat korta 1-2 rader långa inlägg då det bara smält in bland knapparna och inläggsrubruken. Låt antingen den mörkbruna bakgrunden ligga mellan inlägg eller gör mellanrummen vita som förut.

I det mörka temat tycker jag att färgskillnaden mellan inläggen är tydlig. Men sånt beror säkert lite på hur bra färgåtergivning skärmen har och miljön. På en dassig skärm i ett ljust rum kan jag tänka mig att det blir problem.

Jäklar, det börjar närma sig! Börjar se riktigt användbart ut. Nu kommer produktiviteten att sjunka igen!

Det är väldigt stor skillnad på hur de ljusare varianterna upplevs på olika skärmar tycker jag.

Detta skapar mycket störande scrollning varje gång man går till inläggslistan. Antar att det egentligen är en annons där men det gör ingen skillnad på störigheten att behöva scrolla bort en hel skärmsida för att se inläggen.

tmp_3154-Screenshot_2016-02-02-10-40-091918965339.png

H. sa:
Detta skapar mycket störande scrollning varje gång man går till inläggslistan. Antar att det egentligen är en annons där men det gör ingen skillnad på störigheten att behöva scrolla bort en hel skärmsida för att se inläggen.
Lyckades du ta skärmdumpen innan annonsen laddades in? När det inte finns någon annons så ska utrymmet förminskas ner. Vilken webbläsare och version använder du?

Detta är faktiskt ett epic-fail i lansering och i UX design.

Man har alltså jobbat i minst ett år på att byta namn mot användarnas vilja samt pimpa UI:t för att kunna bli en seriösare "webzine" så man kan tjäna mer pengar. Men man glömmer helt att värdet ligger i användarna och forumet. Så man lanserar ett UI som är helt oanvändbart, oläsbart men egentligen helt utan nya funktioner (K/S är ju kanske fixat - jag tänker inte stänga av adblock av många orsaker så lär aldrig få se det, kan nog ses som en teknisk miss 2016 det också). Verkar som att alla användare det första dom gör är att byta färgtema från det nya som bara gör ont (vilket innebär att nya användare kommer skrämmas iväg).

Men för att visa att man bryr sig så fixar man småsaker (halvhjärtat) för att göra användarna "glada". Men grunddesignen är fortfarande bara pajj och oanvändbar.

Inte helt oväntat när ett företag tar över ett lekkollektiv men det är faktiskt "way up there" i designhaveri.

Överlag en väl tilltagen uppfräschning, bytte tema till brun/beige direkt för den där happykänslan man är van vid ;)

Finns självfallet en del buggar som påtalats, den viktigaste kanske bilder i köp&sälj fungerar ej.

Gott jobbat!

Tillbaka
Topp