[Happy uppdateras] - Måndag morgon jobbar vi

dileno sa:
Överlag en väl tilltagen uppfräschning, bytte tema till brun/beige direkt för den där happykänslan man är van vid ;)

Finns självfallet en del buggar som påtalats, den viktigaste kanske bilder i köp&sälj fungerar ej.

Gott jobbat!

Testa och vitlista happyride.se om du har adblock installerat.

Här ör ett screenshot från Googles cache av hur den hör tråden såg ut (på iPad) i den gamla designen.

Notera att raderna är kortare, fler rader syns på skärmen, uppdelning av information är mer överblickbar. Mer lättillgängligt, mer lättnavigerat helt enkelt än den nya designen. Och då pratar jag inte om form och färg, det kan man tycka olika om. Det som är det stora problemet är att det är sämre UX.

image.png

Det blev riktigt fint Happy, Grattis! Däremot är min mobil så gammal så den orkar knappt ladda upp vissa trådar, som denna, den står bara och tuggar ett tag och sedan stänger webbläsaren ner sig, fast annars så funkar trådarna som dom ska:-) Riktigt fint happy!

JohanA sa:
eketjall sa:
marr sa:
Den här jädra auto dölj / auto komma fram meny grejjen däruppe fuckar upp.

Delar av Inlägg döljs bakom den när man väljer att gå till senast lästa.

+1
Menyn är nu fastspikad.

Det är klart bra!

Men de den där reklamplatsen som hoppar bort efter att först ha laddat förstör mycket av upplevelsen. Det är den som är den största boven i att inlägg laddas för att sen inte visas.
Insåg detta efter lite mer testande.

Därför man hamnar på svara på inlägg nivån istället för att visa det inlägg man ville läsa.

Piss! För att jag ska kunna se köp&sälj-bilderna i mobilen måste jag slå av ublock. Med det följer massa reklamskit. :(
Någon lösning?

Är inrutningen kring funktionsknapparna borttagen? Finns inte på mobilen nu. Saknar fortfarande att inte trådtiteln står vid varje inlägg. I mobilen har jag inget fliknamn som säger vilken tråd jag är i.

TBone sa:
Här ör ett screenshot från Googles cache av hur den hör tråden såg ut (på iPad) i den gamla designen.

Notera att raderna är kortare, fler rader syns på skärmen, uppdelning av information är mer överblickbar. Mer lättillgängligt, mer lättnavigerat helt enkelt än den nya designen. Och då pratar jag inte om form och färg, det kan man tycka olika om. Det som är det stora problemet är att det är sämre UX.

Med den gamla designen fick jag alltid tänka till lite innan jag var säkre på om "svara" "citera" hörde till inlägget över eller under.

"Knapparna" under inläggen är betydligt bättre nu, men dom är fortfarande lite för dominanta pga att typsnittet är "fetare" än den löpnade textens typsnitt.
Länkar i samma färg och typsnitt som "Dölj" ovanför inläggen tror jag skulle vara bättre.
Eventuellt så skulle det vara bra med lite mer avstånd mellan sista raden i inlägget och dessa "knappar" också.

Luktapåblommorna sa:
Piss! För att jag ska kunna se köp&sälj-bilderna i mobilen måste jag slå av ublock. Med det följer massa reklamskit. :(
Någon lösning?

ublock har ingen funktion för att blocka enstaka URL:er eller bilder? Allt eller inget?! Tacka vet jag AdBlock! :)

Får upp felmeddelandet att forumlänken inte verkar fungera när jag kopierar och klistrar in den i kalendern? Det fick bli utan länk till forumtråden denna gång.

Tycker det blivit riktigt bra nu, bra jobbat!
Här kommer några kommentarer (medveten om att de borde kommit under Beta-testningen):

1. Gärna någon skiljelinje (typ "border-bottom") mellan inläggen, kan vara hyfsat diskret.

2. Håller med om att trådtiteln borde synas mer i trådarna, tänk gubbdagis. Ett förslag är att kanske ha det under "Ditt namn" i svarsrutan, då finns det längst upp o längst ner iaf.

3. Detta fanns inte på gamla heller men skulle vara schmutt, en pil längst upp för att scrolla längst ner, alternativt en "intelligent" bakåtbläddrare som positionerar sig på sista inlägget på sidan. På mobilen är det faktiskt lite småjobbigt att scrolla hela vägen ner.

4. Och ledtexten "Av:" alldeles för markerad i mitt tycke, när man tar ett snabbt ögonkast uppåt i inlägget ska blicken fastna på vem som skrivit inlägget, inte ledtexten till det. Så tona ner "Av:" anser jag.

Jag tycker det faktiskt är rätt svårt att hitta all denna reklam som man tydligen definitivt behöver adblock för att blockera på happy.

Nu börjar det se riktigt bra ut! Personlige tycker jag att det funkar utan mellanrum mellan inläggen (alltså det är bra som det är nu). Kan också tänka mig att det beror lite på vilken skärm man surfar med.

me.I.am sa:
Tycker det blivit riktigt bra nu, bra jobbat!

1. Gärna någon skiljelinje (typ "border-bottom") mellan inläggen, kan vara hyfsat diskret.

Det här håller jag med om (båda meningarna). Får man önska en liten sån <hr> efter varje inläggs text också, som me.I.am har som signatur? Det hade gjort underverk för att skilja mellan viktig text och knappar, eller åtminstone skapa lite mer luft i enradsinläggen som annars lätt försvinner när man scrollar.

En annan sak som jag tyckte hade varit kul är att få en notis när någon citerar en. Eftersom koden för citeringar nu är
namn sa:
så borde det väl gå att spåra rätt lätt, eller? Bara en tanke, dock.

EDIT: Ok, jag räknade inte med att det skulle bli ett citat om jag inte stängde taggen men nu låter jag det stå så här för att visa hur det kan gå när man inte vet... ;) Det jag menade var att användarnamnet står i citattaggen och det borde gå att spåra, alltså. Så.

Senast ändrad:
Tycker fortf. det är för "svårläst", det är för mycket som vill ha ögonens uppmärksamhet. Det uppmuntrar inte till slösurfande. Märks främst när det är flera korta inlägg på rad & man måste leta efter själva inläggstexten.

- Varför måste Av: stå i fet stil?
- Varför ska Dölj & kedjelänken vara i blått när inga andra länkar är det?
- Varför är klockslaget placerat till vänster, ingen annan inläggsspecifik information finns ju där?
- Sätt en skiljelinje ovan Svara, Citera osv. & bort med den feta stilen
- Vitt mellanrum mellan inläggen skulle förenkla ännu mer.
- Sätt in nån form av radbegränsare. Responsivitet i all ära men det är vidrigt långa rader text med en liggande iPad. I stående läge känns det betydligt bättre.

Lite feedback: problemet med den svarta rutan har försvunnit, varför vet jag inte men bra blev det, nu slipper jag chrome i telefonen! \o/

Jag vill ha tillbaka möjligheten till att kommentera köp och säljannonserna som fanns på gammal Fun sport mtb. Det var alltid lika rolig läsning.

En liten petitess, men i trådlistan så ligger "Ny"-ikonen och rubriken i samma kolumn, det ger lite ful radbrytning:
bad_nl.PNG

Mr Orange sa:
Varför kan inte "Dölj" ligga med de andra knapparna? Den hör ju liksom ihop med "Rapportera"

Jag gissar att det är för att "Dölj" påverkar användaren och "Rapportera" påverkar inlägget. Alltså trycker du på "Dölj" försvinner alla användarens inlägg från din vy.

Skrmklipp.PNG

Det hade varit snyggare om valet hette "Visa signaturer" och sen en dropdown med valen som på de andra raderna :-)

Sen kan man ju fundera på om inställningarna för hur forumet och trådarna visas är aktuella också, tror inte trådad vy funkar längre.

Nu hamnar det rätt när man klickar på "Ny" eller klockslag för senaste inlägg, bra.
Vi kanske skulle hålla där ett tag, finns snart inget kvar att gnälla om!

En bevakningsknapp som går till en sida med alla trådar jag skrivit i och där man ser om något nytt skrivits. Se byggas variant. Enkelt och kräver ingen insats från användaren men ger en snabb överblick :)

Edit bilder

Bilagor

• Screenshot_2016-02-02-15-04-18.png
    Screenshot_2016-02-02-15-04-18.png
    144.2 KB · Besök: 83
  • Screenshot_2016-02-02-15-04-34.png
    Screenshot_2016-02-02-15-04-34.png
    94.8 KB · Besök: 89
Senast ändrad:
Det kanske redan har tagits upp men får inte kolumnerna 'Inlägg', 'Startad av' och 'Senast inlägg' onödigt stort utrymme? Känns onödigt luftigt där medan det är grötigare i Ämneskolumnen. Det är ju ändå Ämneskolumnen som är mest intressant bör och vara tydligast..

Dessutom tycker jag det ser ut som typsnittet är mindre på förstasidan i forumet mot själva trådsidan. Det kanske finns en anledning till det? Varje gång jag hoppar tillbaka till förstasidan måste jag leta upp glasögenen. :)

Annars börjar det hela likna nåt nu. (Y)

Senast ändrad:
Två tummar upp för nya sidan!

Riktigt bra lyft för K&S, betydligt enklare att lägga in och administrera annonser nu.

Ang skillnader i ladd-hastighet. Så är min känsla att sidan laddar snabbare nu, på alla plattformar jag kör.
Fasari på Iphone och Ipad och Firefox på OSX, WIN7 och CentOS. Testade även Fasari på OSX men ingen upplevd skillnad mot FF.

Så som Geologen beskriver det var det för mig på den gamla siten.

Eveningstar sa:
Hopp hopp hopp. :P
Nu utgår sidan från att det inte är någon annons för att undvika att sidan hoppar så ofta. Kommer det en annons puttas sidan ner (om utrymmet säljs till mer än 50% kanske det kommer ändras). Tack för en suverän felrapport =)

Kikar på att förändra textradernas längd. Satta ihop en skiss på ändring för desktop (när ni ser högerspalten med en annons och rutor för kalender och köp & sälj):
forumthread_desktop.jpg

Överst: som det är nu, 880 pixlar för texten, textstorlek 14
Nedre: begränsat bredden till 675 pixlar + minskat textstorleken till 13 pixlar.

Vad tror ni?

JohanA sa:
Kikar på att förändra textradernas längd. Satta ihop en skiss på ändring för desktop (när ni ser högerspalten med en annons och rutor för kalender och köp & sälj):

Överst: som det är nu, 880 pixlar för texten, textstorlek 14
Nedre: begränsat bredden till 675 pixlar + minskat textstorleken till 13 pixlar.

Vad tror ni?

Jag besväras inte av nuvarande bredd (det kanske inte är så många som gör det egentligen), men där böjer jag mig för majoriteten.
Men textstorleken röstar jag för att den nuvarande behålls.

Tillbaka
Topp