Har ni några vinterprojekt på gång?

Tänkte fixa min cykel så att den klarar vintercykling i Kaukasus, Iran och Centralasien. Jag åker om drygt två veckors tid och enligt lokala källor i Armenien ligger det över en meter snö i passen...

Vilka dubbdäck är billigast???

/Stellan
http://www.sandstorm.se

plumse skrev:
-------------------------------------------------------
Är det en Curare du hängt upp
> för beskådan?

Japp Curare skall det bli. Var tänkt att hållas till budget från början, spårade ur med riktigt lyxiga hjul och en RS lyric U-turn. Det enda som blev budget var just sadeln och ramen ;) Hade väldig tur när jag köpte sadelstolpen. Köpte den begagnad tillsammans med ett hjulpar. Hope pro 2, bladekrar och riktigt mysiga Alexrims, grymt lätta hjul faktiskt. Alltsammans gick på 2200 :)

Fixar med grabbens 24-tummare. Bytte vevparti, gaffel och bakväxel ikväll.

Här med 85 mm slag. Kan även ställas i Göteborgs-mode med U-Turn.
gurrahoj2.jpg ht=543

/Johan

Hämtade ut en naken Gary Fischer-ram här om dagen!
CRC016.jpg ht=480

Lite plockande i gömmorna, så åkte en fräsch Velo Plush sadel och en ny enkel Wheeler-stolpe från LBS på.
Hittat ett vevlager från vinter-Meridansom kanske ska passa, tillsammans med FC-MC08 vevparti.. Stora utbytesplattisar.
Gaffel är en sprayad Bomber, av oidentifierat slag. Verkar rätt ok, med två justerskruvar och nipplar. Får ett litet Ritchey styrlager, tills vidare.
Hjul och växelreglage samt bakvxl, innehåller Deore. Kassetten blir en niodelad Sram PG 970, från sommar-Treken. Däcken är lite roliga, CST! De verkar ha höjt kvalitén?
CRC-Styrstam, en flört med Swebikers ;-), Fire eye "Demon"... ooooooooh! Medan styret är ett billigt fint stål-riser.
Begad sadeklamma från Bontrager, Alivio framvxl ävenden från min Trek.
Shimano BR-M525 hydraul-ok.

1:a tabben redan gjord. Efter byte framaxel, till solid gängad, så drar jag sönder gängen med felaktig mutter... mutter, mutter! :-( Nu får jag leta ny axel igen!

Ramen skall bättras på i vinter. Kanske finns det bra lack under sprayen? Eller så blir det att måla om!
Och vxl.wirar ska inhandlas... Kedjor skall provas och passas in... Vad mera? Handtag kanske.

Senast redigerad av en moderator:
Är du satt i tvättstugan? ;-)

Redigerar: F´låt... Vad blir det för kontroller (Styre, vxl och bromseri) på den?

Styret blir ett truvativ holzfeller 710mm tills vidare. Växeln sitter ju redan på, en saint fick det bli, modell ny. Även bromsarna som kommer på är saint, men har inte fått adaptrarna än så de ligger och vilar i kartongen :]

Vinterprojekt?

-Javisst!
Mitt blir att träna som en tok, inget prylpyssel här inte! Jag ska träna simning, löpning, skidor och lite trainer. Till våren kommer jag ut som en ny människa....
-Nåja, kanske lite överdrivet, men jag tror ni fattar?!

Jag överväger om det blir att bygga en ram och matchande gaffel!
Men jag vet inte vad fan det ska bli för cykel, så vad gör man?

Räserfixie har jag ju, iofs utan matchande gaffel.
Kanske nån läskig lastar-cykel typ xtracycle?
Mtb känns svårt att bygga för.. jag har inte cyklat mtb så mycket..
Eller kanske en räser med växlar?

Ja jag har ingen riktig aning..
Men så svårt kan det väl inte va att löda med silverlod? ;)

Brakastruten skrev:
> Prövade färgen lite grann..
>
>
>
>
> 70-talist, javisst! :-)

Skitsnygg ju!

Ska fixa till min mammas gamla 12-växlade dam-Crescent (80-talare). Vackert limegrön med toning mot gult. Fina kromade stålfälgar och -skärmar. Suntourkomponenter i mkt bra skick.

Det blir moderata modifieringar; tumreglagen byts och flyttas till styrstammen, sadeln byts till Brooks, styret byts till ett Nitto Albatross från Rivendell med antingen handtag i kork eller läderlinda, pakethållaren bak plockas bort och fram monteras korg i rotting. Nya däck, växel- och bromsvajrar förstås.

Målet är att packa filt, rödvin och baguette i korgen för utflykt nästa vår.

En inbred till sambon och fn black pearl till mig!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    61.3 KB · Besök: 15
  • image.jpg
    image.jpg
    50.7 KB · Besök: 15
Har ett projekt med en Cannondale Scalpel. Nya hjul, ny grupp och lite smådelar. Blir inte så överdrivet lätt men sjukt fet och bra. Bild på fälgarna som väntar på nav och ekrar:
IMAG0029.jpg

Hade ett racerprojekt för vintern men det är redan färdigbyggt. Nästan så man måste skaffa sig ett nytt projekt så man håller sig sysselsatt.

kimlill skrev:
> Snygg inbred :)

Visst e det, den blir kanon! Tack för en smidig affär!

Labbar just nu med lite flackare vinklar på Bulliten, det är ju inne med lågt BB och flack gaffelvinkel... :-)

IMG_9546S.jpg

/Leo

Vinterprojektet är att få min gamla Peugeot -86 i riktigt cykelbart skick. Ligger en ny bakväxel och väntar på montering. Ska bara skaffa en gängtapp som passar till infästningen i växelörat. Ett par nya shimanohjul fick den oxå. Nu återstår bara att se om det lirar med de gamla klingorna som har en obskyr BCD som jag inte hittar nya.

Tillbaka
Topp