Har ni några vinterprojekt på gång?

Tobbe: jag vill inte se massa moderna saker på MB-1:an som v-bromsar och sånt. Man ska behålla gammelcyklarnas särprägel intakt. Bridgestone trodde heller inte på fjädring så låt den stela gaffeln sitta kvar även om helstela cyklar är helt ocyklingsbara ;)

Tack MacBear!:-) Kul att höra av någon som har en VT, ja det har ju rekommenderats att man tar tid att ställa in bakfjädringen ordentligt för att göra cykeln rättvisa redan från början. Får läsa lite tester o så när det blir aktuellt, jag kanske återkommer för lite konsultation?:-)

Aha, tack för tipset, jag har kikat lite på både Psylo XC och Rebamodellerna, då kanske Reban med sin riktigt låga vikt (1602-1698g) kan vara ett bra alternativ med en maxfjädringsväg på 115mm?

Med att framhjulet vill vandra vid klättring, har det att göra med att den blir något lätt i fronten tack vare konstiga vinklar vid längre slaglängd eller nåt sånt?

Hm, "alp" konvertera klingor/kassett på racern. Skaffa en tempohoj, troligen köpa begagnad.

Ny xc fulldämpad skall införskaffas, modifieras, med Sram bakväxel, trigger shifters och lite annat..

/Anders

Nytt bud: Jag har lagt ner SS-hardtail-projektet. Erik H kommer ändå bara cykla ifrån mig, det gör han redan när jag kör på Enduron.

Jag ska äntligen bygga min CX istället. Har begärt in en liten offert från Cyclecomponents. Planen är, kortfattat: Surly Crosscheck med Campa Mirage. Basic och förhoppningsvis funkis!

G-sus! Jag tror inte mina ögon. Snart får vi höra att Jomper köpt slicks och anmält sig till Vätternrundan också...
Man upphör aldrig att förvånas! ;-)

"Nytt bud: Jag har lagt ner SS-hardtail-projektet. Erik H kommer ändå bara cykla ifrån mig, det gör han redan när jag kör på Enduron. "

Äntligen någon som sätter ned foten! Våga Vägra SS :D

Obed Skrev:
-------------------------------------------------------
> Tobbe: jag vill inte se massa moderna saker på
> MB-1:an som v-bromsar och sånt. Man ska behålla
> gammelcyklarnas särprägel intakt. Bridgestone
> trodde heller inte på fjädring så låt den stela
> gaffeln sitta kvar även om helstela cyklar är helt
> ocyklingsbara ;)

Varför talade du inte om det för mig innan SSSM? Det gick så dåligt att jag klarade inte ens att komma sist!

Senast redigerad av en moderator:
Har en gammal Miyata tripplecross med gigantstor (700c) ram och helsvaj i CrMo-rören. Den är nog närmare 15 år gammal men borde gå att få ordning på. måste dock...
- Renovera hjulen
- Byta vevlager
- Få tag i begade SPD
- mm
-Däck oxo
-drivlinan behöver en översyn
oops, vad blev kvar? jo just det - svajramen!

...fan, det här blir ju inget budgetjobb direkt:-(
Oscar

Nu har jag äntligen fått ihop min nya vintercykel (förutom skärmar som kommer på snart). Den kommer dock användas på sommaren också men då på dom lättare stigarna i Hellas.

nyavinter.JPG

Ett av årets "projekt" blir att cykla en hel del mtb i Mexiko. Tar ledigt från jobbet i tre månader och åker till Mexiko med familjen. Mycket mtb i Baja California samt lite andra aktiviteter i solen. Kommer INTE att sakta det svenska (o)vädret

H

Så du kör långsemestern som vinterprojekt. Själv tar jag två månaders långledigt i Juli och Augusti om allt klaffar med jobbet. Ska bli minst sagt ganska skönt.

jomper Skrev:
> Så du kör långsemestern som vinterprojekt. Själv
> tar jag två månaders långledigt i Juli och Augusti
> om allt klaffar med jobbet. Ska bli minst sagt
> ganska skönt.
> ---
> Jomper, nu även i Göteborg!

Långledigt?Skönt.Blir det mycket cykel då=)?

Blev just klar med mitt 'vinterprojekt'.. :(
Skulle byta till dubbdäck så jag kunde lika gärna byta ram samtidigt. :)
comute01.jpg

Syns på vevlagerrörer att kedjan har hoppat några gånger.
comute02.jpg

Borde ha investerat i ett FSA lager. Men det gamla Aheadset fick duga. Måste komma ihåg att fetta in det bara.
comute03.jpg

Resultat:
comute04.jpg

comute05.jpg

Passade på och 'renovera' sadelstolpen som satt på Univegaramen. Finkornigt våtslippapper och vrida för hand, en svarv hade ju inte sutit helt fel. ;)

Före:
stolpe01.jpg

stolpe02.jpg

stolpe03.jpg

Efter:
stolpe04.jpg

stolpe05.jpg

stolpe06.jpg

Jag får väl göra Univegaramen till nytt vinterprojekt, Feffemannnens pulverlackade cykelram såg ju riktigt schysst ut.

Mitt vinterprojekt har hittills bestått av att göra mig av med cyklar som inte används så ofta. En Kona XC och en Surly 1x1 har lämnat min stall. XC-Kleinen har blivit vinterförvarad på sommmarstället, tillsammans med en massa krafs. Kvar återstår alltså bara Bulliten hemma. Lite annorlunda vinterprojekt mot er andra kanske.. =)

proj.jpg ht=284

Mitt minibudget vinterterapiprojekt, redan spräckt budget med nya hjul för 600:- ;)

Satt gammalt ((6)7-delat?) drev på gamla hjulet med det lär väl knappast passa en ny ShimaNO-body? Hade inte tänkt göra SS av den men det får det enventuellt bli tills man bestämt sig för att lägga ut mer pengar.. :(

42Hz skrev:
> Satt gammalt ((6)7-delat?) drev på gamla hjulet
> med det lär väl knappast passa en ny
> ShimaNO-body?

jag har sett att man kan köpa spacers för att sätta 7-delade kassetter på 8/9-bodys...

Hwergelmer skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Satt gammalt ((6)7-delat?) drev på gamla
> hjulet
> > med det lär väl knappast passa en ny
> > ShimaNO-body?
>
> jag har sett att man kan köpa spacers för att
> sätta 7-delade kassetter på 8/9-bodys...

Var mer orolig för body-profilen, men det kanske är samma fortfarande? Den som lever får se..

SS-lvg-pendlare. Alla, tror jag iaf, pryttlar ligger i källaren och väntar på att bli ihopsatta. Det är mest tummen som måste ryckas ut....

Focuscross.jpg ht=450

Hjul, bakväxel, kassett o kedja, reglage, styre, styrstam, sadelstolpe och lite till hade jag på hyllan. Väntar nu på paket, med resten som behövs, från CRC, Parker och Cyclecomponents.

/G

Rexen jag ska ha kvar (inte den bruna) ska färdigställas, fast annorlunda än som var tänkt och mer mycket högre finish.

Jag ska bygga mig en egen vardagscykel i stil med min sambos, fast med med lite enklare komponenter: http://www.fjallstal.se/cykel/avalast/index.html

Antagligen blir det ett ombygge av en postcykel till Ramon på lokalpostfirman här. Internt treväxlad, "bombsäkra" hjul och modifierade pakethåller, plus en specialbyggd vagn, blir det nog. Om han tvekar bygger jag den nog ändå på vinst- och förlust-basis.

SS-Merckxen ska finlackas.

Det ska byggas en ihopfällbar sprutbox i lämpligt cykelformat. Idag har jag svårt att få plats att lacka utan att få för mycket färgdimma på andra saker.

:)

Sitter och försöker rättfärdiga ett par nya hjul, ny gaffel och lite annat kul till hojen. Men plånboken vill något annat. Så det är väl ett projekt att övertala mig själv att inte vara snål. :P

Min fixie ska bli lite ombyggd!
P5020596.JPG

Dock en gammal bild, nu har den chop-n-flip styre och ingen broms...

under vintern så ska ramen strippas och alla wirefästen ska bort, senn ska den lackas på skolans lackeringsutbildning, gaffeln också tror jag. Sen blir det förhoppningsvis ett riktigt bullhorn styre, och så spd pedaler av något slag.
Ska byta vevlager från 118mm som det sitter nu till 108mm om det går, för att få en tightare kedjelinje, och sen växla upp den lite, från 44-18 till kanaske 44-15 eller 16 nånstanns.

MacBear skrev:
> vid klättring
> så finns det en tendens till att framhjulet
> börjar vandra, så en längre gaffel än 120 mm
> tror jag inte är att rekommendera.

Om man slopar riserstyre och skaffar en styrstam med lägre vinkel så kommer man ju längre ner framtill och det borde kompensera för en något längre gaffel.

Valhalla skrev:
> MacBear skrev:
> > vid klättring
> > så finns det en tendens till att framhjulet
> > börjar vandra, så en längre gaffel än 120
> mm
> > tror jag inte är att rekommendera.
>
> Om man slopar riserstyre och skaffar en styrstam
> med lägre vinkel så kommer man ju längre ner
> framtill och det borde kompensera för en något
> längre gaffel.

edit: Oj, jag quotade just ett två år gammalt inlägg!! :D
edit2: Jahapp, nu tryckte jag citera istället för redigera.. Äh....

> Hwergelmer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 42Hz skrev:

> > jag har sett att man kan köpa spacers för att
> > sätta 7-delade kassetter på 8/9-bodys...
>
> Var mer orolig för body-profilen, men det kanske
> är samma fortfarande? Den som lever får se..

Wohoo! Paketet kom redan idag, snabba ryck!

Testade genast om kassetten passade och den gled på plats utan problem! Precis som du sa man får sätta dit några spacers för att fylla ut tomrummet och så att den hamnar rätt. :)

Sedan funkar dock inte sista drevet som man hade för att låsa med på den gamla bodyn..

Är det för tidigt att börja fylla på här igen? :)

Förra årets vinterprojekt verkar sträcka sig även till denna vinter.. :(

Mitt projekt i vinter blir att sälja av alla cykelprylar och en eller två cyklar.

Bygga något? Nä, tror inte det, jag köper nog en komplett plasträser.....

Planer har man ju alltid.... Man skall bara få tummen ur..
Funderar på att bygga någon form av 26"-CX-Frankenbike...
Vi får se vad det blir..

Jag klarade nästan förra årets vinterprojekt. Ny gaffel blev det. Men hjulen är kvar... Ser ingen anledning att byta dom i nuläget eftersom dom funkar helt ok. Precis som resten av hojen.

Mitt vinterprojekt får nog bli en liten ego-film om jag bara kan få min gamla DV-kamera att funka igen. :)

Jag ska byta framgaffel på min Giant Athem till en Rock Shox Reba.
Byta styrstam och styre på min Trek racer, Pro PLT 110 mm och Ritchey WCT 31,8.
Kapa sadelstolpen till min racer och minska vikten lite.
Bygga upp min Specialized Stumpjumper -97 till min son.
- Rock Shox Duce XC fram gaffel
- XT växlar
- XT V-bromsar
- LX växelreglage nya
- LX vevparti
- LX kassett och kedja
- Renovera LX-baknavet, med innehållet från ett jag köpt på Happy.
- Byta fälgar till Campa gamla MTB-fälgar knappt använda
- Ett nytt styre Salza Moto pro (rea fynd)
- En ny sadel

Jag har för en gångs skull inte ett projekt på gång, men tack och lov har tjejen det.
Det består egentligen av två delar:

1- Skapa ny kategori på Happy: Ful tysk i gammalt tak

2- Bygga lätt svetto-FR-hoj: 6" slag fram och bak, beräknad vikt 12.8kg. Kostnad = sub 13 papp
Byggbeskrivning kommer senare i vår när vintersemestrandet är över och grejorna skall skruvas ihop.

DSCF0480.jpg ht=725

[edit]: Byggkostnaden blev sub 10 papp för att hjul redan fanns och gaffeln var begagnad. Splirrans nytt skulel allt gå på 13 papp vilket fortfarande är skitbilligt =)

plumse skrev:
> Jag har för en gångs skull inte ett projekt på
> gång, men tack och lov har tjejen det.
> Det består egentligen av två delar:
>
> 1- Skapa ny kategori på Happy: Ful tysk i gammalt
> tak
>
> 2- Bygga lätt svetto-FR-hoj: 6" slag fram och
> bak, beräknad vikt 12.8kg. Kostnad = sub 10 papp
> Byggbeskrivning kommer senare i vår när
> vintersemestrandet är över och grejorna skall
> skruvas ihop.
>
>

12.8 kg! Har samma ram och liknande projekt på g men beräknad vikt 15 kg. Vad är det för saker som är så lätta för under 10 papp? Måste missat något ;) Lagt det dubbla på min, minst.

Ramen verkar rätt vettig, ska bli kul att testköra snart:D

EDIT: Inte alls samma ram...

Ram: Cinelli Vigorelli (52)
Hjul: Phil Wood nav/Sapim ekrar/Mavic CXP 33 fälgar
Vevparti: Campa Record Pista (50)
Vevlager + bakdrev (19): Phil Wood
Styrstam/sadelstolpe: Cinelli Graphis
Styre: Deda Pista
Pedaler: ?
Sadel: Selle Italia SLR

Än så länge har jag bara ramen och sadelstolpen...

Fässberg: Hennes Coiler kommer kittas med en 66SL och agera PB/DH-hoj
Det är en Arsen AM med Manitou Radium RL som står för gungeligunget

*Mikael*: Jag får erkänna att det fuskas lite med priset för hjulen (mavic XM317) och sadeln (Biltema) fanns redan i hemmet och de grejorna kostar 1.000kr å så får hon köpa min Marzocchi AM SL för en spottstyver. Skall allt köpas splirrans nytt blir det ganska precis 13 papp.
Jag ändrar i inlägget ovan. Det var lite glömska ang redan befintliga grejor som gjorde att jag oavsiktligen ljög en smula. Förlåt! =/
Kul med sadeln ihop med stolpen! Det gäller att leta fram och knapra i sig russinen även ur den ädlaste av kakor. Är det en Curare du hängt upp för beskådan?

Tillbaka
Topp