Har ni några vinterprojekt på gång?

Nogie

Ny medlem
Själv beställde jag precis en -04 Giant VT ram.

Funderar på om den ska utrustas med SRAM´s växelkomponenter eller om man ska hålla sig till Shimano? Blir till att plöja sig igenom en massa hojsidor i jakt på delar:-)

Har en Concorde Astore temporam (28" bak och 26" fram) som borde plockas ihop till en rullande cykel. Varför jag, som inte kör lvg, har en sån ram och ambitioner att skruva ihop den vette sjutton...!

Hehe, det är väl inget fel i det, är ju fortfarande en cykel, eller hur? Jag ska kika lite på en gammal racer som farsan köpte beggad nångång i slutet av -70talet, en Crescent med Campagrupp på, nåt styre det stod Titan på om jag inte missminner mig, den är många storlekar för stor men det är ändock en cykel:-)
Ska bli spännande att se om man lyckas lista ut vilken årgång det kan var på den? Såg en bild från en katalog från -73, den har stora likheter med den i alla fall.

Ska bygga/låta bygga en 5-Spot med Maverick Duc32 gaffel. Troligtvis blir'e en Fox DHX i aktern.
Komponenter flyttas över från "gamla" cykeln, mao XT -04.
Det som inte passar på 5-Spoten från min Genius kommer att fastna på fulcykeln, en Research Dynamics MTB.

Geniusramen och Manitougaffeln ska jag sälja.

Låter som en trevlig skapelse du har framför dig där Buddha!

Funderar på om jag ska bygga hjul så jag kan ha nya LX skivbromsar med separata bromshandtag och sedan SRAM vxlpaket på VT´n, jag kommer ju ändå knappast att droppa några större grejer så jag tror att ett förhållandevis lätt bygge kan vara vettigt. Gaffel vet jag inte än, Psylo XC eller nåt likvärdigt kanske?

Ojdå, här slår man på stort :)

Varför byta ut Romicdämparen?

Maveric DUC:en är grymt lätt för sin slaglängd, men tydligen lite på gränsen till för lång för 5-Spot? Ska du ha en XL ram behöver man tydligen en specialkrona också?

Det skriver jag bara för att jag är avundsjuk ;)

Mmm, jo, det e lika bra å satsa om man ändå ska byta!

Byter _troligtvis_ ut den mot en DHX för att det sägs att Romicen inte håller samma kvalitet, och att DHX:n skall vara ett litet snäpp vassare. Vad vet jag..

Duc:en blev jag rekommenderad av Daner, och den föll mig på läppen vid provkörning. Ramen är en L, och Duc:en har ju ställbar slaglängd. Har inte kollat, men tror inte att det skiljer så mycket i längd jämfört med t.ex. en Nixon?

Ed; Butterfingers

Senast redigerad av en moderator:
Skall bygga en Cross (Ridley) som jag kan köra på dom lite enklare stigarna i Hellas och ev på landsväg/isar nu på vintern. Gamla vintercykeln (Kona Blast -03) får nu pakethållare och gör sig bäst ToR Konsum.

PS: Har ni gamla shimano lvg komponenter (105, Ultegra eller Dura Ace) liggandes så är jag intresserad.

Håller på och komponera ihop en egenbyggd Specialized Enduro SX Trail. Väntar på ramen som lär skickas om 2-3 veckor. Sen skall det byggas hjul och donas med en hel del annat innan den är fit for fight. Det blir helt nya komponenter rakt igenom då jag blev bestulen på min tidigare hojj och därför inte har några delar att flytta över.

Just nu är det mest val av komponenter och väntan på ram/gaffel. :)

får hem ett xt nav och ekrar vilken dag som helst sedan ska det byggas med en x517 fälg. annars är det mest service av nuvarande cykeln som gäller, har redan rustat upp den i år efter 3-4 års tid av inte särskilt mycket cyklande. :/

planer till våren blir dock att flytta över de nya delarna till en ny ram och skaffa skivor.

Ska serva baknavet vecka 44 då jag har lov. Ser det för risigt ut får jag väl fundera på att bygga nytt hjul alternativt köpa färdigt... Var inne ett tag på ny uppsättning växlar men det får vänta tills jag har koll på navet bak.

Nytt bakhjul ska fixas antingen köpa ett klart eller prova sig på att snickra ett själv får väl ta hjälp av polarna som har gjort det för om jag inte klarar det själv hmm lika bra fixa framhjul också när man ändå ska va på gång att handla,hmm nu är det ju endast problemet att bestämma sig för vad för fälg nav ekrar nipplar man har råd att använda eller tar sig råd att använda ujuj vad ska det bli nått kralligt å hållbart grubbel grubbel det finns ju inte ba lite modeller å märken där ute.Ha D

Jag ska färdigställa hardtailsinglespeeden. Tar inte steget fullt ut, det kommer bli dämpad gaffel fram, om än en sunkig :-)

Och jag ska börja snickra på min Surly LHT, kombinerad grusvägs/åka och handla-cykel. Alla prylar har hittats förutom stänkskärmar. Det blir en salig röra...

hmmm.. flytta över dura ace-grejorna till nya crossramen, montera en recordgrupp på racern och börja bygga ihopp nästa års tävlingscykel.

PerM:
jag har eventuellt en 03 dura ace bakväxel över. men jag får se senare i veckan om jag behöver den eller inte.

Jag har byggt ett par hjul som jag ska använda i vinter på min stela MTB som jag använder till det mesta. Hittatade ett par svarta Campa Zark fälgar från mitten på 90-talet LBS. Kompleterade med ett STX-RC baknav som jag hade liggande och ett Tiagra fram nav (det ända som var lika blankt som baknavet). Ska nu bara inhandla ett par dubbdäck. Inget extremt för jag tänker bara cykla på vägen som ett komplemet till de två spinning pass veckan som jag leder.

Eftersom jag körde av ramen på Mångåsen så blir det väl en ny under hösten. Ska väl dessutom avsluta SS-bygget som står och blänger på mig..

Byte av hjul till Mavic Crossmax Enduro samt till Magura Julie 2005 skivbromsar.
Som vanligt byter jag kedja och eventuellt bakkransar under hösten.

/Rickard

Ska renovera gaffeln på hardtailen, den läcker olja som ett såll med hål i. Blir antagligen ett nytt styre och styrstam också.
På fullgungen blir det "allmän översyn" som det så käckt heter. Koll av nav och leder m.m., en bromsslang ska kortas av.
Och inte minst, mekaniken i min skivspelare (vinylsnurra) ska fixas! =)

Uppfräschning och renovering av min trotjänare. Hela drivpaketet ink vevparti och pedaler byts. Sram Attack Triggers. Kortare styrstamm och högre sadelstolpe. Nyrenoverad gaffel, ny fälg bak, nya coolstop och så Fat Albert på. Borde nästan kännas som en ny cykel.

Köpet av FS-hoj får vänta tills jag hunnit provcykla olika modeller. Är ärligt talat helt förvirrad avseende vilken stil och typ jag ska ha!

Väntar på eventuella vinter-reor på internetbutikerna så jag får råd med en schysst framgaffel, sedan skall befintlig cykel utrustas med nytt framhjul inklusive skivbromsar.

Sedan har jag en GF Paragon-ram liggandes men det blir nog projekt till nästa vinter. ;)

Renovera SID:en, den börjar bli ledsen. Tvätta hojen kanske.
Bygga om min Scott till semi trick cykel (riser styre, kortare styrtap, fetare däck, pedaler?), kommer nog behöva forumets hjälp för att få till den.

Är lite i valet och kvalet vad jag ska ta först.

En HT-ram i rätt storlek att bygga vinter-/pendlarhoj på.

Kortare styrtapp och kanske ett raiser-bar till Stump'en
(nu har jag just döpt den:-). Sedan blir det 520 eller
540 SPD:er samt Skivbromsar och nya hjul ...

Dom gamla hjulen hamnar på vinter-/pendlarhojen.

Äh jag vet inte, kanske i den här ordningen:

Stumpen:
1. 520 alt 540 SPD:er (eller något annat med _bra_ lerrens)
2. Kortare styrtapp (kanske)
3. Raiser bar (kanske)
4. Nya hjul och skivbromsar (från Merlin Bikes kanske)
5. Nya broms och växelreglage

vinter-/pendlarhojen:
1. Byta till 17" ram (Cove Handjob eller inbred ligger bra till)
2. växelförare bak.
3. vinterdäck
4. Nytt vajerset

Jag har planer på att bygga en vinterhoj/ss.
Ska bara få tag i en svets, så jag kan göra nya drop-outs bak, á la the_tnt.
Resten ligger på hög & väntar.

Vill bygga något i den här stilen.

<http://www.singletrackworld.com/mod/submit/images/1480-4.jpg>

Frihjuls mekanism får det nog bli, vågar inte köra fixed.

Tror att jag ska börja med att beställa nav, har dock en lägenhet att renovera först :-(

-Åke

Jag har nästan bestämt mig för att köpa en KHS XC504. Billig och många säger att den är skön och väldigt prisvärd.
Förresten, nån som har nåt att säga om den? Hur är den om man jämför den med med Giant NRS? (om man bortser från vikten)

/Mattias

Jag överväger att bygga någon form av displayställ för fyra cyklar på en för liten vägg i hallen.

Steg ett är att övertyga sambon som inte är eld och lågor över det inredsningsprojektet ;)

Så ska cyklarna få en behövlig totalrenovering.

Nya cyklar får jag hålla mig lugn med ett tag...

Åke Skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill bygga något i den här stilen.
>
>
>
> Frihjuls mekanism får det nog bli, vågar inte köra
> fixed.
>
> Tror att jag ska börja med att beställa nav, har
> dock en lägenhet att renovera först :-(
>
> -Åke
>

Åke -

Visste du att Soulcraft killarna bor i samma kommun som White, SyCip och Castellano och mindre än 30 minuter från Retrotec och WTB? Talk about a target-rich environment!

OK, då var sakerna inhandlade för mitt vinterprojekt. Nu pyser jag er i källaren och skruvar vintercykel. Budgetramarna tänjdes dock lite då inte mycket begagnat fanns, blir att vara snäll mot frugan ett bra tag framöver.

vinter.jpg

Blev ägare till en univega alpina med stålram från mitten-sent 90 tal som det skall bli vinterhoj av är det tänkt. Dock måste det mesta bytas så jag får väl leta i mina och Oxrs lådor och se vad jag kan få ihop. Måste dock samla ihop en litenhög pengar till detta bygge.
Sedan skall scareben servas (läcker lite luft).
Fixa en sladd med kontakter som passar damens silva batteri till panlampan
På regeringens hoj skall det bytas olja i gaffeln. styröret skall kapas. Och slangen till frambromsen skall kapas det är nog alles.

Jerka: Grattis till ett fynd, jag har också en gammal Univega Alpina 500 stålram från -96 som är"hur skön som helst. Har kört med den som vinterhoj sedan -99, men nu kommer den att ersättas med en nyare stålhäst med skivbromsfästen. Univega ramen är stark och bekväm, riktigt trevlig.

/Leo

Visst, ska bli farsa i januari. Får se hur det påverkar cyklingen. Annars blir det att fixa till min gamla Cyclepro och ha som vinterhoj.

Daner:Blev helt såld på track bikes när jag var i San Fransisco i våras, de är så snygga och rena. Kör nu runt med en växel på min vinter racer för att ta reda på vilken utväxling som fungerar bäst här i Göteborg.

-Åke

2 eller 3 projekt på gång:

300 gr. ska bort från min tävlingscykel: nya pedaler, nu saddel, och Eclipse Tubeless kit i stället för slang.
Ska också "uppdatera" min racer. Ny gaffel fullcarbon, nya hjul och lite annat. Minus 1'000 gr.
Och sedan ska jag visa till alla "kolleger" från Spårvägen att en lätt MTB med Ti stålgaffel, små däck och en 46x34 vevpartiet går lika bra som en cross (som verkar vara en ny trend här i Sverige)... fast det är inte lika coolt.

Tja jag har två gamla skräpracers som skall totalrenoveras.

Dessutom går jag i ny gaffel, skivbromsar och nya hjul tankar till finhojen. OM det blir skivbromsar och nya hjul bytes även växelsystemet...
Låter dyrt det här!

Hej Alain.

kul med lite nya prylar till cykeln. vi får se om jag bräcker dig med lättast cykel tills nästa år :) jag håller på och funderar en massa på vad jag vill ha. men förmodligen köper jag det som jag får bäst spons på som vanligt.

ska du köra falun crossover?

Nja, ska inte köra i Falun. Formen är på lågsta nivån någonsin ... men ni ska snart se mig igen på träning.

Vikten på min tävlingscykel nästa år blir runt 8'800 gr. (med dampgaffel), racer runt 7'600 gr. och min MTB "cyclocross wannabe" 9'100gr.

Ja, vikten är viktig ...

Nja, ska inte köra i Falun. Formen är på lågsta nivån någonsin ... men ni ska snart se mig igen på träning.

Vikten på min tävlingscykel nästa år blir runt 8'800 gr. (med dampgaffel), racer runt 7'600 gr. och min MTB "cyclocross wannabe" 9'100gr.

Ja, vikten är viktig ...

Jag har samma som jag haft några år tillbaka, en Bridgestone MB-1. En stålhäst sen början av -90 talet, men det är bytt en del saker på den. Och dom kalla fina dagarna blir det Merlinen med lite roligare saker på....

Var upp till Cykel & Fjäll i Falun o köpte ramen idag, vilka färger det är på VT:n*dräggel* Det var tydligen den sista i strl S jag fick tag i oxå, ser klart smidig ut:-) Nu börjar komponerandet*s*

Nogie:

Grattis till ett bra köp! VT är en väldigt trevlig cykel (har själv en VT2) och bakdämpningen är lysande efter att man har fått kläm på hur den ska ställas in.

Vad det gäller komponent val så har jag en synpunkt vad det gäller gaffelval. Välj inte en gaffel som har längre än 120 mm slaglängd såvida gaffeln inte går att göra kortare i farten på ett smidigt sätt. Jag har en 120 mm Black med RTWD (går att korta den till 90mm efter en massa vridande på en ratt) och vid klättring så finns det en tendens till att framhjulet börjar vandra, så en längre gaffel än 120 mm tror jag inte är att rekommendera.

Har en sprillans Santa Cruz Chameleon -04 ram som väntar på att bli cykel.
Nya hjul landar snart oxå. XM321 med Hope XC nav.
Funderar lite vilken gaffel det ska bli. Någon som har nå bra tips o råd på framgaffel??

/Kalle

Tillbaka
Topp