HED

Toxy

Medlem
HED
Är det någon som kör på HED-hjul? Vad är skillnaden på Stinger, Jet och Flamme Rouge? Är lite sugen på ett set. Men vet inte vilka jag ska ha eller vilket djup. Men funderar på 6 bak och 4 fram. Vet inte om det är optimalt men det ser rätt snyggt ut!

HED
Stinger är för tubdäck, Jet för kanttråd. Flamme Rouge har ceramiska lager i navet och naven är gjorda i kolplast. Dvs lättare och dyrare.

HED
Jet är i princip ett traditionellt lågprofilhjul med en kolfiberkåpa enbart för aerodynamik. Stinger är en kolfiberkonstruktion rakt igenom där hela fälgen är "bärande" del.

Jag hade valt 9+6 eller 6+6. Som jag ser det så finns det inget skäl att fega med 4.

HED
Lite sugen på att investera i just 9+6 faktiskt, jag har ju en scott cyclocross comp så tror faktiskt att dessa är lättare än de alexrims som sitter på, samt bra mycket bättre aerodynamik. Får se vad man får tillbaka på skatten kanske ;)

HED
JT skrev:
----------------------------------------------------------------
> LeWa sport är inte billigast, men servicen är helt fantastisk.

+1.

HED
Hed-fälgarna är lite bredare eller hur? Ingen som haft problem med att de inte får plats i ram eller gaffel? Har det inte funnits en del kombinationer av ramar/hhjul som inte fungerat? Någonstans har jag hört att tex Stinger 9 och Orbea Orca är på gränsen till att bil för trångt. Eller är jag ute och cyklar nu?

HED
slors har rätt att HED-fälgarna är bredare, men det är inte så enkel. De med C2 fälg är bredare på bromsytan så man måste justera bromsarna, men de djupare modeller är ännu bredare en bra bit in från kanten. Ramar som är smalare mellan chainstays och/eller seatstays (som min Ridley Noah) funkar inte med en Stinger eller Jet 9, men kanske med en Jet 4.

HED
Har en Specialized Transition och den är rätt tight bak. Verkar ju inte bra att dessa hjul är bredare än normalt. Nån som har koll på om Stinger 6 och 9 passar Transition? Har för mig att jag sett en bild med den setupen tidigare...

HED
henbro skrev:
-------------------------------------------------------
> Har en Specialized Transition och den är rätt
> tight bak. Verkar ju inte bra att dessa hjul är
> bredare än normalt. Nån som har koll på om
> Stinger 6 och 9 passar Transition? Har för mig
> att jag sett en bild med den setupen tidigare...

Är det någon (Daner?) som vet om det finns tvärsnittsprofiler av Stinger-fälgar någonstans? Isåfall är det bara att mäta upp ramen innan man trycker på köp-knappen.

HED
JT skrev:
> Det räcker inte att bara mäta. Det beror även
> på hur mycket hjulet och ramen flexar.

Ja självklart, men en mätning kan ge en indikation på om det ens är värt att försöka.

HED
Jag har köpt Hed Stinger 6 till denna säsong och har en Scott CR1. Det är trångt, men det funkar. Jag försökte mäta, men det är lite komplicerat om man inte har rätt mätverktyg. Men för Scott CR1 ägare så är det lugnt i alla fall.

HED
Jag har skickat förslag till HED att de ordnar någonting i stil med vad Cane Creek har för headsets: (http://www.canecreek.com/headset-fit-finder)

Om det visar sig vara för ambitiös skulle det vara bra med profiler.

slors skrev:
> henbro skrev:
> --------------------------------------------------

> > Har en Specialized Transition och den är rätt
> > tight bak. Verkar ju inte bra att dessa hjul är
> > bredare än normalt. Nån som har koll på om
> > Stinger 6 och 9 passar Transition? Har för mig
> > att jag sett en bild med den setupen tidigare...
>
> Är det någon (Daner?) som vet om det finns
> tvärsnittsprofiler av Stinger-fälgar
> någonstans? Isåfall är det bara att mäta upp
> ramen innan man trycker på köp-knappen.

HED
Daner skrev:
> Jag har skickat förslag till HED att de ordnar
> någonting i stil med vad Cane Creek har för
> headsets:
> (http://www.canecreek.com/headset-fit-finder)
>
> Om det visar sig vara för ambitiös skulle det
> vara bra med profiler.
>

Jag mailade Hed igår och fick följande svar:
"S9 are 26mm wide

I can send you a template that you fit into your frame to check the fit. What is your address?

-andy"

Vi får se om de har lust att skicka den till Sverige.

HED
Jag kan be honom att skicka en till mig och kanske en till Lena så vi kan låna ut dem inom Sverige.

slors skrev:
> Daner skrev:
> --------------------------------------------------

> > Jag har skickat förslag till HED att de ordnar
> > någonting i stil med vad Cane Creek har för
> > headsets:
> > (http://www.canecreek.com/headset-fit-finder)
> >
> > Om det visar sig vara för ambitiös skulle det
> > vara bra med profiler.
> >
> Jag mailade Hed igår och fick följande svar:
> "S9 are 26mm wide
>
> I can send you a template that you fit into your
> frame to check the fit. What is your address?
>
> -andy"
>
> Vi får se om de har lust att skicka den till
> Sverige.

HED
Stinger 9 är 26 bred ca 4 cm nedanför bromsbeläggningsytan, stinger 6 är som bredast (26 ) direkt efter bromsytan.Stinger 9 har monterats på cervelo S3 -09 och funkat ,de var ju annars extemt smala i bakgaffeln, stinger 6 likaså på en Cervelo S3 1,5 mm tillgodo på varje sida , men hjulen är mycket styva så det var inga problem.Specializied transition kan jag inte uttala mej om om de är thightare bak än cervelo s3 -09.

HED
ragnar skrev:
> Stinger 9 är 26 bred ca 4 cm nedanför
> bromsbeläggningsytan, stinger 6 är som bredast
> (26 ) direkt efter bromsytan.Stinger 9 har
> monterats på cervelo S3 -09 och funkat ,de var ju
> annars extemt smala i bakgaffeln, stinger 6
> likaså på en Cervelo S3 1,5 mm tillgodo på
> varje sida , men hjulen är mycket styva så det
> var inga problem.Specializied transition kan jag
> inte uttala mej om om de är thightare bak än
> cervelo s3 -09.

Jag tror inte att 26 är något problem på Transition. Vad som däremot är tight på den hojen är bak vid kjedjestagen. Bredden där ekrarna närmar sig navet är problem med vissa hjul...

HED
Direkt från HED:

"This is the best way to see where the issue is.. we do have a cardboard cut out that is a little more hands on.. but another issue is frame flex.. felts are really bad for fat americans as are P4s.. wimpy rear stays allow for wheel movement and rubbing.

This frame has about 40mm of clearance between the stays. frames with 35mm or less at their narrowest (pic shown where measured) may have issues with the C2 90mm rim."
tcmarathon.jpg ht=480

tcmarathon003.jpg ht=479

HED
henbro skrev:

> Jag tror inte att 26 är något problem på
> Transition. Vad som däremot är tight på den
> hojen är bak vid kjedjestagen. Bredden där
> ekrarna närmar sig navet är problem med vissa
> hjul...

Ställde frågan till HED och fick följande svar om det är fler med Transition som är ute efter Stinger 9.

"Hello,
Yes you will have problems with the spokes hitting the chain stays. We need
to build you a wheel with a double flange rear hub. When you or your shop
orders the wheel they need to tell us it's for a Specialized Transition.

Thanks

Paul Ellis
Hed Cycling"

Tillbaka
Topp