N_sandstrom sa:
Om cykeln är bra på att rädda en när man bombar fram, men samtidigt kräver en del viktflyttande och så.
Antar att du inte skulle sammanfattas den som en "nybörjarlämplig" cykel?
Alltså det behöver nödvändigtvis inte vara negativt i kombination för en nybörjare. Den är liksom inte poppig, så ska man göra ett bunnyhop så får man överdriva rörelsen. Visst en som aldrig cyklat förut kan uppleva den som extremt konstig och svår, men för en medelskillad gubbe tror jag man lär sig rätt snabbt.
Det är verkligen inte en bmx. Tror en riktig nybörjare upplever att den är klumpig. Den är snabb om man vågar lita på cykeln och verkligen pressar den in i kurvor osv. Lutar man så svänger det om man säger så. Fick själv uppleva det i Flottsbro senast när jag försökte lägga ner i kurvorna, var inte alls med på att det skulle svänga så snabbt, hojen bara skar rakt genom bermen och ville ta en mycket snävare linje än vad jag ville.
Den är mycket mer lättcyklad i bikeparks än min förra spech enduro eftersom den inte är lika poppig, så man behöver inte vara rädd för returen på bakdämparen. Lugn som en DH men klättrar som en get typ.
Många som har provat den tycker att den känns förhållandevis normal. Men det är erfarna cyklister.
Nåt jag inte skrev på bloggen är vikten. Väger knappt 15 kg, vilket många inte skulle acceptera på en cykel för ca 50k. Den stora massan vill nog ha 13-14 kg endurohoj i kolfiber och blank lack för dessa pengar. Så det kräver nog att man vill ha nåt udda och konstigt. En nybörjare kanske ska ha nåt normalare. För mig som cyklat MTB i 15 år så är det har en jäkligt rolig och intressant cykel. Den känns ganska genomtänkt och som sagt udda. Enduron jag hade innan var kanon men den var liksom vanlig och tråkig, man visste exakt hur den beter sig och vad gränsen var (för mig på den cykeln) här är det lite mer quirky och spännande, fast på ett lugnt sätt. Svårt att förklara.. Kollar man mina tider på strava så är det nya rekord hela tiden fast det känns som att jag cyklar långsammare. Sen om det är vad som händer om man cyklar 25 dagar i månaden eller bara cykeln vet jag inte, men jag antar att det är en kombination av båda.
Har cyklat lite YT capra med full Öhlins, tycker det var skit och tråkigt, otb känsla hela tiden. Dock en jäkla skillnad i dämperiet till det bättre på Capran.