Hellas fetaste hoj - byggtråden (Nu med ny lack)

happymtb.fr sa:
Schreddan sa:
happymtb.fr sa:
- man kan luta cykeln i en kurva med foten på insidan nere

Nog för att du är fransman och ni hat era egna idéer, men pardon?
:-)
Ironi gör sig bäst på internet i ett halvt främmande språk! ;-)

Haha! Ironi-filtret var tydligen av, jag skyller på jobbpendlingen.... vi vet ju att LVG:are inte har förmåga att förstå ironi.

Sorry till TS för urspårningen, ska sluta nu!
Upptumme till hojen! :)

Schreddan sa:
happymtb.fr sa:
Schreddan sa:
happymtb.fr sa:
- man kan luta cykeln i en kurva med foten på insidan nere

Nog för att du är fransman och ni hat era egna idéer, men pardon?
:-)
Ironi gör sig bäst på internet i ett halvt främmande språk! ;-)

Haha! Ironi-filtret var tydligen av, jag skyller på jobbpendlingen.... vi vet ju att LVG:are inte har förmåga att förstå ironi.

Sorry till TS för urspårningen, ska sluta nu!
Upptumme till hojen! :)
Är väl det happy brukar handla om? ;)

Röda gunghästen. Man stävar fram som i en badenbaden-stol.

Bilagor

• pole140.jpeg
    pole140.jpeg
    402.3 KB · Besök: 246
Swoop sa:
Borde inte alla Pole ha klibbor från Tom of Finland? Jofa, har du ingen hookup till Roskai?

Jo, dessa borde väl passa fint:

IMG_7409.JPG

Sjukt sammanträffade! Det var alltså i söndags när jag var påväg hem från mina bibelstudier som jag mötte en elegant klädd herre i en mörk gränd. Han var stiligt klädd, en mörk trenchcoat och under den stack ett par håriga ben fram. Man kunde ana att farbrorn var bar på underkroppen. Men inte sådär vulgärt som Henrik83 med blottade anklar. Anklarna var väl dolda av ett par strumpor vilka hölls på plats av smakfulla strumphållare. Vi inledde en konversation som om jag minns korrekt ungefär gick såhär:

Farbror: Hej gullet, vill du ha några klistermärken?

Jofahjalm: Ja, bara dom inte riskera att vara upphovrättsligt problematiska eller riskera att inkräkta på någon form av varumärke. Det är också superviktigt att ingen känner sig kränkt av klistermärkena. Det är jätteilla om, speciellt medelålders män, känner sig kränkta. Jätteilla!

Farbror: Bah! Detta är uppenbart ett nytt verk! Ingen kan bli kränkt av skönhet! Finlands två främsta produkter förtjänar varandra! Jag tänker som ansvarig utgivare vara rätthaverist till döden!

Jofahjalm: Men dåså, tack som fan farbror.

Swoop sa:
Bra jobb, ser fantastiskt ut! Ditt sinne för färg och form har fått spela ut mycket de senaste veckorna, vårsalongen nästa?

Äsch, vårsalongen är så streber. Jag tänker mig en undergroundutställning tillsammans med lagombra istället.

Om cykeln är bra på att rädda en när man bombar fram, men samtidigt kräver en del viktflyttande och så.
Antar att du inte skulle sammanfattas den som en "nybörjarlämplig" cykel?

N_sandstrom sa:
Om cykeln är bra på att rädda en när man bombar fram, men samtidigt kräver en del viktflyttande och så.
Antar att du inte skulle sammanfattas den som en "nybörjarlämplig" cykel?
Alltså det behöver nödvändigtvis inte vara negativt i kombination för en nybörjare. Den är liksom inte poppig, så ska man göra ett bunnyhop så får man överdriva rörelsen. Visst en som aldrig cyklat förut kan uppleva den som extremt konstig och svår, men för en medelskillad gubbe tror jag man lär sig rätt snabbt.

Det är verkligen inte en bmx. Tror en riktig nybörjare upplever att den är klumpig. Den är snabb om man vågar lita på cykeln och verkligen pressar den in i kurvor osv. Lutar man så svänger det om man säger så. Fick själv uppleva det i Flottsbro senast när jag försökte lägga ner i kurvorna, var inte alls med på att det skulle svänga så snabbt, hojen bara skar rakt genom bermen och ville ta en mycket snävare linje än vad jag ville.

Den är mycket mer lättcyklad i bikeparks än min förra spech enduro eftersom den inte är lika poppig, så man behöver inte vara rädd för returen på bakdämparen. Lugn som en DH men klättrar som en get typ.

Många som har provat den tycker att den känns förhållandevis normal. Men det är erfarna cyklister.

Nåt jag inte skrev på bloggen är vikten. Väger knappt 15 kg, vilket många inte skulle acceptera på en cykel för ca 50k. Den stora massan vill nog ha 13-14 kg endurohoj i kolfiber och blank lack för dessa pengar. Så det kräver nog att man vill ha nåt udda och konstigt. En nybörjare kanske ska ha nåt normalare. För mig som cyklat MTB i 15 år så är det har en jäkligt rolig och intressant cykel. Den känns ganska genomtänkt och som sagt udda. Enduron jag hade innan var kanon men den var liksom vanlig och tråkig, man visste exakt hur den beter sig och vad gränsen var (för mig på den cykeln) här är det lite mer quirky och spännande, fast på ett lugnt sätt. Svårt att förklara.. Kollar man mina tider på strava så är det nya rekord hela tiden fast det känns som att jag cyklar långsammare. Sen om det är vad som händer om man cyklar 25 dagar i månaden eller bara cykeln vet jag inte, men jag antar att det är en kombination av båda.

Har cyklat lite YT capra med full Öhlins, tycker det var skit och tråkigt, otb känsla hela tiden. Dock en jäkla skillnad i dämperiet till det bättre på Capran.

Att den svänger själv in i böjen har troligtvis med långa hjulbasen att göra. Längden ger stabilitet och trygghet som gör att du vågar ha mer vikt på framhjulet som får bättre grepp fram och mer kompression av gaffel och därmed brantare vinkel som gör att cykeln upplevs svänga in själv. Man kan såklart förstärka denna effekt genom att bromsa lite lätt med frambromsen. Även kallat Trailbromsa.

MickeMud sa:
Att den svänger själv in i böjen har troligtvis med långa hjulbasen att göra. Längden ger stabilitet och trygghet som gör att du vågar ha mer vikt på framhjulet som får bättre grepp fram och mer kompression av gaffel och därmed brantare vinkel som gör att cykeln upplevs svänga in själv. Man kan såklart förstärka denna effekt genom att bromsa lite lätt med frambromsen. Även kallat Trailbromsa.
Låter helt rimligt! Men inte bromsa mitt i kurva ?.

roskai sa:
MickeMud sa:
Låter helt rimligt! Men inte bromsa mitt i kurva ?.
Nä, man vill ju inte tappa fart på en cykel ?
Man gör det innan ingången, dels för att anpassa farten till böjen och får även snävare spår. Med motoriserade tvåhjulingar gör man det in till apex, sen laddar man på igen. Två olika körsätt beroende på effekttillgång och kurva.
Mjukt och behåll kurvhastighet eller hårt, gå rakt in bromsa hårt vänd runt och accelerera fullt i ett rakare spår. Ta kurvan som ett gem.

Cykeln lever ännu! Nu ganska pimpad med guld i baken och magura mt7 bromsar. Fortfarande lika nöjd med cykeln och ser ingen som helst anledning att byta cykel. Har även en trek fuel ex 8 från 2018 och den är inte alls lika kul ?

Riktigt fin cykling på Gotland idag, och ja det finns saker man kan cykla på här där man kan känna att 63 graders gaffelvinkel är rätt gött. Hittade t.ex. en stig med lätt lutning nedför och partivis jättebrant och jättestora drops. Ca 10 min cykling, skulle va ett fint endurospår på en tävling! ?
20190419_120526.jpg

jofahjalm sa:
Menar du att du har en 10-minuters rallysträcka på Gotland?
Kanske inte 10 min i racerfart det är ju svinlångt. Och det är ju mestadels platt/lätt utför, sen blir det några dödsbranter där man bränner en massa höjdmeter direkt.

I Hellas hittar man inte en tvåminuterssträcka. I La Thuile är det inte så många av sträckorna som tar 10 minuter...

jofahjalm sa:
I Hellas hittar man inte en tvåminuterssträcka. I La Thuile är det inte så många av sträckorna som tar 10 minuter...
10 min var överdrivet. Du vet man sölar sig fram och skickar ett dropp då och då. Har aldrig klockat det men det börjar på högsta naturliga punkten kring Visby och slutar på lägsta.

Om det finns feta 10 minuters åk på Gotland så är det min nästa cykelresa. Men jag blir ju lite skeptisk med tanke på att Gotland är platt som en pannkaka. Om du ska få ihop 5 minuter så lär det ju vara långloppsterräng.

jofahjalm sa:
Om det finns feta 10 minuters åk på Gotland så är det min nästa cykelresa. Men jag blir ju lite skeptisk med tanke på att Gotland är platt som en pannkaka. Om du ska få ihop 5 minuter så lär det ju vara långloppsterräng.
Ska ta fram stoppuret någon gång och köra sträckan.

Jag tror du skulle bli rätt besviken om du åker till Gotland för att cykla enduro. Däremot bikepacking med inslag av döds kan vi ordna. Kustlinjen från ynge till fårösund är i princip en lång stig med flowig stig och en hel del branter.

Pole-ryttarnas övertag som de hade om mig på gaffel-vinkeln är numera borta för jag har låtit flacka ut henne 2 grader.

Bilagor

• 20190420_121331[1].jpg
    20190420_121331[1].jpg
    176.2 KB · Besök: 274
Det bästa med den här tråden är ändå att Max (TS) självutnämnt sin hoj till Hellas fetaste. Ödmjuk men självgod!

Tomcaten sa:
Pole-ryttarnas övertag som de hade om mig på gaffel-vinkeln är numera borta för jag har låtit flacka ut henne 2 grader.

Nu vill jag inte smutsa ner roskais polska cykeltråd här, men vad f-n har du gjort med styrstammen pojk? Det ser ju ut som en sån gammal styrstam med justerbar vinkel.

Crossmax sa:
Det bästa med den här tråden är ändå att Max (TS) självutnämnt sin hoj till Hellas fetaste. Ödmjuk men självgod!

Med coil kanske den åtminstone blivit tyngre än min, vilket är en stor bedrift. Mycket möjligt att den faktiskt är fetast om det innebär tyngst!

Jofa-kliniken tog emot cykeln och trollade fram 2 cm extra slaglängd fram. Jag är begeistrad(stavfel?) över hans bedrifter för konan.

Bilagor

• 20190421_213607[1].jpg
    20190421_213607[1].jpg
    123.2 KB · Besök: 250
Tillbaka
Topp