Hjulbyggartråden

Antracith

Ny medlem
Sixten Fors sa:
Antracith sa:
Kan jag bara få bekräftat att det verkar vara i sin ordning, eller har jag gjort något tok?
Ekerlängden har inget med saken att göra. Med lika spänning på båda sidor hamnar fälgen centrerad över navets flänsar, men förskjutet i förhållande till hela navets bredd. Det vill man inte, för då hamnar fälgen snett i cykelns ram och gaffel. För att fälgen skall hamna centrerad över hela navets bredd måste ekerspänningen vara lägre vänster bak och höger fram. Om det är ett 29" boost-hjul du har brukar den genomsnittliga ekerspänningen vara ungefär:
Höger bak 100%
Vänster bak 64%
Vänster fram 92%
Höger fram 66%
Där 100% är 1100-1250 N, där 1200 N är ett bra värde att sikta på.
Tack för ett utmärkt informativt svar! Lysande! Då är jag på rätt spår.

Kommer btw aldrig att bygga hjul med straightpull nav och runda ekrar igen! Fy farao vad jobbigt! Det hjälpte förmodligen inte med vad som verkar vara nån vit gägnlåsning som DT haft på gängorna från början. Denna borde jag ju i efterhand ha försökt tvätta bort innan jag återanvände ekrarna... Har använt en polygrip med gummimellanlägg för att hålla fast ekrarna och har fått ta i något brutalt för att de inte ska snurra.
 

Crocko

Aktiv medlem
HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Vad jag förstår är CX-Ray starkare än Laser (och kanske även Revo).
Vad skulle den större styrkan hos CX-Ray (jmf med Laser o DT Rev) ha för praktisk betydelse i hjul?
Jag bygger bättre hjul än dig, varje gång.
Trist att du inte är kapabel att åstadkomma ett svar på min fråga
Men det är väl bara att inse att personangrepp är din grej, inte hjulbyggen eller teknik.
Men ändå trist att du är sådan


Crocko sa:
För att hjulen skall fungera som förstaval till en landvägshoj med fälgbromsar, så hur hög och bred profil kan man gå upp till för att dra bästa nytta av aero effekter utan att ha byggt sig ett par tegelstenar eller segel, borde finnas något gyllene snitt när de positiva effekterna med aero förtas för att vikten ökat för mycket eller vindfånget gör att det inte funkar under ofördelaktigt väder.

Skall tilläggas att det är sedvanlig gubbklunga som skall cykla på 25mm clinchers så att den parametern finns med.
Hur snabbt cyklar gubbklungan? Och hur stor (dvs längd o vikt), stark och krävande är cyklisten?

Men generellt är det så att vid åtminstone >25km/h är aero viktigare än låg vikt, vad gäller vikten så är det den roterande (dvs fälg + däck + slang) inte totalvikten som spelar roll.
Dessutom är det så att särskilt i en klunga så är sidvindskänsligheten och rullmotståndet viktiga parameter,
för rullmotståndet bör din kollega därför välja både sina 25mm däck och slangarna med noggrannhet.

Vad gäller antalet ekrar tycker jag att de bör vara (minst) 24 fram, minst 28 om cyklisten är lång och/eller tung och/eller stark, bak (minst) 28 (eller 32).
Aeronackdelen med +4 ekrar/hjul är i praktiken minimal, särskilt i en klunga, men vinsterna kan märkas MYCKET mer.
Även om "ingen" kommer att bygga aerohjul med ~35/~45mm höga kolfiberfälgar och runda ekrar så vill jag bara påpeka att det finns en hel del aerotester som visar att "aerovinsten" med CX Ray jmf med runda ekrar är minimal, i det här testet endast ~1W vid 30 mph(~48km/h), i en klunga blir det ännu mindre förstås; https://novemberbicycles.com/blogs/blog/aerodynamic-drag-of-lasers-vs-cx-rays.html

Naven är inte särskilt kritiska, åtminstone inte vikten,
men för en lång och/eller tung och/eller stark och allmänt krävande cyklist är flänsplaceringen viktigare än några få grams skillnad i vikt, navens betydelse för den roterande vikten är ju minimal medans flänsplaceringen kan göra STOR skillnad.
Att ha stålbody, eller åtminstone enl stålspline, eller likn, kan även det vara viktigare för en tung och/eller stark och allmänt krävande cyklist jmf med den viktbesparing en alubody kan ge.

Vad gäller fälghöjd kan det vara idé att välja (ngt) lägre fälg fram och högre bak, för att inte bli för "vinglig" om det blåser sidvind i klungan
Typ en ~35mm hög fälg fram, tex Lightbicycle RRU35C02: https://www.lightbicycle.com/carbon-700C-25mm-wide-road-rim-clincher-35mm-deep-U-shape-tubeless-compatible-basalt-braking-surface.html
och en ~45mm hög fälg bak, tex Lightbicycle RRU45C02: https://www.lightbicycle.com/45mm-deep-carbon-700C-25mm-wide-road-rim-clincher-U-shape-tubeless-compatible-with-basalt-braking-surface.html

Men det finns förstås måånga alternativ och många andra tillverkare, tex kan en asymmetrisk bakfälg göra stor skillnad.

Skall hen använda slangar i sina (kanttråds-)däck är det en fördel att välja fälgar som är ~35, ~45 och/eller ~65mm höga.
Detta eftersom det är enkelt att hitta bra slangar med ventillängder på 50, 60 och 80mm och en ventil bör vara ~15mm längre än fälghöjden för enklast möjliga pumpning
typ Schwalbe SV20 https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=5060


/Håkan
Skall studera detta närmare på bättre ställe än mobilen, tack så långt.
 

Jensen

Aktiv medlem
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Oj, det vart många svar här. Tack för det. Både leftynavet och tunenavet finns endast med 32håls. Ekerspänningen bör bli rätt så lika på båda sidor. Tune anger 1100 N som max. För leftynavet har jag inte hittat något värde för högsta tillåtna ekerspänning.
Har cannonbal 2.0 nav, inte igen säger jag
Oj. Varför då?
Jag har också ett sådant nav på ett hjulpar. Bak har jag bara DT. Hur är tunes baknav?
Framför allt eftersom de har bult i aluminium (känns som fel ställe att spara vikt i o med att det ändå är en sak som kommer gängas i och ur relativt ofta). Dels har bulten en ”läpp” så den pressar lagret i navet förbi kanten på axeln med nån mm, medans typ alla andra pressar lagret kant i kant på axeln (nästan alla andra). Du är således bunden till just deras bult om du drar sönder (alltså inte fulmeck tills man får tag i ny). Dels är ju servicen på tune i Sverige sämre än sämst, tur att tyskarna kunde rädda en sist det hände (R2). Dessutom har många andra tillverkare gjort bulten konisk längst dram så den guidar in gängorna, inte tune, rakt avhugget där. Småsak absolut, men finns ju andra som löst det bättre och som är likvärdiga på allt annat så why lixom
 

Bilagor

Senast ändrad:

marr

Aktiv medlem
Byggde klart ett i paret idag.

Sapim dlight och laser ekrar. Kommer säkert implodera.
Hopenav och xr391 med dekaler från slik.

IMG_20190302_173400.jpg
 

Doctor C

Medlem
Ang. ERD:
DT säger 601mm på XM 481, jag mätte den till 599mm.

När jag byggde mina XM 551 utgick jag från 564mm som DT anger. Gick inte att få upp ekerspänning innan nippeln bottnade. Mätte upp fälgen själv: 560mm. Byggde då med Sapim Laser och de verka töja sig ganska mycket vilket förvärrar saken.
 

Sixten Fors

Ny medlem
DT anger ERD inkl 0,9 mm PHR-brickor, till fälgar som "vill ha" brickor. Påverkar det resultatet/slutsatsen av dina mätningar? Använde du brickorna? Vilka nipplar använde du? Valde du rätt nipplar när du körde kalkylatorn?
PHR.png
 
Senast ändrad:

Doctor C

Medlem
Jag mätte med PHR-brickor. Nippeln är 12mm mässing. Jag mäter från botten av skåran i nippeln. Minns faktiskt inte vilka nipplar jag räknade på till mina XM 551 men jag byggde dem med Squorx. Så det borde inte vara problemet eftersom Squorx ger längst ekrar med kalkylatorn.
 

Sixten Fors

Ny medlem
Jag vet inte heller. Jag har byggt med en massa olika DT-fälgar i olika bredd/diameter och de många olika DT/Sapim ekrar, men alltid (i modern tid) med PHR-brickor och Squorx. Har inte haft problem med att ekrarna varit för långa efter att ha använt DT kalkylatorn (på rätt sätt) och avrundat ekerlängd nedåt på lämpligt sätt. Har även använt DT-kalkylatorn med en rad andra fälgar och nav av diverse fabrikat och DT Std och Sapim Polyax-nipplar och utan brickor. Jag har väl haft tur :)
 

Doctor C

Medlem
Sixten Fors sa:
Jag vet inte heller. Jag har byggt med en massa olika DT-fälgar i olika bredd/diameter och de många olika DT/Sapim ekrar, men alltid (i modern tid) med PHR-brickor och Squorx. Har inte haft problem med att ekrarna varit för långa efter att ha använt DT kalkylatorn (på rätt sätt) och avrundat ekerlängd nedåt på lämpligt sätt. Har även använt DT-kalkylatorn med en rad andra fälgar och nav av diverse fabrikat och DT Std och Sapim Polyax-nipplar och utan brickor. Jag har väl haft tur :)
DT-kalkylatorn fungerar bra, såvida man inte matar den med fel ERD. Såklart.
Det verkar för övrigt finnas lite olika varianter på hur man ska mäta ERD. Vissa mäter t.ex. från nippelns topp.
Jag kommer i vilket fall köra på Comp/Laser.
VF: 296 Comp
HF: 298 Laser
VB: 296 Laser
HB: 296 Comp

... med Squorx och brickor
 
Senast ändrad:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Funderar på nya hjul till den här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3496718/page=1

Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?
Enda alternativet till original framnav verkar vara onyx. Lite skumt att det skiljer i centrering mellan naven.

Original Lefty 73
Skrmavbild2019-03-01kl.19.38.20.png
 

Bilagor

Jensen

Aktiv medlem
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Funderar på nya hjul till den här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3496718/page=1

Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?
Enda alternativet till original framnav verkar vara onyx. Lite skumt att det skiljer i centrering mellan naven.

Original Lefty 73
Pga att supermax bygger lite mer på bredden kanske? Men vadå enda? Leonardi? Carbon-ti? Finns ju fler än dem. Eller är det till fatbike o där har de en lämgre axel? Fast då finns väll inte cannonball heller?
 
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Funderar på nya hjul till den här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3496718/page=1

Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?
Enda alternativet till original framnav verkar vara onyx. Lite skumt att det skiljer i centrering mellan naven.

Original Lefty 73
Pga att supermax bygger lite mer på bredden kanske? Men vadå enda? Leonardi? Carbon-ti? Finns ju fler än dem. Eller är det till fatbike o där har de en lämgre axel? Fast då finns väll inte cannonball heller?
Originalnavet för fat CAAD har 73mm mellan flänsarna jämfört med 60mm för lefty 2.0. Jag har inte prövat men jag tror att ett standard leftynav passar. Skillnaden är att lefty73navet har den högra flänsen förskjuten åt höger. Det som jag tycker va lite underligt med onyxnavet är att det också har 73mm mellan flänsarna men att flänsarna inte är centrerade som på originalnavet.
 

Jensen

Aktiv medlem
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Funderar på nya hjul till den här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3496718/page=1

Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?
Enda alternativet till original framnav verkar vara onyx. Lite skumt att det skiljer i centrering mellan naven.

Original Lefty 73
Pga att supermax bygger lite mer på bredden kanske? Men vadå enda? Leonardi? Carbon-ti? Finns ju fler än dem. Eller är det till fatbike o där har de en lämgre axel? Fast då finns väll inte cannonball heller?
Originalnavet för fat CAAD har 73mm mellan flänsarna jämfört med 60mm för lefty 2.0. Jag har inte prövat men jag tror att ett standard leftynav passar. Skillnaden är att lefty73navet har den högra flänsen förskjuten åt höger. Det som jag tycker va lite underligt med onyxnavet är att det också har 73mm mellan flänsarna men att flänsarna inte är centrerade som på originalnavet.
Hur kan både original och onyx ha samma avstånd mellan flänsarna men olika centrum, borde ju vara rätt lika där me tanke på att de ju bygger från änden av axeln. Men onyx är ofta väldigt snabba på att svara på frågor. De har ju till o med specialtillverkat delar till mitt onyx nav.
 
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Funderar på nya hjul till den här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3496718/page=1

Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?
Enda alternativet till original framnav verkar vara onyx. Lite skumt att det skiljer i centrering mellan naven.

Original Lefty 73
Pga att supermax bygger lite mer på bredden kanske? Men vadå enda? Leonardi? Carbon-ti? Finns ju fler än dem. Eller är det till fatbike o där har de en lämgre axel? Fast då finns väll inte cannonball heller?
Originalnavet för fat CAAD har 73mm mellan flänsarna jämfört med 60mm för lefty 2.0. Jag har inte prövat men jag tror att ett standard leftynav passar. Skillnaden är att lefty73navet har den högra flänsen förskjuten åt höger. Det som jag tycker va lite underligt med onyxnavet är att det också har 73mm mellan flänsarna men att flänsarna inte är centrerade som på originalnavet.
Hur kan både original och onyx ha samma avstånd mellan flänsarna men olika centrum, borde ju vara rätt lika där me tanke på att de ju bygger från änden av axeln. Men onyx är ofta väldigt snabba på att svara på frågor. De har ju till o med specialtillverkat delar till mitt onyx nav.
Ja märkligt är det. Får väl dra iväg ett mail till dom.
 

KiwiQ

Ny medlem
Detta oändliga grubb vem som har rätt fel

Håkan vs Sixten

Om vi pratar dt swiss enbart, vad jag förstått, rätta mig om jag har fel så ska brickorna som medföljer vid köp av dt fälg inte användas enligt Håkan?

Jag tror Sixten ligger på på en ganska hög nivå av ironi snarare än personangrepp. Sixten kan knappast allt men att nedvärdera hens kunskap inom just dt hjulbyggen, om hen nu säger att han har byggt upp så många hjul som han utger sig har gjort och säkerligen har dessa gjorts till medlemmar här på forumet. Om hen inte vet vad han pratar om? Varför är det ingen hetsjakt på hur dåliga hjul han bygger?
 
Senast ändrad:
KiwiQ sa:
Detta oändliga grubb vem som har rätt fel

Håkan vs Sixten

Om vi pratar dt swiss enbart, vad jag förstått, rätta mig om jag har fel så ska brickorna som medföljer vid köp av dt fälg inte användas?

Jag tror Sixten ligger på på en ganska hög nivå av ironi snarare än personangrepp. Sixten kan knappast allt men att nedvärdera hens kunskap inom just dt hjulbyggen, om hen nu säger att han har byggt upp så många hjul som han utger sig har gjort och säkerligen har dessa gjorts till medlemmar här på forumet. Om hen inte vet vad han pratar om? Varför är det ingen hetsjakt på hur dåliga hjul han bygger?
Hen eller han? Hur ska du ha det? Är inte Sixten ett manligt namn? Jag är i vart fall en han och vill inte bli nämnd som något annat.
 

Crocko

Aktiv medlem
Crocko sa:
HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Vad jag förstår är CX-Ray starkare än Laser (och kanske även Revo).
Vad skulle den större styrkan hos CX-Ray (jmf med Laser o DT Rev) ha för praktisk betydelse i hjul?
Jag bygger bättre hjul än dig, varje gång.
Trist att du inte är kapabel att åstadkomma ett svar på min fråga
Men det är väl bara att inse att personangrepp är din grej, inte hjulbyggen eller teknik.
Men ändå trist att du är sådan


Crocko sa:
För att hjulen skall fungera som förstaval till en landvägshoj med fälgbromsar, så hur hög och bred profil kan man gå upp till för att dra bästa nytta av aero effekter utan att ha byggt sig ett par tegelstenar eller segel, borde finnas något gyllene snitt när de positiva effekterna med aero förtas för att vikten ökat för mycket eller vindfånget gör att det inte funkar under ofördelaktigt väder.

Skall tilläggas att det är sedvanlig gubbklunga som skall cykla på 25mm clinchers så att den parametern finns med.
Hur snabbt cyklar gubbklungan? Och hur stor (dvs längd o vikt), stark och krävande är cyklisten?

Men generellt är det så att vid åtminstone >25km/h är aero viktigare än låg vikt, vad gäller vikten så är det den roterande (dvs fälg + däck + slang) inte totalvikten som spelar roll.
Dessutom är det så att särskilt i en klunga så är sidvindskänsligheten och rullmotståndet viktiga parameter,
för rullmotståndet bör din kollega därför välja både sina 25mm däck och slangarna med noggrannhet.

Vad gäller antalet ekrar tycker jag att de bör vara (minst) 24 fram, minst 28 om cyklisten är lång och/eller tung och/eller stark, bak (minst) 28 (eller 32).
Aeronackdelen med +4 ekrar/hjul är i praktiken minimal, särskilt i en klunga, men vinsterna kan märkas MYCKET mer.
Även om "ingen" kommer att bygga aerohjul med ~35/~45mm höga kolfiberfälgar och runda ekrar så vill jag bara påpeka att det finns en hel del aerotester som visar att "aerovinsten" med CX Ray jmf med runda ekrar är minimal, i det här testet endast ~1W vid 30 mph(~48km/h), i en klunga blir det ännu mindre förstås; https://novemberbicycles.com/blogs/blog/aerodynamic-drag-of-lasers-vs-cx-rays.html

Naven är inte särskilt kritiska, åtminstone inte vikten,
men för en lång och/eller tung och/eller stark och allmänt krävande cyklist är flänsplaceringen viktigare än några få grams skillnad i vikt, navens betydelse för den roterande vikten är ju minimal medans flänsplaceringen kan göra STOR skillnad.
Att ha stålbody, eller åtminstone enl stålspline, eller likn, kan även det vara viktigare för en tung och/eller stark och allmänt krävande cyklist jmf med den viktbesparing en alubody kan ge.

Vad gäller fälghöjd kan det vara idé att välja (ngt) lägre fälg fram och högre bak, för att inte bli för "vinglig" om det blåser sidvind i klungan
Typ en ~35mm hög fälg fram, tex Lightbicycle RRU35C02: https://www.lightbicycle.com/carbon-700C-25mm-wide-road-rim-clincher-35mm-deep-U-shape-tubeless-compatible-basalt-braking-surface.html
och en ~45mm hög fälg bak, tex Lightbicycle RRU45C02: https://www.lightbicycle.com/45mm-deep-carbon-700C-25mm-wide-road-rim-clincher-U-shape-tubeless-compatible-with-basalt-braking-surface.html

Men det finns förstås måånga alternativ och många andra tillverkare, tex kan en asymmetrisk bakfälg göra stor skillnad.

Skall hen använda slangar i sina (kanttråds-)däck är det en fördel att välja fälgar som är ~35, ~45 och/eller ~65mm höga.
Detta eftersom det är enkelt att hitta bra slangar med ventillängder på 50, 60 och 80mm och en ventil bör vara ~15mm längre än fälghöjden för enklast möjliga pumpning
typ Schwalbe SV20 https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=5060


/Håkan
Skall studera detta närmare på bättre ställe än mobilen, tack så långt.

Har förhört mig lite idag om det tänkbara offret som kanske skall rulla på hjul som jag hjälp till att tråcklat ihop.
Tydligen så har hans gäng en ambition att rulla runt pölen i anständig takt så målsättningen är att ligga på ett rullsnitt strax över 36 och snurra kedjan i 30 sekunders intervall.

Skissade på ett alternativ idag med 50mm bak 38mm på 25mm U-profil, Tune MAG 170, DT Aerolite eller cx/ray.
Detta bygge skulle hamna på dryga 1400gr om man kör 28/20 alt 28/24.

Han vill rulla på tubeless med 28bak och 25 fram

Lite fundersam på bakhjulet där man nog måste kolla lite på vad man får för verklig bredd på däcken, de fälgar jag kikat på är 19mm invändigt så lite bredare än de du länkade till.

I form så ligger han en bit under 80kg och är inte jättelång.

Tacksam för vettig feedback
 

NickPick

Aktiv medlem
Manurhin2 sa:
konscious sa:
Manurhin2 sa:
Då vart det färdigt , tyvärr försvann inga gram under byggtiden .
Får väl helt enkelt plocka ur en eker för att komma under 1200 g ;-)
Snyggt och vilken fälg sitter i?
https://www.lightbicycle.com/bead-hook-less-rims-carbon-29er-light-bike-rim-tubeless-compatible.html
Mina kinahjul på 1310g borde ha liknande fälg. Dock 350SP och billiga ekrar. Pillar aero (vad dom nu heter). För boost också.
Inte köpt från LB tror jag, men det verkar ju som att de flesta säljer liknande.
Höll 2018 års säsong iaf.
 

KiwiQ

Ny medlem
Cannondale jekyl 1000 sa:
KiwiQ sa:
Detta oändliga grubb vem som har rätt fel

Håkan vs Sixten

Om vi pratar dt swiss enbart, vad jag förstått, rätta mig om jag har fel så ska brickorna som medföljer vid köp av dt fälg inte användas?

Jag tror Sixten ligger på på en ganska hög nivå av ironi snarare än personangrepp. Sixten kan knappast allt men att nedvärdera hens kunskap inom just dt hjulbyggen, om hen nu säger att han har byggt upp så många hjul som han utger sig har gjort och säkerligen har dessa gjorts till medlemmar här på forumet. Om hen inte vet vad han pratar om? Varför är det ingen hetsjakt på hur dåliga hjul han bygger?
Hen eller han? Hur ska du ha det? Är inte Sixten ett manligt namn? Jag är i vart fall en han och vill inte bli nämnd som något annat.
På förskolan är de numera könsneutrala och med tanke på att nivån här är på förskolenivå så är det bättre att använda "hen" så ingen stackare känner sig "kränkt" eller känner sig påhoppad så som i ett "personangrepp"
 

Sixten Fors

Ny medlem
KiwiQ sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
KiwiQ sa:
Detta oändliga grubb vem som har rätt fel

Håkan vs Sixten

Om vi pratar dt swiss enbart, vad jag förstått, rätta mig om jag har fel så ska brickorna som medföljer vid köp av dt fälg inte användas?

Jag tror Sixten ligger på på en ganska hög nivå av ironi snarare än personangrepp. Sixten kan knappast allt men att nedvärdera hens kunskap inom just dt hjulbyggen, om hen nu säger att han har byggt upp så många hjul som han utger sig har gjort och säkerligen har dessa gjorts till medlemmar här på forumet. Om hen inte vet vad han pratar om? Varför är det ingen hetsjakt på hur dåliga hjul han bygger?
Hen eller han? Hur ska du ha det? Är inte Sixten ett manligt namn? Jag är i vart fall en han och vill inte bli nämnd som något annat.
På förskolan är de numera könsneutrala och med tanke på att nivån här är på förskolenivå så är det bättre att använda "hen" så ingen stackare känner sig "kränkt" eller känner sig påhoppad så som i ett "personangrepp"
Hejsan KiwiQ :)

Det var Hightowermöte på Alviksbron i fredags vid tretiden ungefär, jag skrek men du såg eller hörde inte. Det gick rätt fort men dina DT-hjul såg väääldigt raka och fina ut.
 

Sixten Fors

Ny medlem
KiwiQ sa:
Doctor C sa:
KiwiQ sa:
Om vi pratar dt swiss enbart, vad jag förstått, rätta mig om jag har fel så ska brickorna som medföljer vid köp av dt fälg inte användas?
De ska absolut användas (till DT-fälg).
Jo det vet jag men att Håkan envisas med att dessa inte ska användas
Förtydligande:
Jag använder alltid medföljande DT PHR brickor med de DT-fälgar som är avsedda att användas med brickor: XR, XM, EX, HX etc. DT-fälgar med öljetter används utan brickor: X, M, E, H, FR etc.
Men det visste redan KiwiQ.
 
Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Funderar på nya hjul till den här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3496718/page=1

Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?
Enda alternativet till original framnav verkar vara onyx. Lite skumt att det skiljer i centrering mellan naven.

Original Lefty 73
Pga att supermax bygger lite mer på bredden kanske? Men vadå enda? Leonardi? Carbon-ti? Finns ju fler än dem. Eller är det till fatbike o där har de en lämgre axel? Fast då finns väll inte cannonball heller?
Originalnavet för fat CAAD har 73mm mellan flänsarna jämfört med 60mm för lefty 2.0. Jag har inte prövat men jag tror att ett standard leftynav passar. Skillnaden är att lefty73navet har den högra flänsen förskjuten åt höger. Det som jag tycker va lite underligt med onyxnavet är att det också har 73mm mellan flänsarna men att flänsarna inte är centrerade som på originalnavet.
Hur kan både original och onyx ha samma avstånd mellan flänsarna men olika centrum, borde ju vara rätt lika där me tanke på att de ju bygger från änden av axeln. Men onyx är ofta väldigt snabba på att svara på frågor. De har ju till o med specialtillverkat delar till mitt onyx nav.
Ja märkligt är det. Får väl dra iväg ett mail till dom.
Även mess via Facebook brukar generera svar. Men mail är troligen lättast. De har garanterat en bra förklaring/motivering
 
Senast ändrad:

Hobbytrampare

Ny medlem
Istället för att starta en ny tråd, ställer jag frågan här..

Har i dagsläget följande hjul (oem spec)

Ryde db 19 fälg, 19mm inner alltså
32 hål
Xlc alunav
2.0mm ekrar.

Väldigt svagt med info alltså.

Jag har gjort hjulen slanglösa i dagsläget, men eftersom fälgen är borrad för bilventil och inte presto så har jag svårt att få det tätt utan bonn-mek.

Därav hade jag hoppats på att jag kunde köpa enbart nya banor och ekra om.

Vilken bredd rekommenderar ni?
29 " m hardtail 2.25" däck mest för xc/asfalt och lite finare mtb-spår.

Och finns det en chans att om jag köper en bredare ryde fälg att nipplar ekrar osv stämmer?

Hade helst sluppit att riva allt och sedan beställa grejer..
Blir det lättare om jag kränger av ett hjul, tar loss en eker/nippel och mäter?
Bifogar en bild på fälgdekalen innan den rök.
 

Bilagor

Hobbytrampare

Ny medlem
Manurhin2 sa:
Hobbytrampare sa:
Henrik69 sa:

Vafan! Frågade min cykelbutik när jag köpte om det fanns, "nej"var svaret. Vafan..
Finns en bra anledning att välja en favoritcykelbutik där det jobbar intresserade cyklister .

Tack så mycket smartass.

Nej jag var inte på XXL, jag var på min lokala cykelbutik som folk höjer till skyarna, som dessutom säljer fina premiummärken (och billigare) så jag tog för givet att dom visste
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hobbytrampare sa:
Manurhin2 sa:
Hobbytrampare sa:
Henrik69 sa:

Vafan! Frågade min cykelbutik när jag köpte om det fanns, "nej"var svaret. Vafan..
Finns en bra anledning att välja en favoritcykelbutik där det jobbar intresserade cyklister .

Tack så mycket smartass.

Nej jag var inte på XXL, jag var på min lokala cykelbutik som folk höjer till skyarna, som dessutom säljer fina premiummärken (och billigare) så jag tog för givet att dom visste
Det var tänkt som ett tips och tydligen så uppfyller dom inte rekommendationerna i tipset .

Tackar ödmjukast för omdömet , verkligen snällt ?
 

Tobbe A

Medlem
Manurhin2 sa:
Hobbytrampare sa:
Manurhin2 sa:
Hobbytrampare sa:
Henrik69 sa:

Vafan! Frågade min cykelbutik när jag köpte om det fanns, "nej"var svaret. Vafan..
Finns en bra anledning att välja en favoritcykelbutik där det jobbar intresserade cyklister .

Tack så mycket smartass.

Nej jag var inte på XXL, jag var på min lokala cykelbutik som folk höjer till skyarna, som dessutom säljer fina premiummärken (och billigare) så jag tog för givet att dom visste
Det var tänkt som ett tips och tydligen så uppfyller dom inte rekommendationerna i tipset .

Tackar ödmjukast för omdömet , verkligen snällt ?
Vilket folk asså?
 

Sixten Fors

Ny medlem
Besv sa:
Skulle behöva lite feeback på hjulval.
Se bild för att kunna sätta fast detta 10-135mm hjulet på en qr 5-135 så behövs bara en adapter? El är det enklast att gå direkt på en 5-135?
El ska mn köra på dessa ist..?
https://www.actionsports.de/en/dt-swiss-370-disc-is-atmosphere-25-xl-comp-race-wheelset-650b-1670g-26806?c=400
Vet inte om jag riktigt förstår frågan.
Jag föredrar att skilja på naven genom att kalla dem 5x135 QR respektive 10x135 TB.
Det är rätt att kalla en cykel för 10x135, då den alltid klarar både 5x135 QR och 10x135 TB nav/axlar, utan anpassning av cykeln.

Det är olika end-caps på naven från t.ex. FunWorks och DT Swiss som passar de två axeltyperna, och olika axlar/snabblås såklart.
Exempel på själva axeln för 10x135 ThruBolt, som passar nav med Ø10 mm hål hela vägen igenom navet. Köps alltid separat.
https://www.actionsports.de/en/dt-swiss-rws-thru-bolt-mtb-schnellspanner-10368?c=553
https://www.actionsports.de/en/fun-works-thru-bolt-quick-release-10mm-superlight-6824
Exempel på själva "axeln" för 5x135 QR, som passar nav med Ø5 mm hål igenom navet. Ingår nästan alltid gratis med navet.
https://www.bike24.com/p2155043.html
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=26613

Vilket som är bäst? 10x135 ThruBolt! Håller fast hjulet bättre i ramen.
 
Senast ändrad:

Mini_me

Aktiv medlem
Manurhin2 sa:
Hobbytrampare sa:
Manurhin2 sa:
Hobbytrampare sa:
Henrik69 sa:

Vafan! Frågade min cykelbutik när jag köpte om det fanns, "nej"var svaret. Vafan..
Finns en bra anledning att välja en favoritcykelbutik där det jobbar intresserade cyklister .

Tack så mycket smartass.

Nej jag var inte på XXL, jag var på min lokala cykelbutik som folk höjer till skyarna, som dessutom säljer fina premiummärken (och billigare) så jag tog för givet att dom visste
Det var tänkt som ett tips och tydligen så uppfyller dom inte rekommendationerna i tipset .

Tackar ödmjukast för omdömet , verkligen snällt ?
Han kanske fråga på samma ödmjuka sätt i butiken ;)
 

Besv

Medlem
Jag har en Bossnut Evo, 5-135 mm bak nu men läst att det va att föredra 10-135mm och att alla qr var compatibla men detta kanske va ett missförstånd från min sida?

Dvs jag ska ha qr 5-135 bak och kan inte välja 10-135?
 

Alfakrull

Medlem
Besv sa:
Jag har en Bossnut Evo, 5-135 mm bak nu men läst att det va att föredra 10-135mm och att alla qr var compatibla men detta kanske va ett missförstånd från min sida?

Dvs jag ska ha qr 5-135 bak och kan inte välja 10-135?
Det var nog Sixten du missförstod, 10-135 passar cykeln (och är att föredra) men du behöver köpa en annan axel, se Sixtens länkar.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Mini_me sa:
Manurhin2 sa:
Hobbytrampare sa:
Manurhin2 sa:
Hobbytrampare sa:
Henrik69 sa:

Vafan! Frågade min cykelbutik när jag köpte om det fanns, "nej"var svaret. Vafan..
Finns en bra anledning att välja en favoritcykelbutik där det jobbar intresserade cyklister .

Tack så mycket smartass.

Nej jag var inte på XXL, jag var på min lokala cykelbutik som folk höjer till skyarna, som dessutom säljer fina premiummärken (och billigare) så jag tog för givet att dom visste
Det var tänkt som ett tips och tydligen så uppfyller dom inte rekommendationerna i tipset .

Tackar ödmjukast för omdömet , verkligen snällt ?
Han kanske fråga på samma ödmjuka sätt i butiken ;)
Troligtvis .
Han verkar ha fattat att dom spottade honom i ansiktet i alla fall och att han aldrig mer borde gå dit annat än om han ska kissa i kassalådan .
 

Besv

Medlem
Ok så jag kan köpa ett baknav med 10mm - 135 mm sen en sådan dt swiss koppling och detta passar då min Bossnut Evo där det nu sitter 5 mm - 135 mm qr, om jag förstår rätt. ?
 

Sixten Fors

Ny medlem
Besv sa:
Jag har en Bossnut Evo, 5-135 mm bak nu men läst att det va att föredra 10-135mm och att alla qr var compatibla men detta kanske va ett missförstånd från min sida? Dvs jag ska ha qr 5-135 bak och kan inte välja 10-135?
Text var visst för svårt, provar med en bild istället...

QR-TB.png
 
Senast ändrad:

Sixten Fors

Ny medlem
Besv sa:
Ok så jag kan köpa ett baknav med 10mm - 135 mm sen en sådan dt swiss koppling och detta passar då min Bossnut Evo där det nu sitter 5 mm - 135 mm qr, om jag förstår rätt. ?
YES! :)
Cykeln klara båda, den har ingen aning.
Navets end-caps och axel måste passa ihop, antingen Ø5 mm eller Ø10 mm.
 

Besv

Medlem
Det va nog jag som missförstod dig han menade.

Men kanon då kör jag nog på hjulen på actionsport med 10-135 mm och köper axeln där samtidigt, tackar för hjälpen.
 

HåkanC

Aktiv medlem
KiwiQ sa:
Om vi pratar dt swiss enbart, vad jag förstått, rätta mig om jag har fel så ska brickorna som medföljer vid köp av dt fälg inte användas enligt Håkan?
Du har fel, det har jag aldrig påstått


Crocko sa:
Skissade på ett alternativ idag med 50mm bak 38mm på 25mm U-profil, Tune MAG 170, DT Aerolite eller cx/ray.
Detta bygge skulle hamna på dryga 1400gr om man kör 28/20 alt 28/24.
Nu är det ju inte jag som skall ha hjulen, men specen väcker några frågor, åtminstone hos mig.
Vad planerar du för framhjulet?
Varför tunenav bak?
För VR och i de hastigheter som hjulen skall användas är ju inte 100-200g i navvikt på ngt som helst sätt avgörande.
Dessutom har jag för mig att tunenav har flänsarna, åtminstone den högra, ganska dåligt placerad.
Om det stämmer så får du ett bättre bakhjul om du väljer styvare ekrar på höger sida, tex DT Aero Comp (om du vill ha DT-ekrar)
https://www.dtswiss.com/en/products/spokes-nipples/spokes/dt-aero-comp/
och (minst) 28 av dem.
Hjul med styva fälgar(typiskt aerofälgar) byggs tyvärr ofta med onödigt få och/eller onödigt tunna ekrar, för tempo och/eller triathlon funkar det säkert bra, men för mer allroundcykling, ty VR, riskerar man då hjul som känns både "tröga" och flexiga, pga den styva fälgen kombinerat med onödigt få tunna ekrar, upplevs hjulet då ofta flexigt (typ:skrap mot bromsen), läs mer här: http://www.slowtwitch.com/Tech/Debunking_Wheel_Stiffness_3449.html

Missförstå mig rätt, tunenav är bra, jag har själv ett hjulpar med sådana, men det krävdes både styvare ekrar på höger sidan och en assymetrisk (bak-)fälg för att hjulet skulle bli tillräckligt styvt.

Men detta är bara mina åsikter, det är ju inte jag som skall ha hjulen.


/Håkan
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer