Hjulbyggartråden

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Stewe sa:
En liten fråga: om man vill lämna in ett par hjul på en cykelverkstad för att skifta fälgar, vad är ett rimligt pris? Jag har ringt runt lite och får olika bud.
Eftersom det inte är raketforskning direkt men tar en del tid så har det nog väldigt mycket med hur mycket de har att göra för stunden. Har de fullt upp så får man betala fullt timpris för tiden och är det lugnare så kan de pruta lite på tidstäckningen.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden

marr

Moderator
Forumvärd
Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
marr sa:
Manurhin2 sa:
marr sa:
Manurhin2 sa:
marr sa:
Vad ska mässingljusstaken i bortre påsen ha för funktion ?
What? :p
Vad är det i bortre genomskinliga påsen ?
Ekrar? :p
Kunde inte för mitt liv begripa hur dom med min syn kunde se ut som en mässingklump .

#mötsioptikertråden
Hahaha :) det är ok!
 

marr

Moderator
Forumvärd
Hjulbyggartråden
emmer sa:
marr sa:
Manurhin2 sa:
marr sa:
Manurhin2 sa:
marr sa:
Vad ska mässingljusstaken i bortre påsen ha för funktion ?
What? :p
Vad är det i bortre genomskinliga påsen ?
Ekrar? :p
Tunga ekrar i så all :-)
Rätt spexigt att ekra upp hjulet med ljusstakar, är det 7 armade som gäller?
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
marr sa:
emmer sa:
marr sa:
Manurhin2 sa:
marr sa:
Manurhin2 sa:
marr sa:
Vad ska mässingljusstaken i bortre påsen ha för funktion ?
What? :p
Vad är det i bortre genomskinliga påsen ?
Ekrar? :p
Tunga ekrar i så all :-)
Rätt spexigt att ekra upp hjulet med ljusstakar, är det 7 armade som gäller?
Rätt spexigt att tro att en freeminded mtb-cyklist odlar chili skulle jag säga ?
 
Hjulbyggartråden
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Funderar på nya hjul till den här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3496718/page=1

Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?
Enda alternativet till original framnav verkar vara onyx. Lite skumt att det skiljer i centrering mellan naven.

Original Lefty 73
Pga att supermax bygger lite mer på bredden kanske? Men vadå enda? Leonardi? Carbon-ti? Finns ju fler än dem. Eller är det till fatbike o där har de en lämgre axel? Fast då finns väll inte cannonball heller?
Originalnavet för fat CAAD har 73mm mellan flänsarna jämfört med 60mm för lefty 2.0. Jag har inte prövat men jag tror att ett standard leftynav passar. Skillnaden är att lefty73navet har den högra flänsen förskjuten åt höger. Det som jag tycker va lite underligt med onyxnavet är att det också har 73mm mellan flänsarna men att flänsarna inte är centrerade som på originalnavet.
Hur kan både original och onyx ha samma avstånd mellan flänsarna men olika centrum, borde ju vara rätt lika där me tanke på att de ju bygger från änden av axeln. Men onyx är ofta väldigt snabba på att svara på frågor. De har ju till o med specialtillverkat delar till mitt onyx nav.
Navet på deras hemsida var inte för Olaf. Det går dock att beställa ett specifikt nav för Olaf. Lite lättare än original. Får fundera på den. Hur beställde du? Direkt från onyx eller via någon av deras återförsäljare i Europa?
Via twowheelssports här i Sverige som i alla fall då sålde onyx (de säljer bmx grejer och onyx är ju från början bmx märke, så något som de måste beställa hem). Tror dock det hade blivit billigare från USA även me tull och moms. Ska funka special kanske ännu lättare så. Specialdelan de fixade gjordes ju via kontakt direkt med onyx. Gjorde svenska affären lite putt när den kom via dem, att jag inte pratat direkt med dem. Men samtidigt skönt att slippa mellanhänder i kommunikationen när något special ska göras. Dyraste enskilda uppgraderingen jag gjort, men den absolut bästa (baknav) någonsin typ

Tror isig svenska butiken tog fem via generalagent i Spanien
Onyx navet ska vara ca 30g lättare men blir betydligt dyrare än originalnavet. 192USD mot 113€. Frakt, tull moms och den där avgiften på 125kr så landar det väl på ca 2600kr.
Synd att baknaven är så ohyggligt tunga.
113USD i frakt för ett nav. Ca 3900kr känns svårt att motivera även om det är 30g lättare.
 

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Någon vänlig själ som orkar räkna på ekerlängden åt mej?
32 håls. Lefty73 framnav. Tune kong baknav. CX ray ekrar.
Kan detta stämma?
Vad är din tanke med att ändra värdena från naven och stoppa in uppgifter där du dragit av 10mm på bägge sidor både fram och bak?
För att kalkylatorn skall fungera enligt design så måste du ju mata in rätt värden annars blir det fel resultat, så om det inte finns någon medveten manipulation av värdena så skulle jag säga Nej alla ekrar blir för korta.

Om det är ett sätt att kompensera för offset i fälgens ekerhål så är jag inte mannen att säga om denna kalkylator funkar med din ändring men förmodligen inte och det baserar jag på matematik som säger att om du ändrar måtten i navet för att kompensera för avvikelser i fälgen så blir det tokigt.

Du har matat in ett ERD som bör vara mätt i botten på fãlgbanan. Enligt bilden sitter inte ekern där ERD är mätt utan längre bort från navet sen har du av någon anledning minskat flänsavståndet i kalkylator och om du ritar upp detta och applicerar pythagoras sats så kommer du se att du har gjort ekern kortare istället för längre som borde vara det önskade resultatet. Jag skulle vänta till Håkan, Sixten eller någon annan kan skicka dig till en kalkylator som funkar i ditt fall har kommenterat eller så lever du med den extra vecka det tar om du mäter in ekrarna när du fått hem fälgarna.
 

Jensen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Funderar på nya hjul till den här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3496718/page=1

Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?
Enda alternativet till original framnav verkar vara onyx. Lite skumt att det skiljer i centrering mellan naven.

Original Lefty 73
Pga att supermax bygger lite mer på bredden kanske? Men vadå enda? Leonardi? Carbon-ti? Finns ju fler än dem. Eller är det till fatbike o där har de en lämgre axel? Fast då finns väll inte cannonball heller?
Originalnavet för fat CAAD har 73mm mellan flänsarna jämfört med 60mm för lefty 2.0. Jag har inte prövat men jag tror att ett standard leftynav passar. Skillnaden är att lefty73navet har den högra flänsen förskjuten åt höger. Det som jag tycker va lite underligt med onyxnavet är att det också har 73mm mellan flänsarna men att flänsarna inte är centrerade som på originalnavet.
Hur kan både original och onyx ha samma avstånd mellan flänsarna men olika centrum, borde ju vara rätt lika där me tanke på att de ju bygger från änden av axeln. Men onyx är ofta väldigt snabba på att svara på frågor. De har ju till o med specialtillverkat delar till mitt onyx nav.
Navet på deras hemsida var inte för Olaf. Det går dock att beställa ett specifikt nav för Olaf. Lite lättare än original. Får fundera på den. Hur beställde du? Direkt från onyx eller via någon av deras återförsäljare i Europa?
Via twowheelssports här i Sverige som i alla fall då sålde onyx (de säljer bmx grejer och onyx är ju från början bmx märke, så något som de måste beställa hem). Tror dock det hade blivit billigare från USA även me tull och moms. Ska funka special kanske ännu lättare så. Specialdelan de fixade gjordes ju via kontakt direkt med onyx. Gjorde svenska affären lite putt när den kom via dem, att jag inte pratat direkt med dem. Men samtidigt skönt att slippa mellanhänder i kommunikationen när något special ska göras. Dyraste enskilda uppgraderingen jag gjort, men den absolut bästa (baknav) någonsin typ

Tror isig svenska butiken tog fem via generalagent i Spanien
Onyx navet ska vara ca 30g lättare men blir betydligt dyrare än originalnavet. 192USD mot 113€. Frakt, tull moms och den där avgiften på 125kr så landar det väl på ca 2600kr.
Synd att baknaven är så ohyggligt tunga.
113USD i frakt för ett nav. Ca 3900kr känns svårt att motivera även om det är 30g lättare.
Om du pratar bara framnav yes. Kollat svenska butiken? Inga andra som har något vettigt? Leonardi eller liknande?
 
Hjulbyggartråden
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Funderar på nya hjul till den här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3496718/page=1

Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?
Enda alternativet till original framnav verkar vara onyx. Lite skumt att det skiljer i centrering mellan naven.

Original Lefty 73
Pga att supermax bygger lite mer på bredden kanske? Men vadå enda? Leonardi? Carbon-ti? Finns ju fler än dem. Eller är det till fatbike o där har de en lämgre axel? Fast då finns väll inte cannonball heller?
Originalnavet för fat CAAD har 73mm mellan flänsarna jämfört med 60mm för lefty 2.0. Jag har inte prövat men jag tror att ett standard leftynav passar. Skillnaden är att lefty73navet har den högra flänsen förskjuten åt höger. Det som jag tycker va lite underligt med onyxnavet är att det också har 73mm mellan flänsarna men att flänsarna inte är centrerade som på originalnavet.
Hur kan både original och onyx ha samma avstånd mellan flänsarna men olika centrum, borde ju vara rätt lika där me tanke på att de ju bygger från änden av axeln. Men onyx är ofta väldigt snabba på att svara på frågor. De har ju till o med specialtillverkat delar till mitt onyx nav.
Navet på deras hemsida var inte för Olaf. Det går dock att beställa ett specifikt nav för Olaf. Lite lättare än original. Får fundera på den. Hur beställde du? Direkt från onyx eller via någon av deras återförsäljare i Europa?
Via twowheelssports här i Sverige som i alla fall då sålde onyx (de säljer bmx grejer och onyx är ju från början bmx märke, så något som de måste beställa hem). Tror dock det hade blivit billigare från USA även me tull och moms. Ska funka special kanske ännu lättare så. Specialdelan de fixade gjordes ju via kontakt direkt med onyx. Gjorde svenska affären lite putt när den kom via dem, att jag inte pratat direkt med dem. Men samtidigt skönt att slippa mellanhänder i kommunikationen när något special ska göras. Dyraste enskilda uppgraderingen jag gjort, men den absolut bästa (baknav) någonsin typ

Tror isig svenska butiken tog fem via generalagent i Spanien
Onyx navet ska vara ca 30g lättare men blir betydligt dyrare än originalnavet. 192USD mot 113€. Frakt, tull moms och den där avgiften på 125kr så landar det väl på ca 2600kr.
Synd att baknaven är så ohyggligt tunga.
113USD i frakt för ett nav. Ca 3900kr känns svårt att motivera även om det är 30g lättare.
Om du pratar bara framnav yes. Kollat svenska butiken? Inga andra som har något vettigt? Leonardi eller liknande?
Inte kollat svenska eller tyska butiker än. Har letat men det verkar svårt att hitta något annat lefty 73. Skulle ju gå att köra lefty 60 nav men frågan är hur bra det blir.
 
Hjulbyggartråden
Crocko sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Någon vänlig själ som orkar räkna på ekerlängden åt mej?
32 håls. Lefty73 framnav. Tune kong baknav. CX ray ekrar.
Kan detta stämma?
Vad är din tanke med att ändra värdena från naven och stoppa in uppgifter där du dragit av 10mm på bägge sidor både fram och bak?
För att kalkylatorn skall fungera enligt design så måste du ju mata in rätt värden annars blir det fel resultat, så om det inte finns någon medveten manipulation av värdena så skulle jag säga Nej alla ekrar blir för korta.

Om det är ett sätt att kompensera för offset i fälgens ekerhål så är jag inte mannen att säga om denna kalkylator funkar med din ändring men förmodligen inte och det baserar jag på matematik som säger att om du ändrar måtten i navet för att kompensera för avvikelser i fälgen så blir det tokigt.

Du har matat in ett ERD som bör vara mätt i botten på fãlgbanan. Enligt bilden sitter inte ekern där ERD är mätt utan längre bort från navet sen har du av någon anledning minskat flänsavståndet i kalkylator och om du ritar upp detta och applicerar pythagoras sats så kommer du se att du har gjort ekern kortare istället för längre som borde vara det önskade resultatet. Jag skulle vänta till Håkan, Sixten eller någon annan kan skicka dig till en kalkylator som funkar i ditt fall har kommenterat eller så lever du med den extra vecka det tar om du mäter in ekrarna när du fått hem fälgarna.
Mäter man ERD i fälgbotten? Stämmer det så går det ju omöjligt att räkna ut ekerlängden för dessa fälgar.
 
Hjulbyggartråden
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Någon vänlig själ som orkar räkna på ekerlängden åt mej?
32 håls. Lefty73 framnav. Tune kong baknav. CX ray ekrar.
Kan detta stämma?
Prövade en annan kalkylator. I instruktionerna stod det att man skulle avrunda ekerlängden uppåt. Light-bicycle själva säger 264mm bak och 262mm fram.
 

Bilagor

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Cannondale jekyl 1000 sa:
Crocko sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Någon vänlig själ som orkar räkna på ekerlängden åt mej?
32 håls. Lefty73 framnav. Tune kong baknav. CX ray ekrar.
Kan detta stämma?
Vad är din tanke med att ändra värdena från naven och stoppa in uppgifter där du dragit av 10mm på bägge sidor både fram och bak?
För att kalkylatorn skall fungera enligt design så måste du ju mata in rätt värden annars blir det fel resultat, så om det inte finns någon medveten manipulation av värdena så skulle jag säga Nej alla ekrar blir för korta.

Om det är ett sätt att kompensera för offset i fälgens ekerhål så är jag inte mannen att säga om denna kalkylator funkar med din ändring men förmodligen inte och det baserar jag på matematik som säger att om du ändrar måtten i navet för att kompensera för avvikelser i fälgen så blir det tokigt.

Du har matat in ett ERD som bör vara mätt i botten på fãlgbanan. Enligt bilden sitter inte ekern där ERD är mätt utan längre bort från navet sen har du av någon anledning minskat flänsavståndet i kalkylator och om du ritar upp detta och applicerar pythagoras sats så kommer du se att du har gjort ekern kortare istället för längre som borde vara det önskade resultatet. Jag skulle vänta till Håkan, Sixten eller någon annan kan skicka dig till en kalkylator som funkar i ditt fall har kommenterat eller så lever du med den extra vecka det tar om du mäter in ekrarna när du fått hem fälgarna.[/quotea
Mäter man ERD i fälgbotten? Stämmer det så går det ju omöjligt att räkna ut ekerlängden för dessa fälgar.
Jag kanske uttryckte mig slarvigt men jag tror du vet vad jag menar, men om du mått in ERD på samma sätt som man brukar så finns det väl ingen anledning till varför en vanlig kalkylator inte skulle funka, men fat hjul är bortom min komfortzon det jag tyckte var konstigt var justeringen av flänsavstånden som du gjort men det kanske är så det skall göras när ekerhålen är offset som i ditt fall.

Bifogar en bild så jag inte adderar till förvirringen fund ERD, lycka till med bygget.
 

Bilagor

Doctor C

Medlem
Hjulbyggartråden
Hej!

Det går utmärkt att manipulera navets dimensioner för att kompensera för offset. Vad man gör är att flytta centrumlinjen virtuellt vilket påverkar center to flange på bägge sidor.

ERD kan mätas på lika olika sätt. Själv föredrar jag att mäta det mellan ekerändarna när dessa är där jag vill ha dem i nippeln. Det vill säga jäms med skåran i nippeln.

Ekerlängd avrundas till närmsta heltal (ofta jämna heltal) men helst nedåt. 271.1 kan t.ex med fördel avrundas till 270. Men detta är naturligtvis beroende av hur man definierat ERD.

Förtydligande:
Många ekrar finns bara i jämna heltal.

Mäter man ERD enligt Crockos illustration skulle jag uteslutande avrunda nedåt. Finns väldigt liten marginal uppåt och ekrar tänjs under belastning.
 
Senast ändrad:

Doctor C

Medlem
Hjulbyggartråden
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Någon vänlig själ som orkar räkna på ekerlängden åt mej?
32 håls. Lefty73 framnav. Tune kong baknav. CX ray ekrar.
Kan detta stämma?
Prövade en annan kalkylator. I instruktionerna stod det att man skulle avrunda ekerlängden uppåt. Light-bicycle själva säger 264mm bak och 262mm fram.
Jag tycker att det ser ut att stämma, förutsatt att ERD stämmer. Jag kontrollmäter alltid innan jag beställer ekrar.
Egentligen kanske 261 resp 263 varit att föredra men det är nog inte så lätt att få tag i.
 

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Doctor C sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Någon vänlig själ som orkar räkna på ekerlängden åt mej?
32 håls. Lefty73 framnav. Tune kong baknav. CX ray ekrar.
Kan detta stämma?
Prövade en annan kalkylator. I instruktionerna stod det att man skulle avrunda ekerlängden uppåt. Light-bicycle själva säger 264mm bak och 262mm fram.
Jag tycker att det ser ut att stämma, förutsatt att ERD stämmer. Jag kontrollmäter alltid innan jag beställer ekrar.
Egentligen kanske 261 resp 263 varit att föredra men det är nog inte så lätt att få tag i.
Jag tror du hat kommit till läger alla nya hjulbyggare hamnar i, du har fått alla goda råd men man känner sig fortfarande lite osäker då det slutgiltiga svaret på ekerlängden är montera och mät innan du beställer. Problemet med det är att det kliar i fingrarna och man vill inte vänta 1 vecka extra på att beställa ekrar.

om du har fälgarna redan, kila då ner till din LBS och köp 2 lagom långa ekrar med nipplar gå hem och mät, går inte det avrunda neråt om det år någon form av tunnare prestanda eker du skall bygga med om du valt pansar ekrar och bygger flerkorsigt så kan du även avrunda lite uppåt om det kniper, det är nojigt men ingen leverantör har alla längder hemma om man inte köper av någon som klipper på beställning men det brukar lösa sig till slut.

slängde precis ihop ett lätt landsvägspar idag, 1022gr blev det för paret.
 

Mayhem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Fick hem fälgar redan i höstas men råkade slacka hela vintern. Plötsligt blev det lite halvstressigt att få hem resten av komponenterna om nya cykeln skall kunna stå klar till påsk!

I slutänden visade sig min prokrastinering ändå lyckosam. Hade ursprungligen tänkt mig DT 240s Classic med titanpläterade regnbågsanodiserade ekrar från Pillar som jag bara hittat som J-bend, men enligt DTs kompatibilitetstabeller är det tydligen endast 240s Straightpull som kan uppgraderas till XDR driver. Antar att kassetten eller kedjan riskerar ta i ekrarna med Classic? Hursomhelst bra att hålla kolla på för alla som planerar uppgradera till Sram 12-delat.

Att få tag i exakt rätt varianter på 240s var sedan inte det lättaste då ingen av tyskarna hade dem i lager med okänd eller flera veckors leveranstid angiven. Nu är dock flera paket på väg från olika butiker så kanske kan hjulbygge påbörjas nästa helg…
 
Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Funderar på nya hjul till den här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3496718/page=1

Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?
Enda alternativet till original framnav verkar vara onyx. Lite skumt att det skiljer i centrering mellan naven.

Original Lefty 73
Pga att supermax bygger lite mer på bredden kanske? Men vadå enda? Leonardi? Carbon-ti? Finns ju fler än dem. Eller är det till fatbike o där har de en lämgre axel? Fast då finns väll inte cannonball heller?
Originalnavet för fat CAAD har 73mm mellan flänsarna jämfört med 60mm för lefty 2.0. Jag har inte prövat men jag tror att ett standard leftynav passar. Skillnaden är att lefty73navet har den högra flänsen förskjuten åt höger. Det som jag tycker va lite underligt med onyxnavet är att det också har 73mm mellan flänsarna men att flänsarna inte är centrerade som på originalnavet.
Hur kan både original och onyx ha samma avstånd mellan flänsarna men olika centrum, borde ju vara rätt lika där me tanke på att de ju bygger från änden av axeln. Men onyx är ofta väldigt snabba på att svara på frågor. De har ju till o med specialtillverkat delar till mitt onyx nav.
Navet på deras hemsida var inte för Olaf. Det går dock att beställa ett specifikt nav för Olaf. Lite lättare än original. Får fundera på den. Hur beställde du? Direkt från onyx eller via någon av deras återförsäljare i Europa?
Via twowheelssports här i Sverige som i alla fall då sålde onyx (de säljer bmx grejer och onyx är ju från början bmx märke, så något som de måste beställa hem). Tror dock det hade blivit billigare från USA även me tull och moms. Ska funka special kanske ännu lättare så. Specialdelan de fixade gjordes ju via kontakt direkt med onyx. Gjorde svenska affären lite putt när den kom via dem, att jag inte pratat direkt med dem. Men samtidigt skönt att slippa mellanhänder i kommunikationen när något special ska göras. Dyraste enskilda uppgraderingen jag gjort, men den absolut bästa (baknav) någonsin typ

Tror isig svenska butiken tog fem via generalagent i Spanien
Onyx navet ska vara ca 30g lättare men blir betydligt dyrare än originalnavet. 192USD mot 113€. Frakt, tull moms och den där avgiften på 125kr så landar det väl på ca 2600kr.
Synd att baknaven är så ohyggligt tunga.
113USD i frakt för ett nav. Ca 3900kr känns svårt att motivera även om det är 30g lättare.
Om du pratar bara framnav yes. Kollat svenska butiken? Inga andra som har något vettigt? Leonardi eller liknande?
Nu har jag hittat en öppning för ett Onyx framnav. Det är via en finsk butik och priset hamnar på ganska exakt det dubbla mot ett original lefty 73. Med det priset så tåls det ju att funderas på. Det tråkiga är att det kan försena bygget något men man får väl se den långa väntan som en del i nöjet med hela projektet.
Har fått reda på att dom nya lätta( hur lätta dom nu blir, har du någon viktuppgift?) standardnaven börjar levereras i slutet på april. Efter att dom nya naven lanserats kommer Onyx att börja jobba med ett nytt fatbikenav. Lite lockande men jag känner ändå att jag vill prioritera vikt ganska högt.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
NLC sa:
Manurhin2 sa:
MartinRF sa:
Nyfiken i en strut: Varför bygger ni hjul själv? (Inget svar är fel...)

/Martin
Man kan bygga hjul för 10000 som blir minst lika bra som 30000-kronorshjul .
Om man bygger _ett_ hjul där ingående komponenter kostar 10 kkr får nog hoppas på att det också blir bra och inte bara dyrt.
Ett hjul , flera hjul . I Värmland kan det lika gärna vara 12 stycken ?
Texten ovan avser dock 2 st vilket är vanligast på cyklar ?
 

Jensen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Funderar på nya hjul till den här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3496718/page=1

Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?
Enda alternativet till original framnav verkar vara onyx. Lite skumt att det skiljer i centrering mellan naven.

Original Lefty 73
Pga att supermax bygger lite mer på bredden kanske? Men vadå enda? Leonardi? Carbon-ti? Finns ju fler än dem. Eller är det till fatbike o där har de en lämgre axel? Fast då finns väll inte cannonball heller?
Originalnavet för fat CAAD har 73mm mellan flänsarna jämfört med 60mm för lefty 2.0. Jag har inte prövat men jag tror att ett standard leftynav passar. Skillnaden är att lefty73navet har den högra flänsen förskjuten åt höger. Det som jag tycker va lite underligt med onyxnavet är att det också har 73mm mellan flänsarna men att flänsarna inte är centrerade som på originalnavet.
Hur kan både original och onyx ha samma avstånd mellan flänsarna men olika centrum, borde ju vara rätt lika där me tanke på att de ju bygger från änden av axeln. Men onyx är ofta väldigt snabba på att svara på frågor. De har ju till o med specialtillverkat delar till mitt onyx nav.
Navet på deras hemsida var inte för Olaf. Det går dock att beställa ett specifikt nav för Olaf. Lite lättare än original. Får fundera på den. Hur beställde du? Direkt från onyx eller via någon av deras återförsäljare i Europa?
Via twowheelssports här i Sverige som i alla fall då sålde onyx (de säljer bmx grejer och onyx är ju från början bmx märke, så något som de måste beställa hem). Tror dock det hade blivit billigare från USA även me tull och moms. Ska funka special kanske ännu lättare så. Specialdelan de fixade gjordes ju via kontakt direkt med onyx. Gjorde svenska affären lite putt när den kom via dem, att jag inte pratat direkt med dem. Men samtidigt skönt att slippa mellanhänder i kommunikationen när något special ska göras. Dyraste enskilda uppgraderingen jag gjort, men den absolut bästa (baknav) någonsin typ

Tror isig svenska butiken tog fem via generalagent i Spanien
Onyx navet ska vara ca 30g lättare men blir betydligt dyrare än originalnavet. 192USD mot 113€. Frakt, tull moms och den där avgiften på 125kr så landar det väl på ca 2600kr.
Synd att baknaven är så ohyggligt tunga.
113USD i frakt för ett nav. Ca 3900kr känns svårt att motivera även om det är 30g lättare.
Om du pratar bara framnav yes. Kollat svenska butiken? Inga andra som har något vettigt? Leonardi eller liknande?
Nu har jag hittat en öppning för ett Onyx framnav. Det är via en finsk butik och priset hamnar på ganska exakt det dubbla mot ett original lefty 73. Med det priset så tåls det ju att funderas på. Det tråkiga är att det kan försena bygget något men man får väl se den långa väntan som en del i nöjet med hela projektet.
Har fått reda på att dom nya lätta( hur lätta dom nu blir, har du någon viktuppgift?) standardnaven börjar levereras i slutet på april. Efter att dom nya naven lanserats kommer Onyx att börja jobba med ett nytt fatbikenav. Lite lockande men jag känner ändå att jag vill prioritera vikt ganska högt.
Notera att detta är bilder på nästan ett år gamla prototyper. Så mycket kan ha ändrats. Tex microspline kompabilitet pratas det om. Men ryktet säger 50-70g besparing. Så fortfarande tyngre än tex i9 hyper (som ju oxå är intressanta, men tror o te de frihjular lika fint, bra men inget ä nära onyx av de jag prövat). Men så blir det ju eftersom body och navkropp kräver ringar i höghållfasthetsstål för att palla trycket från spragsen.
Bra tråd om dem https://forums.mtbr.com/wheels-tire...lutch-vs-other-types-engagement-970959-5.html

Vad är det för butik du funnit? Kan vara bra för framtiden att veta. För även om det är enskilt dyraste uppgraderingen jag gjort så är det överlägset bästa. Skapar beroende ??
 

Bilagor

skier

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag ska bygga mina första hjul med straightpull-nav men får inte rätt på dimensionerna.
Naven är Novatec D411SB (12x100mm, 6-håls bromsskiva, 28h) och Novatec D412SB (12x142, 6-håls bromsskiva, 28h).

Måtten jag hittar på olika Novatec-sidor stämmer inte alls överens med vad jag mäter mig till på naven, verkar inte som de mäter likadant som DT swiss kalkylatorn. Ngn som har byggt med dessa nav? Vilka mått använde ni isf?

Pitch circle och flange distance kan jag mäta, men offset spoke hole är värre, det är ju liksom inne i navet.
Fram har jag fått fram PCD 34mm, FDL 22,5mm, FDR 28,5mm
Bak har jag fått fram PCD 34mm/46mm, FDL 30,5mm, FDR 16,5mm
 

aki

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ok. 20-ekrat baknav, straightpull i 2-kors. DTs kalkylator vill inte vara med i matchen - "number of intersections" är gråad. Hjälp, vad är fel!?
 

Egress

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
skier sa:
Jag ska bygga mina första hjul med straightpull-nav men får inte rätt på dimensionerna.
Naven är Novatec D411SB (12x100mm, 6-håls bromsskiva, 28h) och Novatec D412SB (12x142, 6-håls bromsskiva, 28h).

Måtten jag hittar på olika Novatec-sidor stämmer inte alls överens med vad jag mäter mig till på naven, verkar inte som de mäter likadant som DT swiss kalkylatorn. Ngn som har byggt med dessa nav? Vilka mått använde ni isf?

Pitch circle och flange distance kan jag mäta, men offset spoke hole är värre, det är ju liksom inne i navet.
Fram har jag fått fram PCD 34mm, FDL 22,5mm, FDR 28,5mm
Bak har jag fått fram PCD 34mm/46mm, FDL 30,5mm, FDR 16,5mm
Gjorde en bildsökning på Google och om bilden jag såg stämmer så ser det inte ut som att det är särskilt mycket "offset spoke hole". Skulle säga mellan 1-2mm. Borde inte vara särskilt svårt att mäta med ett skjutmått (tungan för djup-mätning är nog tillräckligt liten för att passa in i hålet.)
 

Egress

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
aki sa:
Ok. 20-ekrat baknav, straightpull i 2-kors. DTs kalkylator vill inte vara med i matchen - "number of intersections" är gråad. Hjälp, vad är fel!?
Med straightpull-nav så bestäms antalet ekerkorsningar automatiskt beroede på de övriga dimensionerna. Antalet ekrar har mest inverkan - detta i och med att ekrarna i stort sett alltid ligger tangentialt med navkroppens ytterdiameter. Med vanliga ekrar så kan ekern stråla ut från nav-flänsen i andra vinklar (bestäms av antalet korsningar).
"Number of intersections"-värdet är således irrelevant i det här fallet.

Insåg den principen när jag designade det här BMX-navet. 36 hål, men vanliga ekrar. Man fick alltid räkna ekerlängd baserat på 4 ekerkorsningar.

simple_eject_00016.jpg


Har tyvärr igen förklaring på för varför DT-kalkylatorn ger fel längd i ditt fall.
Ge mig alla mått, inkl. fälgens ERD, så kan jag försöka få fram ett mått genom mitt CAD-program.
 

skier

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Egress sa:
skier sa:
Jag ska bygga mina första hjul med straightpull-nav men får inte rätt på dimensionerna.
Naven är Novatec D411SB (12x100mm, 6-håls bromsskiva, 28h) och Novatec D412SB (12x142, 6-håls bromsskiva, 28h).

Måtten jag hittar på olika Novatec-sidor stämmer inte alls överens med vad jag mäter mig till på naven, verkar inte som de mäter likadant som DT swiss kalkylatorn. Ngn som har byggt med dessa nav? Vilka mått använde ni isf?

Pitch circle och flange distance kan jag mäta, men offset spoke hole är värre, det är ju liksom inne i navet.
Fram har jag fått fram PCD 34mm, FDL 22,5mm, FDR 28,5mm
Bak har jag fått fram PCD 34mm/46mm, FDL 30,5mm, FDR 16,5mm
Gjorde en bildsökning på Google och om bilden jag såg stämmer så ser det inte ut som att det är särskilt mycket "offset spoke hole". Skulle säga mellan 1-2mm. Borde inte vara särskilt svårt att mäta med ett skjutmått (tungan för djup-mätning är nog tillräckligt liten för att passa in i hålet.)
Tackar för svar, jag får prova mäta. jag är bara lite fundersam på hur långt in jag ska sticka skjutmåttet, det ska ju vara ett mått från där ekerskallen övergår till eker fram till mitten på flänsen om jag förstår DT swiss skiss rätt, men var mitten är får bli en uppskattning isf. Är ju dyrt med fin-ekrar...

offset.JPG
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer