Hjulbyggartråden

Egress

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
skier sa:
Tackar för svar, jag får prova mäta. jag är bara lite fundersam på hur långt in jag ska sticka skjutmåttet, det ska ju vara ett mått från där ekerskallen övergår till eker fram till mitten på flänsen om jag förstår DT swiss skiss rätt, men var mitten är får bli en uppskattning isf. Är ju dyrt med fin-ekrar...
Med lite finurlighet så går det att få fram ett tillräckligt exakt mått.

Ett sätt kan vara att ta hjälp av en kasserad straightpull-eker. Peta in ekern i hålet tills den bottnar mot skallen. Markera på ekern där den kommer ut på andra sidan.

Mitten på flänsen kan du se med ögonmått på utsidan. Eller tejpa på en bit maskeringstejp, mät flänsens bredd och halvera, markera sen ut mitten genom att rita på tejpen med en penna.

Mät avståndet från botten av ekerskallen till markeringen på ekern. (Mått A)
Mät från mittmarkeringen till hålets öppning (Mått B).

A-B=offset

AD77B072-80F5-418B-8D36-AA02BEB8B920.jpeg
 

Mayhem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
aki sa:
Manurhin2 sa:
aki sa:
Ok. 20-ekrat baknav, straightpull i 2-kors. DTs kalkylator vill inte vara med i matchen - "number of intersections" är gråad. Hjälp, vad är fel!?
Är ngt fel ? Betyder inte träna sen att det är enda alternativet ?
Antar att det står "2"
Det står 0 bakom det gråa, och ekrarna blir för korta.
Har du valt ett fördefinierat nav från DT eller matat in egna parametrar?

Med tanke på antalet ekrar och 0 kors låter det mer som att du i DTs kalkylator valt att bygga ett framhjul med ett fördefinierat straightpull-nav för fälgbroms.
 

skier

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Egress sa:
skier sa:
Tackar för svar, jag får prova mäta. jag är bara lite fundersam på hur långt in jag ska sticka skjutmåttet, det ska ju vara ett mått från där ekerskallen övergår till eker fram till mitten på flänsen om jag förstår DT swiss skiss rätt, men var mitten är får bli en uppskattning isf. Är ju dyrt med fin-ekrar...
Med lite finurlighet så går det att få fram ett tillräckligt exakt mått.

Ett sätt kan vara att ta hjälp av en kasserad straightpull-eker. Peta in ekern i hålet tills den bottnar mot skallen. Markera på ekern där den kommer ut på andra sidan.

Mitten på flänsen kan du se med ögonmått på utsidan. Eller tejpa på en bit maskeringstejp, mät flänsens bredd och halvera, markera sen ut mitten genom att rita på tejpen med en penna.

Mät avståndet från botten av ekerskallen till markeringen på ekern. (Mått A)
Mät från mittmarkeringen till hålets öppning (Mått B).

A-B=offset
Tackar! Blir att mäta ikväll
 

Hälge

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Hej skier.

Jag har kommit fram till följande med hjälp av bifogade ritningar:
Fram PCD 34mm, FDL 23,2mm, FDR 29,6mm
Bak PCD 34mm/47mm, FDL 31,0mm, FDR 17,7mm
Offset är lika med väldigt nära noll.

Har inte byggt hjulen än så jag kan inte garantera nåt, men mäter man på naven ser det ut att stämma.

/Hälge
 

Bilagor

skier

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Hälge sa:
Hej skier.

Jag har kommit fram till följande med hjälp av bifogade ritningar:
Fram PCD 34mm, FDL 23,2mm, FDR 29,6mm
Bak PCD 34mm/47mm, FDL 31,0mm, FDR 17,7mm
Offset är lika med väldigt nära noll.

Har inte byggt hjulen än så jag kan inte garantera nåt, men mäter man på naven ser det ut att stämma.

/Hälge
sedär, ritningar! Inte exakt samma beteckning som de naven jag har (411CB istf 411SB) men måtten är ju tillräckligt lika för att det borde vara samma navkropp. Jag ska mäta lite till ikväll men kör nog på samma mått som dig sen.
 

aki

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Mayhem sa:
aki sa:
Manurhin2 sa:
aki sa:
Ok. 20-ekrat baknav, straightpull i 2-kors. DTs kalkylator vill inte vara med i matchen - "number of intersections" är gråad. Hjälp, vad är fel!?
Är ngt fel ? Betyder inte träna sen att det är enda alternativet ?
Antar att det står "2"
Det står 0 bakom det gråa, och ekrarna blir för korta.
Har du valt ett fördefinierat nav från DT eller matat in egna parametrar?

Med tanke på antalet ekrar och 0 kors låter det mer som att du i DTs kalkylator valt att bygga ett framhjul med ett fördefinierat straightpull-nav för fälgbroms.
Det är ett SP-nav jag definerat själv. Om jag börjar med ett fördefinerat 20-ekrat SP-nav så är det förvalt 3-kors, och ekerlängderna blir mycket rimligare. Sen kan jag byta till mitt eget nav och pilla lite med siffrorn. Då står förvalet 3-kors kvar och ekernlängden förblir rimliga.
 

aki

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Egress sa:
aki sa:
Ok. 20-ekrat baknav, straightpull i 2-kors. DTs kalkylator vill inte vara med i matchen - "number of intersections" är gråad. Hjälp, vad är fel!?
Med straightpull-nav så bestäms antalet ekerkorsningar automatiskt beroede på de övriga dimensionerna. Antalet ekrar har mest inverkan - detta i och med att ekrarna i stort sett alltid ligger tangentialt med navkroppens ytterdiameter. Med vanliga ekrar så kan ekern stråla ut från nav-flänsen i andra vinklar (bestäms av antalet korsningar).
"Number of intersections"-värdet är således irrelevant i det här fallet.

Insåg den principen när jag designade det här BMX-navet. 36 hål, men vanliga ekrar. Man fick alltid räkna ekerlängd baserat på 4 ekerkorsningar.



Har tyvärr igen förklaring på för varför DT-kalkylatorn ger fel längd i ditt fall.
Ge mig alla mått, inkl. fälgens ERD, så kan jag försöka få fram ett mått genom mitt CAD-program.
Ok, grymt! Återkommer. Tror det ska vara 3-kors, jag räknade inte korset vid ekerns infästning i navet kom jag på.
 

aki

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
@Egress

ERD 546

Nds pitch circle 41
Ds pitch circle 46

Nds flange dist 35
Ds flange dist 15

Offset vid ekerskallen 2.5
 
Hjulbyggartråden
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Funderar på nya hjul till den här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3496718/page=1

Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?
Enda alternativet till original framnav verkar vara onyx. Lite skumt att det skiljer i centrering mellan naven.

Original Lefty 73
Pga att supermax bygger lite mer på bredden kanske? Men vadå enda? Leonardi? Carbon-ti? Finns ju fler än dem. Eller är det till fatbike o där har de en lämgre axel? Fast då finns väll inte cannonball heller?
Originalnavet för fat CAAD har 73mm mellan flänsarna jämfört med 60mm för lefty 2.0. Jag har inte prövat men jag tror att ett standard leftynav passar. Skillnaden är att lefty73navet har den högra flänsen förskjuten åt höger. Det som jag tycker va lite underligt med onyxnavet är att det också har 73mm mellan flänsarna men att flänsarna inte är centrerade som på originalnavet.
Hur kan både original och onyx ha samma avstånd mellan flänsarna men olika centrum, borde ju vara rätt lika där me tanke på att de ju bygger från änden av axeln. Men onyx är ofta väldigt snabba på att svara på frågor. De har ju till o med specialtillverkat delar till mitt onyx nav.
Navet på deras hemsida var inte för Olaf. Det går dock att beställa ett specifikt nav för Olaf. Lite lättare än original. Får fundera på den. Hur beställde du? Direkt från onyx eller via någon av deras återförsäljare i Europa?
Via twowheelssports här i Sverige som i alla fall då sålde onyx (de säljer bmx grejer och onyx är ju från början bmx märke, så något som de måste beställa hem). Tror dock det hade blivit billigare från USA även me tull och moms. Ska funka special kanske ännu lättare så. Specialdelan de fixade gjordes ju via kontakt direkt med onyx. Gjorde svenska affären lite putt när den kom via dem, att jag inte pratat direkt med dem. Men samtidigt skönt att slippa mellanhänder i kommunikationen när något special ska göras. Dyraste enskilda uppgraderingen jag gjort, men den absolut bästa (baknav) någonsin typ

Tror isig svenska butiken tog fem via generalagent i Spanien
Onyx navet ska vara ca 30g lättare men blir betydligt dyrare än originalnavet. 192USD mot 113€. Frakt, tull moms och den där avgiften på 125kr så landar det väl på ca 2600kr.
Synd att baknaven är så ohyggligt tunga.
113USD i frakt för ett nav. Ca 3900kr känns svårt att motivera även om det är 30g lättare.
Om du pratar bara framnav yes. Kollat svenska butiken? Inga andra som har något vettigt? Leonardi eller liknande?
Nu har jag hittat en öppning för ett Onyx framnav. Det är via en finsk butik och priset hamnar på ganska exakt det dubbla mot ett original lefty 73. Med det priset så tåls det ju att funderas på. Det tråkiga är att det kan försena bygget något men man får väl se den långa väntan som en del i nöjet med hela projektet.
Har fått reda på att dom nya lätta( hur lätta dom nu blir, har du någon viktuppgift?) standardnaven börjar levereras i slutet på april. Efter att dom nya naven lanserats kommer Onyx att börja jobba med ett nytt fatbikenav. Lite lockande men jag känner ändå att jag vill prioritera vikt ganska högt.
Notera att detta är bilder på nästan ett år gamla prototyper. Så mycket kan ha ändrats. Tex microspline kompabilitet pratas det om. Men ryktet säger 50-70g besparing. Så fortfarande tyngre än tex i9 hyper (som ju oxå är intressanta, men tror o te de frihjular lika fint, bra men inget ä nära onyx av de jag prövat). Men så blir det ju eftersom body och navkropp kräver ringar i höghållfasthetsstål för att palla trycket från spragsen.
Bra tråd om dem https://forums.mtbr.com/wheels-tire...lutch-vs-other-types-engagement-970959-5.html

Vad är det för butik du funnit? Kan vara bra för framtiden att veta. För även om det är enskilt dyraste uppgraderingen jag gjort så är det överlägset bästa. Skapar beroende ??
Den finska butiken tar 2400kr för navet inkl frakt men då får jag det nog först i maj då dom vill ta det på en stororder. En butik i England är 200kr billigare och har två veckors leveranstid men frågan är ju om man vågar beställa därifrån nu?
 

Egress

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
aki sa:
@Egress

ERD 546

Nds pitch circle 41
Ds pitch circle 46

Nds flange dist 35
Ds flange dist 15

Offset vid ekerskallen 2.5
Ok...
De ekermått jag fick fram är:

NDS - 277.4mm
DS - 275.6mm

Detta är beräknat så att ekern slutar exakt vid ERD-diametern (vilket verkar vara exakt hur DT's kalkylator i normala fall räknar). Så om vi rundar neråt hamnar vi på:

NDS - 276mm
DS - 274mm

Hoppas de siffrorna är mer realistiska.
 
Senast ändrad:

Egress

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Egress sa:
aki sa:
@Egress

ERD 546

Nds pitch circle 41
Ds pitch circle 46

Nds flange dist 35
Ds flange dist 15

Offset vid ekerskallen 2.5
Ok...
De ekermått jag fick fram är:

NDS - 277.4mm
DS - 275.6mm

Detta är beräknat så att ekern slutar exakt vid ERD-diametern (vilket verkar vara exakt hur DT's kalkylator i normala fall räknar). Så om vi rundar neråt hamnar vi på:

NDS - 276mm
DS - 274mm

Hoppas de siffrorna är mer realistiska.
Kan även tillägga att jag testade min CAD-modell genom att mata in detaljer från ett fördefinierat 24-håls SP nav och fick samma resultat som kalkylatorn ner till ca. en tiondels millimeter.
 

aki

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Egress sa:
Egress sa:
aki sa:
@Egress

ERD 546

Nds pitch circle 41
Ds pitch circle 46

Nds flange dist 35
Ds flange dist 15

Offset vid ekerskallen 2.5
Ok...
De ekermått jag fick fram är:

NDS - 277.4mm
DS - 275.6mm

Detta är beräknat så att ekern slutar exakt vid ERD-diametern (vilket verkar vara exakt hur DT's kalkylator i normala fall räknar). Så om vi rundar neråt hamnar vi på:

NDS - 276mm
DS - 274mm

Hoppas de siffrorna är mer realistiska.
Kan även tillägga att jag testade min CAD-modell genom att mata in detaljer från ett fördefinierat 24-håls SP nav och fick samma resultat som kalkylatorn ner till ca. en tiondels millimeter.
Vilken insats, stort tack! Blir bra att ha som dubbelkoll när jag ger mig på kalkylatorn igen.
 

MEL F.AT

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
skier sa:
Hälge sa:
Hej skier.

Jag har kommit fram till följande med hjälp av bifogade ritningar:
Fram PCD 34mm, FDL 23,2mm, FDR 29,6mm
Bak PCD 34mm/47mm, FDL 31,0mm, FDR 17,7mm
Offset är lika med väldigt nära noll.

Har inte byggt hjulen än så jag kan inte garantera nåt, men mäter man på naven ser det ut att stämma.

/Hälge
sedär, ritningar! Inte exakt samma beteckning som de naven jag har (411CB istf 411SB) men måtten är ju tillräckligt lika för att det borde vara samma navkropp. Jag ska mäta lite till ikväll men kör nog på samma mått som dig sen.
Jag har samma nav som dig och problem med mått. Förmodar att D412CB-X12-11S är samma nav men versionen med carbon (CB).
Hur många kors ska du ha i ditt bygge?
 

skier

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
MEL F.AT sa:
skier sa:
Hälge sa:
Hej skier.

Jag har kommit fram till följande med hjälp av bifogade ritningar:
Fram PCD 34mm, FDL 23,2mm, FDR 29,6mm
Bak PCD 34mm/47mm, FDL 31,0mm, FDR 17,7mm
Offset är lika med väldigt nära noll.

Har inte byggt hjulen än så jag kan inte garantera nåt, men mäter man på naven ser det ut att stämma.

/Hälge
sedär, ritningar! Inte exakt samma beteckning som de naven jag har (411CB istf 411SB) men måtten är ju tillräckligt lika för att det borde vara samma navkropp. Jag ska mäta lite till ikväll men kör nog på samma mått som dig sen.
Jag har samma nav som dig och problem med mått. Förmodar att D412CB-X12-11S är samma nav men versionen med carbon (CB).
Hur många kors ska du ha i ditt bygge?
3-kors enligt DT swiss kalkylatorn, det gick inte att välja något annat med 28 hål och straight pull, så jag kör på det :)
Känner mig långt ifrån säker på ekrarna blir lagom långa, men jag har iaf beställt grejer nu, i värsta fall får jag köpa en omgång ekrar till om det inte passar.
 

MEL F.AT

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Skier är du säker på att det går att bygga med 3-kors. blir inte vinkeln av ekern för brant. Jag köpte mina nav på ebay av carbonspeedcycle. De bygger hjul med dessa nav. frågade vad som var lämpligt när det gäller 2 eller 3-kors, fick svaret att 2-kors blir bra.
 

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
emmer sa:
Manurhin2 sa:
emmer sa:
Någon som vet var man hittar 29’’ tubfälgar till vettigt pris?
Light bicycle ?
Tänkte ”plåt”
Aluminiumplåtfälgar är såååå 2002 ?
Jo, men har man tre par tubkolfiber till den CX:en och två till den andra, men bara ett par tubalu till den ena så är det väl tubalu man ska komplettera med till den andra? Även om det är nittonhundratal...
Men det kan hända tub för mtb dog innan tjunio blev all the rage?
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
emmer sa:
Manurhin2 sa:
emmer sa:
Manurhin2 sa:
emmer sa:
Någon som vet var man hittar 29’’ tubfälgar till vettigt pris?
Light bicycle ?
Tänkte ”plåt”
Aluminiumplåtfälgar är såååå 2002 ?
Jo, men har man tre par tubkolfiber till den CX:en och två till den andra, men bara ett par tubalu till den ena så är det väl tubalu man ska komplettera med till den andra? Även om det är nittonhundratal...
Men det kan hända tub för mtb dog innan tjunio blev all the rage?
Om du har skivor så får det gå ?
 

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
emmer sa:
Manurhin2 sa:
emmer sa:
Manurhin2 sa:
emmer sa:
Någon som vet var man hittar 29’’ tubfälgar till vettigt pris?
Light bicycle ?
Tänkte ”plåt”
Aluminiumplåtfälgar är såååå 2002 ?
Jo, men har man tre par tubkolfiber till den CX:en och två till den andra, men bara ett par tubalu till den ena så är det väl tubalu man ska komplettera med till den andra? Även om det är nittonhundratal...
Men det kan hända tub för mtb dog innan tjunio blev all the rage?
Om du har skivor så får det gå ?
På den är det det...
 

Jensen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Funderar på nya hjul till den här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3496718/page=1

Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?
Enda alternativet till original framnav verkar vara onyx. Lite skumt att det skiljer i centrering mellan naven.

Original Lefty 73
Pga att supermax bygger lite mer på bredden kanske? Men vadå enda? Leonardi? Carbon-ti? Finns ju fler än dem. Eller är det till fatbike o där har de en lämgre axel? Fast då finns väll inte cannonball heller?
Originalnavet för fat CAAD har 73mm mellan flänsarna jämfört med 60mm för lefty 2.0. Jag har inte prövat men jag tror att ett standard leftynav passar. Skillnaden är att lefty73navet har den högra flänsen förskjuten åt höger. Det som jag tycker va lite underligt med onyxnavet är att det också har 73mm mellan flänsarna men att flänsarna inte är centrerade som på originalnavet.
Hur kan både original och onyx ha samma avstånd mellan flänsarna men olika centrum, borde ju vara rätt lika där me tanke på att de ju bygger från änden av axeln. Men onyx är ofta väldigt snabba på att svara på frågor. De har ju till o med specialtillverkat delar till mitt onyx nav.
Navet på deras hemsida var inte för Olaf. Det går dock att beställa ett specifikt nav för Olaf. Lite lättare än original. Får fundera på den. Hur beställde du? Direkt från onyx eller via någon av deras återförsäljare i Europa?
Via twowheelssports här i Sverige som i alla fall då sålde onyx (de säljer bmx grejer och onyx är ju från början bmx märke, så något som de måste beställa hem). Tror dock det hade blivit billigare från USA även me tull och moms. Ska funka special kanske ännu lättare så. Specialdelan de fixade gjordes ju via kontakt direkt med onyx. Gjorde svenska affären lite putt när den kom via dem, att jag inte pratat direkt med dem. Men samtidigt skönt att slippa mellanhänder i kommunikationen när något special ska göras. Dyraste enskilda uppgraderingen jag gjort, men den absolut bästa (baknav) någonsin typ

Tror isig svenska butiken tog fem via generalagent i Spanien
Onyx navet ska vara ca 30g lättare men blir betydligt dyrare än originalnavet. 192USD mot 113€. Frakt, tull moms och den där avgiften på 125kr så landar det väl på ca 2600kr.
Synd att baknaven är så ohyggligt tunga.
113USD i frakt för ett nav. Ca 3900kr känns svårt att motivera även om det är 30g lättare.
Om du pratar bara framnav yes. Kollat svenska butiken? Inga andra som har något vettigt? Leonardi eller liknande?
Nu har jag hittat en öppning för ett Onyx framnav. Det är via en finsk butik och priset hamnar på ganska exakt det dubbla mot ett original lefty 73. Med det priset så tåls det ju att funderas på. Det tråkiga är att det kan försena bygget något men man får väl se den långa väntan som en del i nöjet med hela projektet.
Har fått reda på att dom nya lätta( hur lätta dom nu blir, har du någon viktuppgift?) standardnaven börjar levereras i slutet på april. Efter att dom nya naven lanserats kommer Onyx att börja jobba med ett nytt fatbikenav. Lite lockande men jag känner ändå att jag vill prioritera vikt ganska högt.
Notera att detta är bilder på nästan ett år gamla prototyper. Så mycket kan ha ändrats. Tex microspline kompabilitet pratas det om. Men ryktet säger 50-70g besparing. Så fortfarande tyngre än tex i9 hyper (som ju oxå är intressanta, men tror o te de frihjular lika fint, bra men inget ä nära onyx av de jag prövat). Men så blir det ju eftersom body och navkropp kräver ringar i höghållfasthetsstål för att palla trycket från spragsen.
Bra tråd om dem https://forums.mtbr.com/wheels-tire...lutch-vs-other-types-engagement-970959-5.html

Vad är det för butik du funnit? Kan vara bra för framtiden att veta. För även om det är enskilt dyraste uppgraderingen jag gjort så är det överlägset bästa. Skapar beroende ??
Den finska butiken tar 2400kr för navet inkl frakt men då får jag det nog först i maj då dom vill ta det på en stororder. En butik i England är 200kr billigare och har två veckors leveranstid men frågan är ju om man vågar beställa därifrån nu?
på vilket sätt skulle det vara ett problem? Brexit ja, men de kommer ju säkerligen ha något handelsavtal med eu (även om de just nu bitchar sig). annars borde man kunna sköta garantin genom annan butik, garantin har du ju mot onyx egentligen. Sen, pratar vi framnav, det är ju inte överkomplicerat, navkropp pluss två lager, så känns ju spontant som om risken för fel är klart mindre än i ett baknav.

vad hette engelska butiken? undrar bara för när jag köpte min var det riktigt svårt att hitta butiker i europa. kul om det ändrats
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
Då vart det färdigt , tyvärr försvann inga gram under byggtiden .
Får väl helt enkelt plocka ur en eker för att komma under 1200 g ;-)
Hmmm
La mig i hästbajs idag , troligtvis för att hjulen är ultralätta och snabba .
Rekommenderas inte , köp tunga hjul och däck med traktormönster ?

M
 

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
Manurhin2 sa:
Då vart det färdigt , tyvärr försvann inga gram under byggtiden .
Får väl helt enkelt plocka ur en eker för att komma under 1200 g ;-)
Hmmm
La mig i hästbajs idag , troligtvis för att hjulen är ultralätta och snabba .
Rekommenderas inte , köp tunga hjul och däck med traktormönster ?
M
Bra weight weenie -trick.
Innehåller säkert lite ammoniak så det fräter bort några gram aluminium på hjulen och vips är man under 42.5oz...
 

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
emmer sa:
Manurhin2 sa:
Manurhin2 sa:
Då vart det färdigt , tyvärr försvann inga gram under byggtiden .
Får väl helt enkelt plocka ur en eker för att komma under 1200 g ;-)
Hmmm
La mig i hästbajs idag , troligtvis för att hjulen är ultralätta och snabba .
Rekommenderas inte , köp tunga hjul och däck med traktormönster ?
M
Bra weight weenie -trick.
Innehåller säkert lite ammoniak så det fräter bort några gram aluminium på hjulen och vips är man under 42.5oz...
Fila lite på ekrarna bara, behövs ju bara typ ett tiondels gram per eker så är du där, dessutom är det ett fantastiskt tidsfördriv, rekommenderar stålull och autosol för slutfinishen så de blir Aero hala.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Crocko sa:
emmer sa:
Manurhin2 sa:
Manurhin2 sa:
Då vart det färdigt , tyvärr försvann inga gram under byggtiden .
Får väl helt enkelt plocka ur en eker för att komma under 1200 g ;-)
Hmmm
La mig i hästbajs idag , troligtvis för att hjulen är ultralätta och snabba .
Rekommenderas inte , köp tunga hjul och däck med traktormönster ?
M
Bra weight weenie -trick.
Innehåller säkert lite ammoniak så det fräter bort några gram aluminium på hjulen och vips är man under 42.5oz...
Fila lite på ekrarna bara, behövs ju bara typ ett tiondels gram per eker så är du där, dessutom är det ett fantastiskt tidsfördriv, rekommenderar stålull och autosol för slutfinishen så de blir Aero hala.
Hmmm
Mer hästbajs och blanka ekrar .
Nej tacka vet jag instegshjul på 2,2 kg som är kursstabila i skithögar ?
 

etnica

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Har det blivit dyrare med hjul?

Pröjsade 3900:- för hope pro evo 2 med arch ex fälgar , dt swis comp ekrar för 4 år sedan inklusive bygge.

Idag:
~6000:- hope pro evo 4 med xm481 med sapim race och jag får bygga själv

Kanske jag blivit gammal till slut.

edit: jag betalade 3900:- inte 4500:- från svensk återförsäljare
 
Senast ändrad:

Rut-66

Medlem
Hjulbyggartråden
Jaha ja... nu måste jag lära mig att snickra ihop hjul själv.
Min LBS fick ekra om mitt bakhjul med ett nytt nav och ventilen hamnade i näst bästa glipan och loggan på navet syns definitivt inte genom ventilhålet ;) ;) ;)

Nä, men jag inväntar några Scraper i40 för att bygga nytt framhjul till en stel gaffel, så lär återkomma till denna tråd.

Är det stor skillnad på styrkan mellan 2-kors och 3-kors ?
 

Leffe

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
etnica sa:
Har det blivit dyrare med hjul?

Pröjsade 3900:- för hope pro evo 2 med arch ex fälgar , dt swis comp ekrar för 4 år sedan inklusive bygge.

Idag:
~6000:- hope pro evo 4 med xm481 med sapim race och jag får bygga själv

Kanske jag blivit gammal till slut.

edit: jag betalade 3900:- inte 4500:- från svensk återförsäljare
Har också tänkt på det, för att inte tala om gafflar...
 

MartinC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Amatörfråga: är det några extra fallgropar att beakta när man bygger hjul med kolfiberfälg?
Tänker lvg och typ 30-50 mm höjd.

Har byggt 4 par aluhjul själv utan större problem.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
MartinC sa:
Amatörfråga: är det några extra fallgropar att beakta när man bygger hjul med kolfiberfälg?
Tänker lvg och typ 30-50 mm höjd.

Har byggt 4 par aluhjul själv utan större problem.
Tycker tvärs om .
En alufälg är ju stabil som slime om man jämför med en kolfälg .
Lättare att jobba med ngt som är skapligt formstabilt .
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
MartinC sa:
Amatörfråga: är det några extra fallgropar att beakta när man bygger hjul med kolfiberfälg?
Tänker lvg och typ 30-50 mm höjd.
Många rekommenderar fälgbrickor, rostfria, åtminstone om du skall använda alunipplar


Det kan även vara bra att ha ngn form av "verktyg" för att få på nippeln på ekern, att nå fram med en 50mm fälg kan bli lite besvärligt annars. Iofs funkar det ofta med en tandpetare el likn, men det finns även specialverktyg



/Håkan
 

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
MartinC sa:
Amatörfråga: är det några extra fallgropar att beakta när man bygger hjul med kolfiberfälg?
Tänker lvg och typ 30-50 mm höjd.
Många rekommenderar fälgbrickor, rostfria, åtminstone om du skall använda alunipplar



/Håkan
Ett väl beprövat verktyg är ju att fästa nippeln omvãnt på en lös eker, funkar och billigare blir det knappast, bygger man på TL fälgar utan hål brukar det finnas speciella magneter för att få nipplarna på plats,

En generell sak som inte bara gäller kolfälgar att jag och många andra tycker att det är enkelt och bekvämt att välja nipplar med något slags huvud så att hjulet kan byggas och spännas med smidiga verktyg från "utsidan" när hjulet sitter i riktstället och slippa jobba med vanlig ekernyckel.
 

MartinC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Crocko sa:
HåkanC sa:
MartinC sa:
Amatörfråga: är det några extra fallgropar att beakta när man bygger hjul med kolfiberfälg?
Tänker lvg och typ 30-50 mm höjd.
Många rekommenderar fälgbrickor, rostfria, åtminstone om du skall använda alunipplar



/Håkan
Ett väl beprövat verktyg är ju att fästa nippeln omvãnt på en lös eker, funkar och billigare blir det knappast, bygger man på TL fälgar utan hål brukar det finnas speciella magneter för att få nipplarna på plats,

En generell sak som inte bara gäller kolfälgar att jag och många andra tycker att det är enkelt och bekvämt att välja nipplar med något slags huvud så att hjulet kan byggas och spännas med smidiga verktyg från "utsidan" när hjulet sitter i riktstället och slippa jobba med vanlig ekernyckel.

Tackar!

Omvänd eker som hållare kör jag med sen tidigare. Verkar då som att det bara är att bygga på som vanligt ?

Föredrar nipplar av mässing: mindre risk att runddra skallen...
 

pd.jansson

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Hej!
Har ett par kolfiberfälgar (http://www.eiecarbon.com/A29C24D24S...er-light-carbon-rims-tubuless-compatible.html) som jag vill bygga om till Boost nav (DT swiss 350 6-bolt).

Helst straightpull då det ser lite coolt ut och verkar vara något lättare men jag hittar inga sådana med 32h till rimlig peng?

Tanken är att köra med DT swiss Comp och comp race alternativt Sapim race och D-light, vettigt?

Verkar ekerlängderna troliga till den aktuella fälgen?

EIEwheelstraightpull.JPG


EIEwheelclassic.JPG


/Daniel
 

Mayhem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
pd.jansson sa:
Helst straightpull då det ser lite coolt ut och verkar vara något lättare men jag hittar inga sådana med 32h till rimlig peng?

Tanken är att köra med DT swiss Comp och comp race alternativt Sapim race och D-light, vettigt?

Verkar ekerlängderna troliga till den aktuella fälgen?
Bra pris på DT nav brukar finnas hos tyskarna såsom exempelvis R2-Bike, Starbike eller TNC Hamburg. Jag hittade den senare när jag nyligen sökte 240s nav i specifika konfigurationer som andra listade väldigt lång leveranstid på.

Själv hade jag nog inte valt att bygga med straightpull utan att också välja aero-ekrar. Mycket enklare att hålla på plats medan man spänner ekrarna än runda ekrar.

Har du mätt fälgens ERD själv eller litar på tillverkarens specifikation? Ofta svårt att veta om tillverkarens mått gäller endast mellan insida fälg eller även inkluderar den sista millimetern till botten på skruvspåret i nippeln.
 

pd.jansson

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Mayhem sa:
pd.jansson sa:
Helst straightpull då det ser lite coolt ut och verkar vara något lättare men jag hittar inga sådana med 32h till rimlig peng?

Tanken är att köra med DT swiss Comp och comp race alternativt Sapim race och D-light, vettigt?

Verkar ekerlängderna troliga till den aktuella fälgen?
Bra pris på DT nav brukar finnas hos tyskarna såsom exempelvis R2-Bike, Starbike eller TNC Hamburg. Jag hittade den senare när jag nyligen sökte 240s nav i specifika konfigurationer som andra listade väldigt lång leveranstid på.

Själv hade jag nog inte valt att bygga med straightpull utan att också välja aero-ekrar. Mycket enklare att hålla på plats medan man spänner ekrarna än runda ekrar.

Har du mätt fälgens ERD själv eller litar på tillverkarens specifikation? Ofta svårt att veta om tillverkarens mått gäller endast mellan insida fälg eller även inkluderar den sista millimetern till botten på skruvspåret i nippeln.
Har inte mätt ERD själv (måste kolla hur man gör därför gick jag på leverantörens uppgift).

Har kollat R2 men där fanns bara 28H, får kolla de andra.

Vilka aero-ekrar modeller ska man satsa på (Dt swiss och Sapim)?

/Daniel
 

Mayhem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
pd.jansson sa:
Vilka aero-ekrar modeller ska man satsa på (Dt swiss och Sapim)?
Har inte byggt några MTB-hjul själv men några par skivbromsade landsvägshjul. Använder vanligtvis samma ekrar som DT själva väljer till sina finare hjul, med Aerolite fram samt vänster bak och Aero Comp höger bak. Hos Sapim heter motsvarande ekrar CX-Ray respektive CX-Sprint. De är lite billigare än DT men av någon anledning brukar just CX-Sprint vara mer sällsynt hos återförsäljare. Om jag använder DT nav skulle min OCD aldrig tillåta Sapim ekrar men med annat navfabrikat inga problem… :p
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Mayhem sa:
pd.jansson sa:
Vilka aero-ekrar modeller ska man satsa på (Dt swiss och Sapim)?
Har inte byggt några MTB-hjul själv men några par skivbromsade landsvägshjul. Använder vanligtvis samma ekrar som DT själva väljer till sina finare hjul, med Aerolite fram samt vänster bak och Aero Comp höger bak. Hos Sapim heter motsvarande ekrar CX-Ray respektive CX-Sprint. De är lite billigare än DT men av någon anledning brukar just CX-Sprint vara mer sällsynt hos återförsäljare. Om jag använder DT nav skulle min OCD aldrig tillåta Sapim ekrar men med annat navfabrikat inga problem… :p
Teoretiskt bör man nog ha aerocomp även på skivsidan fram där det är absolut mest påfrestningar.
Byggde mina lvg-hjul med aerolight men mtb-hjulen med aerocomp ( trots att jag då fick 7g för tunga hjul mot önskemål = 1206g )
Bromsar inte gärna när jag väl fått upp farten på lvg och många finhjulstillverkare gör lika , svagare hjul men så blev det .

M
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer