Hjulbyggartråden

AX3L

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ekertensiometer. Funkar X-tools för att väldigt sporadiskt kolla av spänningen på hjul och kanske rätta till eller tom prova att bygga sina första egna hjul eller men bör man köpa nåt annat?
 

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
etnica sa:
Köpte ett par xm481 fälgar. Följde med brickor som skall sitta mellan nippel o fälg som jag inte byggt med innan, står att dessa skall fettas in med dt swiss fett. Vad brukar ni använda för fett?

Har Shimano fett och sram butter hemma, kanske funkar med det ?
IMHO så är det inte så noga vad man smörjer med så länge man smörjer.
 

Doctor C

Medlem
Hjulbyggartråden
emmer sa:
etnica sa:
Köpte ett par xm481 fälgar. Följde med brickor som skall sitta mellan nippel o fälg som jag inte byggt med innan, står att dessa skall fettas in med dt swiss fett. Vad brukar ni använda för fett?

Har Shimano fett och sram butter hemma, kanske funkar med det ?
IMHO så är det inte så noga vad man smörjer med så länge man smörjer.
Utan att ha några vetenskapliga belägg så tror jag också det. Använde motorolja vid senaste bygget.

Fett har dock mindre benägenhet att krypa jämfört med olja varför det stannar kvar i kontaktytan över tid.
 
Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Doctor C sa:
emmer sa:
etnica sa:
Köpte ett par xm481 fälgar. Följde med brickor som skall sitta mellan nippel o fälg som jag inte byggt med innan, står att dessa skall fettas in med dt swiss fett. Vad brukar ni använda för fett?

Har Shimano fett och sram butter hemma, kanske funkar med det ?
IMHO så är det inte så noga vad man smörjer med så länge man smörjer.
Utan att ha några vetenskapliga belägg så tror jag också det. Använde motorolja vid senaste bygget.

Fett har dock mindre benägenhet att krypa jämfört med olja varför det stannar kvar i kontaktytan över tid.
Jag använde kedjaolja. Verkar också ha funkat. Fett har väl fördelen att det klistrar fast brickan mot nippeln. Det hade sparat en del pyssel med tappade brickor för mig. Jobbigt att leta efter i gräs ;-)
 

NickPick

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ubbe73 sa:
AX3L sa:
Ekertensiometer. Funkar X-tools för att väldigt sporadiskt kolla av spänningen på hjul och kanske rätta till eller tom prova att bygga sina första egna hjul eller men bör man köpa nåt annat?
Jag klarade mig på den vid mitt första hjulbygge.
Jag skulle behöva kalibrera min från Park tools... Det verkar vara en krånglig procedur där man ska hänga vikter på en eker fastsatt i ett nav. :S
 

aki

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
aki sa:
Egress sa:
Egress sa:
aki sa:
@Egress

ERD 546

Nds pitch circle 41
Ds pitch circle 46

Nds flange dist 35
Ds flange dist 15

Offset vid ekerskallen 2.5
Ok...
De ekermått jag fick fram är:

NDS - 277.4mm
DS - 275.6mm

Detta är beräknat så att ekern slutar exakt vid ERD-diametern (vilket verkar vara exakt hur DT's kalkylator i normala fall räknar). Så om vi rundar neråt hamnar vi på:

NDS - 276mm
DS - 274mm

Hoppas de siffrorna är mer realistiska.
Kan även tillägga att jag testade min CAD-modell genom att mata in detaljer från ett fördefinierat 24-håls SP nav och fick samma resultat som kalkylatorn ner till ca. en tiondels millimeter.
Vilken insats, stort tack! Blir bra att ha som dubbelkoll när jag ger mig på kalkylatorn igen.
Återkoppling; bygget blev kanon med dessa ekerlängder. Var tvungen att ta 277 mm på NDS pga tillgänglighet, men det funkade. Tack!
 

Kema

Medlem
Hjulbyggartråden
Har gått i funderingar på att komplettera min Scalpel Si 4 -17 med nya hjul. Original är Stan's NoTubes ZTR Rapid 11-delad Shimano som totalt (inkl tape och ventil, exkl bromsskiva och kassett) väger in på 2128gr. De har fått några dings och jag skulle inte ha nåt emot lite lättare hjul heller.

Har byggt hjul tidigare men aldrig med lefty och offset som Cannondale har bak.
Ai-offset på 6mm borde inte vara speciellt svårt tycker jag, what doesn't kill me...

Har botaniserat diverse komponenter och fastnat för nedanstående kombination.
Jag väger in på 82kg och användningsområde blir primärt XC.

Newmen.PNG


Har läst bra recensioner om Newmen fälgar, anledningen till 28 hål är att det tydligen är det de har. Har valt lite bredare än befintliga NoTubes för att få lite mer stabilitet.
Alternativ till Syntace är Hope Pro 4. Tycker inte att hoppet upp till ett Tune bak är värt dryga tusenlappen...
Total viktminskning med ovan kombo blir knappa 600gr inkl tape och ventil.
Pris blir €593 (eftersom jag uppenbarligen bara räknat med en fälg i bilden...) exkl frakt från r2-bike.com

Byter jag upp mig eller slösar jag pengar på likvärdigt som befintliga hjul?

/Kenneth
 

Jensen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag hade personligen valt annat nav än cannonbal för lefty. Även om jag har ett själv. Bult i aluminium (för att spara några gram), som dels inte har ledande spets för att leda in gängorna, dels har en liren fläns på bulten som gör att ingen annan bult funkar (när alla andra köra en bult med platt huvud.

Angående offseten så finns det ju adapter att sätta i navet och sen i riktstället så blir det automatiskt rätt offset. Även axel för Lefty navet för att passa i riktställ.
 

Kema

Medlem
Hjulbyggartråden
Jensen sa:
Jag hade personligen valt annat nav än cannonbal för lefty. Även om jag har ett själv. Bult i aluminium (för att spara några gram), som dels inte har ledande spets för att leda in gängorna, dels har en liren fläns på bulten som gör att ingen annan bult funkar (när alla andra köra en bult med platt huvud.
Tack för bra input! Vad tror du om att gå på standard Lefty 60 nav? Alternativen drar iväg så i pris. Sen blir det kanske enklare att hitta reservdelar också.
 

Rut-66

Medlem
Hjulbyggartråden
Ni som kan det här med att få fram ekerlängd...

Shimano anger för framnav HB-MT400:
Flange diameter 52.8mm
Flange distance 60.2mm
Offset 5.3
P.C.D 44/44mm
32 hål

Vill ekra upp navet med 27.5 tum WTB Scraper i40 där det anges ERD 569

Räcker denna info för nåt formulär på nätet eller ett Excel-blad nånstans ?
 

Eveningstar

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det svåraste är hur ERD mäts tycker jag. Ska man lägga på tjockleken på nippelhuvud eller inte.
Säkrast är att beställa fälgarna först och sen mäta själv.
 

Rut-66

Medlem
Hjulbyggartråden
270mm får jag med Sapim Spoke calculator. https://www.sapim.be/spoke-calculator
Jag räknade fram att ena flänsen sitter 19.9mm in på navet utifrån sett och bromsskivesidans fläns +5.3mm dvs 25.2mm...
Har kontrollmätt navet och det verkar stämma faktiskt :)
Jag utgick då att tjockleken på fälgen vid nipplarna är 2mm med tanke på hur genomskärningsbilden ser ut hos WTB.

Fan, ska nog lägga in P.C.D dvs 44mm inte hela flänsdiametern...

Okej, 273mm... ska packa upp fälgen imorrn och mäta manuellt.

Lite rättelse igen, då jag valt 2-cross, men ska ha 3-cross. 280mm får jag då.

Lite snabbmätning av WTB Scraper i40 27.5" (Metallmåttband och skjutmått)
Yttermått nästan 595mm
Djup/Tjocklek 15.8mm ~ 16mm
Innermått blir då 595 - 32 = 563mm
Fälgtjocklek vid nippelhål ca 2mm, så 2 ggr detta för bägge sidorna.
563 + 4 = 567mm
Om jag nu spånar på att ett nippelhuvud är ca 2mm högt och att spåret går ner ca 1mm. så ska 2mm läggas till för ERD
och då hamnar man på 569mm som är precis det WTB anger.
 
Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Kema sa:
Jensen sa:
Jag hade personligen valt annat nav än cannonbal för lefty. Även om jag har ett själv. Bult i aluminium (för att spara några gram), som dels inte har ledande spets för att leda in gängorna, dels har en liren fläns på bulten som gör att ingen annan bult funkar (när alla andra köra en bult med platt huvud.
Tack för bra input! Vad tror du om att gå på standard Lefty 60 nav? Alternativen drar iväg så i pris. Sen blir det kanske enklare att hitta reservdelar också.
Ja jag hade nog gått på ett halt vanligt lefty 60 nav. Alternativt kollat carbon-ti
 
Senast ändrad:

patten

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ska bygga hjul eller jag ska lämna in för att bygga. Har en fundering kring ekrar. Jag ska köra på lite högre profil på fälg (36 fram och 46 bak) och funderar på CX Ray-ekrar funkar på ett 24-ekrat hjul? Om det har någon betydelse väger jag runt 73 kg! Eller finns det andra bra ekrar som är aero?

Vilka nipplar rekommenderas?
 

Rut-66

Medlem
Hjulbyggartråden
Eveningstar sa:
Det svåraste är hur ERD mäts tycker jag. Ska man lägga på tjockleken på nippelhuvud eller inte.
Säkrast är att beställa fälgarna först och sen mäta själv.
Som nybörjare har jag googlat mig fram till denna slutsats:

När hjulet är perfekt uppekrat, så ska ekrarna sluta i nivå med botten på nipplarnas skåra dvs inte vid fälgens kant eller ute vid nippelhuvudenas topp. Så typ fälgens innerdiameter + 2 fälgtjocklekar + 2st halva nippelhuvudtjocklekar.
Lite grovt räknat på att skåran halverar nippelhuvudtjockleken dårå...
 
Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Rut-66 sa:
Eveningstar sa:
Det svåraste är hur ERD mäts tycker jag. Ska man lägga på tjockleken på nippelhuvud eller inte.
Säkrast är att beställa fälgarna först och sen mäta själv.
Som nybörjare har jag googlat mig fram till denna slutsats:

När hjulet är perfekt uppekrat, så ska ekrarna sluta i nivå med botten på nipplarnas skåra dvs inte vid fälgens kant eller ute vid nippelhuvudenas topp. Så typ fälgens innerdiameter + 2 fälgtjocklekar + 2st halva nippelhuvudtjocklekar.
Lite grovt räknat på att skåran halverar nippelhuvudtjockleken dårå...
Oaktat vart man vill ha ekern så funkar olika kalkylatorer olika .
Bra att läsa på innan .

M
 

Rut-66

Medlem
Hjulbyggartråden
Jepp och det finns ju marginaler också.
Jag skrev nu hur jag kommer tänka i fortsättningen, men tror tyvärr att fälgtillverkare och kalkylatorprogrammerare kanske tänker lite olika.
Så det måste jag också vara medveten om.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Rattnalle sa:
Nu missade jag diskussionen med ett par dar men tänkte bara flika in att jag som lagom ohändig amatör både byggt och sedan bytt fälg på mina am-hjul med DT Revolution ett par gånger utan att kvadda en enda eker. Dessutom håller de snällt för misshandel tills fälgarna är så skeva och buckliga att de inte går att hålla raka längre och det börjar bli svårt med tubeless.

Senast häromdagen med EX511. Jäkla fippligt att få dit brickorna utan att tappa dem men annars trevlig fälg att bygga med, blev nästan helt rakt direkt efter att jag spänt upp dem hårt och jämnt.
Verkar ha blivit mitt bäst byggda hjul hittills det där. Åtta cykeldagar i Pyrenéerna och fortfarande lika rakt som när jag var nöjd med bygget. Bara slagit i fälgen ett par gånger varav en snittade hål på däcket men inte så att det blev buckligt vad jag kunde se.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Rut-66 sa:
När hjulet är perfekt uppekrat, så ska ekrarna sluta i nivå med botten på nipplarnas skåra dvs inte vid fälgens kant eller ute vid nippelhuvudenas topp. Så typ fälgens innerdiameter + 2 fälgtjocklekar + 2st halva nippelhuvudtjocklekar.
Lite grovt räknat på att skåran halverar nippelhuvudtjockleken dårå...
Minus ~2mm, eftersom en eker spänd med (minst) 1kN töjer sig ~1mm

Manurhin2 sa:
Oaktat vart man vill ha ekern så funkar olika kalkylatorer olika .
Bra att läsa på innan .
+1

Rattnalle sa:
jag som lagom ohändig amatör både byggt och sedan bytt fälg på mina am-hjul med DT Revolution ett par gånger utan att kvadda en enda eker. Dessutom håller de snällt för misshandel tills fälgarna är så skeva och buckliga att de inte går att hålla raka längre och det börjar bli svårt med tubeless
….
Verkar ha blivit mitt bäst byggda hjul hittills det där. Åtta cykeldagar i Pyrenéerna och fortfarande lika rakt som när jag var nöjd med bygget. Bara slagit i fälgen ett par gånger varav en snittade hål på däcket men inte så att det blev buckligt vad jag kunde se.
Bra med återkoppling från verkligheten
Nu borde det vara självklart för ännu fler (förhoppningsvis alla) att 1,5mm ekrar funkar bra att bygga hjul med även för den som kallar sig själv för "ohändig amatör"
Att kalla Sapim Laser och andra 1,5mm ekrar för "mjukostekrar" är endast en usel ursäkt i stället för att erkänna sina egna tillkortakommanden.
Men samtidigt väldigt avslöjande nu när alla vet hur det fungerar i verkligheten.


/Håkan
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
Rut-66 sa:
När hjulet är perfekt uppekrat, så ska ekrarna sluta i nivå med botten på nipplarnas skåra dvs inte vid fälgens kant eller ute vid nippelhuvudenas topp. Så typ fälgens innerdiameter + 2 fälgtjocklekar + 2st halva nippelhuvudtjocklekar.
Lite grovt räknat på att skåran halverar nippelhuvudtjockleken dårå...
Minus ~2mm, eftersom en eker spänd med (minst) 1kN töjer sig ~1mm

Manurhin2 sa:
Oaktat vart man vill ha ekern så funkar olika kalkylatorer olika .
Bra att läsa på innan .
+1

Rattnalle sa:
jag som lagom ohändig amatör både byggt och sedan bytt fälg på mina am-hjul med DT Revolution ett par gånger utan att kvadda en enda eker. Dessutom håller de snällt för misshandel tills fälgarna är så skeva och buckliga att de inte går att hålla raka längre och det börjar bli svårt med tubeless
….
Verkar ha blivit mitt bäst byggda hjul hittills det där. Åtta cykeldagar i Pyrenéerna och fortfarande lika rakt som när jag var nöjd med bygget. Bara slagit i fälgen ett par gånger varav en snittade hål på däcket men inte så att det blev buckligt vad jag kunde se.
Bra med återkoppling från verkligheten
Nu borde det vara självklart för ännu fler (förhoppningsvis alla) att 1,5mm ekrar funkar bra att bygga hjul med även för den som kallar sig själv för "ohändig amatör"
Att kalla Sapim Laser och andra 1,5mm ekrar för "mjukostekrar" är endast en usel ursäkt i stället för att erkänna sina egna tillkortakommanden.
Men samtidigt väldigt avslöjande nu när alla vet hur det fungerar i verkligheten.


/Håkan
Nåja, ta i lagom.

Men det kvarstår att det är tredje fälgen på samma uppsättning ekrar utan andra haverier än just sönderslagna fälgar. En eker har gått av och då hade flera tappat spänning så förmodligen hade jag bucklat till fälgen utan att spänna upp efteråt. Så uppenbarligen håller de.
 

Mayhem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
Förstår inte varför de gravelspecifika fälgarna från både Light Bicycle och Farsports är så pass mycket tyngre än deras lättaste fälgar för XC. Fälgarna för gravel är inte hookless och klarar antagligen högre tryck men det vill man väl ändå inte ha? Annars svårt att tänka mig att gravel skulle vara mer påfrestande för fälgen än XC.

Light Bicycle RG722 (gravel)
höjd 36 mm / extern 29 mm / intern 22.4 mm / vikt 380±15 g
https://www.lightbicycle.com/Disc-6...tubeless-for-cyclocross-and-gravel-bikes.html

Farsports Kaze FSL40CM-30D-27.5 (gravel)
höjd 40 mm / extern 30 mm / intern 23 mm / vikt 390±15 g
http://oem.farsports.cn/product/2019-gravel-xc/

Light Bicycle RM650BC09 (XC flyweight)
höjd 24 mm / extern 27 mm / intern 22 mm / 270±15 g
https://www.lightbicycle.com/XC-650...de-cross-country-rim-tubeless-compatible.html

Farsports MTB-UltraLight FSD27C/T-27-25UL
höjd 25 mm / extern 28 mm / intern 22 mm / vikt 265±15 g
http://oem.farsports.cn/product/mtb-lightweight-rims/

Varför köpa gravelspecifika fälgar istället för lättast möjliga modell för XC?
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Mayhem sa:
HåkanC sa:
Förstår inte varför de gravelspecifika fälgarna från både Light Bicycle och Farsports är så pass mycket tyngre än deras lättaste fälgar för XC. Fälgarna för gravel är inte hookless och klarar antagligen högre tryck men det vill man väl ändå inte ha? Annars svårt att tänka mig att gravel skulle vara mer påfrestande för fälgen än XC.

Light Bicycle RG722 (gravel)
höjd 36 mm / extern 29 mm / intern 22.4 mm / vikt 380±15 g
https://www.lightbicycle.com/Disc-6...tubeless-for-cyclocross-and-gravel-bikes.html

Farsports Kaze FSL40CM-30D-27.5 (gravel)
höjd 40 mm / extern 30 mm / intern 23 mm / vikt 390±15 g
http://oem.farsports.cn/product/2019-gravel-xc/

Light Bicycle RM650BC09 (XC flyweight)
höjd 24 mm / extern 27 mm / intern 22 mm / 270±15 g
https://www.lightbicycle.com/XC-650...de-cross-country-rim-tubeless-compatible.html

Farsports MTB-UltraLight FSD27C/T-27-25UL
höjd 25 mm / extern 28 mm / intern 22 mm / vikt 265±15 g
http://oem.farsports.cn/product/mtb-lightweight-rims/

Varför köpa gravelspecifika fälgar istället för lättast möjliga modell för XC?
De är högre och därför tyngre.

Men om det har ett värde är en annan fråga.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Rattnalle sa:
Mayhem sa:
HåkanC sa:
Förstår inte varför de gravelspecifika fälgarna från både Light Bicycle och Farsports är så pass mycket tyngre än deras lättaste fälgar för XC. Fälgarna för gravel är inte hookless och klarar antagligen högre tryck men det vill man väl ändå inte ha? Annars svårt att tänka mig att gravel skulle vara mer påfrestande för fälgen än XC.

Light Bicycle RG722 (gravel)
höjd 36 mm / extern 29 mm / intern 22.4 mm / vikt 380±15 g
https://www.lightbicycle.com/Disc-6...tubeless-for-cyclocross-and-gravel-bikes.html

Farsports Kaze FSL40CM-30D-27.5 (gravel)
höjd 40 mm / extern 30 mm / intern 23 mm / vikt 390±15 g
http://oem.farsports.cn/product/2019-gravel-xc/

Light Bicycle RM650BC09 (XC flyweight)
höjd 24 mm / extern 27 mm / intern 22 mm / 270±15 g
https://www.lightbicycle.com/XC-650...de-cross-country-rim-tubeless-compatible.html

Farsports MTB-UltraLight FSD27C/T-27-25UL
höjd 25 mm / extern 28 mm / intern 22 mm / vikt 265±15 g
http://oem.farsports.cn/product/mtb-lightweight-rims/

Varför köpa gravelspecifika fälgar istället för lättast möjliga modell för XC?
De är högre och därför tyngre.

Men om det har ett värde är en annan fråga.
Jag har nyss byggt ett hjulpar på LB gravel och han som har dom verkar tycka att det funkar bra . 1385 g ( iaf sub1400 ) ur minnet med dt240 .

M
 

marr

Moderator
Forumvärd
Hjulbyggartråden
Gash, funderar på att byta mina xr 391 fälgar mot något i kol.

säg 370-400 gram? 28h.

Nextie eller LB? Något annat?

Id på 25-30mm. Ska användas till stigåka.
 

Rut-66

Medlem
Hjulbyggartråden
Hur många varv mellan tummen och pekfingret behöver ni, som kan, när ni t ex behöver få fälgen flyttad typ 1mm i sidled ?

Jag testade att slacka ett kvarts varv på hela ena sidan, för att sen spänna hela andra lika mycket.
Upprepade med ett kvarts varv till, men ser ingen skillnad i ramen. Rundhet och rakhet är fortfarande OK.
 

fredrik168

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
3000
Om man har dt 240 20x110 /12x150 med 471 fäljar 27.5 och dt comp ekrar som börjat gå av efter X-antal fäljbyten ! Ska man fortsätta med samma ekrar eller finns det nå likvärdigt/bättre
 
Senast ändrad:

Maakus

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Hej bullen!
Ska bygga mitt första (fram)hjul!
Har införskaffat via Happy en 29" fälg från Velocity, Blunt 35 samt ett framnav från Shimano, HB-M618-B för sedvanlig valuta.

Fälgen: https://www.velocityusa.com/product/rims/blunt-35-622
32 hål
ERD 597

Navet: https://www.bike-discount.de/en/buy...8-b-center-lock-front-hub-15x110mm-32h-732037
Svårt att hitta måtten på navet, närmaste jag hittar är på BD.
Men lite svårt att tolka vissa av måtten som skrivs där.

Bike-Discount sa:
P.C.D.: 44mm (???)
Flange diameter: 52.8mm (Samma på båda flänsarna? Är det hålens centrum diameter som anges?)
Flange distance: 70.2mm (Mellan flänsarna? Mätt från insidan?)
Axle length: 110mm (Den här fattar jag ju :P)
Halp ples
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Rut-66 sa:
Hur många varv mellan tummen och pekfingret behöver ni, som kan, när ni t ex behöver få fälgen flyttad typ 1mm i sidled ?

Jag testade att slacka ett kvarts varv på hela ena sidan, för att sen spänna hela andra lika mycket.
Upprepade med ett kvarts varv till, men ser ingen skillnad i ramen. Rundhet och rakhet är fortfarande OK.
Du borde redan vara hemma .
Är du säker på att du inte bara vridit både nippel och eker eller bara släppt / spänt på båda ?

M
 

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Maakus sa:
Hej bullen!
Ska bygga mitt första (fram)hjul!
Har införskaffat via Happy en 29" fälg från Velocity, Blunt 35 samt ett framnav från Shimano, HB-M618-B för sedvanlig valuta.

Fälgen: https://www.velocityusa.com/product/rims/blunt-35-622
32 hål
ERD 597

Navet: https://www.bike-discount.de/en/buy...8-b-center-lock-front-hub-15x110mm-32h-732037
Svårt att hitta måtten på navet, närmaste jag hittar är på BD.
Men lite svårt att tolka vissa av måtten som skrivs där.

Bike-Discount sa:
P.C.D.: 44mm (???)
Flange diameter: 52.8mm (Samma på båda flänsarna? Är det hålens centrum diameter som anges?)
Flange distance: 70.2mm (Mellan flänsarna? Mätt från insidan?)
Axle length: 110mm (Den här fattar jag ju :P)
Halp ples
Det var ett utomordentligt dåligt dokumenterat nav, gjorde en snabb googling men med ungefär samma resultat.
Man kan ju ta fram skjutmåttet och fixa det själv oxå, det du vill veta är ju avståndet från änden på navet till flänsen och det som verkar angivet är avståndet mellan flänsarna, lite skum relation mellan flänsens diameter som anges till 52,8 medans diametern för hålens centrum sägs vara 44mm PCD vilket kan stämma men kan ju vara värt att kolla om 4,5mm mellan centrum på hålet och flänsens kant känns rimligt.

Höger och vänster avståndet är ju inte så svårt att ta fram själv, bara att ställa navet på högkant på ett plant underlag och mäta hur lågt in från respektive ände på navet som flänsen är sen har du de 3 mått du behöver för att räkna ekerlängd vilket jag antar var utmaningen.
 

Rut-66

Medlem
Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
Rut-66 sa:
Hur många varv mellan tummen och pekfingret behöver ni, som kan, när ni t ex behöver få fälgen flyttad typ 1mm i sidled ?

Jag testade att slacka ett kvarts varv på hela ena sidan, för att sen spänna hela andra lika mycket.
Upprepade med ett kvarts varv till, men ser ingen skillnad i ramen. Rundhet och rakhet är fortfarande OK.
Du borde redan vara hemma .
Är du säker på att du inte bara vridit både nippel och eker eller bara släppt / spänt på båda ?

M
Jepp, med totalt ett varv, så hamnade fälgen tillräckligt bra (för mig), så troligen flyttade jag den mer än 1mm (?)
1mm var bara exempel i min fråga och jag ögonmåttade bara i verkligheten :)
Jippie !!!

justerathjul.jpg

Kedjestagen underifrån.
Jag kollade ju först med snöre runt sadelröret och bak till hjulmuttrarna, så inte ramen var boven. Glömde skriva det...
 
Senast ändrad:

cykloton

Medlem
Hjulbyggartråden
Någon som vet vad fraktkostnaden är hos r2bike till sverige, är det som hos övriga någon viss gräns så är det gratis frakt sedan?
 

Kema

Medlem
Hjulbyggartråden
Någon som byggt Newmen hjul med deras MG-washer?
Behöver jag kompensera ekerlängd när jag använder den? Ska använda DTSwiss sqourx nipplar tänkte jag.
Har mailat r2-bike men inte fått svar.

/Kenneth
 

MrBike

Medlem
Hjulbyggartråden
Byggt ett par hjul, efter montering av slanglösa däck faller ekerspänningen rejält, halveras nästan, inget jag upplevt innan. Som om däcken/lufttrycket trycker ihop fälgen och gör diametern mindre. Vad gör jag nu? Spänner upp ekrarna med däcken monterade? Låter det vara som det är?

Fälgarna är American Classic AR 2218 byggda med straightpull ekrar och nav.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det spelar ingen roll att det år tubeless. Att spänna hjulet med däcket monterat borde vara bästa alternativet om man inte vill skaffa en fälg som klarar av trycket man vill använda.
 

Doctor C

Medlem
Hjulbyggartråden
Kema sa:
Någon som byggt Newmen hjul med deras MG-washer?
Behöver jag kompensera ekerlängd när jag använder den? Ska använda DTSwiss sqourx nipplar tänkte jag.
Har mailat r2-bike men inte fått svar.
/Kenneth
Jag har byggt två hjulpar med MG-washer, dock inte med Newmen-fälgar.
Med MG-washer behövs teoretiskt sett längre ekrar eftersom ERD ökar. Hur mycket den ökar kan skilja sig från fall till fall, beroende på hur fälgen ser ut. I praktiken kan det fungera med samma ekerlängd men jag skulle inte chansa.
Mät därför ERD med MG-washer och använd det värdet i kalkylatorn. I mina två fall så ökade ERD med ungefär två millimeter, dvs varje bricka byggde en millimeter. Välj därefter längd på ekrarna.
 

Kema

Medlem
Hjulbyggartråden
Doctor C sa:
Kema sa:
Någon som byggt Newmen hjul med deras MG-washer?
Behöver jag kompensera ekerlängd när jag använder den? Ska använda DTSwiss sqourx nipplar tänkte jag.
Har mailat r2-bike men inte fått svar.
/Kenneth
Jag har byggt två hjulpar med MG-washer, dock inte med Newmen-fälgar.
Med MG-washer behövs teoretiskt sett längre ekrar eftersom ERD ökar. Hur mycket den ökar kan skilja sig från fall till fall, beroende på hur fälgen ser ut. I praktiken kan det fungera med samma ekerlängd men jag skulle inte chansa.
Mät därför ERD med MG-washer och använd det värdet i kalkylatorn. I mina två fall så ökade ERD med ungefär två millimeter, dvs varje bricka byggde en millimeter. Välj därefter längd på ekrarna.
Tack. Det var mitt antagande att det skulle öka ERD. Ska beställa allt från r2-bike och har därför inget att mäta på. Får gör en chansning på dina uppgifter om jag inte får svar från r2-bike

/Kenneth
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer