Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
AX3L sa:Ekertensiometer. Funkar X-tools för att väldigt sporadiskt kolla av spänningen på hjul och kanske rätta till eller tom prova att bygga sina första egna hjul eller men bör man köpa nåt annat?
etnica sa:Köpte ett par xm481 fälgar. Följde med brickor som skall sitta mellan nippel o fälg som jag inte byggt med innan, står att dessa skall fettas in med dt swiss fett. Vad brukar ni använda för fett?
Har Shimano fett och sram butter hemma, kanske funkar med det ?
Utan att ha några vetenskapliga belägg så tror jag också det. Använde motorolja vid senaste bygget.emmer sa:etnica sa:Köpte ett par xm481 fälgar. Följde med brickor som skall sitta mellan nippel o fälg som jag inte byggt med innan, står att dessa skall fettas in med dt swiss fett. Vad brukar ni använda för fett?
IMHO så är det inte så noga vad man smörjer med så länge man smörjer.
Jag använde kedjaolja. Verkar också ha funkat. Fett har väl fördelen att det klistrar fast brickan mot nippeln. Det hade sparat en del pyssel med tappade brickor för mig. Jobbigt att leta efter i gräs ;-)Doctor C sa:Utan att ha några vetenskapliga belägg så tror jag också det. Använde motorolja vid senaste bygget.emmer sa:etnica sa:Köpte ett par xm481 fälgar. Följde med brickor som skall sitta mellan nippel o fälg som jag inte byggt med innan, står att dessa skall fettas in med dt swiss fett. Vad brukar ni använda för fett?
IMHO så är det inte så noga vad man smörjer med så länge man smörjer.
Fett har dock mindre benägenhet att krypa jämfört med olja varför det stannar kvar i kontaktytan över tid.
Ubbe73 sa:AX3L sa:Ekertensiometer. Funkar X-tools för att väldigt sporadiskt kolla av spänningen på hjul och kanske rätta till eller tom prova att bygga sina första egna hjul eller men bör man köpa nåt annat?
Jag klarade mig på den vid mitt första hjulbygge.
aki sa:Egress sa:Egress sa:aki sa:@Egress
ERD 546
Nds pitch circle 41
Ds pitch circle 46
Nds flange dist 35
Ds flange dist 15
Offset vid ekerskallen 2.5
Ok...
De ekermått jag fick fram är:
NDS - 277.4mm
DS - 275.6mm
Detta är beräknat så att ekern slutar exakt vid ERD-diametern (vilket verkar vara exakt hur DT's kalkylator i normala fall räknar). Så om vi rundar neråt hamnar vi på:
NDS - 276mm
DS - 274mm
Hoppas de siffrorna är mer realistiska.
Kan även tillägga att jag testade min CAD-modell genom att mata in detaljer från ett fördefinierat 24-håls SP nav och fick samma resultat som kalkylatorn ner till ca. en tiondels millimeter.
Vilken insats, stort tack! Blir bra att ha som dubbelkoll när jag ger mig på kalkylatorn igen.
Jensen sa:Jag hade personligen valt annat nav än cannonbal för lefty. Även om jag har ett själv. Bult i aluminium (för att spara några gram), som dels inte har ledande spets för att leda in gängorna, dels har en liren fläns på bulten som gör att ingen annan bult funkar (när alla andra köra en bult med platt huvud.
Kema sa:Jensen sa:Jag hade personligen valt annat nav än cannonbal för lefty. Även om jag har ett själv. Bult i aluminium (för att spara några gram), som dels inte har ledande spets för att leda in gängorna, dels har en liren fläns på bulten som gör att ingen annan bult funkar (när alla andra köra en bult med platt huvud.
Tack för bra input! Vad tror du om att gå på standard Lefty 60 nav? Alternativen drar iväg så i pris. Sen blir det kanske enklare att hitta reservdelar också.
Eveningstar sa:Det svåraste är hur ERD mäts tycker jag. Ska man lägga på tjockleken på nippelhuvud eller inte.
Säkrast är att beställa fälgarna först och sen mäta själv.
Rut-66 sa:Eveningstar sa:Det svåraste är hur ERD mäts tycker jag. Ska man lägga på tjockleken på nippelhuvud eller inte.
Säkrast är att beställa fälgarna först och sen mäta själv.
Som nybörjare har jag googlat mig fram till denna slutsats:
När hjulet är perfekt uppekrat, så ska ekrarna sluta i nivå med botten på nipplarnas skåra dvs inte vid fälgens kant eller ute vid nippelhuvudenas topp. Så typ fälgens innerdiameter + 2 fälgtjocklekar + 2st halva nippelhuvudtjocklekar.
Lite grovt räknat på att skåran halverar nippelhuvudtjockleken dårå...
Verkar ha blivit mitt bäst byggda hjul hittills det där. Åtta cykeldagar i Pyrenéerna och fortfarande lika rakt som när jag var nöjd med bygget. Bara slagit i fälgen ett par gånger varav en snittade hål på däcket men inte så att det blev buckligt vad jag kunde se.Rattnalle sa:Nu missade jag diskussionen med ett par dar men tänkte bara flika in att jag som lagom ohändig amatör både byggt och sedan bytt fälg på mina am-hjul med DT Revolution ett par gånger utan att kvadda en enda eker. Dessutom håller de snällt för misshandel tills fälgarna är så skeva och buckliga att de inte går att hålla raka längre och det börjar bli svårt med tubeless.
Senast häromdagen med EX511. Jäkla fippligt att få dit brickorna utan att tappa dem men annars trevlig fälg att bygga med, blev nästan helt rakt direkt efter att jag spänt upp dem hårt och jämnt.
Minus ~2mm, eftersom en eker spänd med (minst) 1kN töjer sig ~1mmRut-66 sa:När hjulet är perfekt uppekrat, så ska ekrarna sluta i nivå med botten på nipplarnas skåra dvs inte vid fälgens kant eller ute vid nippelhuvudenas topp. Så typ fälgens innerdiameter + 2 fälgtjocklekar + 2st halva nippelhuvudtjocklekar.
+1Manurhin2 sa:Oaktat vart man vill ha ekern så funkar olika kalkylatorer olika .
Bra att läsa på innan .
Bra med återkoppling från verklighetenRattnalle sa:jag som lagom ohändig amatör både byggt och sedan bytt fälg på mina am-hjul med DT Revolution ett par gånger utan att kvadda en enda eker. Dessutom håller de snällt för misshandel tills fälgarna är så skeva och buckliga att de inte går att hålla raka längre och det börjar bli svårt med tubeless
….
Verkar ha blivit mitt bäst byggda hjul hittills det där. Åtta cykeldagar i Pyrenéerna och fortfarande lika rakt som när jag var nöjd med bygget. Bara slagit i fälgen ett par gånger varav en snittade hål på däcket men inte så att det blev buckligt vad jag kunde se.
Nåja, ta i lagom.HåkanC sa:Minus ~2mm, eftersom en eker spänd med (minst) 1kN töjer sig ~1mmRut-66 sa:När hjulet är perfekt uppekrat, så ska ekrarna sluta i nivå med botten på nipplarnas skåra dvs inte vid fälgens kant eller ute vid nippelhuvudenas topp. Så typ fälgens innerdiameter + 2 fälgtjocklekar + 2st halva nippelhuvudtjocklekar.
+1Manurhin2 sa:Oaktat vart man vill ha ekern så funkar olika kalkylatorer olika .
Bra att läsa på innan .
Bra med återkoppling från verklighetenRattnalle sa:jag som lagom ohändig amatör både byggt och sedan bytt fälg på mina am-hjul med DT Revolution ett par gånger utan att kvadda en enda eker. Dessutom håller de snällt för misshandel tills fälgarna är så skeva och buckliga att de inte går att hålla raka längre och det börjar bli svårt med tubeless
….
Verkar ha blivit mitt bäst byggda hjul hittills det där. Åtta cykeldagar i Pyrenéerna och fortfarande lika rakt som när jag var nöjd med bygget. Bara slagit i fälgen ett par gånger varav en snittade hål på däcket men inte så att det blev buckligt vad jag kunde se.
Nu borde det vara självklart för ännu fler (förhoppningsvis alla) att 1,5mm ekrar funkar bra att bygga hjul med även för den som kallar sig själv för "ohändig amatör"
Att kalla Sapim Laser och andra 1,5mm ekrar för "mjukostekrar" är endast en usel ursäkt i stället för att erkänna sina egna tillkortakommanden.
Men samtidigt väldigt avslöjande nu när alla vet hur det fungerar i verkligheten.
/Håkan
Förstår inte varför de gravelspecifika fälgarna från både Light Bicycle och Farsports är så pass mycket tyngre än deras lättaste fälgar för XC. Fälgarna för gravel är inte hookless och klarar antagligen högre tryck men det vill man väl ändå inte ha? Annars svårt att tänka mig att gravel skulle vara mer påfrestande för fälgen än XC.HåkanC sa:Lightbicycle RG722
De är högre och därför tyngre.Mayhem sa:Förstår inte varför de gravelspecifika fälgarna från både Light Bicycle och Farsports är så pass mycket tyngre än deras lättaste fälgar för XC. Fälgarna för gravel är inte hookless och klarar antagligen högre tryck men det vill man väl ändå inte ha? Annars svårt att tänka mig att gravel skulle vara mer påfrestande för fälgen än XC.HåkanC sa:Lightbicycle RG722
Light Bicycle RG722 (gravel)
höjd 36 mm / extern 29 mm / intern 22.4 mm / vikt 380±15 g
https://www.lightbicycle.com/Disc-6...tubeless-for-cyclocross-and-gravel-bikes.html
Farsports Kaze FSL40CM-30D-27.5 (gravel)
höjd 40 mm / extern 30 mm / intern 23 mm / vikt 390±15 g
http://oem.farsports.cn/product/2019-gravel-xc/
Light Bicycle RM650BC09 (XC flyweight)
höjd 24 mm / extern 27 mm / intern 22 mm / 270±15 g
https://www.lightbicycle.com/XC-650...de-cross-country-rim-tubeless-compatible.html
Farsports MTB-UltraLight FSD27C/T-27-25UL
höjd 25 mm / extern 28 mm / intern 22 mm / vikt 265±15 g
http://oem.farsports.cn/product/mtb-lightweight-rims/
Varför köpa gravelspecifika fälgar istället för lättast möjliga modell för XC?
Rattnalle sa:De är högre och därför tyngre.Mayhem sa:Förstår inte varför de gravelspecifika fälgarna från både Light Bicycle och Farsports är så pass mycket tyngre än deras lättaste fälgar för XC. Fälgarna för gravel är inte hookless och klarar antagligen högre tryck men det vill man väl ändå inte ha? Annars svårt att tänka mig att gravel skulle vara mer påfrestande för fälgen än XC.HåkanC sa:Lightbicycle RG722
Light Bicycle RG722 (gravel)
höjd 36 mm / extern 29 mm / intern 22.4 mm / vikt 380±15 g
https://www.lightbicycle.com/Disc-6...tubeless-for-cyclocross-and-gravel-bikes.html
Farsports Kaze FSL40CM-30D-27.5 (gravel)
höjd 40 mm / extern 30 mm / intern 23 mm / vikt 390±15 g
http://oem.farsports.cn/product/2019-gravel-xc/
Light Bicycle RM650BC09 (XC flyweight)
höjd 24 mm / extern 27 mm / intern 22 mm / 270±15 g
https://www.lightbicycle.com/XC-650...de-cross-country-rim-tubeless-compatible.html
Farsports MTB-UltraLight FSD27C/T-27-25UL
höjd 25 mm / extern 28 mm / intern 22 mm / vikt 265±15 g
http://oem.farsports.cn/product/mtb-lightweight-rims/
Varför köpa gravelspecifika fälgar istället för lättast möjliga modell för XC?
Men om det har ett värde är en annan fråga.
jofahjalm sa:Är inte lätta fälgar ett tecken på svaghet?
Bike-Discount sa:P.C.D.: 44mm (???)
Flange diameter: 52.8mm (Samma på båda flänsarna? Är det hålens centrum diameter som anges?)
Flange distance: 70.2mm (Mellan flänsarna? Mätt från insidan?)
Axle length: 110mm (Den här fattar jag ju :P)
Rut-66 sa:Hur många varv mellan tummen och pekfingret behöver ni, som kan, när ni t ex behöver få fälgen flyttad typ 1mm i sidled ?
Jag testade att slacka ett kvarts varv på hela ena sidan, för att sen spänna hela andra lika mycket.
Upprepade med ett kvarts varv till, men ser ingen skillnad i ramen. Rundhet och rakhet är fortfarande OK.
Maakus sa:Hej bullen!
Ska bygga mitt första (fram)hjul!
Har införskaffat via Happy en 29" fälg från Velocity, Blunt 35 samt ett framnav från Shimano, HB-M618-B för sedvanlig valuta.
Fälgen: https://www.velocityusa.com/product/rims/blunt-35-622
32 hål
ERD 597
Navet: https://www.bike-discount.de/en/buy...8-b-center-lock-front-hub-15x110mm-32h-732037
Svårt att hitta måtten på navet, närmaste jag hittar är på BD.
Men lite svårt att tolka vissa av måtten som skrivs där.
Bike-Discount sa:P.C.D.: 44mm (???)
Flange diameter: 52.8mm (Samma på båda flänsarna? Är det hålens centrum diameter som anges?)
Flange distance: 70.2mm (Mellan flänsarna? Mätt från insidan?)
Axle length: 110mm (Den här fattar jag ju :P)
Halp ples
Manurhin2 sa:Rut-66 sa:Hur många varv mellan tummen och pekfingret behöver ni, som kan, när ni t ex behöver få fälgen flyttad typ 1mm i sidled ?
Jag testade att slacka ett kvarts varv på hela ena sidan, för att sen spänna hela andra lika mycket.
Upprepade med ett kvarts varv till, men ser ingen skillnad i ramen. Rundhet och rakhet är fortfarande OK.
Du borde redan vara hemma .
Är du säker på att du inte bara vridit både nippel och eker eller bara släppt / spänt på båda ?
M
Tomas m sa:Blev detta rätt?
Jag har byggt två hjulpar med MG-washer, dock inte med Newmen-fälgar.Kema sa:Någon som byggt Newmen hjul med deras MG-washer?
Behöver jag kompensera ekerlängd när jag använder den? Ska använda DTSwiss sqourx nipplar tänkte jag.
Har mailat r2-bike men inte fått svar.
/Kenneth
Doctor C sa:Jag har byggt två hjulpar med MG-washer, dock inte med Newmen-fälgar.Kema sa:Någon som byggt Newmen hjul med deras MG-washer?
Behöver jag kompensera ekerlängd när jag använder den? Ska använda DTSwiss sqourx nipplar tänkte jag.
Har mailat r2-bike men inte fått svar.
/Kenneth
Med MG-washer behövs teoretiskt sett längre ekrar eftersom ERD ökar. Hur mycket den ökar kan skilja sig från fall till fall, beroende på hur fälgen ser ut. I praktiken kan det fungera med samma ekerlängd men jag skulle inte chansa.
Mät därför ERD med MG-washer och använd det värdet i kalkylatorn. I mina två fall så ökade ERD med ungefär två millimeter, dvs varje bricka byggde en millimeter. Välj därefter längd på ekrarna.