KiwiQ sa:
Jag är helt okunnig och försöker förstå eran diskussion,
Sixten du menar på att spårfel är ojämn dish? Vad är optimal dish?
Dish påverkar såklart mycket, i och med att du kan efterdra ett nonboost hjul, då dishar du ekrarna på driveside sidan och med div adaptrar så fungerar det i 148 dropouts..?
Sixten säg att du bygger ett hjulpar, du vet att det är till en heldämpad ram, men inte mer än så.. Vikt och körstil vet du självklart också. Med tanke på att en FS ram som du säger skiljer sig så markant och att dish påverkar hur breda däck du kan köra utan att kedjan tar i dem osv. .. Beskriv hur du tänker eller hur man ska bygga ett hjul?
Är bara nyfiken :)
Med risk för att Sixten justerar mitt svar så tror jag att vad han menar är att om man bygger hjul med dish så som det är tänkt, fälgens centrum i linje med navets centrum både fram och bak så får man inget spårfel. Sen kan man ju labba med varianter då många tex FS hojar inte har 100% symmetrisk baksving och om man vill fylla ramen med så mycket gummi som det finns plats för så kan man i vissa fall kompensera för osymmetrisk baktriangel genom att disha över mot den sida som erbjuder mest plats.
Men det är nog inget som Sixten direkt propagerar för med tanke på hänvisningen i toleranser som han visar.
Ett rakt rätt dishat hjul med lagom breda däck är nog att föredra, både ur hållfasthets synvinkel och för att åka i rätt riktning.