Hjulbyggartråden

marr

Aktiv medlem
freddag sa:
jag skruvade precis ihop ett nytt framhjul, j-bend-ekrar och trekors, men jag glömde bort att väva/fläta (korrekt svenskt ord för interlace:a?) ekrarna över-över-under. det innebar att ekrarna inte gick fritt för bromsoket. så jag ändrade på bromssidan.

frågan är, tror ni jag behöver fläta även på högersidan? någon som har erfarenheter av att nipplarna skruvar ur sig? ser att straightpullhjulet ovan inte är flätat, t ex. kör ni gänglåsning med straightpull?
Gör om, gör rätt säger jag.
 

Sixten Fors

Ny medlem
Jag kör alltid över-över-under (3-kors) eller över-under (vid 2-kors), även vid straightpull (oftast DT). För att det är så DT bygger sina systemhjul, exempelbild med XM1501 nedan. Jag kör nästan alltid gänglåsning, med DT Squorx Alu nipplarna som ingår med fälgen (DT använder själva i alla* sina systemhjul), eller med Sapim Polyax Alu + Loctite 248 Stick om jag köper lösa nipplar till icke-DT-fälgar.
 

Bilagor

marr

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Jag kör alltid över-över-under (3-kors) eller över-under (vid 2-kors), även vid straightpull (oftast DT). För att det är så DT bygger sina systemhjul, exempelbild med XM1501 nedan. Jag kör nästan alltid gänglåsning, med DT Squorx Alu nipplarna som ingår med fälgen (DT använder själva i alla* sina systemhjul), eller med Sapim Polyax Alu + Loctite 248 Stick om jag köper lösa nipplar till icke-DT-fälgar.
Ja, det är väl hela meningen enligt alla? Dvs att man går över, över och sen under med trekors? Har aldrig sett det byggas utan att fläta in den sista.

Jag bygger dock utan gänglåsning(några har dock haft dtsquorx med prolock) , det har inte varit ett problem. Hjulen har hållt sig spända ändå.
 

Albihn

Ny medlem
Kan någon hjälpa en nybörjare med ekerlängd till Newmen-fälg? Jag ska pilla med mitt första hjulbygge i sommarstugan men tror inte jag lyckas räkna fram rätt mått. Newmen Evolution SL X.A.25 29" och Hope Pro4 front 15x100, 28 ekrar, tre kors. Newmen anger:

-A Spoke support diameter measurements are taken directly at the nipple seats!
- A Spoke support diameter tolerance +1 mm
- For use with MG-washers, calculate spoke length with above spoke support diameter. Then add 2mm (B) to your calculated spoke length.
- MG-washers are always required for NEWMEN aluminium rims!
- Recommended Nipple: Sapim Polyax Double Square 14G 16 mm
- ERD = A Spoke support diameter + 2 x nippel head height

"A spoke support diameter" är 600 mm för den aktuella fälgen. Jag har försökt använda Freespoke-kalkylatorn. Det jag inte blir klok på är sista punkten med Newmens definition av ERD. Ska jag verkligen lägga till nippellängden till de 600 mm när jag fyller i ERD i kalkylatorn?? I så fall blir resultatet jättelånga ekrar... Om jag istället utgår från 600 mm ERD och därefter lägger till 2mm för brickorna landar jag på 296,3 respektive 297,5.

Och en nybörjarfråga till: de rekommenderar Sapim-nipplar. Går det inte att bygga med Squorx-nipplar på de fälgarna?
 

Ziltoid

Ny medlem
Jag behöver hjälp igen :)

Jag frågade för några månader sedan, men mycket vatten rinner under många broar...

Har en 2019 Scott spark 950 som jag bygger om. Vill inte ha en RC, fel geometri, vill inte ha kolram(lång historia, jobbat med kolfiber), men vill ändå XC-tävla på min cykel så jag byter lite delar, drev, och försöker lätta den med något kilo eller två.

Originalhjulen som sitter på, kan de med fördel bytas mot någonting lättare och starkare för en billig peng? Just nu är det rea på hjuldelar på Wiggle/chainreaction till exempel. Kan man plocka ihop grejer där på rean för ca 2000kr som ger mig hjul bättre än originalet?

Med bättre menar jag i detta fallet hjul som är bättre till Dalsland XC, swix Uddevalla, orust mtbgiro, cykelvasan, och andra väldigt otekniska lopp. Originalhjulen behåller jag till stök och bröt, de nya jag vill bygga skall vara snabbare på flacken.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Ziltoid sa:
de nya jag vill bygga skall vara snabbare på flacken.
Om du inte vill ha aerohjul (vem vill det på CV?) så tror jag att du får störst "vinst" på flacken med däck med lågt rullmotstånd
Typ Schwalbe Thunder Burt de finns i en version på endast 435g
https://www.schwalbe.com/de/offroad-reader/thunder-burt.html
https://www.bike24.com/p2228466.html

Men vill du ha hjul till de däcken som kanske inte är särskilt mkt snabbare, men som förhoppningsvis åtminstone känns snabbare,
bör du välja delar som ger låg roterande vikt och hög lateral styvhet. Dvs i praktiken;
-Lätt och styv fälg (navets vikt gör minimal skillnad, flänsplaceringen kan göra större skillnad)
-Tillräckligt många ekrar, hellre 16 DT Comp + 16 DT Rev istf 24 DT Comp el likn)


/Håkan
 

Sixten Fors

Ny medlem
Ziltoid sa:
Har en 2019 Scott spark 950 som jag bygger om.
Vill XC-tävla på min cykel så jag byter lite delar, drev, och försöker lätta den med något kilo eller två.
Originalhjulen som sitter på, kan de med fördel bytas mot någonting lättare och starkare för en billig peng? Just nu är det rea på hjuldelar på Wiggle/chainreaction till exempel. Kan man plocka ihop grejer där på rean för ca 2000kr som ger mig hjul bättre än originalet?
Originalhjulen verkar ha: Shimano MT400 boost nav + Alexrims nitade fälgar 25 mm + 32 st 1,8 mm oreducerade ekrar. Skulle tro att std hjulset väger ca 2,1 kg eller något sådant? Väg hjulen så vet du.

För 2000 kr får du inga hjul som är lättare/bättre än original. Wiggle/CRC har rätt uselt sortiment i sammanhanget.

För 5000 kr kan du plocka ihop ett hjulset med DT350 SP IS Boost nav, DT XR391 25 mm fälgar, Sapim Race/D-Light mix ekrar och du har ett hjulset på 1695 gram. Byt från HG till xD body och från 18T till 36T SL StarRatchet så sparar du 35 gram till på baknavet. Hjulset 1660 gram, tillägg 650 kr.

Skrota NX Eagle 11-50T fulkassetten som följer med cykeln och väger 615 gram.
Köp en riktig GX Eagle 10-50T xD kassett som väger 450 gram. Kostar 1500 kr.

Släng RT54 CL bromsskivorna (2x170 gram) och köp RT86 skivor (2x130 gram). Kostnad 750 kr.

Sparad vikt: Hjulset 450 g, kassett 165 g, skivor 80 g, summa ca 700 g.

För 8-9 K får du ett 1450 g hjulset med CF-fälgar istället för alu, alltså ytterligare 200 g lättare än ovan.
 

Ziltoid

Ny medlem
HåkanC sa:
Ziltoid sa:
de nya jag vill bygga skall vara snabbare på flacken.
Om du inte vill ha aerohjul (vem vill det på CV?) så tror jag att du får störst "vinst" på flacken med däck med lågt rullmotstånd
Typ Schwalbe Thunder Burt de finns i en version på endast 435g
https://www.schwalbe.com/de/offroad-reader/thunder-burt.html
https://www.bike24.com/p2228466.html

Men vill du ha hjul till de däcken som kanske inte är särskilt mkt snabbare, men som förhoppningsvis åtminstone känns snabbare,
bör du välja delar som ger låg roterande vikt och hög lateral styvhet. Dvs i praktiken;
-Lätt och styv fälg (navets vikt gör minimal skillnad, flänsplaceringen kan göra större skillnad)
-Tillräckligt många ekrar, hellre 16 DT Comp + 16 DT Rev istf 24 DT Comp el likn)


/Håkan
Jag kör Vittoria Terreno resten av säsongen (semislicks) på de nya hjulen jag eventuellt bygger. Varför inte köra aero-fälgar? (Vad definerar aerofälg? Menar du en landsvägsfälg på mtb-nav?)

På originalfälgarna kommer jag fortsätta köra Vittoria Barzo fram/Peyote bak för de stökigare loppen i år (Alliansloppet MTB till exempel)
 

Ziltoid

Ny medlem
Sixten Fors sa:
Ziltoid sa:
Har en 2019 Scott spark 950 som jag bygger om.
Vill XC-tävla på min cykel så jag byter lite delar, drev, och försöker lätta den med något kilo eller två.
Originalhjulen som sitter på, kan de med fördel bytas mot någonting lättare och starkare för en billig peng? Just nu är det rea på hjuldelar på Wiggle/chainreaction till exempel. Kan man plocka ihop grejer där på rean för ca 2000kr som ger mig hjul bättre än originalet?
Originalhjulen verkar ha: Shimano MT400 boost nav + Alexrims nitade fälgar 25 mm + 32 st 1,8 mm oreducerade ekrar. Skulle tro att std hjulset väger ca 2,1 kg eller något sådant? Väg hjulen så vet du.

För 2000 kr får du inga hjul som är lättare/bättre än original. Wiggle/CRC har rätt uselt sortiment i sammanhanget.

För 5000 kr kan du plocka ihop ett hjulset med DT350 SP IS Boost nav, DT XR391 25 mm fälgar, Sapim Race/D-Light mix ekrar och du har ett hjulset på 1695 gram. Byt från HG till xD body och från 18T till 36T SL StarRatchet så sparar du 35 gram till på baknavet. Hjulset 1660 gram, tillägg 650 kr.

Skrota NX Eagle 11-50T fulkassetten som följer med cykeln och väger 615 gram.
Köp en riktig GX Eagle 10-50T xD kassett som väger 450 gram. Kostar 1500 kr.

Släng RT54 CL bromsskivorna (2x170 gram) och köp RT86 skivor (2x130 gram). Kostnad 750 kr.

Sparad vikt: Hjulset 450 g, kassett 165 g, skivor 80 g, summa ca 700 g.

För 8-9 K får du ett 1450 g hjulset med CF-fälgar istället för alu, alltså ytterligare 200 g lättare än ovan.
Jag köper vad du säger, body/kassetten kan bytas, likaså bromsskivor, och jag spar gärna några hundra gram på fälgarna. Mitt problem är ekonomin.... så jag kanske bör vänta ytterligare några månader och fortsätta spara.

Finns det alternativ? Min förra cykel (Lapierre SL EDGE 629) hade smalare fälgar och de gjorde sitt jobb utmärkt till alla sorters lopp. Kan man få ihop någonting billigare och lättare om man väljer smalare fälg som gör sitt jobb bra på de okomplicerade ”körbararaktfram”-loppen? Typ kombinera Nukeproof horizon nav med en billig men smal och lätt fälg? Jag är kanske helt ute och svävar, det är därför jag ber om hjälp :)
 

ejma

Aktiv medlem
Ziltoid sa:
Varför inte köra aero-fälgar? (Vad definerar aerofälg? Menar du en landsvägsfälg på mtb-nav?)
Om inte däcken är smalare än fälgen är paketet inte aero. Bladekrar typ Sapim cx ray borde sänka motståndet, speciellt om hjulen rullar snabbt.
 

Doctor C

Medlem
Ziltoid sa:
Jag köper vad du säger, body/kassetten kan bytas, likaså bromsskivor, och jag spar gärna några hundra gram på fälgarna. Mitt problem är ekonomin.... så jag kanske bör vänta ytterligare några månader och fortsätta spara.
Jag tycker att du ska vänta och spara så att du har råd med uppgraderingar som gör skillnad. Som tidigare nämnts, för 5000 får du ett hjulset som är märkbart bättre än det du har idag. Kassetter och bromsskivor är också bra att byta om man jagar vikt men om man har en tight budget är det inte där man ska lägga resurserna anser jag.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Ziltoid sa:
Finns det alternativ? Min förra cykel (Lapierre SL EDGE 629) hade smalare fälgar och de gjorde sitt jobb utmärkt till alla sorters lopp.
Det finns alltid alternativ.
Det var sådana jag försökte tipsa om tidigare: https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/3585829#msg-3585829

Och som jag skrev där är det däcken som i praktiken kommer att göra mest för hastigheten
Vad gäller hjulen är det rotationsvikten + den (laterala) styvheten som kan göra märkbar skillnad,
i praktiken betyder det däckens + fälgens vikt och antalet ekrar. Navens och bromsskivornas vikt gör ingen märkbar skillnad.
Däremot kan navens flänsplacering göra det (gärna tillsammans med styvare ekrar på hö sida bak + vä fram och asymmetriska fälgar)


ejma sa:
Om inte däcken är smalare än fälgen är paketet inte aero.
Nja, det är överdrivet.
Men visst får man bäst resultat när fälgbredden matchar däcksbredden,
men enl de vindtunnelmätningar jag har läst göra åtminstone några mm mismatchning ingen större skillnad
Med en riktigt hög fälg minskar dessutom betydelsen mellan däcks- o fälg-bredd
Men trots att jag inte har läst några vindtunnelmätningar av 50mm däck på 30mm breda fälgar har jag svårt att tro att det skulle ge särskilt mkt "aerovinst", kanske skulle vara annorlunda med en fälghöjd på 65-85mm eller mer
Oavsett gör det aerohjul för Ziltoid ointressanta

ejma sa:
Bladekrar typ Sapim cx ray borde sänka motståndet, speciellt om hjulen rullar snabbt.
Även det är överdrivet, enl de vindtunnelmätningar jag har läst gör det 1-2W jmf med runda ekrar i 45km/h
Det + deras höga pris borde göra dem ointressanta för Ziltoid jmf med DT Comp/DT Rev

Doctor C sa:
Jag tycker att du ska vänta och spara så att du har råd med uppgraderingar som gör skillnad.
+1

Doctor C sa:
Kassetter och bromsskivor är också bra att byta om man jagar vikt men om man har en tight budget är det inte där man ska lägga resurserna anser jag.
+1
Ziltoid: Du får hitta den kombination av hjulegenskaper du vill ha och har råd med.
Hjul som är snabba är inte alltid de som känns snabba och lätta hjul är inte alltid snabbare, eller känns inte ens alltid snabbare, särskilt inte om en stor del av viktbesparingen kommer från nav, kassett och bromsskiva.


/Håkan
 

ostrand

Medlem
Efter att ha letat efter "rätt" hjulpar till min retro-stålracer (Daccordi med Campagnolo 11-delat) så är nästa alternativ att krypa till korset och bygga hjul själv. Min kravlista är kanske inte så komplicerad... men att hitta nya hjul som uppfyller dem verkar svårt, och begagnade hjulset som stämmer mot kravspecen växer inte heller på träd.

- 700c
- Fälgbroms
- Silverfärgade / polerade nav, ekrar och fälgar
- Body för Campa 11-delat
- Ska tåla ca 100 kg (jag väger 80 och cykeln ca 10)
- däckbredd max 25mm (pga ramen)

Var börjar jag..?
 
Senast ändrad:

Ziltoid

Ny medlem
HåkanC sa:
Ziltoid sa:
Finns det alternativ? Min förra cykel (Lapierre SL EDGE 629) hade smalare fälgar och de gjorde sitt jobb utmärkt till alla sorters lopp.
Det finns alltid alternativ.
Det var sådana jag försökte tipsa om tidigare: https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/3585829#msg-3585829

Och som jag skrev där är det däcken som i praktiken kommer att göra mest för hastigheten
Vad gäller hjulen är det rotationsvikten + den (laterala) styvheten som kan göra märkbar skillnad,
i praktiken betyder det däckens + fälgens vikt och antalet ekrar. Navens och bromsskivornas vikt gör ingen märkbar skillnad.
Däremot kan navens flänsplacering göra det (gärna tillsammans med styvare ekrar på hö sida bak + vä fram och asymmetriska fälgar)


ejma sa:
Om inte däcken är smalare än fälgen är paketet inte aero.
Nja, det är överdrivet.
Men visst får man bäst resultat när fälgbredden matchar däcksbredden,
men enl de vindtunnelmätningar jag har läst göra åtminstone några mm mismatchning ingen större skillnad
Med en riktigt hög fälg minskar dessutom betydelsen mellan däcks- o fälg-bredd
Men trots att jag inte har läst några vindtunnelmätningar av 50mm däck på 30mm breda fälgar har jag svårt att tro att det skulle ge särskilt mkt "aerovinst", kanske skulle vara annorlunda med en fälghöjd på 65-85mm eller mer
Oavsett gör det aerohjul för Ziltoid ointressanta

ejma sa:
Bladekrar typ Sapim cx ray borde sänka motståndet, speciellt om hjulen rullar snabbt.
Även det är överdrivet, enl de vindtunnelmätningar jag har läst gör det 1-2W jmf med runda ekrar i 45km/h
Det + deras höga pris borde göra dem ointressanta för Ziltoid jmf med DT Comp/DT Rev

Doctor C sa:
Jag tycker att du ska vänta och spara så att du har råd med uppgraderingar som gör skillnad.
+1

Doctor C sa:
Kassetter och bromsskivor är också bra att byta om man jagar vikt men om man har en tight budget är det inte där man ska lägga resurserna anser jag.
+1
Ziltoid: Du får hitta den kombination av hjulegenskaper du vill ha och har råd med.
Hjul som är snabba är inte alltid de som känns snabba och lätta hjul är inte alltid snabbare, eller känns inte ens alltid snabbare, särskilt inte om en stor del av viktbesparingen kommer från nav, kassett och bromsskiva.


/Håkan
Tack för inputen! Originalhjulen är helt ok, och som ni säger ger det mig inget att byta om jag inte lägger en bra slant.

————————
Ett sidospår då:

Om jag vill bygga ett par billiga hjul med samma duglighet som originalhjulen, bara för att lära mig bygga och för att ha nånting att göra regniga dagar, hur billigt kan man bygga ett par sjyssta hjul som passar, med samma vikt/prestanda som de som sitter på redan? Vad ska jag leta efter för att ändå få så bra grejer som möjlig så billigt som möjligt?

Man kan ju byta mot estetiskt mer tilltalande hjul när man ändå behöver något att pilla med ;)
 

Albihn

Ny medlem
*Bump*

Någon? Kliar i fingrarna att klicka hem grejerna!

Albihn sa:
Kan någon hjälpa en nybörjare med ekerlängd till Newmen-fälg? Jag ska pilla med mitt första hjulbygge i sommarstugan men tror inte jag lyckas räkna fram rätt mått. Newmen Evolution SL X.A.25 29" och Hope Pro4 front 15x100, 28 ekrar, tre kors. Newmen anger:

-A Spoke support diameter measurements are taken directly at the nipple seats!
- A Spoke support diameter tolerance +1 mm
- For use with MG-washers, calculate spoke length with above spoke support diameter. Then add 2mm (B) to your calculated spoke length.
- MG-washers are always required for NEWMEN aluminium rims!
- Recommended Nipple: Sapim Polyax Double Square 14G 16 mm
- ERD = A Spoke support diameter + 2 x nippel head height

"A spoke support diameter" är 600 mm för den aktuella fälgen. Jag har försökt använda Freespoke-kalkylatorn. Det jag inte blir klok på är sista punkten med Newmens definition av ERD. Ska jag verkligen lägga till nippellängden till de 600 mm när jag fyller i ERD i kalkylatorn?? I så fall blir resultatet jättelånga ekrar... Om jag istället utgår från 600 mm ERD och därefter lägger till 2mm för brickorna landar jag på 296,3 respektive 297,5.

Och en nybörjarfråga till: de rekommenderar Sapim-nipplar. Går det inte att bygga med Squorx-nipplar på de fälgarna?
 

Classe75

Medlem
Ziltoid sa:
Tack för inputen! Originalhjulen är helt ok, och som ni säger ger det mig inget att byta om jag inte lägger en bra slant.

————————
Ett sidospår då:

Om jag vill bygga ett par billiga hjul med samma duglighet som originalhjulen, bara för att lära mig bygga och för att ha nånting att göra regniga dagar, hur billigt kan man bygga ett par sjyssta hjul som passar, med samma vikt/prestanda som de som sitter på redan? Vad ska jag leta efter för att ändå få så bra grejer som möjlig så billigt som möjligt?

Man kan ju byta mot estetiskt mer tilltalande hjul när man ändå behöver något att pilla med ;)
Har gått i samma funderingar. Min slutsats blev att om ekonomin styr så är det billigare att köpa. Snabbt exempel nedan, med risken att trampa på ömma tår. Kan finnas billigare shoppar.
Screenshot_20190723-114341_Chrome.jpg

Samma på ihopkopplad på Bike24 kostar ~ 410 €.
 

marr

Aktiv medlem
Classe75 sa:
Ziltoid sa:
Tack för inputen! Originalhjulen är helt ok, och som ni säger ger det mig inget att byta om jag inte lägger en bra slant.

————————
Ett sidospår då:

Om jag vill bygga ett par billiga hjul med samma duglighet som originalhjulen, bara för att lära mig bygga och för att ha nånting att göra regniga dagar, hur billigt kan man bygga ett par sjyssta hjul som passar, med samma vikt/prestanda som de som sitter på redan? Vad ska jag leta efter för att ändå få så bra grejer som möjlig så billigt som möjligt?

Man kan ju byta mot estetiskt mer tilltalande hjul när man ändå behöver något att pilla med ;)
Har gått i samma funderingar. Min slutsats blev att om ekonomin styr så är det billigare att köpa. Snabbt exempel nedan, med risken att trampa på ömma tår. Kan finnas billigare shoppar.

Samma på ihopkopplad på Bike24 kostar ~ 410 €.
X392 kör vi på cykelcrossar. Hoppas du inte tänkt ha dem till mtb.
 

Doctor C

Medlem
Ziltoid sa:
Ett sidospår då:

Om jag vill bygga ett par billiga hjul med samma duglighet som originalhjulen, bara för att lära mig bygga och för att ha nånting att göra regniga dagar, hur billigt kan man bygga ett par sjyssta hjul som passar, med samma vikt/prestanda som de som sitter på redan? Vad ska jag leta efter för att ändå få så bra grejer som möjlig så billigt som möjligt?

Man kan ju byta mot estetiskt mer tilltalande hjul när man ändå behöver något att pilla med ;)
Jag har byggt billiga och skapligt bra hjul med Shimano XT M8000-nav och Sixpack Sam fälgar som jag köpte billigt på utförsäljning från Bike24. Blandade Sapim Laser / DT Comp.

M8000-naven är bra för pengarna och fälgar kan du försöka hitta på utförsäljning. Då kanske du kan komma undan med 2500 SEK. Men jag tycker fortfarande att det är bättre att spara de pengarna till ännu bättre hjul.
 

Sixten Fors

Ny medlem
Doctor C sa:
Ziltoid sa:
Ett sidospår då:

Om jag vill bygga ett par billiga hjul med samma duglighet som originalhjulen, bara för att lära mig bygga och för att ha nånting att göra regniga dagar, hur billigt kan man bygga ett par sjyssta hjul som passar, med samma vikt/prestanda som de som sitter på redan? Vad ska jag leta efter för att ändå få så bra grejer som möjlig så billigt som möjligt?

Man kan ju byta mot estetiskt mer tilltalande hjul när man ändå behöver något att pilla med ;)
Jag har byggt billiga och skapligt bra hjul med Shimano XT M8000-nav och Sixpack Sam fälgar som jag köpte billigt på utförsäljning från Bike24. Blandade Sapim Laser / DT Comp.

M8000-naven är bra för pengarna och fälgar kan du försöka hitta på utförsäljning. Då kanske du kan komma undan med 2500 SEK. Men jag tycker fortfarande att det är bättre att spara de pengarna till ännu bättre hjul.
Funkar dåligt med xD kassett
 

Sixten Fors

Ny medlem
X392 ovan är en totalt ointressant old-school 20 mm smalfälg, dessutom billig/nitat. Bad ideal för 35.90€ /st https://www.starbike.com/en/dt-swiss-x-392/

2x 64,9 € för XR391 är 25 mm, svetsad, inkl. nipplar och brickor https://www.starbike.com/en/dt-swiss-xr-391-rim-black/
58,9 € för DT350 SP IS Boost fram https://www.starbike.com/en/dt-swiss-350-front-hub-disc-6-hole-straightpull/
149,7 € för DT350 SP IS Boost xD bak https://r2-bike.com/DT-SWISS-Hub-rear-350-Straightpull-Disc-6-Hole-for-12x148-mm-Thru-Axle-BOOST-Freehub-SRAM-XD
56x 0,65 € för Sapim Race SP ekrar https://www.bike24.com/p282851.html

Summa 375 €. Bättre, lättare och mer prisvärda hjul än nitade smalhjulen från WP ovan.
 

NLC

Aktiv medlem
ostrand sa:
Efter att ha letat efter "rätt" hjulpar till min retro-stålracer (Daccordi med Campagnolo 11-delat) så är nästa alternativ att krypa till korset och bygga hjul själv. Min kravlista är kanske inte så komplicerad... men att hitta nya hjul som uppfyller dem verkar svårt, och begagnade hjulset som stämmer mot kravspecen växer inte heller på träd.

- 700c
- Fälgbroms
- Silverfärgade / polerade nav, ekrar och fälgar
- Body för Campa 11-delat
- Ska tåla ca 100 kg (jag väger 80 och cykeln ca 10)
- däckbredd max 25mm (pga ramen)

Var börjar jag..?
Börja med H+Son TB14 fyll på med Hope RS Road och DT Swiss Comp* eller Sapim Race*

(*) ev med tunnare Rev/Laser på NDS
 
Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Albihn sa:
*Bump*

Någon? Kliar i fingrarna att klicka hem grejerna!

Albihn sa:
Kan någon hjälpa en nybörjare med ekerlängd till Newmen-fälg? Jag ska pilla med mitt första hjulbygge i sommarstugan men tror inte jag lyckas räkna fram rätt mått. Newmen Evolution SL X.A.25 29" och Hope Pro4 front 15x100, 28 ekrar, tre kors. Newmen anger:

-A Spoke support diameter measurements are taken directly at the nipple seats!
- A Spoke support diameter tolerance +1 mm
- For use with MG-washers, calculate spoke length with above spoke support diameter. Then add 2mm (B) to your calculated spoke length.
- MG-washers are always required for NEWMEN aluminium rims!
- Recommended Nipple: Sapim Polyax Double Square 14G 16 mm
- ERD = A Spoke support diameter + 2 x nippel head height

"A spoke support diameter" är 600 mm för den aktuella fälgen. Jag har försökt använda Freespoke-kalkylatorn. Det jag inte blir klok på är sista punkten med Newmens definition av ERD. Ska jag verkligen lägga till nippellängden till de 600 mm när jag fyller i ERD i kalkylatorn?? I så fall blir resultatet jättelånga ekrar... Om jag istället utgår från 600 mm ERD och därefter lägger till 2mm för brickorna landar jag på 296,3 respektive 297,5.

Och en nybörjarfråga till: de rekommenderar Sapim-nipplar. Går det inte att bygga med Squorx-nipplar på de fälgarna?
På fråga A så menas nippellängden det nippel bygger från fälgmåttet upp till botten på spåret i nippel, dvs 600 + några mm . Jag mäter alltid erd själv på fälgar jag ska använda innan jag beställer ekrar.
Om din kalkylator använder samma mått vet jag inte, du får kolla.

På fråga B vet vi inte eftersom vi aldrig använt mg.

M
 

Crocko

Aktiv medlem
NLC sa:
ostrand sa:
Efter att ha letat efter "rätt" hjulpar till min retro-stålracer (Daccordi med Campagnolo 11-delat) så är nästa alternativ att krypa till korset och bygga hjul själv. Min kravlista är kanske inte så komplicerad... men att hitta nya hjul som uppfyller dem verkar svårt, och begagnade hjulset som stämmer mot kravspecen växer inte heller på träd.

- 700c
- Fälgbroms
- Silverfärgade / polerade nav, ekrar och fälgar
- Body för Campa 11-delat
- Ska tåla ca 100 kg (jag väger 80 och cykeln ca 10)
- däckbredd max 25mm (pga ramen)

Var börjar jag..?
Börja med H+Son TB14 fyll på med Hope RS Road och DT Swiss Comp* eller Sapim Race*

(*) ev med tunnare Rev/Laser på NDS
Eller varför inte ett par ambrosio fälgar så blir det ännu snyggare hjul.
 

Classe75

Medlem
Sixten Fors sa:
X392 ovan är en totalt ointressant old-school 20 mm smalfälg, dessutom billig/nitat. Bad ideal för 35.90€ /st https://www.starbike.com/en/dt-swiss-x-392/

2x 64,9 € för XR391 är 25 mm, svetsad, inkl. nipplar och brickor https://www.starbike.com/en/dt-swiss-xr-391-rim-black/
58,9 € för DT350 SP IS Boost fram https://www.starbike.com/en/dt-swiss-350-front-hub-disc-6-hole-straightpull/
149,7 € för DT350 SP IS Boost xD bak https://r2-bike.com/DT-SWISS-Hub-rear-350-Straightpull-Disc-6-Hole-for-12x148-mm-Thru-Axle-BOOST-Freehub-SRAM-XD
56x 0,65 € för Sapim Race SP ekrar https://www.bike24.com/p282851.html

Summa 375 €. Bättre, lättare och mer prisvärda hjul än nitade smalhjulen från WP ovan.
Ville visa på att det ibland blir billigare att köpa byggda hjul.
Även om du missade frakter på ~37 € så blir det helt rätt bättre hjul för pengarna. Blir allt lite sugen själv på att bygga igen...
 

Sixten Fors

Ny medlem
Classe75 sa:
Ville visa på att det ibland blir billigare att köpa byggda hjul.
Även om du missade frakter på ~37 € så blir det helt rätt bättre hjul för pengarna. Blir allt lite sugen själv på att bygga igen...
WP är billiga, men jag bygger hellre själv så att jag vet att det blir perfekt. Även ditt WP pris är väl utan frakt? Har inte kollat så noga i närtid, men de brukar väl ta 29 EUR i frakt för hjulset, eller? Plus ev. tillägg för betalningsmetod?

StarBike har fri frakt om varukorgen är tillräckligt full, två fälgar och ett nav räcker kanske?
Bike24 tar väl 4,99 EUR i frakt nuförtiden, R2 tar väl 9,50 EUR.

Man får räkna på totalen inkl. frakt, kanske är det billigare att välja Bike24 eller R2 istället för orders hos båda.
 

Classe75

Medlem
Sixten Fors sa:
Classe75 sa:
Ville visa på att det ibland blir billigare att köpa byggda hjul.
Även om du missade frakter på ~37 € så blir det helt rätt bättre hjul för pengarna. Blir allt lite sugen själv på att bygga igen...
WP är billiga, men jag bygger hellre själv så att jag vet att det blir perfekt. Även ditt WP pris är väl utan frakt? Har inte kollat så noga i närtid, men de brukar väl ta 29 EUR i frakt för hjulset, eller? Plus ev. tillägg för betalningsmetod?

StarBike har fri frakt om varukorgen är tillräckligt full, två fälgar och ett nav räcker kanske?
Bike24 tar väl 4,99 EUR i frakt nuförtiden, R2 tar väl 9,50 EUR.

Man får räkna på totalen inkl. frakt, kanske är det billigare att välja Bike24 eller R2 istället för orders hos båda.
Helt rätt, missade WP frakt på 22€... hoppade i galen tunna där. 10 € extra om man använder PayPal.
Tyvärr verkar StarBike bara sälja ekrar i 100 pack. Fast då till bra priser.
Hade för övrigt helt missat StarBike. Får lägga in ett bokmärke på den säljaren.
 

ostrand

Medlem
Crocko sa:
NLC sa:
ostrand sa:
Efter att ha letat efter "rätt" hjulpar till min retro-stålracer (Daccordi med Campagnolo 11-delat) så är nästa alternativ att krypa till korset och bygga hjul själv. Min kravlista är kanske inte så komplicerad... men att hitta nya hjul som uppfyller dem verkar svårt, och begagnade hjulset som stämmer mot kravspecen växer inte heller på träd.

- 700c
- Fälgbroms
- Silverfärgade / polerade nav, ekrar och fälgar
- Body för Campa 11-delat
- Ska tåla ca 100 kg (jag väger 80 och cykeln ca 10)
- däckbredd max 25mm (pga ramen)

Var börjar jag..?
Börja med H+Son TB14 fyll på med Hope RS Road och DT Swiss Comp* eller Sapim Race*

(*) ev med tunnare Rev/Laser på NDS
Eller varför inte ett par ambrosio fälgar så blir det ännu snyggare hjul.
Ok! Var handlar jag?
 

Doctor C

Medlem
Manurhin2 sa:
Albihn sa:
*Bump*
Någon? Kliar i fingrarna att klicka hem grejerna!
Albihn sa:
Kan någon hjälpa en nybörjare med ekerlängd till Newmen-fälg? Jag ska pilla med mitt första hjulbygge i sommarstugan men tror inte jag lyckas räkna fram rätt mått. Newmen Evolution SL X.A.25 29" och Hope Pro4 front 15x100, 28 ekrar, tre kors. Newmen anger:

-A Spoke support diameter measurements are taken directly at the nipple seats!
- A Spoke support diameter tolerance +1 mm
- For use with MG-washers, calculate spoke length with above spoke support diameter. Then add 2mm (B) to your calculated spoke length.
- MG-washers are always required for NEWMEN aluminium rims!
- Recommended Nipple: Sapim Polyax Double Square 14G 16 mm
- ERD = A Spoke support diameter + 2 x nippel head height

"A spoke support diameter" är 600 mm för den aktuella fälgen. Jag har försökt använda Freespoke-kalkylatorn. Det jag inte blir klok på är sista punkten med Newmens definition av ERD. Ska jag verkligen lägga till nippellängden till de 600 mm när jag fyller i ERD i kalkylatorn?? I så fall blir resultatet jättelånga ekrar... Om jag istället utgår från 600 mm ERD och därefter lägger till 2mm för brickorna landar jag på 296,3 respektive 297,5.
Och en nybörjarfråga till: de rekommenderar Sapim-nipplar. Går det inte att bygga med Squorx-nipplar på de fälgarna?
På fråga A så menas nippellängden det nippel bygger från fälgmåttet upp till botten på spåret i nippel, dvs 600 + några mm . Jag mäter alltid erd själv på fälgar jag ska använda innan jag beställer ekrar.
Om din kalkylator använder samma mått vet jag inte, du får kolla.
På fråga B vet vi inte eftersom vi aldrig använt mg.
M
Jag mäter alltid ERD själv enligt definitionen som Manhurin2 beskriver. Det skiljer ofta från vad tillverkaren anger vilket egentligen inte är så konstigt då ERD är ett godtyckligt mått. Beträffande MG washer så brukar den (i de fall jag byggt med den) bygga 2 mm på ERD, inte 2 mm per eker (2 mm på ERD blir ca 1 mm längre eker). MEN detta kan skilja lite från en fälg till en annan beroende på hur fälgprofil och nippelhål är utformade. Det enda rätta är att mäta ERD med MG bricka för att vara på säkra sidan.

(Jag gissar att 604 mm är lämpligt att använda i kalkylatorn men gissningar hör inte hit. Mät!)

Squorx-nipplar borde gå att använda med MG washer (jag har iaf gjort det). Precis som Polyax-nipplarna har de en rund profil på huvudet. Sixten får rätta mig om jag har fel här.
 

Kema

Medlem
Doctor C sa:
Manurhin2 sa:
Albihn sa:
*Bump*
Någon? Kliar i fingrarna att klicka hem grejerna!
Albihn sa:
Kan någon hjälpa en nybörjare med ekerlängd till Newmen-fälg? Jag ska pilla med mitt första hjulbygge i sommarstugan men tror inte jag lyckas räkna fram rätt mått. Newmen Evolution SL X.A.25 29" och Hope Pro4 front 15x100, 28 ekrar, tre kors. Newmen anger:

-A Spoke support diameter measurements are taken directly at the nipple seats!
- A Spoke support diameter tolerance +1 mm
- For use with MG-washers, calculate spoke length with above spoke support diameter. Then add 2mm (B) to your calculated spoke length.
- MG-washers are always required for NEWMEN aluminium rims!
- Recommended Nipple: Sapim Polyax Double Square 14G 16 mm
- ERD = A Spoke support diameter + 2 x nippel head height

"A spoke support diameter" är 600 mm för den aktuella fälgen. Jag har försökt använda Freespoke-kalkylatorn. Det jag inte blir klok på är sista punkten med Newmens definition av ERD. Ska jag verkligen lägga till nippellängden till de 600 mm när jag fyller i ERD i kalkylatorn?? I så fall blir resultatet jättelånga ekrar... Om jag istället utgår från 600 mm ERD och därefter lägger till 2mm för brickorna landar jag på 296,3 respektive 297,5.
Och en nybörjarfråga till: de rekommenderar Sapim-nipplar. Går det inte att bygga med Squorx-nipplar på de fälgarna?
På fråga A så menas nippellängden det nippel bygger från fälgmåttet upp till botten på spåret i nippel, dvs 600 + några mm . Jag mäter alltid erd själv på fälgar jag ska använda innan jag beställer ekrar.
Om din kalkylator använder samma mått vet jag inte, du får kolla.
På fråga B vet vi inte eftersom vi aldrig använt mg.
M
Jag mäter alltid ERD själv enligt definitionen som Manhurin2 beskriver. Det skiljer ofta från vad tillverkaren anger vilket egentligen inte är så konstigt då ERD är ett godtyckligt mått. Beträffande MG washer så brukar den (i de fall jag byggt med den) bygga 2 mm på ERD, inte 2 mm per eker (2 mm på ERD blir ca 1 mm längre eker). MEN detta kan skilja lite från en fälg till en annan beroende på hur fälgprofil och nippelhål är utformade. Det enda rätta är att mäta ERD med MG bricka för att vara på säkra sidan.

(Jag gissar att 604 mm är lämpligt att använda i kalkylatorn men gissningar hör inte hit. Mät!)

Squorx-nipplar borde gå att använda med MG washer (jag har iaf gjort det). Precis som Polyax-nipplarna har de en rund profil på huvudet. Sixten får rätta mig om jag har fel här.
Heads up. Du sumpar garanti på fälgen om du använder annat än polyax-nipplar till Newmen fälgen. Märkligt men... Står i pappret som kom med fälgen.
 

Albihn

Ny medlem
Kema sa:
Doctor C sa:
Manurhin2 sa:
Albihn sa:
*Bump*
Någon? Kliar i fingrarna att klicka hem grejerna!
Albihn sa:
Kan någon hjälpa en nybörjare med ekerlängd till Newmen-fälg? Jag ska pilla med mitt första hjulbygge i sommarstugan men tror inte jag lyckas räkna fram rätt mått. Newmen Evolution SL X.A.25 29" och Hope Pro4 front 15x100, 28 ekrar, tre kors. Newmen anger:

-A Spoke support diameter measurements are taken directly at the nipple seats!
- A Spoke support diameter tolerance +1 mm
- For use with MG-washers, calculate spoke length with above spoke support diameter. Then add 2mm (B) to your calculated spoke length.
- MG-washers are always required for NEWMEN aluminium rims!
- Recommended Nipple: Sapim Polyax Double Square 14G 16 mm
- ERD = A Spoke support diameter + 2 x nippel head height

"A spoke support diameter" är 600 mm för den aktuella fälgen. Jag har försökt använda Freespoke-kalkylatorn. Det jag inte blir klok på är sista punkten med Newmens definition av ERD. Ska jag verkligen lägga till nippellängden till de 600 mm när jag fyller i ERD i kalkylatorn?? I så fall blir resultatet jättelånga ekrar... Om jag istället utgår från 600 mm ERD och därefter lägger till 2mm för brickorna landar jag på 296,3 respektive 297,5.
Och en nybörjarfråga till: de rekommenderar Sapim-nipplar. Går det inte att bygga med Squorx-nipplar på de fälgarna?
På fråga A så menas nippellängden det nippel bygger från fälgmåttet upp till botten på spåret i nippel, dvs 600 + några mm . Jag mäter alltid erd själv på fälgar jag ska använda innan jag beställer ekrar.
Om din kalkylator använder samma mått vet jag inte, du får kolla.
På fråga B vet vi inte eftersom vi aldrig använt mg.
M
Jag mäter alltid ERD själv enligt definitionen som Manhurin2 beskriver. Det skiljer ofta från vad tillverkaren anger vilket egentligen inte är så konstigt då ERD är ett godtyckligt mått. Beträffande MG washer så brukar den (i de fall jag byggt med den) bygga 2 mm på ERD, inte 2 mm per eker (2 mm på ERD blir ca 1 mm längre eker). MEN detta kan skilja lite från en fälg till en annan beroende på hur fälgprofil och nippelhål är utformade. Det enda rätta är att mäta ERD med MG bricka för att vara på säkra sidan.

(Jag gissar att 604 mm är lämpligt att använda i kalkylatorn men gissningar hör inte hit. Mät!)

Squorx-nipplar borde gå att använda med MG washer (jag har iaf gjort det). Precis som Polyax-nipplarna har de en rund profil på huvudet. Sixten får rätta mig om jag har fel här.
Heads up. Du sumpar garanti på fälgen om du använder annat än polyax-nipplar till Newmen fälgen. Märkligt men... Står i pappret som kom med fälgen.
Tack för input! Hade hoppats på att kunna beställa allt på samma gång, men det är väl kanske bäst att köpa fälgen först och mäta som ni säger. Ska göra ett försök med Newmen-supporten också.
 

landen

Aktiv medlem
ScreenShot2019-07-29at18.24.53.png


Är det väl ocd:igt att störa sig på att det inte går att få loggan på ett DT 350 åt "rätt" håll? Är det bara för att de vill kunna fota skiten med skivbromsfästet med + loggan rättvänd. För baknavet är omvänt.
 
Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
landen sa:
Är det väl ocd:igt att störa sig på att det inte går att få loggan på ett DT 350 åt "rätt" håll? Är det bara för att de vill kunna fota skiten med skivbromsfästet med + loggan rättvänd. För baknavet är omvänt.
För att hjulet ska bli snyggt ska ändå loggan bort ?

M
 

Crocko

Aktiv medlem
Albihn sa:
Kema sa:
Doctor C sa:
Manurhin2 sa:
Albihn sa:
*Bump*
Någon? Kliar i fingrarna att klicka hem grejerna!
Albihn sa:
Kan någon hjälpa en nybörjare med ekerlängd till Newmen-fälg? Jag ska pilla med mitt första hjulbygge i sommarstugan men tror inte jag lyckas räkna fram rätt mått. Newmen Evolution SL X.A.25 29" och Hope Pro4 front 15x100, 28 ekrar, tre kors. Newmen anger:

-A Spoke support diameter measurements are taken directly at the nipple seats!
- A Spoke support diameter tolerance +1 mm
- For use with MG-washers, calculate spoke length with above spoke support diameter. Then add 2mm (B) to your calculated spoke length.
- MG-washers are always required for NEWMEN aluminium rims!
- Recommended Nipple: Sapim Polyax Double Square 14G 16 mm
- ERD = A Spoke support diameter + 2 x nippel head height

"A spoke support diameter" är 600 mm för den aktuella fälgen. Jag har försökt använda Freespoke-kalkylatorn. Det jag inte blir klok på är sista punkten med Newmens definition av ERD. Ska jag verkligen lägga till nippellängden till de 600 mm när jag fyller i ERD i kalkylatorn?? I så fall blir resultatet jättelånga ekrar... Om jag istället utgår från 600 mm ERD och därefter lägger till 2mm för brickorna landar jag på 296,3 respektive 297,5.
Och en nybörjarfråga till: de rekommenderar Sapim-nipplar. Går det inte att bygga med Squorx-nipplar på de fälgarna?
På fråga A så menas nippellängden det nippel bygger från fälgmåttet upp till botten på spåret i nippel, dvs 600 + några mm . Jag mäter alltid erd själv på fälgar jag ska använda innan jag beställer ekrar.
Om din kalkylator använder samma mått vet jag inte, du får kolla.
På fråga B vet vi inte eftersom vi aldrig använt mg.
M
Jag mäter alltid ERD själv enligt definitionen som Manhurin2 beskriver. Det skiljer ofta från vad tillverkaren anger vilket egentligen inte är så konstigt då ERD är ett godtyckligt mått. Beträffande MG washer så brukar den (i de fall jag byggt med den) bygga 2 mm på ERD, inte 2 mm per eker (2 mm på ERD blir ca 1 mm längre eker). MEN detta kan skilja lite från en fälg till en annan beroende på hur fälgprofil och nippelhål är utformade. Det enda rätta är att mäta ERD med MG bricka för att vara på säkra sidan.

(Jag gissar att 604 mm är lämpligt att använda i kalkylatorn men gissningar hör inte hit. Mät!)

Squorx-nipplar borde gå att använda med MG washer (jag har iaf gjort det). Precis som Polyax-nipplarna har de en rund profil på huvudet. Sixten får rätta mig om jag har fel här.
Heads up. Du sumpar garanti på fälgen om du använder annat än polyax-nipplar till Newmen fälgen. Märkligt men... Står i pappret som kom med fälgen.
Tack för input! Hade hoppats på att kunna beställa allt på samma gång, men det är väl kanske bäst att köpa fälgen först och mäta som ni säger. Ska göra ett försök med Newmen-supporten också.
Har byggt på newmen både med hope och newmen's egna nav, tyvärr var mina x25 med newman naven så har inget mått du kan planka direkt, men körde den andra beräkningen i DT kalkylator och någon till och fick samma resultat när man sett till att ta med brickan i beräkningen.

När det gäller nipplar så säger jag att det spelar ingen som helst roll, DT squorx eller Sapim square eller vad de heter ser ju likadana ut, skall man följa newmen receptet vill ju de att man använder längre mässingsnipplar vilket knappast påverkar hållbarheten på fälgen. Bygg med den nippel du gillar men använd newmen's brickor så blir det bra, personligen föredrar jag DT nipplar då det går lättare att hitta rätt med verktyget när nippeln lutar lite innanför hålet men det är säkert bara en smakfråga.
 

Farbror_boris

Ny medlem
Vilse i djungeln och intresserad av att bygga mina första hjul, men har fastnat helt i fälgar och ekrar som behövs.
Vilka fälgar bör jag kika på med följande önskemål?

De kommer sitta på en gammal lvg stålhäst, 32 håls Surly ultra new flipflop nav, funka med 32mm 4season däck och är fälgbromsade.

Tanken är att de ska få äta lite gravel och lätt terräng. Har tittat på köp/sälj och sett ett par h+son tb14 som verkar reko, men jag har svårt att avgöra hur stabila de är.

Vad finns det för rimliga alternativ?

Mvh
Boris
 

Egress

Medlem
Byggde ett löjligt lätt hjul i veckan.

Fälg: AX Lightness
Nav: Extralite
Ekrar: Berd

Kunden gav oss fälgen och navet och bad om Berd-ekrar. Hans plan var att det skulle bli "världens lättaste framjul". Har inte kollat upp vad rekordet ligger på, men lätt blev det.
299gram

Tidigare i tråden visade jag ett annat bygge med Berd-ekrar. Kan nu rapportera att den kunden är sjukt nöjd med hjulen och säger att de är snärtiga, men med mycket komfort.

101A0014-EEAF-430A-9D5B-E245A678EDE4.JPG

IMG_4995.JPG
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer